لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> جشنواره مو قرمزها در هلند
جشنواره مو قرمزها در هلند

جشنواره مو قرمزها در هلند

در این دنیا به این بزرگی ملت های فراوانی زندگی می کنند که دارای مراسمات مختلفی هستند که ممکن است سایر ملت ها از آنها بی خبر باشند. برخی از این مراسمات در قالب جشن و جشنواره برگزار می شود تا پیامی را به دیگران منتقل کند. اکثر این جشنواره ها جذاب و دارای نکات جالب توجه اند به طوری که اشنایی با آنها می تواند لذت بخش باشد. یکی از این مراسمات جالب جشنواره ی مو قرمزها (Redhead festival) در هلند از قاره ی اروپاست که همه ساله عده ی زیادی را دور هم جمع می کند تا پیامی مشترک را به همگان انتقال دهند.

قاره ی اروپا که به قاره ی سبز معروف است یکی از پرطرفدارترین قاره ها برای سفرهای گردشگری است. این قاره پر از جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و … است. جاذبه هایی که همواره عده ی زیادی از گردشگران را به سمت خود می کشاند و خاطرات خوشی را برایشان رقم می زند. شاید سفر به اروپا اندکی گران باشد اما تماشای چهره های بی نظیر از طبیعت و معماری های باشکوه قرون وسطا ارزش پرداخت این هزینه را دارد. حال اگر زمانی به اروپا سفر کنید که مصادف با برگزاری یکی از جشنواره های شاد آن باشد لذت سفرتان دو چندان می شود و با صحنه هایی مواجه خواهید شد که هیجان زده تان می کند. پس در صورتی که تصمیم دارید به اروپا سفر کنید زمان برگزاری جشنواره های آن را در نظر بگیرید. در طول ایام سال جشنواره های متنوعی در شهرهای مختلف از اروپا بر پا می شود که معمولا هدف از برگزاری آنها گردهمایی مردم از ملیت های مختلف و توسعه ی شادی و شاد بودن است. یکی از این جشنواره ها جشنواره ی مو قرمزهاست که همه ساله در شهر بردا از کشور هلند در قاره ی اروپا برگزار می شود.
1683354896 727 جشنواره مو قرمزها در هلند
اگر هزینه ی رفتن به سفرهای اروپایی را ندارید اصلا نگران نباشید. در همین ایران عزیز ما شهرهای بسیاری وجود دارد که دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است. از جمله ی این ها، شهر تبریز از استان آذربایجان شرقی است که البته گزینه ی بسیار مناسبی مخصوصا برای ایام تعطیلات نوروزی است. برای اقامت در تبریز می توانید با مراجعه به سامانه ی ایران هتل آنلاین لیست هتل های تبریز را مشاهده و بعد از بررسی قیمت و سایر ویژگی های مورد نظر هتل مناسب خود را انتخاب و تنها با چند کلیک ساده رزرو کنید. ایران هتل آنلاین سامانه ای قابل اعتماد و دارای سابقه ای درخشان برای رزرو هتل های ایران است که می تواند از هر لحاظ رضایت کاربران را جلب نماید. از طرفی چنانچه به جای رزرو حضوری از طریق این سامانه اقدام به رزرو هتل کنید می توانید از تخفیفات خوبی هم بهره مند شوید و در عین حال که هتل باکیفیتی را برمی گزینید از هزینه های سفر نیز بکاهید و مهم تر از همه آسوده خاطر و هوشمندانه سفر کنید.
معرفی کلی
هلند کشوری واقع در قاره ی اروپاست که جاهای دیدنی فراوانی دارد. کشور هلند دارای موزه ‌ها و گالری ‌های تماشایی، طبیعت و باغ ‌های پر از گل های دیدنی، کانال ‌های آبی زیبا و بناهای تاریخی قدیمی است. این کشور رویایی یکی از کشورهای دیدنی و پرطرفدار اروپاست که به سرزمین گل‌ های لاله معروف است.
1683354896 151 جشنواره مو قرمزها در هلند
یکی از شهرهای تاریخی هلند، بردا (به هلندی: Breda) است. شهر بردا در جنوب کشور هلند و در استان برابانت شمالی نزدیک مرز بلژیک واقع شده است. نام بردا ادغام ‌شده ی دو واژه ی Brede به معنای پهن و Aa که نام یک رودخانه در هلند است می باشد. از آن ‌جا که بردا در محل تلاقی رودهای مارک (Mark) و آ (Aa) قرار دارد به این نام شناخته شده ‌است. این شهر با حدود 173000 نفر جمعیت در سال ۲۰۰۹ یکی از ۱۰ شهر بزرگ هلند بشمار می رفت. امروزه بردا پس از آیندهوون و تیلبورخ سومین شهر بزرگ منطقه ی برابانت است.
1683354896 653 جشنواره مو قرمزها در هلند
بردا در قدیم شهری دارای برج و بارو بوده و اهمیت نظامی و سیاسی خاصی داشته است. مرکز شهر بردا دارای ساختمان‌ های دیدنی بسیاری است و بخش‌ هایی از خندق های قدیمی را شامل می شود. در ساختمان‌ های گوناگون بردا به ‌ویژه در بگیناژها (صحن ‌های مسکونی راهبه ‌وارها) و تئاتر قدیمی شهر، سبک معماری دوره نوزایی وباروک دیده می‌ شود که می تواند برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی باشد.
از دیگر جاهای دیدنی بردا می توان به کلیسای گروت کرک (Grote Kerk)، قلعه ی بردا، بگین هوف و بگوئین (Begijnhof and the Beguines) شامل دو کلیسا و ۲۹ خانه ی کوچک و یک باغ با صدها گونه گیاه، گودال اسپانیارد (Spaniard)دو برج زیبا اشاره کرد.
در کنار همه ی اینها جشنواره هایی که همه ساله در شهرهای مختلف هلند از جمله بردا برگزار می شود صفای دیگری دارد. جشنواره هایی که شاید نظیر آن را در هیچ کجای دنیا نتوان دید. از جمله ی اینها جشنواره ی مو قرمز ها در شهر بردای هلند است که واقعا تماشایی است. در ادامه به توضیح این جشنواره و کارهایی که در ان انجام می شود می پردازیم.
1683354897 400 جشنواره مو قرمزها در هلند
جشنواره ی مو قرمزها
جشنواره ی مو قرمزها یکی از بزرگ ‌ترین جشنواره‌ های دنیاست که هر ساله در هفته ی اول ماه سپتامبر که مصادف با 10 تا 16 شهریور است در شهر بردا از کشور هلند برگزار می ‌شود و هزاران نفر از مردم را که همگی دارای موهایی به اصطلاح قرمز هستند دور هم جمع می کند و تصاویر زیبایی از آنها را پدید می آورد. لازم به ذکر است رنگ موی قرمز طیف وسیعی از رنگ ‌ها از شرابی تیره تا نارنجی و مسی را نیز شامل می ‌شود. برای شرکت در این جشنواره مهم نیست در چه سنی باشید، زن باشید یا مرد و یا اینکه موهایتان را خود به این رنگ در آورده باشید تنها کافی است موهایی قرمز داشته باشید تا اجازه ی شرکت در این جشنواره را بیابید. این اتفاق همه‌ ساله عده ی زیادی از مو قرمزها از سراسر دنیا را بدون توجه به اینکه دارای چه ملیتی هستند گرد هم جمع می کند تا جشنواره ی شاد و موزیکال مو قرمزها را برگزار و یک روز بسیار خوب و خوش را در کنار هم تجربه کنند.
1683354897 793 جشنواره مو قرمزها در هلند
نژاد موی قرمز تنها 1تا 2 درصد از کل مردم جهان را تشکیل می دهد. حتما آن شرلی با موهای قرمز را به یاد دارید، دختری که به خاطر موهای قرمزش از اعتماد به نفس کمی برخوردار بود و از طرف اطرافیانش تحقیر می شد. در واقعیت هم مو قرمزها از طرف گروهی از مردم تحقیر می شوند به طوری که در زبان انگلیسی به آنها جینجر (ginger) گفته می ‌شود که نوعی صفت تحقیرآمیز است. امروزه مو قرمزها از سراسر دنیا به مدت یکی دو روز از سال را دور هم جمع می شوند تا به جهانیان نشان دهند که چیزی از بقیه کم ندارند. تاریخچه ی این جشن به سال 2005 یعنی 14 سال پیش باز می گردد. زمانی که یک نقاش هلندی تصمیم گرفت از مدل های موقرمز در نقاشی هایش استفاده کند. او در این خصوص در روزنامه فراخوان داد و با استقبال فوق العاده ی از مردم روبه رو شد. همانجا بود که ایده ی برگزاری جشنواره ی مو قرمزها در ذهنش شکل گرفت. از آن زمان تا کنون هر سال در هفته ی اول سپتامبر مو قرمزها دور هم جمع می شوند و از کنار هم بودن لذت می برند.
1683354897 662 جشنواره مو قرمزها در هلند
هدف از برگزاری جشنواره ی مو قرمزها
هدف اصلی از برگزاری این جشنواره روحیه بخشیدن، پرنشاط کردن و افزایش ارتباط میان مو قرمزها و تبادل تجربه بین آنهاست. این جشنواره همه ساله توسط مسئولان هلندی برگزار می شود تا این اهداف محقق گردد. طبق تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که نسل مو قرمزها طی صد سال آینده منقرض می ‌شود و تنها در صورتی کودکان با موهای قرمز متولد می ‌شوند که والدین‌ آنها هر دو موی قرمز داشته باشند. مردمی که در بردا دور هم جمع می شوند بدون توجه به اینکه از کجا آمده اند و چه ملیتی دارند به شادی در کنار هم می پردازند و ساعات خوشی را برای هم رقم می زنند. در این میان تصاویر جالبی از انها در رسانه ها منتشر می شود.
1683354897 51 جشنواره مو قرمزها در هلند
ایده ی اصلی برگزاری جشنواره ی مو قرمزها
ایده ی اصلی برگزاری این جشنواره، برای اولین بار به ذهن یک خانم نقاش به نام «بارت روون هورست» رسید. هورست زنی با موهای بلوند بود اما جالب اینکه دلیل اصلی اجرای جشنواره مو قرمزها توسط او رنگ قرمز موهای خودش نبود! این ایده در واقع با الهام از نقاشی ‌های نقاش معروف «گوستاو کلیمیت» به ذهن هورست رسید. او به تقلید از آثار نقاشی این هنرمند بزرگ علاقه مند بود و مدام این کار را انجام می داد. کلیمیت در آثار خود معمولااز زن های مو قرمز به عنوان مدل نقاشی اش استفاده کرده بود، هورست پس از اینکه به این موضوع پی برد او نیز از کلیمیت به عنوان یک نقاش بزرگ و معروف تقلید کرده و از مدل ‌های زن مو قرمز استفاده می کرد تا آثاری شبیه کلیمیت خلق کند. هورست به منظور تشکر از زنان مو قرمزی که مدل نقاشی او شده بودند و البته تعدادشان به بیش از ۱۵۰ زن مو قرمز می رسید، تصمیم گرفت جشنواره ی مو قرمزها را راه بیندازد. تصمیم او با استقبال عده ی زیادی از مو قرمزها مواجه شد به طوری که این جشنواره امروزه با حضور تعداد بسیار زیادی از افرادی که موهایی تقریبا بلوند دارند برگزار می شود و همواره از شکوه و زیبایی فراوانی برخوردار است.
1683354897 718 جشنواره مو قرمزها در هلند
شرکت در جشنواره ی مو قرمزها
این جشنواره در ابتدا تنها با ۱۵۰ زن که مدل نقاشی هورست شده بودند اغاز شد اما پس از گذشت چند سال، این رویداد به یکی از بزرگ ‌ترین رویدادهای هلند تبدیل شد به طوری که همه ساله بیش از ۵۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور دنیا در کمال شور و اشتیاق در آن شرکت می ‌کنند و از کنار هم بودن لذت می برند. البته در کشورهای دیگری مانند ایرلند، لندن، پورتلند و شیکاگو نیز جشنواره‌ هایی مشابه جشنواره ی مو قرمزها برگزار می ‌شود اما طبق شواهدی که در دست است چنین به نظر می رسد که جشنواره ی موقرمزهای بردای هلند از همه معروف تر و البته محبوب ‌تر است. خبر خوب اینکه شرکت در این جشنواره رایگان است و حتی در مدت ‌زمان اقامت در شهر بردا که البته برخی آن را به عنوان روستا می شناسند چادرهایی در اختیار افراد شرکت کننده در جشنواره گذاشته می ‌شود تا در صورت تمایل در آن ‌ها استراحت کنند. تنها شرط لازم و کافی برای شرکت در این جشنواره ی جالب داشتن موهایی به رنگ تقریبا قرمز است. حال اگر موهای قرمز ندارید اما مشتاقید در این جشنواره شرکت کنید خیلی راحت می توانید موهایتان را رنگ بزنید و جزء شرکت کنندگان باشید.

موزه ون گوگ آمستردام
ادامه مطلب

جذابیت های جشنواره ی موقرمزها
بزرگ ترین جذابیتی که این جشنواره دارد کنار هم قرار گرفتن عده ی بسیار زیادی است که همگی دارای موهایی به یک رنگ اند و به سبب رنگ موهایشان تا حد زیادی به هم شبیه اند. اما تمام جذابیت این جشنواره به این مورد ختم نمی شود و موارد جالب و سرگرم کننده ی دیگری را هم شامل می شود. مردم در این جشنواره به فعالیت های مختلفی مشغول می شوند و به شیوه های متفاوتی شادی می کنند. از جمله ی این فعالیت ها ارائه ی آثار هنری متفاوت در غرفه‌ های مختلفی است. ارائه ی این آثار در غرفه ها تنها جنبه ی نمایشی ندارد بلکه می توانید هر یک را که مایل باشید بهایش را بپردازید و آن را بخرید و به عنوان یادگاری از جشنواره نزد خود نگه دارید. از طرفی همایش ‌هایی در فضای آزاد برگزار می ‌شود که تنها افراد شرکت کننده در جشنواره یعنی مو قرمزها می‌ توانند در آن ها شرکت کنند. از طرف دیگر جشن ‌های شبانه ای در طول ایام جشنواره بر پا می شود که در آن با خوراکی ‌های خوشمزه از شرکت کنندگان پذیرایی خواهد شد. یکی از جذابترین اقداماتی که در این جشنواره انجام می شود گرفتن عکس های گروهی و تقدیم آنها به شرکت کنندگان است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر