لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس
جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

بی شک شهری که استاد سخن فارسی، فردوسی بزرگ از ان یاد کند خیلی دیدنی باید باشد. جهرم دومین شهرستان بزرگ استان فارس می باشد که با نخلستان های انبوه و هوای پر حرارتش دیدنی های متفاوتی را در خود جای داده است جهرم یا گهرم شهری است که در دوره ساسانیان و هخامنشیان بنا شده و از این حیث دارای قدمتی بسیار طولانی می باشد. در این مقاله نگاهی اجمالی به شهر نخلستان های استان فارس داریم. برای امدن به جهرم کافی است که وارد سایت ایران هتل انلاین شوید و از میان هتل های جهرم یک هتل را رزرو و سفر هوشمندانه ای راتجربه کنید. هتل پاسارگاد جهرم یکی از چندین هتل خوب جهرم است که امکان رزرو انلاین ان از طریق سایت ایران هتل وجود دارد.
دیدنی های جهرم:
بازار سرپوشیده جهرم:
یک بنای خشتی و سرپوشیده متعلق به دوره زندیه که شباهت فروانی به بازار وکیل شیراز نیز دارد و لقب خواهر دو قلوی بازار وکیل را به همین دلیل گرفته است. این بازار گنبدی شکل دارای حجره های بسیاری می باشد که معماری دوره زندیه را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است. بنا از بخش هایی قبیل: چند کاروانسرا، حمام و مسجد تشکیل شده است.
دروازه پیر شبیب
دروازه پیر شبیب
این بنای تاریخی گنبدی شکل، متعلق به دوره قاجار می باشد که از تزیینات متعددی از جمله کنده کاری های زیبا، مقرنس کاری و عرق چین بهره برده است، که متاسفانه با حک شدن یادگاری هایی از طرف مردم، این نقش و نگار های زیبا کم رنگ شده اند.
1683367924 722 جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

مدرسه علمیه خان

محلی برای کسب علم و معرفت در دوره قاجار و در غرب جهرم بنا شده است که از معماری زیبایی برخوردار است. وجود نخل های بلند که از مشخصه های اصلی شهر جهرم به شمار می رود در این عمارت خودنمایی می کند، همچنین بنایی با مصالحی از جنس سنگ و گچ به نام بانی اش یعنی ” حاج محمد حسن خان” یکی از اثار دیدنی شهر دارالمومنین را رقم زده است. مدرسه علمیه خان شامل 20 هجره گنبدی شکل می باشد که در همه انها هنر مقرنس کاری و گچ بری به چشم می خورد. مدرسه آجری خان نیز در کنار همین مدرسه قرار گرفته که با شبستانی ساده به دست ” حاجی سلیمان بیگ ذوالقدر جهرمی” در دوره صفویه بنا شده است.

غار شفق:

شهر جهرم از وجود غاری دیدنی بهره می برد که از جنس آهک و از نمونه غارهای تونلی وطبقاتی می باشد. این غار به دلیل داشتن خفاش های بزرگ، تماشایش با هیجانی زیاد و البته کمی خطر همراه است. غار شفق در سال 1340 توسط عده ای از کوهنوردان کشف و به سراسر ایران معرفی شد. به یاد داشته باشید که هنگام بازدید از غار شفق حتما وسایل غارنوردی و یک راهنمای مجرب برای جلوگیری از هرگونه خطری به همراه داشته باشید.
1683367924 113 جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

اتشکده قدمگاه:
یک بنای قدیمی دیگر ان هم بر بالای تپه ای که در فصل بهار کاملا سبز می شود، تصویری زیبا را به وجود آورده است. بنا متعلق به دوره ساسانیان می باشد که به وسیله سنگ و خشت ساخته شده و در سالهای اخیر دوباره مورد بازسازی قرار گرفته است. نکته جالب اینکه، این قدمگاه ویژه زنان و از معبدهای اناهیتا به شمار می رفته است.

غار سنگ تراشان( سنگ شکن): بزرگترین غار دست ساز جهان در شهر جهرم قراردارد و این یکی از جاذبه ها و شگفتی های این شهر دوستداشتنی می باشد. این غار 350 ساله تماما به وسیله دست و با حجاری های گروهی هنرمند ساخته شده است. غار از تعداد بسیاری ستون تشکیل شده که همگی به طرز ماهرانه ای طراحی گردیده اند. اما باید گفت که در ابتدا این بنای شگفت انگیز نه به منظور ساخت غار بلکه به دلیل امرار معاش و برداشتن سنگ، بنا شده و بعد ها تبدیل به چنین شاهکار دست سازی گردیده است.
1683367924 143 جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

چهار طاقی اتشکده قطب اباد:

فقط چند کیلومتری مانده به جهرم، در منطقه ای به نمام قطب اباد یک اتشکده کهن سال که مربوط به عهد ساسانیان می باشد، قرار گرفته است. این چهار طاقی که بر روی تپه ای واقع شده بخشی از بنای باشکوهی می باشد که امروزه به یادگار مانده است.
1683367924 539 جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

مسجد جامع جهرم:

جهرم شهری با مردمان مومن می باشد که لقب شهر دارالمومنین را نیز به دوش می کشد، این شهردارای مساجد و ابنیه های مذهبی فراوانی می باشد که یکی از این بناهای ارزشمند، مسجد جامع می است که از دوره صفویه به یادگار مانده و معماری برگرفته از کاشی کاری های چشم نواز، گچ بری های جذاب و نقش و نگار های دیدنی را به همراه دارد. باید اشاره کنیم که تنها بخشی از بنای دوره صفویه که شامل شبستان جنوبی می باشد به یادگار مانده و بقیه بنا در دوره معاصر بازسازی و ساخته شده است.

ابشار مروارید:

اگر چه این شهرستان تابستان پرحرارتی را پشت سر میگذارد تا میوه بهشتی خرما به بار بنشیند، اما در بهار و زمستان دارای هوایی متعدل و طبیعتی زیبا که شامل چشمه ها و ابشارهای متعدد می باشد است که دل از هر جنبنده ای را می رباید. ابشار مروارید خفر از توابع شهرستان جهرم از جاذبه های منحصربه فردی می باشد که در فصل زمستان دارای ابی گرم که از ان بخار بلند می شود، است. از برکت این اب شیرین، گیاهان و درختان فراوانی از جمله گلهای خوشبوی نرگس روییده اند که زمستان این شهر را بسیار دیدنی کرده است.
1683367924 284 جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

تل قلعه:

تل قلعه یکی دیگر از اثار باستانی و کهن جهرم و روستای ابگرم می باشد که پس اسلام پدید امده و در بالای تپه ای پر از گل های رنگارنگ قرار گرفته است. این بنا در سال 1381 جزء اثار ملی به ثبت رسیده است.
1683367924 818 جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

بقعه شیخ خلیفه:

یک ساختمان با ارتفاع بسیار زیاد در میان سرو های سر به فلک کشیده جهرم همه نظرها را به سمت خود جلب کرده است. ورودی این بقعه 19 متر ارتفاع دارد و در روستای ” جزه” قرار دارد. معماری خاص این بنا دلیل محبوبیت و شهرت فراوانش گردیده است.
1683367925 387 جاهای دیدنی جهرم با عکس و آدرس

پل گچی اسفل:

بر روی رودخانه پر خروش سیمکان واقع در روستای اسفل جهرم، پلی از جنس سنگ و ساروچ بنا شده است که چشم اندازه فوق العاده دیدنی را به وجود اورده. این پل که با الهام از خط های شکسته و اشکال هندسی بنا شده به دستان ” خواجه عبدالصمد دوزه ای سیمکانی” به یادگار مانده است.

شهربازی جهرم:

یک شهر بازی ان هم میان کوه های با هیبتی که در شاهنامه امده، تبدیل به تفریحگایی دوست داشتی در میان مردم جهرم شده است. در میان این پارک کوهستانی ابشاری دست ساز قرار گرفته که زیبایی های این منطقه را دو چندان کرده است. وجود الاچیق و رستوران سنتی با غذاهای لذیذ در کنار شهر بازی هیجان انگیز، سرگرمی و تفریحی سالم و البته شادی را به وجود اورده است. این پارک که به نوعی بام جهرم نیز به شمار میرود نمایی زیبا از شهر جهرم را از بالا به شما نشان خواهد داد.

سخن پایانی: شهر جهرم در کنار مکان ها و جاذبه های دیدنی اش دارای باغ های فراوان مرکبات و نخل های انبوه خرما می باشد که ابلیمو و خرمای اعلای این شهر را تبدیل به سوغاتی بسیار معروف و پر طرفداری کرده است. همچنین صنایع دستی شامل: حصیربافی با شاخه های نخل، در میان زنان جهرم بسیار رواج داشته و هنر دست مردمان پر تلاش این شهر، بی شک زینت بخش خانه های پر مهر شما خواهد بود.

دلالگی؛ مراسم سنتی ازدواج در فارس
ادامه مطلب

2.7/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر