لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> دلايل شگفت انگيز پشت پرده رنگ گذرنامه ها
دلايل شگفت انگيز پشت پرده رنگ گذرنامه ها

دلايل شگفت انگيز پشت پرده رنگ گذرنامه ها

با نزدیك شدن طرح كنترل مهاجرین در آینده نزدیك، آیا هرگز به این اندیشیده اید كه چرا رنگ گذرنامه های شما و كسانی كه اطراف شما می باشند،‌ متفاوت است؟
شاید نه،‌ تجربه حضور در فرودگاه برای از بین بردن حس كنجكاوی ما كافیست، با این حال، علت، چیزی بیش از آنست كه شما فكر می كنید.

طبق گفته Hrant Boghossian، قائم مقام شركت Arton Group، كه پایگاه داده های شاخص گذرنامه های تعاملی را تحت مدیریت دارند، بخشی سایه ای گذرنامه هر ملیتی در جهان، از 4 رنگ اصلی تشكیل شده است: قرمز، سبز، ‌آبی یا سیاه.

وی افزود: “با این حال، در درون هر رنگ، تفاوت های گسترده ای قابل مشاهده است،‌ یعنی در واقع رنگ های بسیاری برای گذرنامه ها وجود دارند”.
آقای Boghossian گفت “درحالیكه قوانینی برای این موضوع كه اندازه و فرمت گذرنامه ها چگونه باید باشد توسط سازمان بین المللی هوانوردی كشوری (ICAO) وضع شده اند، دولت های مختلف در جهان، امكان انتخاب رنگ و طرح اسناد ملی خود را داشته و “سناریوهای امكانپذیر متعددی” كه علت انتخاب یك رنگ بخصوص برای گذرنامه هایشان را توضیح می دهد، وجود دارند”.
گذرنامه ها برای كشورهای عضو اتحادیه اروپا (EU) متمایل به قرمز burgundy هستند، درحالیكه كشورهای ایالات Caricom (بازار مشترك و انجمنی كارائیب) از رنگ آبی در گذرنامه ها استفاده می كنند، كه این تفاوت رنگ ها ممكن است دلایل جغرافیایی یا سیاسی داشته باشند.
آقای Boghossian عنوان كرد كه: “برخی می توانند بگویند كه رنگ قرمز burgundy به خاطر تاریخچه كومونیستی است، و اینكه گذرنامه های آبی می تواند سمبلی از جهان نو برای كشورهای امریكای شمالی، امریكای جنوبی و اقیانوسیه باشد”.

او همچنین افزود كه: “گذرنامه كشور تركیه به رنگ قرمز burgundy تغییر كرده است، چرا كه این كشور امید دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد”.
رنگ گذرنامه ها

برای دیگر كشورها، رنگ انتخابی گذرنامه احتمالاً از نظر مذهبی اهمیت دارد، مانند كشورهای اسلامی مثل مراكش، پاكستان و عربستان سعودی، كه گذرنامه های آنها سایه رنگ های متفاوت سبز دارند.
“بسیاری از كشورهای اسلامی، به دلیل اهمیت رنگ سبز در ادیان آنها از گذرنامه هایی به این رنگ استفاده می نمایند.”
این باور وجود دارد كه رنگ سبز، رنگ مورد علاقه پیامبر، حضرت محمد است كه “سمبلی از طبیعت و زندگیست”، و بر روی پرچم های ملی كشورهای اسلامی مانند ایران و افغانستان دیده می شود.

برخی از كشورها رنگ خاصی را به منظور ایجاد تمایز و انعكاس هویت منحصربفرد آنها،‌ انتخاب می كنند، مانند سوئیس كه رنگ گذرنامه اش به رنگ قرمز روشن است. گذرنامه كشور سنگاپور، دارای رنگ جلد قرمز یا نارنجی روشن است، درحالیكه جلد گذرنامه های موقت كانادا برای مسافرینی كه نیاز به اسناد مسافرتی اضطراری دارند، سفید است.
رنگ گذرنامه ها

جلد گذرنامه های ایالات متحده تغییرات رنگ بسیاری به خود دیده است، از قرمز تا سبز و در حال حاضر آبی.
اگرچه انتخاب یك رنگ برای گذرنامه یك كشور، تحت تاثیر فرهنگ و تاریخ آن است، اما به در دسترس بودن و عملی بودن هم مربوط می باشد.
آقای Boghossian بیان كرد: “چاپ گذرنامه، فرآیندی بشدت تحت كنترل است، و تنها چند شركت در جهان آن را انجام می دهند”.
وی افزود: “كارتستیك های بكاررفته در جلد گذرنامه ها معمولاً از طریق شركت سومی تأمین می گردد و جهت برآورده نمودن استانداردهای لازم، تنها در طیف خاصی از رنگ ها تولید می گردند”.
جذاب ترین گذرنامه های جهان
انتظار می رود كه مسافرین نروژی با سفر به اقصی نقاط جهان، نگاه ها را به خود جلب نمایند.
درحالیكه گذرنامه شهروندان كشورهای عضو اتحادیه اروپا به رنگ قرمز burgundy معمولی ولی تیره است، گذرنامه های كشورهای اسكاندیناوی به شكلی مجزا به رنگ سفید، فیروزه ای یا قرمز چاپ شده است – و یك ویژگی شگفت انگیز دارد كه بایستی برای كنترل¬كنندگان گذرنامه در سراسر جهان اقدامات را روشن نمایند.
كار طراحی شركت Neue Design Studio كه برنده مسابقات طراحی مجدد اسناد و كارت شناسایی ملی در سال 2014 بوده، گذرنامه براساس طرح چشم انداز نروژی است.
صفحات گذرنامه تفاسیر مینیمالیستی برجسته ترین مناظر كشور و یكی از جالب ترین پدیده های آن را تنها تحت شرایطی خاص نشان می دهند.
در صورتیكه كاركنان امنیتی فرودگاه – یا هر كس دیگری – درخشش صفحات گذرنامه را زیر نور ماوراءبنفش ببینند، نورهای شمالی درخشان دیگر بر روی صفحات،‌ به سرعت به مانند مسیرهای رنگین كمانی ظاهر می گردند.

گذرنامه های فنلاندی نیز كمی از Nordic design nous‌ را در خود نشان می دهند. این طرح یك گوزن را در پایین هر صفحه نشان می دهد و مسافرینی كه حوصله شان سر رفته باشد، با ورق زدن سریع گذرنامه،‌ خواهند دید كه این حیوان در طول دفترچه به حركت درمی آید (یورغه می رود).
رنگ گذرنامه ها

یك اثر مشابه در گذرنامه های اسلونیایی نیز مشاهده می گردد. سند سفر نروژ تنها سندی نیست كه در زیر نور ماوراءبنفش بررسی می گردد. هر برگ از گذرنامه كانادائی وارد طرحی از زندگی می شود.
سال گذشته گذرنامه بریتانیا از طریق طراحی های جذاب با به تصویر كشیدن John Constable، Shakespeare، Charles Babbage و Antony Gormley مورد بازبینی قرار گرفت.
ما طرفدار طرح فیلیپینی ها هم در گذرنامه هایشان هستیم، این عقاب با چشمان خیره.
پرقدرت ترین گذرنامه های جهان
با لغزشی كه در جایگاه بریتانیا در سال جاری اتفاق افتاد و از جایگاه مشترك سوم به جایگاه مشترك هشتم تغییر رتبه داد، شهروندان آلمانی پرقدرت ترین گذرنامه جهان را در اختیار دارند.
رتبه بندی شركت برنامه ریزی و شهروندی Henley و شركاء، مشخص نمود كه به چند كشور جهان بدون درخواست ویزا می توان سفر نمود. دارندگان گذرنامه آلمانی،‌ می توانند از 218 كشور ممكن، به 176 كشور سفر كنند، درحالیكه این رقم برای بریتانیایی ها 173 است.
در یك نگاه / 25 گذرنامه پرقدرت جهان
1) آلمان – امكان سفر به 176 كشور بدون ویزا
2) سوئد – 175
3) دانمارك، فنلاند، ایتالیا، ‌اسپانیا، ‌ایالات متحده، ‌174
8) اتریش، بلژیك، فرانسه، لوگزامبورگ، هلند، نروژ، سنگاپور، بریتانیا، 173
16) ایرلند، ژاپن، نیوزلند، 172
19) كانادا، یونان، پرتغال، سوئیس، 171
23) استرالیا، كره جنوبی، 170
25) ایسلند، 169
بریتانیا در رتبه بندی سال 2015 به همراه آلمان در صدر رتبه بندی مذكور حضور داشت، اما پس از آنكه كشورهای متعددی محدودیت های ویزا را منتفی كردند، این جایگاه را از دست داد. سال گذشته سوئد جهش بزرگی داشت و در حال حاضر بالاتر از دانمارك، فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده قرار دارد. اتریش، بلژیك، فرانسه، لوگزامبورگ، هلند، نروژ و سنگاپور به همراه بریتانیا در جایگاه هشتم به صورت مشترك حضور دارند.
شهروندان ایرانی می‌توانند به ۳۹ کشور بدون روادید یا با روادید در هنگام ورود سفر کنند. از نظر آزادی در سفر گذرنامه ایرانی ۹۵ امین در جهان می یاشد.

آیا به اندازه ی کافی شجاع هستید که به تنهایی سفر کنید؟
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر