لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی شوش با عکس و آدرس
جاهای دیدنی شوش با عکس و آدرس

جاهای دیدنی شوش با عکس و آدرس

زمانی که تصمیم به سفرکردن می گیرید، انتخاب مقصد سفر اولین گام آغاز سفر است. اگر سفرتان داخلی باشد و قصد ایرانگردی داشته باشید، آنقدر گزینه های متنوع پیش رویتان قرار می گیرد که گاهی انتخاب را سخت می کند. اما بسته به اینکه چه فصلی را برای سفرکردن انتخاب می کنید و یا به چه نوع مسافرتی علاقمندید گزینه های انتخابتان محدود می شود. این بار که قصد سفر کرده ایم مقصدی را برگزیده ایم که تاریخی چند هزار ساله و طبیعتی چشم نواز و خاص را در خود جای داده است. تمدن های کهن پر از رازهای سر به مهری هستند که در تمام تاریخ همیشه گوشی برای شنیدن آن ها و میلی برای کاویدنشان وجود دارد و در این تمدن های کهن شهرهایی متولد شده اند که هنوز هم با گذر هزاران سال پابرحا مانده اند، تا روایت گر روزگار گذشته باشند. شوش در جنوب کشورمان یکی از همان شهرهای تاریخی است که از گذر زمان به جای مانده و افسانه های دور و نزدیک بسیاری را در خود جای داده است. شوش با تمدنی چند هزار ساله از کتاب های کهن عهد عتیق تا تاریخ نامه های روزگار معاصر همیشه خدا یک پای تاریخ ایران بوده است و اگر چه امروز در غوغای دنیای مدرن مهجور مانده است اما اگر سری به آن بزنید در کنار رودخانه های خروشان و طبیعتی خاص و استثنایی آنقدر شگفتی در خود پنهان کرده است که هر بیننده ای را شگفت زده می کند. دستتان را به ما بدهید تا سری به جاذبه های هزاررنگ شهر افسانه ها، شوش، بزنیم.

شوش
اگر سری به تاریخ بزنید سر از هفت هزار سال قبل در می آورید، از روزهایی که شوش محل زندگی آدم هایی بوده که پایه های تمدن های اولیه را پایه ریزی می کرده اند و دستی هم بر کشاورزی داشته اند، این را کاوش های باستان شناسی شوش می گویند اما در هزاره چهارم قبل از میلاد شوش تبدیل به یکی از مهم ترین شهرهای جهان می شود. پایتختی برای عیلامی ها و شهری تمام عیار که هم پایتخت سیاسی بوده، هم فرهنگی و هم مذهبی. با رونقی فراوان و سرزمین های آبادی که حتی در کتب عهد عتیق نیز از آن نام برده می شود. اما روزگار همیشه خدا خوش نیست و با حمله آشوری ها شوش به تلی از خاک مبدل می شود. روزگار اما باز روی خوش به شوش نشان می دهد و با قدرت گرفتن هخامنشی ها و احداث راهی که شاهی نام داشت و پاسارگاد را به شوش متصل می کرد، شهر مثل ققنوس از زیر خاکستر بیرون می آید و نظر مساعد پادشاهان هخامنشی را جلب می کند تا بار دیگر تبدیل به شاه نشین پادشاهان ایرانی شود البته در قالب پایتختی زمستانی.اگر قصد سفر به شوش و رزرو هتل های شوش را داشتید حتما سری به ایران هتل آنلاین بزنید. هتل آپادانای شوش پیشنهاد این باره ما برای اقامت در شهر شوش است، اما اگر به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید حتما سری به آی هو بزنید.
دیدنی های شوش
اما بازهم این مغول ها هستند که با حمله ویران کننده خود شوش را از شهر رویاها به مخروبه ای سوت و کور بدل می کنند. زندگی اما همیشه خدا در شوش ادامه پیدا می کند. ساسانیان، اشکانیان و بعد هم با ظهور اسلام و سرکار آمدن حکومت ها و سلسله های مختلف قلعه های مستحکم، مساجد زیبا و حیرت انگیز، بازارهای پرونق در آن ساخته می شود و شوش در مدار زندگی باقی می ماند. لایه لایه خاک تاریخ را در شوش در بر می گیرد تا با پیدا شدن سر و کله باستان شناسان فرنگی بعضا سودجو بعد از گذشت هزاران سال لایه ها کنار می رود و شگفتی ها عیان می شود. شوش تبدیل به شهری با روایت های افسانه ای می شود که بیشتر شبیه یک موزه وسیع و روباز است. شوش در مجاورت کرخه، دز و شاوور همیشه خدا سهمی از آبادان داشته و سر و شکلش را سبز سبز نگاه داشته است البته اگر خشکسالی های چند سال اخیر امان بدهد شوش سبز باقی می ماند. حالا که به شوش آمده ایم از میان جاذبه های متعدد شهر سری به چند جاذبه مطرح و محبوب این شهر جهانی می زنیم.
دیدنی های شوش
آرامگاه دانیال نبی
آدرس: استان خوزستان، شهر شوش، خیابان امام خمینی
همه ما شوش را با دانیال نبی به خاطر می آوریم. اگر سری به شوش بزنید مقبره دانیال نبی را با آن ظاهر متفاوت و چشم نوازش به راحتی خواهید یافت. گنبدی کاملا خوزستانی و چند طبقه که مثل یک مخروط سر به فلک کشیده است. گنبدی که اورچین نامیده می شود و طبق گفته کارشناسان دو پوسته است. آرامگاهی که پیش رو می بینید در سال 1249 ه.ش ساخته شده است. البته قبل از این تاریخ نیز آرامگاهی بر روی مزار وجود داشته اما سیلی ویرانگر آن را به کلی تخریب می کند و شیخ جعفر شوشتری، ملاحسن معمار را مسئول ساختن آرامگاهی نو می کند. از درب ورودی که بگذرید حوضی زیبا در برابر چشمانتان ظاهر می شود. اینجا صحن اصلی است و دور تا دور آن نیز حجره هایی برای استراحت زائرین تعبیه شده است. در انتهای صحن بنای اصلی زیارتگاه قرار گرفته است که نمای بیرونی آن با کاشی کاری بسیار زیبا و چشم نواز فیروزه ای و آبی آراسته شده است. دو مناره کاشی کاری شده بسیار زیبا نیز در دو طرف ورودی حرم تعبیه شده است که نام معممار بنا و تاریخ اتمام ساخت آن بر روی مناره ها درج شده است. داخل حرم نیز به سبک اغلب زیارتگاه های ایرانی با هنر آیینه کاری و گچ بری آراسته شده است. ضریح دانیال نبی نیز در میانه بنا و زیر گنبد زیبا و آیینه کاری شده قرار گرفته است. آن سوی زیارتگاه هم صحنی دیگر قرار دارد که در مقایسه با صحن اصلی کوچکتر است. دانیال نبی یک از پیامبران آئین یهود است که نسبش به یعقوب نبی(ع) می رسد. حضرت علی(ع) فرموده است هر کس برادرم دانیال را زیارت کند، مرا زیارت کرده است.
دیدنی های شوش
زیگورات
آدرس: استان خوزستان، شهر شوش، 15 کیلومتری جاده شوش اهواز
شرق شناسان معتقدند زیگورات چغازنیبل که در 1250 سال پیش از میلاد مسیح توسط عیلامی ها ساخته شده است نخستین پرستشگاه ایرانی هاست. این بنا که در نزدیک شهر باستانی شوش قرار داشته توسط “اونتاش نپیریشا” پادشاه عیلامیان برای ستایش ایزد نگهبان سوزا یا همان شوش ساخته شده است. بنای اولیه 5 طبقه بوده و تقریبا بالغ بر 50 متر ارتفاع داشته است. یورش آشوری ها و ویران کردن شوش سبب شده تا امروزه تنها نیمی از بنا در قالب دو طبقه و ارتفاعی بیست و اندی متری باقی بماند. احتمالا این معبد یا زیگورات عظیم در میانه شهر باستانی اونتاش قرار داشته که به کلی ویران شده است و تنها این معبد باقی مانده است. بنا یکسره از خشت و آجر ساخته شده است و دیواره ای آن را از محیط اطراف جدا می کرده است.
دیدنی های شوش
بر روی دیواره زیگورات کتیبه ای با خط میخی قرار دارد که یادگار پادشاه ویرانگر آشور است و داستان نابودی این معبد و شهر را بیان می کند. در اطراف این معبد یک ساعت خورشیدی قرار دارد که البته توسط باستان شناسان فرنگی بازسازی شده است و احتمالا چند نمونه اینچنینی در مجاورت سایر اضلاع معبد نیز وجود داشته است. این بنای تاریخی به هنگام استخراج نفت توسط مهندسین به صورت کاملا اتفاقی کشف می شود و سال ها بعد کاوش های باستان شناسی در آن انجام می شود. در جریان این کاوش ها مجسمه هایی سفالین همچون مجسمه گاوهای نر، کتیبه ها و سنگ نگاره های مختلف، میخ های سفالین و … کشف شده است. چغازنبیل که قبل از کشف زیگورات به تپه ای که در زیر آن مدفون بوده اطلاق می شده، اصطلاحی کاملا لری است چرا که این منطقه قبلا محل استقرار اقوام لر بوده و به معنای تپه ای به شکل زنبیل وارونه است.
دیدنی های شوش
آپادانا
آدرس: خوزستان، شوش، جنب آکروپل(قلعه) شوش
پس از به قدرت رسیدن هخامنشیان و پایه گذاری امپراطوری هخامنشی شوش به عنوان پایتخت زمستانه پادشاهان هخامنش انتخاب می شود. این پایتخت زمستانه حتما نیازمند کاخی درخورد بوده است. مجموعه آپادانا یا آپادانه به مجموعه وسیعی از کاخ ها و بناها اشاره می شود که نام خود را از زیباترین کاخ مجموعه یعنی کاخ آپادانا گرفته است. کاخ در زمان داریوش بزرگ و در فاصله سال های 521 تا 515 پیش از میلاد ساخته شده است. البته این مجموعه عظیم بر روی ویرانه های بناهای عیلامی ساخته می شود .مجموعه وسیع آپادانه بیش از 10 هزار متر مربع وسعت داشته و شامل بناهای متعددی همچون دروازه ورودی، تالار ورودی، حیاط های وسیع و با فواره ها و آب نماها، حرمسرا و کاخ اصلی بوده است.
دیدنی های شوش
کاخ مرکزی که بلندتر از سطح زمین بوده است با راه پله هایی قابل دسترسی بوده است. راه پله ها به سه ایوان ستون دار منتهی می شده است. با ورود به داخل کاخ تالاری به غایت زیبا با ستون های سنگی و تراش خورده که سرستون های آن به شگل سر گاو بوده، قرار داشته است. در انتهای تالار، تخت پادشاه که یکسره از سنگ تراشیده شده بوده قرار می گرفته و از یکی از اضلاع تالار پادشاه به درون کاخ شخصی خود راه می یافته است. این کاخ شخصی تنها 110 اتاق داشته است. مجموعه آپادانه یک بار در زمان اردشیر اول دچار آتش سوزی شده و طبق کتیبه بدست آمده در زمان اردشیر دوم بازسازی می شود.
دیدنی های شوش
در کاوش های صورت گرفته علاوه بر سردیس های گاوی شکل تعدا بسیار زیادی آجر لعابدار با نقوش سرباز هخامنشی، شیر بالدار، نیلوفر مرداب و … بدست آمده است که اکنون در موزه نگهداری می شود. متاسفانه در جریان کاوش های باستان شناسی بسیاری از این کشفیات به طور غیر قانونی از ایران خارج شده و اکنون در موزه های خارج از کشور نگهداری می شود.این منطقه در طول سایر دوره های تاریخی بسیار مورد توجه بوده و آثار باستانی بسیاری از آن دوران بدست آمده است. کاخ آپادانه نیز همانند سایر کاخ ها با یورش سربازان اسکندر به کلی ویران می شود.
دیدنی های شوش
هفت تپه
آدرس: خوزستان، شوش، جاده شوش اهواز
یکی از باارزش ترین محوطه های تاریخی ایران، محوطه باستانی هفت تپه است. این محوطه وسیع شامل چندین تپه باستانی است که به نظر می رسد بقایای شهر باستانی ایلامیان به نام کاپناک را در خود جای داده است. برخی باستان شناسان معتقدند این شهر بسیار قدیم تر از شهر باستانی شوش بوده است و تا قبل از انتخاب شوش به عنوان پایتخت مهم ترین شهر عیلامیان بوده است. به علت قرارگیری این محوطه در زمین های شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه این منطقه محل کشت و زرع این شرکت بوده و به صورت کاملا تصادفی به هنگام انجام عملیات کشاورزی کشف می شود. از سال 1344 کاوش ها آغاز می شود و با شروع جنگ تحمیلی این کاوش ها متوقف می شود. بر اساس کاوش های صورت گرفته شهر کاپناک در فاصله بین سال های 1500 تا 1300 پیش از میلاد وجود داشته است.
دیدنی های شوش
در کاوش های صورت گرفته آثار متنوعی همچون کتیبه پادشاه ایلام با نام تپتی آهار، مقبره و گور دسته جمعی با 23 جسد، مقبره و معبد تپتی آهار، یک تالار وسیع و بقایای دو کاخ به همراه چند حیاط وسیع بدست آمده است. به سبب اهمیت این منطقه باستانی موزه ای در نزدیکی آن احداث شده که به نمایش آثار مکشوفه از این تپه ها پرداخته است و موزه هفت تپه نامیده می شود.
دیدنی های شوش
آکروپل
آدرس: خوزستان، شوش
یکی از تپه های باستانی بسیار ارزشمند شهر شوش تپه آکروپل است که دارای قدمت فراوانی است و آثار فراوانی از دوره عیلامی از آن بدست آمده است. کشف لوح حمورابی، لیوان سفالی منقش به بزکوهی و مجسمه نامیراستون و 20 و اندی لایه تاریخی مختلف از هزاره های پیش از میلاد تا روزگاران معاصر این تپه نشان از اهمیت بالای تاریخی آن دارد. در سال 1897 میلادی هنگامی که یک گروه باستان شناس فرانسوی در این محوطه مشغول کاوش بودند تصمیم به ساخت استراحتگاهی برای خود گرفتند. قلعه شوش و یا آکروپل که در بلندترین نقطه شهر باستانی شوش قرار گرفته است، توسط معماران و کارگران دزفولی و با استفاده از سنگ ها و مصالح کاخ نزدیک آکروپل ساخته می شود!
دیدنی های شوش
پارک ملی کرخه
آدرس:خوزستان، شوش، کیلومتر 5 جاده ترانزیتی اهواز شوش
پارک ملی کرخه که به طور کلی از سه بخش پارک ملی کرخه شمالی، پارک ملی کرخه جنوبی و منطقه حفاظت شده کرخه تشکیل شده در سال 1389 به عنوان پارک ملی معرفی شده است. این پارک ملی بخشی از رودخانه کرخه و همچنین جنگل های گز دو طرف رودخانه را شامل می شود که از نزدیکی روستای شیخ عزیز تا روستای الحائی ادامه دارد. رودخانه کرخه مهم ترین پدیده طبیعی این پارک ملی است و هیچ دره و یا تپه ای در آن وجود ندارد. انواع پرندگان همانند اردک مرمری، اکراس آفریقایی، دراج، بلبل خرما و حیواناتی همانند گوزن زرد ایرانی، رودک عسل خوار،گرگ،گربه جنگلی،سیاه گوش و … در این زیستگاه زیبا زندگی می کنند.
دیدنی های شوش
موزه شوش
آدرس: خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی، روبروی دانیال نبی
موزه شوش یکی از مهم ترین موزه های باستان شناسی ایران است که در سال 1345 آغاز به کار کرده است. این موزه مهم شامل آثار کاوش شده از دوره های مختلف تاریخی است. موزه شامل شش تالار اصلی و انواع مجسمه های خدایان باستان، سنگ نوشته های ایلامی، ظروف سفالی، آثار مکشوفه از چغازنبیل، کاخ آپادانا، حمیدیه و مسجد سلیمان در آن به نمایش گذاشته شده است.
دیدنی های شوش

روستای پامنار دزفول- بهشت گمشده دزفول
ادامه مطلب

1.5/5 - (15 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر