لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> هتل ها >> معرفی زیبا ترین مکان های بوم گردی در ایران برای اسکان در نوروز 1400
معرفی زیبا ترین مکان های بوم گردی در ایران  برای اسکان در نوروز 1400

معرفی زیبا ترین مکان های بوم گردی در ایران برای اسکان در نوروز 1400

اقامتگاه های بوم گردی ایران، دارای معماری اصیل بومی با ساختاری تاریخی هستند. این بناها در محیط هایی بکر، روستایی و سازگار با سیمای طبیعی و معماری منطقه شکل یافته اند. آن ها به نوعی با هویت منطقه درهم تنیده شده و اغلب به صورت خانه هایی قدیمی یا تاریخی هستند که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و تغییر کاربری داده اند. این اقامتگاه ها معمولا در روستاهای اطراف شهر های تاریخی و طبیعی مستقر هستند. اقامتگاه های بوم گردی ایران علاوه بر جنبه ی اقامتی دارای فعالیت هایی نظیر ارائه غذا و نوشیدنی های محلی و بومی، فروش صنایع دستی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی و … هستند.
در این نوع اقامتگاه ها، بوم گردان با سنت و آداب و رسوم منطقه و شیوه زندگی آن ها آشنا شده و در شرایطی قرار می گیرند که سبک و سیاق زندگی محلی را با بهترین احساس تجربه می کنند. سفر به محیطی کاملا بکر و طبیعی و به دور از دغدغه های شهری، ارمغانی است که زیباترین و بهترین اقامتگاه های بوم گردی ایران برای گردشگران فراهم کرده اند؛ لذا می توان توصیه نمود، برای کسب تجربه ای متفاوت از زندگی شهری، تعطیلات نورورز را به دور از دغدغه و سر و صدای کلان شهرها در اقامتگاه های بوم گردی ایران تجربه نمایید و با رزرو آنلاین اقامتگاه های بوم گردی کشور، سفری به یاد ماندنی را با خاطراتی زیبا در دفتر زندگی درخشان خود ثبت نمایید.

معرفی 10 مورد از بهترین اقامتگاه های بوم گردی ایران

در این مطلب تلاش نمودیم تا با معرفی 10 مورد از بهترین مکان های اقامتی بوم گردی در ایران، علاقه مندان به بوم گردی را جهت اقامت در تعطیلات نوروز و نیز سایر ایام یاری نماییم.

1. اقامتگاه بوم گردی لوتکا رشت

اقامتگاه بوم گردی لوتکا در روستایی به نام سرخشکی که از توابع شهرستان رشت در استان گیلان می باشد، واقع شده است. این بنا که معماری اصیل و سنتی گیلان زمین را به نمایش نهاده است، دارای مساحتی حدود 1000 متر و زیر بنای 130 متر مربع بوده و در دو طبقه طراحی شده است. اقامتگاه مذکور که به صورت یک خانه سنتی شکل یافته است، در محیطی آرام و عاری از سر و صدا قرار داشته و با بهره مندی از فضایی طبیعی همراه با باغ های اطراف و محیطی دلنواز جلوه گری می نماید. تراس دلگشای چوبی با چشم اندازی بی نظیر، آلاچیق های زیبای چوبی، طبخ غذای محلی گیلانی و غرفه صنایع دستی موجود در آن، از جمله ویژگی هایی است که بوم گردان را به اسکان در اقامتگاه بوم گردی لوتکا تشویق می کنند. از جاذبه های گردشگری نزدیک به این اقامتگاه می توان جنگل های سبز فتاتو، بوجاق، منطقه آزاد انزلی، تالاب بین المللی انزلی و نیز موزه روستایی رشت را نام برد.
اقامتگاه بوم گردی حاج علی

2. اقامتگاه بوم گردی حاج علی

اقامتگاه بوم گردی حاج علی، در روستایی به نام کماچال پایین و در شهرستان آستانه اشرفیه در استان گیلان واقع شده است. اقامتگاه مذکور دارای مساحتی حدود 800 متر مربع و زیر بنایی حدود 200 متر می باشد. این بنا دو طبقه بنا داشته و دارای چهار اتاق اقامتی نیز است. لازم به ذکر است که اتاق های طبقه بالای این اقامتگاه توسط استاد شاه محمدی، که از اساتید مطرح در فرانسه هستند، به شکل سنتی گیلان نقاشی گردیده است. اقامتگاه یاد شده دارای چشم اندازی خیره کننده و زیبایی می باشد که فضایی سرسبز آن را احاطه نموده است. در این مکان می توان بودن در محیطی آرام و دور از هیاهو را تجربه نمود. وجود زمین های کشاورزی اطراف، فضایی دل انگیز را برای اقامتگاه حاج علی به ارمغان آورده است.
سرو غذاهای سنتی که با هماهنگی قبلی بوم گردان و با انتخاب آزادانه آن ها صورت می گیرد، شامل کباب ترش، فسنجان، ماهی، باقلا قاتق، میرزا قاسمی و غیره است. از دیگر خدمات این اقامتگاه می توان به امکان خرید انواع محصولات کشاورزی ( بادام زمینی آستانه اشرفیه، برنج و چای محلی) و نیز صنایع دستی اشاره نمود. همچنین ازجمله جاذبه های گردشگری همجوار و نزدیک به اقامتگاه حاج علی می توان به تله کابین بام سبز لاهیجان، آبشار شیطان کوه لاهیجان، آبشار لونک، آرامگاه کاشف السلطنه، جنگل های زنجیر وار صفرابسته، مقبره شیخ زاهد گیلانی و پل چوبی کیاشهر اشاره نمود.
اقامتگاه بوم گردی پرهامی شیراز

3. اقامتگاه بوم گردی پرهامی شیراز

اقامتگاه بوم گردی پرهامی در استان فارس، شهر تاریخی شیراز، خیابان لطفعلی خان زند و در محله عربان، روبه‌روی مسجد نصیر الملک واقع شده است. این اقامتگاه در بافت سنتی شهر شیراز قرار گرفته و دارای قدمت 200 ساله است. اقامتگاه بوم گردی پرهامی شیراز پس از عملیات مرمت و بازسازی به یکی از پر مخاطب ترین اقامتگاه های سنتی شیراز تبدیل شده و به فعالیت ادامه می دهد. این بنا یک خانه سنتی با حوضی کوچک و زیبا است که درختان بهار نارنج بر صمیمیت و گرمی فضای آن افزوده اند. فضای تاریخی حاکم بر اقامتگاه نوروز را به بهترین شکل ممکن در ذهن ها تداعی می کند. از آنجا که این اقامتگاه در بافت تاریخی و قدیمی قرار گرفته جاذبه های گردشگری تاریخی شهر نظیر مسجد نصیرالملک، خانه ی زینت الملوک، سرای مشیر، باغ نارنجستان قوام، حرم مطهر شاه چراغ، مسجد وکیل، بازار سنتی وکیل به آن نزدیک هستند.
اقامتگاه بوم گردی شعر باف یزد

4. اقامتگاه بوم گردی شعر باف یزد

اقامتگاه بوم گردی شعر باف شهر یزد، در بافت تاریخی و سنتی شهر قرار گرفته است. قدمت این بنا را به دوران قاجار باز می گردد و در فهرست آثار ملی یونسکو به ثبت رسیده است. آخرین عملیات مرمت و بازسازی این بنا با هدف حفظ معماری سنتی آن در بهار 1395 صورت گرفته است. این اقامتگاه دارای دو محوطه جدا می باشد و اتاق های نیلوفر، ارکیده و نسترن آن در حیاط کوچکتر و مابقی اتاق ها در حیاطی بزرگتر واقع شده اند. حیاط بزرگ تر اقامتگاه شعر باف شهر دارای ایوانی وسیع است که میهمانان می توانند جهت سرو غذا از آن استفاده نمایند. سرو غذا در این ایوان می تواند در ایام نوروز صفایی بی نظیر را برای میهمانان به ارمغان آورد. ایوان مذکور به گویش محلی مردم یزد تالار خوانده می شود، که دارای ساختاری سنتی است. ویژگی هایی نظیر دسترسی آسان به جاذبه های تاریخی شهر یزد و دستگاه شعر بافی که دارای قدمتی 200 ساله است (در این خانه نگهداری می شود) موجب شده تا گردشگران زیادی به رزرو اقامتگاه بوم گردی شعرباف یزد علاقه مند باشند.
اقامتگاه بوم گردی توسلیان نطنز

5. اقامتگاه بوم گردی توسلیان نطنز

اقامتگاه بوم گردی توسلیان نطنز یک خانه قدیمی بوده که دارای مساحتی حدود 500 متر است. قدمت این بنا که دارای یک طبقه و هفت باب اتاق است به دوران قاجار نسبت داده می شود. بنای مذکور در سال 1396 مورد عملیات مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این اقامتگاه دارای دو حیاط اصلی و یک حیاط خلوت می باشد و این ویژگی به حال و هوای سنتی و با صفای آن افزوده و محیطی تاریخی را در اذهان تداعی می نماید. وجود آب دائمی در این خانه تاریخی جلوه ای دل انگیز به آن بخشیده است. این آب از قنات داخل مسجد جامع که در همجواری آن واقع شده سرچشمه می گیرد؛ به طوری که حوض آب داخل حیاط از این جوی آب بهره مند می شود. بنای مذکور در نزدیکی آتشکده ساسانی قرار گرفته و دسترسی به جاذبه های گردشگری از این مکان به سهولت انجام می شود. اقامتگاه بوم گردی توسلیان نطنز تا شهر اصفهان حدود 133 کیلومتر فاصله دارد.
اقامتگاه بوم گردی خونه ی مادر بزرگ بهشهر

6. اقامتگاه بوم گردی خونه مادر بزرگ بهشهر

اقامتگاه بوم گردی خونه مادر بزرگ در شهرستان بهشهر مازندران و در منطقه ای به نام هزار جریب بهشهر قرار گرفته است. این اقامتگاه دارای معماری کاملا سنتی و بومی است. بنای مذکور دو طبقه دارد که دیوار های بیرونی آن را از کاهگل و چوب ساخته اند و دیوار ها اینگونه با سبک و سیاق معماری بومی همنشین شده اند. این اقامتگاه بوم گردی دارای 8 واحد اقامتی است که همگی متراژ های یکسان ِ هفده متری دارند. لازم به ذکر است که اقامتگاه خونه مادر بزرگ قابلیت پذیرایی از پنجاه بوم گرد را دارد. از جاذبه های نزدیک این اقامتگاه می توان گشت و گذار و طبیعت گردی در مسیر رودخانه و جنگل، آبشار دم دمی، آبشار اسپه یا رویایی سمبی در دل جنگل را نام برد. بوم گردان در این مکان با عکاسی از آبشارها، جنگل های بکر و نیز شب نشینی دور آتش که بر روی ارتفاعات تپه انجام می شود، لحظات بی نظیری را برای خود خلق می نمایند.

7. اقامتگاه بوم گردی قوامیه گناباد

اقامتگاه بوم گردی قوامیه گناباد

اقامتگاه بوم گردی قوامیه گناباد در استان خراسان رضوی، 3 کیلومتری شهرستان گناباد و در روستای ریاب واقع شده است. جالب است بدانید تاریخچه این اقامتگاه به دوران قاجار (250 سال قبل) باز می گردد و بسیاری از افراد آن را با نام خانه علیپور می شناسند. اقامتگاه نام برده شده دو حیاط دارد که به واسطه یک راهرو به یکدیگر متصل شده اند؛ در حیاط اول 6 باب اتاق وجود دارد که برای اسکان گردشگران استفاده می شود و در حیاط دوم سرویس یهداشتی و حمام عمومی تعبیه شده است. برخی از امکانات اقامتگاه بوم گردی قوامیه گناباد عبارتنداز یخچال (استفاده به صورت عمومی)، اینترنت در محصوطه و اتاق ها، پارکینگ، تاکسی سرویس، صندق امانات و غیره.

8. اقامتگاه بوم گردی باجیلار اردبیل

اقامتگاه بوم گردی باجیلار اردبیل در روستایی به نام سردابه از توابع اردبیل واقع شده است. وجود چشمه های آبگرم طبیعی و منطقه زیبای ییلاقی دو ویژگی بارزی هستند که بوم گردان و گردشگران را در ایام نوروز به سوی خود فرا می خوانند. چشمه های آب گرم دارای خاصیت درمانی بوده و برابر با استاندارد های روز ساخته شده اند. وجود فرآورده های دامی و کشاورزی نیز از دیگر ویژگی های این مکان می باشد. اقامتگاه باجیلار دارای مساحتی حدود 2000 متر و زیر بنایی حدود 49 متر مربع و یک اتاق با ظرفیت پانزده نفر می باشد. طبیعت بکر اطراف و چشم انداز آن که رو به سوی کوه سبلان دارد، جلوه ای خاص به آن بخشیده است. حیاط اقامتگاه مذکور دارای فضایی سر سبز، حوض و صندلی جهت نشستن می باشد. همجواری این اقامتگاه با ییلاق عشایر نیز از دیگر امتیازات آن محسوب می شود. چشمه ی آب گرم معدنی، آبشار سردابه و آب درمانی سردابه از دیگر جاذبه های نزدیک به این اقامتگاه هستند.
اقامتگاه بوم گردی بیشاپور کازرون

9. اقامتگاه بوم گردی بیشاپور کازرون

اقامتگاه بوم گردی بیشاپور در روستایی به نام کشکولی در هشرستان کازرون استان فارس قرار گرفته است. این خانه در منطقه ای کوهپایه ای واقع شده و دارای آب و هوایی دلپذیر است. اقامتگاه مذکور که دارای پنج باب اتاق سنتی و زیباست، در مجموع حدود 25 بوم گرد یا گردشگر را پذیرش می نماید. وجود پارکینگ مسقف، دارا بودن پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، راهنمای تورهای گردشگری و نیز وجود سرویس های فرنگی و ایرانی و غیره از دیگر امتیازات این اقامتگاه بوم گردی به شمار می آید. همچنین وجود یک کافه سنتی با ارائه قهوه، انواع دمنوش ها و شربت ها نیز امتیازاتی است که بر جذابیت محل افزوده است. اقامتگاه بوم گردی بیشاپور کازرون همجوار با آثار تاریخی ساسانیان در بیشابور نظیر تنگچوگان و ایوان موزائیک می باشد.
اقامتگاه بوم گردی تقی زاده

10. اقامتگاه بوم گردی تقی زاده

اقامتگاه بوم گردی تقی زاده در روستای اسفنجان، ما بین اسکو و روستای صخره ای کندوان واقع شده است. این اقامتگاه حدود 40 کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد. اقامتگاه تقی زاده بنایی با 20 سال قدمت است که کاملا منطبق با معماری بومی ساخته شده، دارای حدود 2000 متر مربع مساحت بوده و در سال 1393 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. اقامتگاه مذکور دارای 7 باب اتاق است که واحدهای آن در طبقه همکف و در محوطه قرار گرفته اند. از نکات حائز اهمیت این اقامتگاه وجود دو باب اتاق در دل کوه است که همنشینی در محیطی کوهستانی را به ارمغان دارد. سرو غذاهای محلی، دسترسی به بازارها و جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر تبریز و فضایی کوهستانی از جمله امتیازات بهره‌مندی از رزرو اقامتگاه بوم گردی تقی زاده در ایام نوروز به شمار می آید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
راهنمای سفر به مشهد مقدس در نوروز 98
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر