لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> ده نمونه از قدیمی ترین شهرهای سراسر جهان
ده نمونه از قدیمی ترین شهرهای سراسر جهان

ده نمونه از قدیمی ترین شهرهای سراسر جهان

شهرها همیشه نمایانگر توسعه انسانی و پیدایش تمدن بوده اند. اولین شهرها در سیاره زمین در دوران نوسنگی در بین النهرین باستانی به وجود آمده اند و قدیمی ترین آن ها نمایانگر معماری شگفت انگیز دنیا همراه با داستان های جالب و درخشش تاریخی است که هزاران گردشگر از سراسر جهان را جذب می کند. بنا به دلایل روشن، عدم قطعیت تاریخی در مورد منشا پیدایش بسیاری از این شهرها وجود دارد و بنابراین تعیین اینکه کدامیک قدیمی تر است کار دشواری است.


شهراورشلیم در اسرائیل
قدمت این شهر به حدود 4000 تا 5000 سال پیش بر می گردد و شهری منحصر به فرد در تاریخ بشریت است چرا که منشا پدایش سه دین اصلی یعنی مسیحیت، یهودیت و اسلام است. این شهر نه تنها مکانی گردشگری پر از جاذبه های مذهبی قابل توجه است بلکه مکانی است که در طول سالیان بسیار درگیریهای زیادی در آن اتفاق افتاده است. طبقه گفته یک مورخ به نام اریک اچ کلاین، این شهر دست کم دوبار ویران شده ، 23 بار محاصره شده، بیش از 52 مورد حمله قرار گرفته و 44 بار تصرف و باز پس گرفته شده است.


شهر صیدون در لبنان
Sidon, Lebanon
یکی از قدیمی ترین شهرهای منطقه صیدون است. اولین ساکنان این شهر 4000 سال پیش از میلاد در این شهرسکنی گزیدند و گفتنی است که این شهر در فاصله 25 مایلی جنوب بیروت واقع شده است. شاید مهم ترین و قدیمی ترین شهر کشور فینیقیه بوده است. امپراطوری فینیقی از این شهر منشا گرفت و در طول سالها در مدیترانه گسترش یافت. داستان های تاریخی در مورد بازدید حضرت عیسی و سنت پل از این شهر وجود دارد در حالیکه اسکندر مقدونی 333 قبل از میلاد این شهر را تصرف کرد. امروزه این شهر یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری لبنان است و قلعه معروف آن با نام قلعه دریا که در قرن سیزدهم ساخته شده، نمایانگر بخش مهمی از میراث فرهنگی این شهر است. امروزه 200000 نفر در این شهر سکونت دارند.


شهرآتن در یونان
Athens, Greece
قدمت این شهر به 4000 سال پیش از میلاد بر می گردد و یکی از قدیمی ترین و ارزشمندترین شهرها در توسعه تمدن غرب است. در آغاز هزاره اول پیش از میلاد، این شهر به مهمترین شهر یونان باستان تبدیل شد. در این شهر مکان های حیرت انگیز زیادی وجود دارد که از زمان آنتیک باقی مانده اند و آکروپولیس یا دژ معروف آن روی یک تپه قرار دارد. دیگر مکان های قابل توجه این شهرعبارتند از: پارتنون، ارکسیون و استادیوم پاناتنائیک که تنها استاودیوم ساخته شده از مرمر سفید در جهان است. در حال حاضر این شهر پایتخت یونان مدرن با جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر است. این شهر جاذبه گردشگری بزرگی است و سالانه بیش از 5 میلیون نفر گردشگر را جذب می کند.


شهر سوسا با نام امروزی شوش در ایران
Susa (today Shush), Iran
شوش یکی از مهم ترین و قدیمی ترین شهرهای خاور نزدیک باستان بود که قدمت آن به حدود 4200 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. این شهر در کوه های زاگرس واقع شده است و در طول سال ها بخشی از امپراطوری عثمانی، ایرانی، سلوکی و امپراطوری ساسانیان در ایران بوده است. دارای آثار باستانی زیادی مانند کاخ داریوش کبیر با زیبایی های خاص است که امروزه مقدار کمی از آن باقی مانده است. این شهر باستانی دیگر از بین رفته و ورژن جدید این شهر با نام شوش حدود 65000 نفر مقیم دارد.


شهر بیبلوس در لبنان
Byblos, Lebanon

قدمت این شهر به 5000 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد و فونیکس ها به عنوان اولین شهرشان با نام جیبل در آن سکنی گزیدند . در دوران باستانی مصر، بیبلوس یکی از مراکز مهم تجارت و بزرگترین صادر کننده چوب سدر و منابع با ارزش دیگر به مصر بود. نام بیبلوس را یونانی ها بر این شهر نهادند چون پاپیروس را از طریق این شهر به یونان وارد می کردند.

واژه انگلیسی انجیل یعنی بایبل از نام این شهر گرفته شده است. مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر قلعه بیبلوس، معابد باستانی فونیکس ها و دیوار شهر مربوط به قرون وسطی است . در سال 1984 در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و اکنون تعداد ساکنان آن حدود 100000 نفر است.


شهرآرگوس در یونان
Argos, Greece
این شهر به مدت 7000 سال سکونتگاه بوده است و همراه با آتن و پلوودیو قدیمی ترین شهرهای قاره اروپا محسوب می شوند. تا زمان به وجود آمدن اسپارتا یکی از مهم ترین قدرت های شبه جزیره جنوبی لبنان بود. در طول حکومت روم و همچنین امپراطوری روم شرقی به شکوفایی رسید. این شهر همچنین بخشی از مهم ترین افسانه های تاریخی است و اعتقاد بر این است که پرسئوس یعنی پسر زئوس در این شهر بدنیا آمده است. در این شهر مکان های بسیار مهمی مانند قلعه بورتزی، بقایای هرایون و بیش از 20000 نفر جمعیت وجود دارد.


شهر حلب در سوریه
Aleppo, Syria
قدمت این شهر به 5000 سال قبل از میلاد باز می گردد و یکی از قدیمی ترین و مهم ترین شهرهای تاریخی در سیاره زمین محسوب می شود. به دلیل موقعیت استراتژیک این شهر یعنی قرار گرفتن بین دریای مدیترانه و بین النهرین و همچنین واقع شدن در انتهای جاده ابریشم، به عنوان یکی از مراکز دوران باستان تلقی می شد. با این حال در تاریخ معاصر، این شهر بیشتر با حوادث غم انگیز شناخته شده است چون از سال 2012 در جنگ داخلی سوریه، مرکز جنگ بوده است. این نبردها خسارات زیادی را به کل شهر و همچنین بافت قدیمی آن که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده، وارد کرده است. جمعیت رسمی استان حلب بیش از 1.8 میلیون نفر است اما بخاطر تعداد تلفات و وجود پناهندگان، تعداد دقیق جمعیت مشخص نیست.


شهر پلودیو در بلغارستان
Plovdiv, Bulgaria
قدمت این شهر به 5000 تا 6000 سال پیش از میلاد بر می گردد و برخی آن را قدیمی ترین شهر اروپا می دانند. در طول تاریخ بسیاری از امپراطوری ها مانند مکدونیان، رومی ها، امپراطوری بیزانس و همچنین عثمانی ها اقامتگاه های بلغاری را فتح کرده اند. در نتیجه این امر این شهر میراث فرهنگی و گوناگونی فرهنگی زیادی دارد برای مثال تئاتر باستانی فیلیپوپولیس، استادیوم رومی یا بنای یادبود آلیوشا. امروزه پلودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان است و هر ساله بیش از 800000 گردشگر از آن بازدید می کنند، شما هم میتوانید با مطالعه دقیق در مورد این شهر با وبسایت ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.


شهر دمشق در سوریه
Damascus, Syria
برخی دمشق را قدیمی ترین شهر جهان می دانند و قدمت آن به 10000 سال پیش از میلاد بر می گردد. بخاطر موقعیت استراتژیک آن، یکی از شهرهای برجسته و مراکز مهم دوران باستان بوده است. در طول تاریخ، این شهر توسط اسکندر مقدونی فتح شد و بعدها به بخشی از امپراطوری روم و عثمانی تبدیل شد. امروزه دمشق یکی از مراکز فرهنگی سوریه و یکی از جاذبه های گردشگری بزرگ این شهر و همچنین با جمعیتی بالغ بر 1.7 میلیون نفر پایتخت این کشور به حساب می آید. این شهر تحت نیز تاثیر جنگ داخلی قرار گرفته است اما نه به اندازه شهر حلب.
شهر اریحا در کرانه باختری
Jericho, West Bank

تاریخ دقیق به وجود آمدن اریحا نامعلوم است اما افراد زیادی این شهر را یکی از مناطق مسکونی قدیمی سیاره زمین در نظر می گیرند. حفاری های باستان شناسی نشان داده اند که پیدایش این شهر که در حال حاضر در قلمرو فلسطین واقع شده است به 9000 تا 9500 سال پیش از میلاد باز می گردد. این شهر در طول تاریخ توسط گروه های زیادی فتح و اشغال شده است و حتی در کتاب انجیل هم نام این شهر ذکر شده است. دیوار اریحا نشانه میراث فرهنگی این شهر است. یک چیز شگرف در مورد این شهر این است که زیر سطح دریا قرار گرفته است و به همین دلیل از نظر سطح پائین ترین مکان مسکونی دائمی در سیاره زمین محسوب می شود. امروزه این شهر کوچک جمعیتی بالغ بر 20000 نفر دارد.

تئاتر دلفی ;یونان آمیزه ای از هنر و تمدن غرب
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر