لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> جشن رنگ ها در هند
جشن رنگ ها در هند

جشن رنگ ها در هند

در هر گوشه ی این دنیای هزار رنگ، آداب و رسوم مختلفی وجود دارد که وقتی خوب نگاه می کنیم می بینیم این مراسم ریشه درعقاید و باورهای مردم دارد. عقایدی که از دوران کهن در میان مردم رواج پیدا کرده و بیشتر آن ها نشات گرفته از باورهایی است که مردم دوران باستان در مورد دو نیروی خیر وشر یا تاریکی و روشنایی داشتند. از زمان های دور مردم هندوستان نیز آمدن بهار و پایان زمستان یا در اصل غلبه ی روشنایی بر تاریکی و به نوعی پیروزی بر بدی را جشن می گرفتند، جشنی که جشن هولی یا جشن رنگ ها نامیده می شود و در سراسر جهان طرفداران بی شماری دارد و نه تنها در کشورهای زیادی برگزار می شود، بلکه گردشگران زیادی برای شرکت در این جشن زیبا و پرو شور و نشاط به هند سفر کرده و در این فستیوال حضور پیدا می کنند.

شاید بسیاری از ما اولین بار با این جشن در فیلم شعله آشنا شده باشیم، اما امروزه با گسترش فضای مجازی و همچنین ساده تر شدن امکان سفر، جشن رنگ ها برای بیشتر ایرانیان نیز جشنی آشنا و جذاب است. با ما همراه باشید تا با این فستیوال نشاط انگیز و ریشه های به وجود آمدن آن بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های تهران همراه شماست. شما می توانید با رزرو هتل های ایران با آسودگی خاطر با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.

هولی؛ Holi
جشن رنگ ها در هند

جشنواره ی هولی یک جشنواره ی بهاری هندو است که هر چند از شبه قاره ی هند سرچشمه گرفته است و یکی از جشن های مهم هند به شمار می رود، اما در دیگر نقاط آسیا و در جهان غرب نیز گسترش پیدا کرده و با نام جشنواره ی رنگ ها یا جشنواره ی عشق شناخته می شود. این جشنواره نشان دهنده ی پیروزی خوبی بر بدی، رسیدن سال نو و زمستان و برای بسیاری فرصت ملاقات با دیگران، بازی و خنده، فراموش کردن و بخشیدن و ترمیم روابط کمرنگ و پایان خصومت هاست. همچنین هولی جشنی برای سپاسگزاری از برداشت محصول خوب و پربار نیز هست.
جشن رنگ ها در هند
این جشنواره معمولا در ماه مارس آغاز می شود؛ در واقع این جشن در آخرین شبی که ماه کامل است آغاز می شود، در ماه قمری فالگونا که همزمان با ماه اسفند است. شب اول Holika Dahan یا Chhoti Holi شناخته می شود و روز بعد با عنوان Rangwali Holi, Dhuleti, , Dhulandi یا Phagwah ادامه پیدا می کند. هولی یک جشنواره مذهبی باستان هندو است که در بسیاری از مناطق جنوب آسیا و همچنین دیگر جوامع خارج از آسیا محبوبیت دارد. علاوه بر هند و نپال، این جشنواره توسط کشورهای غربی شبه قاره هند در کشورهایی مانند جامائیکا، سورینام، گویان، ترینیداد و توباگو، آفریقای جنوبی، مالزی، انگلستان، ایالات متحده، کانادا، موریس و فیجی نیز جشن گرفته می شود. در سال های اخیر این جشنواره در بخش هایی از اروپا و آمریکای شمالی با نام های جشن بهاری عشق، جشن شادی و سرور و جشن رنگ ها گسترش یافته است.

هولیکا داهان؛ مراسم قبل از جشن
جشن رنگ ها در هند

قبل از شروع مراسم هولی، هندو به پیشواز این فستیوال می روند، مواد و وسایل مورد نیاز جشن هولی را تهیه می کنند و از آن جا که این فستیوال قبل از آغاز بهار جشن گرفته می شود و بعضی از افراد خانه تکانی می کنند، بی شباهت به نوروز نیست. این خانه تکانی به قصد رهایی از آلودگی و بیماری ها صورت می گیرد تا بتوانند بهار را با پاکی آغاز کنند. برخی لباس نو می خرند و برخی جشن را زودتر از موعد شروع می کنند.
جشن رنگ ها در هند
شب قبل از جشن هولی مردم در مکان های عمومی و نزدیک معابد جمع می شوند، آتش روشن می کنند و مراسم مذهبی را در مقابل آتش آغاز می کنند و دعا می کنند که شیطان درونی آن ها هالیکا در آتش کشته شود. در واقع هولیکا داهان یا چوتی هولی مراسمی سمبلیک است که از آتشی که هولیکا برای برادرزاده اش برپا کرد، الهام گرفته شده است، و واژه ی هولیکا داهان به معنای آتش زدن هولیکا است. این مراسم، نماد پیروزی خیر بر شر است و صبح روز بعد از آن جشن رنگ آغاز می شود. در این روز حتی از اسلحه های آب و بالن های پر از آب نیز برای بازی و رنگ کردن یکدیگر استفاده می شود.
جشن رنگ ها در هند
این مراسم بازی عادلانه ای است که در آن غریبه و آشنا، پیر وجوان، غنی و فقیر و مرد و زن شرکت می کنند. هولی جشن عجیبی است، جشنی که پر از نیرنگ و شیطنت و شادی است. فریب و مبارزه با رنگ ها در همه جا دیده می شود، در خیابان های باز، پارک های باز، معابد و ساختمان ها. گروه های موسیقی آلات موسیقی را با خود حمل می کنند، و از مکانی به مکان دیگر می روند تا مردم را با آهنگ های زیبا همراهی کنند. در این روز مردم، خانواده، دوستان و دشمنان را ملاقات می کنند تا پودرهای رنگی را بر روی یکدیگر بپاشند، خنده و شایعات بیابند و سپس غذاهای Holi و نوشیدنی های مخصوص را به اشتراک بگذارند. در این جشن فقط شور و نشاط است که جریان دارد و مردم دغدغه ها را کاملا به بوته ی فراموشی سپرده اند. هندوها این جشن را دلیلی برای فراموش کردن کینه ها و احیای دوستی ها می دانند.

افسانه ی ویشنو
جشن رنگ ها در هند

افسانه های زیادی در مورد جشن رنگ ها روایت شده، اما افسانه ی نمادینی برای توضیح این که چرا هولی به عنوان جشنواره رنگی به افتخار هندو و پراهلاداPrahlada جشن گرفته شده است وجود دارد. با توجه به افسانه ای که در فصل 7 بهاگاتا پورانا آمده است، پادشاه اسوروس هیرانیاکاشیپوHiranyakashipu یک شیطان بود، او دارای امتیازاتی بود که پنج قدرت ویژه را به او داد: او می توانست نه توسط یک انسان بمیرد و نه توسط حیوانی، نه در داخل خانه و نه در خارج از منزل، نه در روز و نه در شب، نه توسط آسترا (سلاح های پرتابه) و نه از طریق شستا (سلاح های دستی) و نه در زمین و نه در آب و هوا. هیرانیاکاشیپو با این قدرت خاص که به او حالت فنا ناپذیری می بخشید دچار غرور و تکبر زیادی شد، او فکر می کرد یکی از خدایان است، و به همین دلیل خواستار آن بود که همه تنها او را عبادت کنند.
جشن رنگ ها در هند
اما عده ی زیادی این کار را انجام نمی دادند، از جمله پراهلادا پسر پادشاه. این پسر پیرو ویشنو بود و او را می پرستید، وقتی پادشاه از این موضوع باخبر شد از خواهر خود هولیکا کمک خواست. این دو با هم نقشه کشیدند تا هولیکا شنلی بر تن کند که او را از آتش محفوظ بدارد و سپس پراهلادا را به درون آتش بکشاند، اما زمانی که درون آتش بودند شنل از روی هولیکا پرواز کرد و پراهلادا را پوشاند. به همین دلیل هولیکا در آتش سوخت و پراهلادا جان سالم بدر برد. این اتفاق خشم ویشنو را برانگیخت و تصمیم گرفت این پادشاه خودخواه را نابود کند. ویشنو او را در زمان غروب که نه شب بود و نه روز بر دامان خود که نه در داخل خانه بود و نه در خارج خانه، نه در آسمان بود و زمین و با چنگالهایش کشت که نه آلت قتاله ی پرتابی بود نه دستی. بنابراین سوختن هولیکا و هولی جشنی است نمادین که پیروزی خوبی در برابربدی را نشان می دهد.

افسانه ی کریشنا
افسانه ی کریشنا

از روایت های رایج دیگر این جشن می توان به افسانه ی کریشنو اشاره کرد، در این افسانه رنگ پوست کریشنا آبی است زیرا پوتان او را با شیر مادرش مسموم کرده است. کریشنا به دختری به نام رادا دل می بندد و نگران است که او با رنگ پوست عجیبش خوشایند رادا نباشد، به همین دلیل مادر کریشنا که از ناامیدی او خسته شده از او می خواهد که هر رنگی که دوست دارد بر صورت رادا بپاشد و کریشنا چنین می کند و پس از آن رادا و کریشنا با هم پیوند زناشویی می بندند و از این جاست که پیشینه ی جشن رنگ ها را داستان رادا و کریشنا می دانند.

افسانه های سنتی دیگرهندو
افسانه های سنتی دیگرهندو

دراین افسانه شیوا یکی از خدایان هند، مدام در حالت مراقبه فرو می رفت، همسرش پاراواتی برای بیرون آوردن او از این حالت از خدای عشق “کاما” کمک می خواهد، کاما تیری به سمت شیوا پرتاب می کند و این کار باعث برانگیخته شدن خشم شیوا شده او را به خاکستر تبدیل می کند؛ این کارهمسر کاما، راتی و پاراواتی همسر شیوا را ناراحت می کند، راتی به مدت 40 روز به تعمق می پردازد و پس از آن شیوا از گناه کاما می گذرد و او را باز می گرداند، به عقیده ی شیواپرستان، هولی جشنی است که برای بازگشت خدای عشق برگزار می شود.

غذاهای مخصوص جشن هولی
holi
این جشن با غذاها و نوشیدنی های خاصی همراه است، که شیرینی این جشن را بیشتر و آن را به یادماندنی تر می کند. غذاهای جشن هولی عبارتند از:

گوجیا : gujiya غذایی است که شکلی شبیه پیراشکی دارد و طرز تهیه ی آن مانند قطاب است، گوجیا خمیری است که در روغن زیاد سرخ می شود، پس از آن در محلول شیرینی غوطه ور شده و با پسته و بادام یا نارگیل تزیین می شود.
holi

جاهای دیدنی آلانیا
ادامه مطلب

فرنی phrini: نوعی غذای هندی است که شباهت زیادی به شیر برنج دارد. معمولا به آن ترکیبات دیگری افزوده می شود. مانند هل، خلال پسته یا بادام
phrini

پنی پوری : Panipuriخوراکی هندی است، که برای تهیه ی آن خمیر گرد ونازکی را به صورت توخالی در می آورند، سپس آن را سرخ کرده با چاشنی های مختلفی نظیر: سیب زمینی، پیاز، فلفل و تمبرهندی پر می کنند.

Panipuri

ردلانتیل تارکا دالRed lentil tarka dal : غذای مخصوصی که در تهیه ی آن از عدس قرمز، زیره، زردچوبه، حبه های سیر، فلفل سبز و کره استفاده می کنند.
البته غذاهای دیگری هم در این جشن سرو می شود، غذاهایی که سبک تر هستند، مانند مالپوآ که میان وعده ای مانند پنکیک است.
Red lentil tarka dal
از نوشیدنی های خاص این جشن می توان تاندای Thandaiرا نام برد، تاندای نوشیدنی مخصوص این جشن قدمتی سه هزار ساله دارد و اگر ترکیبات دیگری به آن افزوده نشود از آب، شکر، دانه های هندوانه و خربزه، بادام، دانه های ساقه ی لوتوس، بادام هندی، هل، رازیانه، گل رز، زعفران و گاهی بهانگ (نوعی ماریجوانای فراوری شده) تهیه می شود.
holi
همان طور که می دانید هولی امروزه برای بسیاری از مردم دنیا جشنی آشناست، این جشن، فستیوالی است که به طور نمادین بدی ها و ناراحتی ها را پالایش کرده، شادی و نشاط را جایگزین آن می کند. جشن پیروزی خوبی بر بدی و جشن پایان تاریکی …
جشنی که با عمیق ترین حس درونی بشر گره خورده است و به آن ها پایان تاریکی ها و بدی ها را نوید می دهد.

بازار شناور پاتایا تایلند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر