لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> گوردخمه یزد، پایان زندگی در برجی مدور
گوردخمه یزد، پایان زندگی در برجی مدور

گوردخمه یزد، پایان زندگی در برجی مدور

از آنجایی که کشور ایران از تمدن کهن وغنی برخوردار است، آداب ورسوم و فرهنگ های مختلفی را به خود دیده است. آداب و رسومی که منجر به احداث بناهایی شده اند که امروزه شگفتی و حیرت همگان را به دنبال داشته اند. شهر کویری یزد یکی از نقاط ایران می باشد که به دلیل زندگی اقوام مختلف از جمله زردشتیان، بستر مناسبی برای رویت آثار به جا مانده از این اقوام است. گوردخمه یزد یکی از آثار ارزشمند به یادگار مانده از زردشتیان است و در این مقاله مفصل به معرفی آن خواهیم پرداخت. دخمه زدشتیان که آخرین خانه جسم این مردم به شمار می رود دنیایی از شگفتی را در خود جایی داده است. برای دیدن این مکان دیدنی کافی است که از طریق سایت ایران هتل آنلاین، از میان هتل های یزد یک هتل مانند هتل داد یزد را انتخاب کرده و سفر هوشمندانه خود را به سوی این سرزمین شگفت انگیز آغاز کنید.

معرفی گوردخمه زردشتیان یزد

زردشتیان که یکی از اقلیت های دینی سرزمین ایران به شمار می آیند در گذشته با ساختن بناهایی، آداب و رسوم خود را در آن اجرا می کرده اند و این بناها برای آن ها از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. یکی از بناهای بسیا ارزشمند و متفاوت با دیگر ادیان، قبرستان های زردشتیان می باشد که مناسک و آداب و رسوم خاصی داشته است. گوردخمه یزد نیز یک گورستان بسیار مهم برای زردشتیان یزد به شمار می رفته که در منطقه ای به نام صفاییه و روی یک کوه کم ارتفاع بنا شده است. گوردخمه که به برج خاموش و برج سکوت نیز معروف بوده، نشانی از هنرمندی مردمان یزد در روزگار گذشته است.
گوردخمه یزد

تاریخچه گوردخمه زرتشتیان یزد

زردشتیان طبق سنت خود، اجسادشان را در این گورستان گودالی شکل قرار می دادند تا طعمه لاشخورها شوند. آن ها معتقد بودند که خاک مقدس است و مردار آدمی ناپاک و این مردار نباید با خاک برخورد کند؛ به همین دلیل در درون گودال، سوراخی را تعبیه کرده بودند که لاشخورها بعد از خوردن گوشت جسد هایشان، استخوان ها را در این حفره بریزند و از دفن کردن مرده هایشان امتناع می کرده اند. این روش تا دوره پهلوی میان زردشتیان مرسوم بود و از آن پس با ممنوعیت این کار، زردشتیان در مجاورت همین گوردخمه به دفن مرده هایشان پرداختند. این دخمه دارای دیوار بسیار محکم و قطوری است که دورتا دور گورستان کشیده شده است و به نوعی بنا را احاطه کرده است. همانگونه که اشاره شد قبرستان بر روی تپه قرار دارد و معماران ایرانی در آن دوران با بنا کردن پله های بی شمار سطح زمین را به قبرستان متصل کرده اند.

گوردخمه یزد

حمام خان یزد، موزه ای دیدنی
ادامه مطلب

تقسیم بندی گوردخمه

گورستان زردشتیان از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن ها ارزش فراوانی دارد. این گورستان گودالی شکل که از تخته سنگ های بزرگی ساخته شده است، از سه قسمت تشکیل شده که هر بخش کارکرد خاصی داشته و مخصوص گروهی می شود. برای مثال بخش مردان همان نوار بالایی و در مجاورت دیوار قبرستان است که فقط جسد های مردان را دربر گرفته است.

گوردخمه یزد

قسمت میانی و بعد از بخش مردها، گوردخمه زن ها بوده است. یک نوار داخلی هم در گوردخمه یزد وجود دارد که مخصوص جسد کودکان بوده است. در پایان تمام استخوان های این سه دسته، در حفره ای که در انتهای قسمت وسط گودال قرار داشته ریخته می شده است. در انتهای گودال نیز تخته سنگی بزرگ ومحرک با نام ارویس وجود داشته که پیچیدگی این بنا را بیشتر کرده است. همچنین این مجموعه از دو دخمه دیگر به نام مانجکی و گلستان تشکیل شده که بر اساس شواهد و اسناد این دخمه ها هر شش ماه یکبار مورد استفاده قرار می گرفته اند.

گوردخمه یزد

معماری گوردخمه زردشتیان

این گورستان که در ساخت آن از شیوه معماری مشخصی استفاده نشده است، صرفا براساس جمعیت این منطقه بنا شده است. گوردخمه نیز مانند تمام آثار شهر خشتی ایران با خشت خام وگچ ساخته شده است. تنها اصولی که در ساخت این گورستان رعایت شده، کوبیدن 4 میخ بزرگ،36 میخ متوسط و 260 میخ کوچک در بناهای مختلف است. لازم به ذکر است که گوردخمه زردشتیان در سال 1377 به ثبت آثار ملی درآمده است. این اثر دیدنی در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد ودر حوالی منطقه ای به نام صفاییه بنا شده است.

گوردخمه یزد

راهنمای سفر به یزد در نوروز 99
ادامه مطلب

سخن پایانی

استان یزد یکی از آن مناطق اعجاب انگیزی است که سفر به آن هر بیننده ای را به وجود خواهد آورد. جاذبه های دیدنی و تاریخی متعدد مانند گوردخمه زرتشتیان یزد سبب شده تا هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این خطه زیبا سفر کنند. گوردخمه زردشتیان یزد از ابعاد و قسمت های مختلفی ساخته شده که ساعت ها وقت شما را خواهد گرفت تا به طور کلی از آن دیدن کنید؛ پس خود قدم به این تمدن کهن بگذارید و رازو رمزهایش را از نزدیک مشاهده کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر