لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> غذاهای برتر اتیوپیایی
غذاهای برتر  اتیوپیایی

غذاهای برتر اتیوپیایی

غذاهای متمایز و خوشمزه اتیوپیایی از میراث فرهنگی برجسته این کشور که متمایز از سایر کشورهای آفریقایی است، بهره می برند. اگرچه فرهنگ آشپزی اتیوپیایی کم کم در حال شناخته شدن است ولی با این وجود، اغراق نکردیم که بگوییم غذاهای اتیوپیایی هنوز هم یکی از ناشناخته ترین معماهای دنیا هستند. اگر می خواهید درمورد این غذاها بیشتر بدانید، در ادامه با وبسایت رزرو آنلاین هتل ایران هتل آنلاین همراه شوید و هوشمندانه سفر کنید.
غذا خوردن به سبک اتیوپیایی یعنی تجدید نظر درباره بسیاری از فرضیاتی که ممکن است درباره زمان شام خوردن داشته باشید (یعنی باید قاشق و چنگال را فراموش کنید و آماده کثیف شدن دست هایتان باشید). این بدین خاطر است که پایه و اساس بیشتر وعده های غذایی در اتیوپی، اینجرا است (یک نان پنکیک مانند اسفنجی خاکستری بزرگ که با ظاهر عجیب غریب لاستیک مانندش در کنار انواع مختلف غذا سرو می شود، از خورش های ادویه دار چند رنگ گرفته تا خورش کاری سبزیجات و تکه های گوشت خام).

Wot نسخه اتیوپیایی خورش کاری است.

این نوع غذا خوردن به شدت عمومی و همگانی است، یعنی همه به دور یک سینی فلزی گرد بزرگ از اینجرا جمع می شوند که مملو از غذاهای مختلف است و همه با هم دست هایشان را به داخل این سینی می برند و تکه های از گوشه اینجرا را می کندند و لقمه های مختلفی از غذاهای مختلف را می گیرند و می خورند.
تمام این چیزهایی که گفته شد، احتیاج به آشنایی قبلی دارد، چرا که دیده شده که گردشگران، اینجرا را با رومیزی یا دستمال آشپرخانه اشتباه گرفته اند. همچنین، طعم تلخ و کمی ترش این نوع نان ممکن است بعضی ها را دلزده کند. اما طعم قدرت طعم افزای ملایم اینجرا در این تضاد زیبا و در عین حال هماهنگی این نان با سس های آتشینی است که به همراهش خورده می شوند.
اتیوپیایی ها، مانند هندی ها، از اضافه ردن انواع ادویه ها به غذایشان باکی ندارند. یکی از متداولترین ادویه ها، بربری است (یک ادویه ترکیبی اتیوپیایی که از 16 ادویه مختلف تشکیل شده است، مثل: پودر فلفل قرمز، شنبلیله، زنجبیل، سیر، هل و دارچین).
یکی دیگر از ویژگی های نان اینجرا این است که از دانه های خاکشیر (کوچکترین غله دنیا) درست می شود که هزاران سال است اتیوپیایی ها آن را پرورش می دهند و عاشقش هستند. این دانه در اروپا و آمریکا، بیش از پیش، به عنوان “دانه برتر” شناخته می شود و در کنار کینوا و گندم آلمانی به عنوان غله ای با پروتئین و کلسیم بالا در صدر جدول غلات است و در عین حال فاقد گلوتن است.
نتیجه تمام موارد گفته شده این است که در عین اینکه غذایی سالم و مفید می خورید، جوانه های چشایی شما هم سورپرایز می شوند.
اکثر غذاهای اتیوپیایی سرشار از مواد مغذی و کم چربی هستند. جدا از غذاهای بیشماری که می توانید بخورید، حتما قهوه ی اتیوپیایی را بعد از غذا خوردن، امتحان کنید. ظاهرا اتیوپی زادگاه قهوه عربیکای باکیفیت است و جهانیان قهوه های اینجا را به عنوان بهترین قهوه دنیا مورد ستایش قرار می دهند.

در ادامه 15 غذایی که باید حتما در اتیوپی امتحان کنید را آورده ایم:

تیبس
Tibs
شکلا تیبس: گوشت تکه ای در ظرف سفالی
تیبس همان گوشت گوساله یا بره تکه ای سرخ شده در کره همراه با سیر و پیاز است که یکی از محبوب ترین غذاها در میان مردم اتیوپی است.
این غذا فرم های مختلفی دارد، از نوع، سایز یا شکل گوشت های تکه شده ی مورد استفاده گرفته تا دمای داغ یا معتدل غذا یا وجود/عدم وجود سبزیجات در آن. یک نوع آن که عموما توصیه می شود، شکلا تیبس است که در ورقه های گوشت را سر میز شما می آورند تا بر روی یک ظرف سفالی که داخلش پر از زغال داغ است، پخته شوند، هیجان انگیز و خوشمزه.

تیبس در تاریخ برای خوشامدگویی یا به نشانه احترام به کسی، سرو می شد. امروزه هم این غذا با محبوبیت و حضورش در گرامیداشت رویدادها و تعطیلات خاص، هنوز جایگاه ویژه ای دارد. اگر در بعد از ظهر جمعه وارد یکی از بارهای پر سروصدای آدیس آبابا، پایتخت ناآارم اتیوپی، شوید، احتمالا اکثر افراد حاضر در بار در حال سفارش و خوردن تیبس هستند. اصولا گوشت تیبسی که برایتان آورده می شود از لاشه ای جدا شده که در کنار ورودی رستوران آویزان شده است. با دیدن این صحنه از خوردن تیبس منصرف نشوید، تا بحال گوشتی به این تازگی و خوشمزگی نخورده اید.


Kitfo
Kitfo

کیتفو از کم چرب ترین گوشت درست شده و در عین اینکه خواص تغذیه ای بالایی دارد، مردم عادی اتیوپی نیز خیلی آن را دوست دارند.
درست مثل استیک تاتار فرانسوی، گوشت این غذا ریز ریز می شود و در یک تابه با کمی کره، میت میتا (نوع قویتر بربری) و گاهی اوقات آویشن، حرارت می بیند. کیتفو اصولا به صورت leb leb (حرارت دیده ولی خام) سرو می شود ولی شما می توانید نوع betam le bleb (خیلی حرارت دیده، یعنی پخته شده ) را سفارش دهید.

کیتفو ممکن است با aib (مثل پنیر کاتیج خشک) و gomen (اسفناج خرد شده) سرو می شود. این گزینه-های جانبی می توانند غذا را خیلی خوشمزه تر کنند و مخصوصا سیرکننده تر باشند. این غذاها به خصوص، بعد از یک سفر روزانه سخت یا اگر با خماری شب قبل مواجه بود، توصیه می شوند.

Beyainatu
Beyainatu
Beyainatu به شما اجازه میدهد تا طعم های مختلف را یکباره امتحان کنید.
ترجمه نام غذای گیاهی محبوب اتیوپیایی ها “کمی از هر چیزی” است، یعنی اینجرا به همراه مقدار زیای سبزیجات، سیب زمینی، خورشت کاری، خورشت عدس و .. رنگی و خوشمزه سر میز شما می آید و غوغایی از رنگ و مزه به وجود می آورد.
به دلیل سنت مستحکم روزه داری مذهبی و پرهیز از خوردن گوشت در چهارشنبه ها و جمعه ها، beyainatu در همه بخش های کشور در دسترس است و همه جا سرو می شود، از هتل های لوکس گرفته تا کلبه های کوچک اغذیه فروشی در کنار جاده ها. پس اگر در سفرید یا وقتی با منویی مواجه می شوید که فقط به زبان آمهری نوشته شده است، beyainatu انتخابی مطمئن و ساده است.

بسیاری از گردشگرانی که از اتیوپی برمی گردند، بدون توجه به اینکه گیاهخوار هستند یا نه، ادعا می کنند که beyainatu غذای مورد علاقه شان بوده است.
Fuul
Fuul

فوول اتیوپیایی که در شرق آفریقا و خاورمیانه نیز محبوب است، ترکیبی از باقالی پخته و ادویه زده شده است که مردم اتیوپی آن را برای صبحانه می خورند.
معمولا فوول عادی به عنوان پرس یکنفره سرو می شود (اگرچه کاملا سیرکننده است) و در کنارش تا جایی که بخواهید نان تازه سرو خواهد شد. فوول ویژه معمولا بزرگتر است و می توان آن را با کس دیگری شریک شد و به همراه ماست، گوجه، فلفل سبز، پیاز، تخم مرغ و گهگاهی آووکادو سرو خواهد شد. مردم محلی معمولا این غذا را له می کنند وبه صورت پوره درمی آورند و با نمک، ادویه های دیگر و فلفل تازه طعمدار می کنند.
اگر فوول در کاسه فلزی کوچکی سرو شود که از شدت داغی نتوانید به آن دست بزنید و مجبور باشید با تکه-هایی از نان گوشه ی کاسه را بگیرید، می توان گفت که نحوه صحیح سرو فوول را برای شما انجام داده اند.
فوول به عنوان فست فودی سالم خورده می شود، مخصوصا در آدیس آبابا که معمولا در ظروف بزرگ پخته و توزیع می شود و بیشتر مشتریان قبل از اینکه برای کار روزانه شان، به سوی شهر پر هیاهو بروند، در زیر ده دقیقه این غذا را می خورند.

یک هتل ژاپنی که کاملا به پخت ماکارونی اودون اختصاص یافته است
ادامه مطلب

Tere siga
Tere siga
این siga در رستوران آماده شده است.
یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار اتیوپی ها، تکه های مکعب شکل گوشت قرمز و خام است که مناسب افراد بی دل و جرات نیست. معمولا هر دو نفر، نیم کیلو tere siga سفارش می دهند و با هم می خورند. این غذا با اینجرا یا نان سرو می شود تا بتوانید تکه های گوشت خام را لقمه بگیرید و در مقدار متنابهی ادویه میت میتا فرو کنید.
یکی از داستانهایی که چرا مردم اتیوپی گوشت خام دوست دارند این است که این موضوع به عنوان تاکتیکی نظامی در قرن 16 مورد استفاده قرار می گرفته است و جنگنجویان با روشن نکردن آتش برای پختن گوشت، می توانستند از شناسایی شدنشان جلوگیری کنند.

اگرچه به نظر می رسد که بیشتر اتیوپی ها دچار عوارض خوردن گوشت خام نمی شوند و اینکه خوردن این غذا توسط بیشتر مردم باعث شده تا حس کنند این غذا در دنیا حرف اول را می زند ولی خوردن گوشت خام حتما مشکلاتی برای سلامتی انسان به دنبال خواهد داشت. این مشکلات می تواند مبتلا شدن به کرم رشته ای باشد یا گرفتار باکتری سالمونلا شدن، اگرچه نویسنده این مقاله، بعد از خوردن tere siga هیچ مشکلی پیدا نکرد. (با این وجود اگر کسی بعد از سفر به اتیوپی نگران است، یک قرص ساده در داروخانه ها وجود دارد که شما می توانید با خوردنش، ریسک وجود هرگونه کرم رشته ای را خنثی کنید)
Doro wot
Doro wot

Wot نسخه اتیوپیایی خورش کاری است و یار همیشگی اینجرا. اگرچه برای wot بیشتر از گوشت گوساله و بز استفاده می کنند ولی مرغ (در زبان آمهری doro) در این غذا شاهکار است.
Doro wot با بال یا ران مرغ درست می شود و در سسی تند از کره، پیاز، فلفل، هل و بربری سرو می شود. در وسط این غذا، به صورت کاملا غیرمنتظره ای، یک تخم مرغ آبپز قرار دارد. این ترکیب کاملا خوشمزه است و مخصوصا به نشانه احترام برای مهمانان سرو می شود.

برای مردم اتیوپی، doro wot غذایی منتخب جشن ها در فستیوال های ملی و مذهبی است (روز قبل از این جشن ها، خانم ها در همه جا در حال تردد با مرغی هستند که آن را سروته از پا گرفته اند).

Enkulal firfir
Enkulal firfir
Enkulal firfir روی دیگری ازنیمروی همزده را به شما نشان می دهد.
اگرچه Enkulal firfir در اصل همان تخم مرغ نیمرو همزده است و چندان هیجان انگیز به نظر نمیرسد ولی حتما این غذای اتیوپیایی را برای صبحانه امتحان کنید. این غذا با nitre kibe (کره ادویه دار اتیوپیایی) پخته می شود و بعدا به آن فلفل قرمز و سبز، فلفل تند، گوجه و پیاز اضافه می شود که همگی با هم تبدیل به لقمه های پیچیده در نان می شوند که نان ها معمولا هنوز هم گرمای نانوایی را دارند.

ویژگی شاخص enkulal firfir رنگ زرد خارق العاده آن است، و طعمش در مقایسه با زرده تخم مرغ های رنگ پریده غربی، بسیار خوش طعم تر است. به املت این تخم مرغ enkulal tibs می گویند. اخطار: بعد از خوردن enkulal firfir و برگشتن به کشور خود، دیگر هیچ نیمروی همزده ای طعم سابق را نمی دهد.
Dulet
Dulet
برای کسانیکه آشنایی ندارند باید بگوییم که این غذا که ترکیبی از گوشت هاست، اگر ترجمه و توضیح داده نشود، ممکن است بیشتر لذت بخش باشد.ترکیبات این غذا قیمه سیرابی (پوشش داخلی شکم حیوان) همراه با جگر و گوشت گوساله کم چربی است که در کره، پیاز، فلفل تند، هل و فلفل سرخ می شود.
مثل kitfo، محبوبیت این غذا هم بخاطر سیرکنندگی و چسبیدنش بعد از یک روز یا شب پرتلاش است. پس دیگر فراموش کنید که سیرابی مزه خوبی نمی دهد.

Shiro
Shiro
شاید Tegabino shiro ظاهر جالبی نداشته باشد ولی خیلی خوشمزه است.
Shiro پوره نخود یا لوبیای کمی ادویه دار است که غذای محبوب مردم اتیوپی در روزهایی است که روزه می-گیرند. با اینکه این غذا یکی از غیرمنتظره ترین غذاهایی که با آن روبرو خواهید شد، ولی به نظر آب زیپو و بیمزه می رسد، پس بهتر است گول ظاهرش را نخورید چرا که خیلی خوشمزه است.
بسته به منطقه ای که این غذا در آن درست می شود، می توان به Shiro پیاز و سیر خرد شده، زنجبیل آسیاب شده، گوجه خرد شده و فلفل تند به آن اضافه کرد تا طعمش را افزایش دهد.

Tegabino shiro نوعی از این غذاست که با بقولات، نخود، نخود فرنگی، یا باقلا، آرد، روغن یا کره و آب جوشیده درست می شود و داغاداغ و در حالیکه هنوز قل قل می کند، در یک ظرف سفالی مینیاتوری سر میز آورده می شود.
Ti’hilo
Ti'hilo

Ti’hilo که مختص تیگرای، شمالی ترین منطقه اتیوپی، است، جواب اتیوپی هایی به خوراک فوندو سوییسی است و از توپکهای جو که چوب هایی منحنی در آن فرو رفته و در انتهای چوبها دو چنگک است درست می-شود و سپس در سسی فرو می رود که ظاهری آتشین دارد و از حبوبات، آرد و ادویه تشکیل شده است.
از آنجا که این غذا بیشتر در اتیوپی خورده می شود، یکسری آداب و رسوم خاص مرتبط با این غذا وجود دارد: یک نفر می آید و سر میز شما می نشیند تا یک مشت از جوهای داخل سینی بردارد و آن را میان دستانش تبدیل به توپی کوچک کند و آن را برای شما داخل سینی اینجرا قرار دهد تا چوب را به آن بزنید، داخل سس کنید و بخورید.

ti’hilo که مدتهای زیادیست تنها در بخش کوچکی از تیگرای، مخصوصا اطراف شهر ادیگارت، وجود داشته است، بخاطر خوشمزگی و مغذی بودنش، حالا توجه زیادی به خود جلب کرده است و در سراسر اتیوپی در حال گسترش است. اگر گذرتان به تیگرای نمی افتد، می توانید این غذا را در آدیس آبابا بخورید ولی باید کمی پرس و جو کنید.
Dabbo firfir
Dabbo firfir

Dabbo firfir که ترکیبی از تکه نان های فطیر با کره تصفیه شده و ادویه بربری است و اغلب با ماست سرو می شود، نمونه ی خوبی از توانایی های آشپزی اتیوپیایی است که می توانند با چیزهای ساده، کارهای بزرگ انجام دهند.

این غذا هم مثل Shiro ممکن است چندان جالب به نظر نرسد ولی به طرز شگفت انگیزی خوشمزه است. و به عنوان مشوقی دیگر باید بگوییم که این غذا جز معدود غذاهایی است که اتیوپیایی ها از قاشق و چنگال استفاده می کنند.

Fatira
Fatira
Fatira روشی برای شروع صبح است.
Fatira که صبحانه محبوب در سراسر شاخ آفریقاست، نوعی خمیر است که زیر و رویش را آغشته به تخم مرغ می کنند و وسطش را عسل می مالند. سایز سرو این غذا بزرگ است و به همین دلیل، شیرینی و خوشمزگی دلنشین این غذا را می توان با یک نفر دیگر سهیم شد.
Fatira نوع خیابانی نیز دارد و شامل قطعات کوچکی می شود که در فضای باز بر روی یک ماهیتابه خیلی بزرگ پخته می شوند، درست شبیه هرر، شهر شرقی و فریبنده اتیوپی.

شاید راهی بهتر از خوردن این نان همراه با قهوه تازه اتیوپیایی برای شروع یک روز و گشت و گذار در اتیوپی وجود نداشته باشد.
Asa
Asa

خوردن ماهی (asa) در اتیوپی، تجربه ای منحصربفرد است. مخصوصا ماهی نظیر ماهی لوتی نیلی که به صورت کامل سرخ و سرو می شود. دندانهای این ماهی که کمی از دهانش بیرون آمده اند، مثل این است که یک ماهی پرانیا در بشقاب شماست.
مثل همیشه، این غذا هم با دست و همراه با نان یا اینجرا خورده می شود و سس آتشینی نیز برای تزیینش وجود دارد. مردم اتیوپی تمام قسمت های این ماهی را می خورند (البته به جز استخوانهایش) و همین نکته ثابت می کند که باله های کباب شده ماهی هم بسیار خوشمزه هستند.

Asa tibs تکه های ماهی است که در ادویه بربری و آب لیمو مزه دار شده و سپس در روغن کنجد، روغن زیتون و پاپریکا سرخ می شود و پودر سیر و زنجبیل نیز به آن اضافه می کنند. اگر شما حال جدا کردن تیغ ماهی را ندارید یا نمی خواهید به صورت عصبانی این ماهی خیره شوید، این غذا گزینه خوبی است.
Spriss
Spriss

در سراسر آدیس آبابا آبمیوه فروشیهایی وجود دارد (که اغلب به صورت کلبه هستند) که Spriss سرو می-کنند. ترکیبی خوشمزه از میوه هایی نظیر آووکادو، گواوا، پاپایا، انبه، آناناس و پرتقال.
Spriss ترکیبی است که از ریختن سه لایه آبمیوه (معمولا از ترکیب سه میوه) بر روی یکدیگر درست می-شود. هیچگونه آب، شکر یا یخی استفاده نمی شود و تنها آب میوه خالص و پوره شده است که رویش آب لیموترش می ریزند. بعضی از اتیوپیایی ها می خواهند تا لیکور بنفش نیز به این ترکیب اضافه شود، که نویسنده این مقاله متوجه این لیکور نشد و بنظرش تنها ته مزه شیرینی دلنشینی به آن اضافه شده بود.

این آبمیوه معمولا با نانی شیرین و سه گوش سرو می شود که ترکیب این دو با هم تبدیل به اسنکی سیرکننده می شود، مخصوصا اگر انتخاب کنید که لیوانتان فقط با پوره آووکادو پر شود. Spriss به شدت نیروبخش و نشاط آور است و زنگ تفریح خوب و شیرینی از آن همه غذای ادویه دار است.
پاستای beu injera
Pasta beu injera

دخالت تاریخی ایتالیا در اتیوپی می تواند به این معنی نیز باشد که اگر از اینجرا خسته شده باشید، یا اگر احساس کردید که معده تان حساس شده و باید احتیاط کنید، پاستای beu atkilt کمک خوبی در این زمینه است. پاستا به همراه سبزیجات در سراسر کشور قابل دسترسی است.
اگر پاستا beu siga (پاستا با گوشت) سفارش دهید، چیزی شبیه ماکارونی خوشمزه خودمان نصیبتان می-شود.
با این وجودف اگر شیفته اینجرا شده اید و می خواهید ترکیبی سریع از پاستا و اینجرا را امتحان کنید و باعث تعجب ایتالیایی ها شوید، بهتر است پاستا beu injera امتحان کنید: یک دسته پاستا که در مرکز اینجراها روی هم ریخته شده اند.
مردم اتیوپی حتی در این موقعیت چالش برانگیز هم به سنت ها پایبند می مانند: از چنگال فقط برای قطعه قطعه کردن پاستا به اندازه دلخواه استفاده می شود و بعد از ان، مثل همیشه، با استفاده از انگشتان دست از اینجرا لقمه می گیرند
خوردن این پاستا برای کسانیکه برای بار اول این غذا را می خورند، سخت و مشکل است ولی یکی از سیرکننده ترین غذاهایی است که تا کنون خورده اید. سرشار از کربوهیدرات.

تفاوتهای قابل ملاحظه در عادتهای غذایی مسافران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر