لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> روستای شوینا روسیه، غرق در ماسه
روستای شوینا روسیه، غرق در ماسه

روستای شوینا روسیه، غرق در ماسه

در این دنیا به این بزرگی پدیده های عجیب و غریب زیادی وجود دارد که هر یک به نحوی موجب تعجب انسان می شود و او را به فکر فرو می برد. در این میان افرادی هستند که بسیار علاقه مندند در محل رخداد این پدیده ها حاضر شوند و شخصا به کشف رمز و راز آنها بپردازند. برخی از این پدیده ها در روستاهایی رخ می دهد که در عین عجیب و غریب بودن زیبا و جذاب اند.

از جمله ی این ها روستایی در شمال کشور روسیه است. روستایی که شب ها در زیر شن و ماسه ها دفن می شود اما روزها در کمال تعجب زندگی در آن جریان دارد. شاید باورش برایتان سخت و دور از انتظار باشد اما این عین حقیقت است که اهالی روستا صبح هنگام که از خواب بیدار می شوند خانه ها و اطراف خود را زیر شن و ماسه ها می یابند با این حال به زندگی در این مکان ادامه می دهند و از آن بار سفر نمی بندند. به نظر برخی ها این اتفاق جالب است اما برخی دیگر نیز آن را حادثه ای ترسناک قلمداد می کنند.
روستای شوینا روسیه
در همین ایران عزیز ما نیز مکان های پر رمز و راز زیادی وجود دارد. از جمله ی اینها می توان به شهر زیرزمینی کاریز در جزیزه ی کیش اشاره کرد. علاوه بر این جزیزه ی کیش دارای جاذبه های بی شمار دیگری است که آن را به یکی از توریستی ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. برای اقامت در این جزیزه ی بی نظیر می توان به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کرد و بعد از نوشتن نام کیش لیست تمام هتل های کیش را در یک صفحه مشاهده نمود. سایت ایران هتل آنلاین اطلاعات جامع و کاملی در مورد هر یک از بهترین هتل های ایران در اختیار کاربران قرار می دهد تا با آگاهی کامل اقدام به رزرو هتل در شهر و دیار مورد نظر خود کنند. از طرفی این وب سایت تخفیفات خوبی نیز نسبت به رزرو حضوری دارد که در صورت تمایل می توان از آنها بهره مند شد. از طرف دیگر با رزرو اینترنتی از طریق یک وب سایت مطمئن می توان بابت محل اقامت در سفر اسوده خاطر بود و با خیال راحت به سمت مقصد حرکت کرد.
روستای شوینا روسیه
معرفی کلی
شوینا (Shoyna) نام روستایی در کشور روسیه است که شغل اصلی اهالی آن در سالیان دور ماهی گیری بوده است. این روستا در شمال کشور پهناور روسیه و در کنار دریای سفید قرار دارد. از روستای شوینا که در کنار مدار قطب شمال واقع شده است اغلب به عنوان شمالی ترین بیابان دنیا یاد می شود. اهالی شوینا مردمانی بسیار سخت کوش اند که علاوه بر تحمل سرما در محل زندگی خود همواره با مساله ی دیگری نیز رو به رو هستند؛ آنها همه روزه با هجوم حجم عظیمی از شن و ماسه ها مواجه می شوند، شن و ماسه هایی که از کیلومترها دورتر به سمت دریای سفید روی می آورند و این مردمان مقاوم را مورد حمله ی بی رحمانه ی خود قرار می دهند.
روستای شوینا روسیه
علت اصلی این هجوم بادهای شدیدی است که از سمت غرب به طرف این روستا می وزد و به قدری قدرت دارد که می تواند تنها ظرف مدت یک شب تمام یا اکثر خانه های روستا را زیر کوهی از شن و ماسه پنهان کند به طوری که ساکنان خانه ها به سختی بتوانند شن و ماسه ها را کنار بزنند و خود و خانه هایشان را از زیر این همه شن و ماسه نجات دهند. جالب اینکه این کار به یکی از فعالیت های عادی مردمان شوینا تبدیل شده است به طوری که بعد از رهایی از چنگ شن و ماسه ها روز خود را آغاز می کنند و زندگی را از سر می گیرند؛ اتفاقی که شاید رخدادش از نظر سایر افراد حتی برای یک بار هم مصیبتی وحشتناک به شمار آید و هیچ کس تحمل آن را نداشته باشد.
روستای شوینا روسیه
طبق گفته هایی که از ساکنان شوینا به گوش می رسد این مردمان حتی جرات بستن در خانه های خود در شب را ندارند چون این احتمال را می دهند که چنانچه درها را ببندند روز بعد نتوانند آن را باز کنند. شوینا روستای کوچکی است که کمتر کسی نام آن را شنیده و از حال و اوضاعش باخبر است اما به اندازه ی یک شهر بزرگ حرف ها برای گفتن دارد؛ به طوری که می توان ساعت ها راجع به آن توضیح داد و پدیده ی جالب و تا حدی خطرناک اتفاق افتاده در آن را تشریح کرد.
روستای شوینا روسیه
گشت و گذار در روستای شوینا
روستای شوینا در واقع یک بندر ماهی گیری بوده که به این روز افتاده است. چنانچه اول صبح وارد روستا شوید متوجه خانه های دفن شده در زیر شن و ماسه خواهید شد، خانه هایی که خالی از سکنه نیست و عده ای در آن روزگار به سر می برند. در نزدیکی روستا یک بیایان وجود دارد و گفته می شود این شن و ماسه ها سوار بر دوش بادهای قدرتمندی که از سمت این بیابان به طرف روستا می وزد به آنجا می رسند و در کمال بی رحمی خانه های روستاییان را زیر دست و پای خود پنهان می کنند. قدرت وزیدن بادها و سرعت هجوم شن و ماسه ها در حدی است که می تواند تنها در عرض یک شب تمام خانه های روستا را بپوشانند و آن را شبیه بیابانی پر از شن و ماسه گردانند.
ساکنان شوینا شب ها در خانه ی خود را باز می گذارند چرا که اگر آن را ببندند ممکن است فردا صبح دیگر نتوانند آن را باز کنند. حتی تصور زندگی در همچین مکانی دشوار است. جایی که شب بخوابید و صبح که قصد بیرون آمدن از خانه را دارید با در بسته ای رو به رو شوید که هر چه تلاش می کنید آن را باز کنید موفق نمی شوید؛ انگار کسی یا چیزی پشت در وجود دارد و به این راحتی ها هم کنار نمی رود. این همان اتفاقی است که هر روز صبح برای ساکنان روستای شوینا رخ می دهد و شن و ماسه ها تا حدی بالا می آیند که تا بولدوزر نیاید و آنها را کنار نزند در باز نمی شود. تنها راه مقابله با این مشکل باز گذاشتن در خانه هاست. به همین دلیل اهالی شوینا شب ها در خانه هایشان را نمی بندند تا صبح هنگام در خانه زندانی نشوند. این در حالی است که تنها یک بولدوزر در روستا وجود دارد که عده ای به نوبت بر آن کار می کنند.
روستای شوینا روسیه
تعداد افرادی که هنوز در این روستا زندگی می کنند و تحمل شرایط سخت آن را دارند حدود ۳۰۰ نفر است، عددی که با وجود اتفاق طاقت فرسایی که هر روز در این روستا رخ می دهد قابل قبول است. ماهیگیری شغل اهالی روستا در سالیان دور بوده است؛ شغلی که امروزه دیگر به تاریخ پیوسته و نشانی از آن در این روستا دیده نمی شود. بعد از اینکه دوران ماهیگیری در روستای شوینا به پایان رسید سر و کله ی شن و ماسه های مزاحم پیدا شد. اهالی شوینا امروزه به جای ماهیگیری به شکار سرخاب ها (نوعی سخت پوست) و غازهایی که به این منطقه مهاجرت می کنند و مدتی را در آن می مانند می پردازند و از طریق آن امرار معاش می کنند.
روستای شوینا روسیه
روستای شوینا و مناطق اطراف آن علاوه بر انسان ها میزبان عده ی دیگری از موجودات زنده هم است، از جمله ی این موجودات می توان به خرس ها و برخی از پرندگان کمیاب در دنیا اشاره کرد. پرندگانی بر اسمان این منطقه رفت و آمد می کنند و بر زمین آن فرود می آیند که واقعا در دنیا کمیاب اند به طوری که عده ی زیادی از محققان برای مطالعه بر روی این پرندگان به روستای شوینا می آیند و مدتی را در آن می مانند. جالب است بدانید با خودرو نمی توان به این روستا رسید بلکه تنها راه رسیدن به آن و بازدید از سبک زندگی مردمانش سفر با کشتی و یا سفر هوایی است. این روستا واقعا مکان جالبی است که می تواند حس تعجب هر فرد مسافری را برانگیزد و او را شگفت زده کند. جالب است بدانید اهالی شوینا نه تنها از این شیوه ی زندگی خود شکایتی ندارند بلکه به سبک زندگی شان در این روستا افتخار می کنند، البته این همه مقاومت و سخت کوشی و زحمت برای زنده ماندن و زندگی کردن افتخار هم دارد.
روستای شوینا روسیه
دلیل رخداد پدیده ی هجوم شن و ماسه ها در شوینا
پژوهشگران بسیاری در مورد رخداد پدیده ی هجوم شن و ماسه ها به روستای شوینا در شب هنگام تحقیق کرده اند و هنوز هم در حال انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند. برخی از آنها علت اصلی این مساله را ماهیگیری بیش از حد اهالی در منطقه می دانند، برخی ها علت را در از بین رفتن پوشش گیاهی کف دریا و اطراف ساحل آن مطرح می کنند که به دلیل انداختن تورهای بزرگ ماهیگیری در آب بوده است. عده ای هم عقب رفتن آب دریا را علت رخداد این پدیده می شناسند و تعداد کثیری از محققان وزش بادهای تند به سمت روستا را دلیل هجوم آوردن شن و ماسه ها می دانند. از دیگر دلایل این پدیده می توان به وجود بیابان های اطراف روستا اشاره کرد که قطعا در این مساله نقش مهمی دارد. اما چیزی که از دید هیچ محققی پوشیده نیست اینکه دست بردن انسان در طبیعت بکر منطقه و استفاده ی بیش از حد از آن از همان ماهیگیری گرفته تا قطع درختان و از بین بردن پوشش گیاهی، آن را به این روز انداخته است.
روستای شوینا روسیه
گذشته ی روستای شوینا

در سال ۱۹۳۰ تعداد زیادی از خانواده هایی که شغل و حرفه ی اصلی آنها ماهیگیری بود به سمت منطقه ای که امروزه روستای شوینا نام دارد مهاجرت کردند و در آنجا سکنی گزیدند. دلیل انتخاب این منطقه توسط آنها وضعیت جغرافیایی و پربار بودن آب دریا از لحاظ وجود ماهی بود. از سال 1930 تا ۱۹۵۰ جمعیت روستا به ۱۵۰۰ نفر رسید که رشد بسیار قابل توجهی محسوب می شد. این در حالی بود که حدود 70 قایق ماهیگیری در این ناحیه به فعالیت مشغول بودند. چند سال بعد کم کم تعداد ماهی های دریا کاهش یافت و به جایی رسید که دیگر خبری از وجود ماهی در دریا نبود. امروزه دیگر هیچ اثری از ماهی و ماهیگیری در شوینا به چشم نمی خورد و از آنجا که حرفه ی شوینایی ها و پدران آنها ماهیگیری بوده است جمعیت بسیار کمی در شوینا زندگی می کنند که خیلی از آن ها شغلی ندارند و با حقوق بازنشستگی یا حقوق بیکاری روزگار می گذرانند.

حال و اوضاع فعلی شوینا
با اینکه دیگر ماهی گیری توسط اهالی روستای شوینا انجام نمی شود و تعداد ساکنان آن نسبت به سالها پیش به شدت کاهش یافته است اما باز خالی از سکنه نشده و عده ای هنوز به زندگی در این روستا دل خوش کرده اند و به آن افتخار می کنند. جالب اینکه ممکن است در هنگام ورود به روستا با خانه هایی مواجه شوید که در زیر شن و ماسه مدفون شده است اما لازم است بدانید دفن این خانه ها دلیل بر خالی از سکنه بودن آنها نیست بلکه احتمال دارد در همان وضعیت هم عده ای در آن منازل حضور داشته باشند. با وجود شرایط سختی که برای زندگی در شوینا وجود دارد انتظار می رود زمانی این منطقه به یک جاذبه ی گردشگری منحصر به فرد در دنیا تبدیل شود.
روستای شوینا روسیه
نحوه ی دسترسی به روستای شوینا
با وجود آنچه در مورد این روستا گفته شد اگر چنانچه قصد سفر به آن را دارید تا زندگی در شرایط جالبش را تجربه کنید لازم است بدانید تنها راه دسترسی به روستا از طریق آسمان و دریاست. در واقع هیچ جاده و یا خط راه آهنی از این روستا نمی گذرد. زمانی که به روستا می رسید متوجه عدم وجود هر نوع هتل یا مسافرخانه ای در آن می شوید اما خانه هایی خالی از سکنه وجود دارند که می توانید در آن ها اقامت کنید. از طرفی مردم شوینا بسیار مهمان نوازند و از حضور مسافران با روی باز استقبال می کنند، پس از این بابت نگران نباشید.

روستای ماخونیک خراسان جنوبی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر