لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> سال جدید قمری 2019 – چگونه سال خوک را شروع کنیم؟
سال جدید قمری 2019 - چگونه سال خوک را شروع کنیم؟

سال جدید قمری 2019 – چگونه سال خوک را شروع کنیم؟

نانکوان تاون، استان هبی، چین: نانکوان شهر کوچکی در استان هبی است که هر سال جدید قمری شاهد برگزاری مراسم آتش-بازی خاص و خارق العاده ای در آن هستیم. قرنهاست که آهنگران در پانزدهمین روز اولین ماه قمری، فلز گداخته را روی سنگ های سرد دیوار شهر می ریزند تا جرقه تولید شود. گفته می شود که این کار اولین بار توسط آهنگرانی در این شهر انجام شد که برای خرید وسایل آتش بازی واقعی پولی نداشتند و بسیار فقیر بودند.

لس گلاسیرز، پاتاگونیا، آرژانتین: سال جدید قمری بهترین زمان برای دیدن زیبایی های پارک ملی لس گلاسیرز است که بخشی از میدان یخی پاتاگونیای جنوبی در آرژانتین است.
Studio City
استودیو سیتی، ماکائو: این چرخ و فلک که به شکل 8 است، محلی عالی برای شروع سال جدید است. چرا؟ چون در فرهنگ چینی، هشت نماد ثروت است.
Studio City
دیتان پارک، پکن: در فستیوال بهاره ای که در معبد زمین در دیتان پارک پکن برگزار می شود، بیش از 100 بازیگر به شکل امپراطور چینگ و گارد شاهنشاهی لباس می پوشند تا در نمایشی که بازآفرینی مراسمی باستانی است، شرکت کنند.
Hanoi, Vietnam
هانوی، ویتنام، بازار گل تت: سال جدید قمری مهم ترین عید و تعطیلی در ویتنام است. وقتیکه در سال نو به بازار گل می روید، جا خالی دادن از جلوی موتور سوارهایی که در این بازار ویراژ می دهند، بخشی از جذابیت های جشن سال نو در هانوی است.
Sha Tin Racecourse
مسیر مسابقه شا تین، هنگ کنگ: جشن های سال نو در مسیرمسابقه شا تین، یکی از محبوبترین روزهای مسابقه در هنگ کنگ است. این جشن ها که در سومین روز سال نو قمری برگزار می شوند عبارتند از: نمایش های زنده، گفت و گوهایی درباره فنگ شویی و مسابقات سوارکاری در کل روز.
Central London
مرکز لندن: پایتخت بریتانیا میزبان بزرگترین جشن سال نو قمری در خارج از آسیاست. مهم ترین بخش این جشنواره، رژه سال نو است که از محله چینی ها شوره می شود و تا میدان ترافالگار ادامه دارد.
Gyeongbokgung Palace
کاخ گایونگ بوک، سئول، کره جنوبی: بسیاری از رستورانها و مغازه ها در طول سال نو قمری تعطیل هستند ولی کاخ گایونگ بوک، کاخ پادشاهی اصلی در سئول، باز است و فعالیت های رایگان مختلفی برای بازدیدکنندگان دارد.
Ni hao
نی هوا، میکی: پارک تفریحی دیزنی لند کالیفرنیا از 25 ژانویه یتا 17 فوریه 2019، میزبان جشن های مخصوص سال نو قمری است.
Around the city, Sydney
اطراف شهر، سیدنی: خانه اپرای سیدنی که نماد این شهر نیز هست، به افتخار سال نو قمری به رنگ قرمز درمیاید.
Raohe Night Market
بازار شبانه راوهه، تایپه: اگر چه بازار راوهه بزرگترین بازار شبانه تایپه نیست (بازار شبانه شیلین بزرگترین بازار است) ولی در اینجا جاذبه ای سنتی و صمیمی وجود دارد. این بازار در همسایگی وفنپو ( بازار عمده فروشان که به شکل مارپیچ است و انواع وسایل مد و فشن را می توانید با تخفیف خریداری کنید) قرار دارد.
Allas Sea Pool
آلاس سی پول، هلسینکی: آلاس سی پول، مجموعه سونای عمومی هلسینکی، محلی خوبی برای پاکسازی قبل از شروع سال نو قمری است.
Chinatown
محله چینی ها، سن فرانسیسکو: اینجا به عنوان بزرگترین محله چینی های خارج از آسیا، شاید در سایر اوقات سال محلی برای گردشگران به حساب آید ولی برای شروع سال نو قمری، بهترین جاست.

وقتیکه عقربه های ساعت به نیمه شب شامگاه پنجم فوریه می رسد، میلیون ها نفر در سراسر دنیا سال نوی جدید قمری یا همان جشن بهار را اینگونه آغاز می کنند: سالی پر از بخت و شانس خوب برای یکدیگر آرزو می کنند، آتش بازی آسمان شهر را روشن می کند و پاکتهای قرمز پر از پول رد و بدل خواهند شد.

به عبارت دیگر، این جشن، جشنی بزرگ و شبانه است.
اما برخلاف آنچه که بیشتر دنیا در 31 دسامبر سال نو را جشن می گیرند،سال جدید قمری یک تعطیلات طولانیست که با آداب و رسومی خاص ( و داستان های جالب اکثر خانواده هاست) همراه است و فقط هم مختص روز سال نو نیست و بیشتر طول می کشد.

برای تازه واردان سال نو قمری (یا کسانی که سالهاست از این جشن بهاره خبر داشته اند و نیاز به مروری سریع اطلاعاتشان درباره این جشن دارند)، این مقاله به نوعی راهنمایی سریع و مختصر درباره احتمالا چالش برانگیزترین و دشوارترین جشنواره دنیاست. در ادامه با بهترین سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید و هوشمندانه سفر کنید.


سال خوک اما نه هر خوکی
اگرچه بیشتر شما با تقویم زودیاکی چینی 12 ساله که با 12 حیوان مختلف نامگذاری شده است، آشنا هستید ولی این تقویم پیچیده تر از این حرفهاست.
هر سال فقط با حیوان زودیاکش شناخته نمی شود، بلکه چرخه ای پیچیده و 60 جمله ای (ریشه و شاخه) را شامل می شود (ترکیبی از یکی از 10 ریشه های بهشتی و یکی از 12 شاخه های زمینی).
گیج شدید، نه؟ پس بهتر است بدانید که سال 2019،سال ji hai یا gei hoi در گویش کانتونی است.
Hai نشانه ی شاخه زمینی و به معنی خوک است، و ji نشان دهنده ی ریشه آسمانی و به معنی زمین است. به همین دلیل است که سال 2019، سال خوک زمینی است.
بسیاری از مردم این تقویم 60 ساله را خیلی جدی می گیرند. این تقویم نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری-های مهم زندگی دارد، مثلا تصمیم گیری در مورد بچه دار شدن یا ازدواج کردن.
اگرچه گفته می شود که هر کس بسته به سال تولدش به طور متفاوتی تحت تاثیر این تقویم قرار می گیرد ولی سال خوک (آخرین حیوان چرخه زودیاک چینی 12 ساله) اغلب سال خوش یمنی است و به طور کلی به معنی ثروت و شانس است.

آماده سازی ها و خوراکی های شانس
Preparations and fortune goodies

معمولا آماده سازی برای سال جدید قمری، حداقل یک هفته قبل از جشن بهاره شروع می شود.
کیک ها و پودینگ های مربوط به جشن، در 26ام روز ماه آخر قمری آماده هستند.
تمیزکاری اصلی در روز 28ام انجام می شود و بنرهای شانس سال نو قمری در روز 29ام آویزان می شوند.
نمایشگاههای سال جدید قمری در آخرین روزهای سال در اطراف شهرها دائر می شوند و خوراکی های شانس و گل برای سال جدید می فروشند.
سال قدیمی با برگزاری یک شام خانوادگی بزرگ در روز 30ام (که به شب سال نو قمری معروف است) به پایان میرسد. تاریخ این روز در امسال 4 فوریه خواهد بود.
منوی شام شب سال نو بخاطر اینکه شانس و خوش بختی معنا می دهد، به دقت انتخاب می شود و شامل ماهی (معادل چینی کلمه ماهی، آوایی شبیه کلمه surplus دارد)، انواع پودینگ (نماد پیشرفت) و غذاهایی که شبیه شمش طلا هستند (مثل کوفته) می شود.

خانواده ها بعد از برگزاری مهمانی تا بعد از نیمه شب بیدار می مانند تا شروع سال جدید را خوش آمد بگویند.
کل این جشنواره 15 روز طول می کشد
Quang Phu Cau

شروع سال نو به معنی استراحت کردن نیست. اگرچه بیشتر کشورهایی که سال نو قمری دارند تنها سه تا هفت روز تعطیلی رسمی دارند وی مردم تا پانزده روز به جشن وشادی می پردازند که روز پانزدهم به جشن فانوس معروف است (جشن سال نو قمری 2019 از 5 فوریه تا 19 فوریه خواهد بود).
یک لیست از کارهای خرافاتی که باید یا نباید برای سال جدید انجام دهید، وجود دارد اما قانونی به نام قانون انگشت شست وجود دارد که می گوید باید جملات زیادی مانند “kung hei fat choy” یا “gong xi fa cai,” (شادباش می گویم و خوشبخت باشید) بگویید و از به کار بردن کلماتی که ممکن است خوش یمنی کمتری داشته باشند، پرهیز کنید.
مردم در طول این جشن برای دیدن قوم و خویش ها به شهرهای اطراف می روند و میزبانان برایشان انواع اسنک و جعبه شکلات آماده می کنند (البته به جز روز سوم).
مردم اعتقاد دارند که احتمال بروز دعوا در روز سوم بیشتر است (روز سوم امسال 9 فوریه خواهد بود) و این روز را chi kou (یا زبان سرخ) می نامند. در این روز مردم به کارهای دیگری، مانند رفتن به معبد، می پردازند. در هنک کنگ، بیشتر مسابقات اسب سواری جشن بهاره در روز سوم برگزار می شود.

آشنایی با فرهنگ مردم هلند
ادامه مطلب

کانگ فو کو روستای عود و عنبر ویتنام نام گرفته است. صدها کارگر قبل از شروع تعطیلات سال نو قمری، در حال رنگرزی، خشک کردن و بریدن پوست بامبو برای درست کردن چوب هایی معطر هستند.
در طول این پانزده روز، زوج هایی که ازدواج کرده اند باید پاکت هایی قرمز و پر از پول را به بچه ها (و همچنین، بزرگسالانی که ازدواج نکرده اند) بدهند تا آنها برایشان شانس و اقبال آرزو کنند.
روز هفتم renri یا جشن تولد مردم است (11 فوریه). یعنی روزی که گفته می شود که Nuwa، الهه مادر چینی ها، انسان را خلق کرد.
روز پایانی یا جشن فانوس، مهم ترین روز است (19 فوریه). در چین باستان، این روز تنها روزی بوده که دختران جوان می توانستند برای دیدن فانوس ها از خانه بیرون بروند و پسرها را ملاقات کنند. به این روز، ولنتاین چینی نیز می گویند.
امروزه نیز شهرهایی در سراسر دنیا در 15ام روز از سال نو قمری، نمایشگاه ها و نمایش های عظیمی از فانوس ها برپا می کنند.
بعضی شهرها بیشتر جلوه نمایی می کنند. مثل شهر کوچک نانکوان در چین که مردم با ریختن فلزات گداخته روی سنگ های سرد دیوار شهر، آتش بازی خارق العاده ای برگزار می کنند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر