لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> راهنمای سفر نوروزی به شیراز
راهنمای سفر نوروزی به شیراز

راهنمای سفر نوروزی به شیراز

هر یک از شهرهای ایران دارای زیبایی های منحصر به فردی هستند که هر گردشگری را به خود میخکوب می کنند. صنعت توریسم در ایران در سال های گذشته پیشرفت زیادی نموده است و ساخت اماکن اقامتی و گردشگری می تواند بخشی از فعالیت مسئولین در حوزه توریسم و گردشگری محسوب گردد. شیراز یکی از شهرهای زیبای کشور است که مرکز استان فارس می باشد. رزرو آنلاین هتل در این شهر زیبا، یکی از امور پر مخاطب است و انجام این کار در ایام پرسفر آسان نیست. شیراز به عنوان یکی از قطب های گردشگری در ایران، مراکز اقامتی زیادی دارد. هتل زندیه و هتل هتل هما از جمله هتل های شیراز هستند که خدمات زیادی را به مسافران ارائه می دهند.

معرفی شیراز

شیراز یکی از کلان شهرهای ایران است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ه.ش، بیش از ۱۵۶۵۵۷۲ تن بوده و با احتساب جمعیت ساکنان حومه آن این عدد به بیش از ۱۸۶۹۰۰۱ نفر می رسد. شهر شیراز بیستمین شهر بزرگ و پر جمعیت خاورمیانه به شمار می رود. شهر شیراز برای اولین بار در سال ۱۲۹۶ ه.ش صاحب شهرداری شد. شهرداری شیراز به ۱۱ منطقه مستقل تقسیم شده است. مساحت این شهر زیبا در حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع می باشد. شهر شیراز در دوره صفاریان، بوییان و زندیه به عنوان پایتخت ایران معرفی شده است.
1683195747 430 راهنمای سفر نوروزی به شیراز
شیراز به دلیل آب و هوای معتدل و اماکن تاریخی زیادی که دارد، به عنوان یکی از شهرهای پر بازدید ایران محسوب می گردد. با تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی، ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز شیراز نامگذاری شده است. شیراز در جنوب غربی کشور واقع گردیده و در مرکز استان فارس قرار دارد. مختصات جغرافیایی این شهر عبارت است از 29 درجه و 36 دقیقه شمالی و 52 درجه و 32 دقیقه. آب و هوای این شهر معتدل است و بیشینه دمای آن در گرم ترین فصل سال ۳۰ درجه سانتی گراد و کمینه دمای این شهر در زمستان حدود ۵ درجه سانتی گراد می باشد. شهر شیراز شهر شعر ایران است. بسیاری از شاعران بزرگ ایران زمین در این شهر دفن شده اند، که از مهم ترین آنها می توان به حافظ و سعدی اشاره کرد. فاصله این شهر از پایتخت کشور حدود ۹۳۰ کیلومتر است.

آرامگاه شاهچراغ شیراز

مدفن میر سید احمد، فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) در شهر شیراز قرار دارد. میر سید احمد که ملقب به شاهچراغ است دارای آرامگاه با شکوهی در این شهر می باشد که نخستین بار در قرن ۶ ه.ق ساخته شد. این آرامگاه در زلزله ویرانگر شیراز به طور کامل تخریب شد. مردم شیراز پس از این زلزله، دوباره آرامگاه حضرت شاهچراغ را بازسازی نمودند. این آرامگاه امروزه از اهمیت زیادی در بین اهالی این شهر برخوردار است. بسیاری از مسافران نوروزی به منظور افزایش رزق و روزی و خوش یمنی، به آرامگاه شاهچراغ می روند. دو در در شمال و جنوب این آرامگاه وجود دارد که مسافران از آنها وارد حرم شاهچراغ شده و یا از آن خارج می شوند. لازم به ذکر است که دو در فرعی نیز این آرامگاه را به بازار حاجی و مسجد جامع عتیق متصل می کند. این مکان زیارتی و گردشگری در نزدیکی میدان احمدی قرار دارد. هر ساله در ایام نوروز، حجم زیادی از مردم و مسافران برای زیارت به این مکان سفر می کنند.

1683195748 866 راهنمای سفر نوروزی به شیرازباغ نارنجستان قوام

این باغ که بیشتر با نام باغ قوام شناخته می شود، در دوره حکومت ناصرالدین شاه بنا نهاده شد. علی محمد خان (قوام الملک دوم) دستور ساخت این بنا را صادر نمود. باغ قوام مساحتی بالغ بر ۳۵۰۰ متر مربع دارد. این باغ زیبا سرشار از اصول معماری دوره قاجار است. در قسمت جنوبی باغ قوام یک درب ورودی وجود دارد که از طریق دو راهروی قرینه، ورودی باغ را به حیاط متصل می کند. در این بخش اغلب خدمه منزل زندگی می کردند. بنای اصلی ساختمان که متشکل از یک زیر زمین و دو طبقه بر روی آن است، در بخش شمالی باغ قرار دارد.
سفر نوروزی به شیراز
در ساختمان اصلی باغ قوام یک تالار آینه، تالار شاه نشین و چند اتاق دیگر وجود دارد که اغلب به وسیله گچ بری، شیشه کاری، آینه کاری و مقرنس کاری تزیین گشته اند. امروزه از این باغ به عنوان موزه استفاده می شود. بازدید از باغ قوام در بهار و به خصوص ایام نوروز افزایش می یابد. درختان تنومند و زیبا و محیط سر سبز باغ قوام، مطلوب بسیاری از گردشگران نوروزی است. برای رفتن به باغ قوام ابتدا باید به محله بالاکفت رفت. در انتهای خیابان لطفعلی خان زند، باغ قوام قرار دارد.

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری یکی از ابنیه تاریخی بسیار زیبای شهر شیراز است که مقصد بسیاری از گردشگران نوروزی است. سبک معماری خاص و گلکاری فضای باغ سبب شده تا افراد زیادی خواستار بازدید از این مکان باشند. این عمارت خاص و زیبا در سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط یکی از بزرگترین معماران شیراز، به نام عبدالصاحب شاپوری ساخته شد. مالک این بنا نیز عبدالصاحب شاپوری بود که یکی از تاجران به نام شهر شیراز نیز محسوب می گردید. این عمارت تا سال ۱۳۷۰، متعلق به خانواده شاپوری بود، اما در سال ۱۳۷۸، این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی استان فارس خریداری گردید.
1683195748 623 راهنمای سفر نوروزی به شیراز
عمارت شاپوری مساحتی بالغ بر ۴۶۳۵ متر مربع دارد و ساختمان اصلی آن از دو طبقه مجزا تشکیل شده است. اصول معماری قاجاری، جلوه ای زیبا به این بنا بخشیده است. عمارت شاپوری در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۷۹ ه.ش با شماره ۲۷۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. بسیاری از گردشگران در اغلب فصول سال، به خصوص در نیمه اول سال، از این مکان بازدید می کنند. عمارت شاپوری شیراز در خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی قرار دارد. بازدید از این بنا برای عموم مردم آزاد است.

حافظیه شیراز

آرامگاه حافظ یکی دیگر از اماکن دیدنی شهر شیراز می باشد که در آغاز سال نو بسیاری از مسافران از آن بازدید می کنند و سال جدید را با فال حافظ پیش بینی می نمایند. حافظیه و یا آرامگاه حافظ شیرازی در جنوب دروازه قرآن قرار گرفته است. حافظیه در قبرستان خاک مصلی شیراز واقع گردیده است. مساحت حافظیه در حدود ۲۰۰۰ متر مربع بوده و صحن های آن از یکدیگر مجزا هستند. ارتفاع ستون های این آرامگاه حدود ۵ متر است و ۲۰ ستون سنگی با این ارتفاع در اطراف آرامگاه این شاعر قرار دارد.
سفر نوروزی به شیراز
ساخت تالار حافظیه به دوران زندیه باز می گردد و در آن از اصول معماری هخامنشیان و زندیان استفاده شده است. مرمت و بازسازی، این آرامگاه را به شکل کنونی آن تغییر داده است. درختان بلند اطراف حافظیه، محیط آن را در فصل بهار بسیار زیبا نموده است.

تخت جمشید

یکی از آثار تاریخی بسیار معروف که در ۵۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد، تخت جمشید است. بسیاری از مسافران نوروزی، عید باستانی نوروز را در این مکان سپری می کنند. تخت جمشید یادگاری از ایران باستان است. تخت جمشید و یا ارگ پارسه، در واقع مجموعه ای از کاخ های پادشاهی در دوره هخامنشیان بوده است. این بنا به عنوان بزرگترین بنای سنگی کشور شناخته می شود. بسیاری از افراد در تعطیلات نوروزی به این مکان سفر می کنند تا از یادگاران گذشته بازدید نمایند.
سفر نوروزی به شیراز
وسعت تخت جمشید در حدود ۱۲۵۰۰۰ متر مربع می باشد. کتیبه ای بزرگ بر دیوار جنوبی این بنا قرار دارد که در زمان داریوش در این مکان نصب گردیده است. این کتیبه سندی بر عدم وجود سازه پیش از ساخت تخت جمشید در این مکان است. بنای تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و مهم ترین اثر تاریخی کشور به شمار می رود. این بنای تاریخی در ۴۰ کیلومتری جاده شیراز به اصفهان قرار دارد و مقصد مناسبی برای گردشگری نوروزی محسوب می شود.

رزرو هتل در شیراز

خوب می‌دانید که ایران کشوری با آثار تاریخی و تمدن چند هزار ساله است. اگر دوست دارید رد پای تاریخ کشورمان را به عینه ببینید، باید به شهر شیراز سفر کنید. این شهر زیبا دارای باارزش‌ترین اماکن دیدنی و تاریخی مانند بازار وکیل، باغ عفیف آباد، باغ ارم، سعدیه، حافظیه، عمارت شاپوری، باغ نارنجستان قوام و آرامگاه شاهچراغ است. هر کدام از این جاذبه‌ها به تنهایی بهانه خوبی برای سفر به شیراز هستند. از طرفی بهتر است بدانید شهر شیراز دارای مجهزترین و لوکس‌ترین اقامتگاه‌ها است. هتل زندیه شیراز، هتل بزرگ شیراز و هتل چمران شیراز از جمله معروف‌ترین هتل های شیراز هستند که اقامتی شیرین به شما هدیه می‌دهند و لبخند رضایت را بر لبان‌تان می‌نشانند. جالب‌تر اینکه این هتل ها را می‌توانید به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن، رزرو کنید. با رزرو آنلاین، مزایایی همچون تخفیفات فصلی و ویژه نیز نصیب‌تان می‌گردد و در هزینه‌ها و وقت شما صرفه‌جویی می‌شود.

نتیجه گیری

همانطور که می دانید آثار تاریخی هر کشور جزو سرمایه های ملی و ارزشمند آن کشور محسوب می شوند از این رو باید در حفظ و نگهداری از آن ها تمام تلاش خود را به کار ببندیم. در آخر می توان گفت که اماکن دیدنی بسیار زیاد دیگری نظیر طاق بستانک، باغ ارم، باغ عفیف آباد، بازار وکیل، سعدیه و غیره نیز در این شهر شیراز وجود دارد که بیشترین بازدید نوروزی را به خود اختصاص داده اند. هر فرد می تواند با سفر به شیراز و رزرو هتل در این شهر، از این اماکن دیدن نماید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
تخت جمشید، نماد استواری تاریخ و تمدن
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر