لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> کارناوال سانتا کروز اسپانیا
کارناوال سانتا کروز اسپانیا

کارناوال سانتا کروز اسپانیا

صدای موسیقی و مردمی که دسته دسته از جلوی چشمانتان رژه می روند. تماشاچیان با شوق و ذوق به دسته های رژه که پشت سر هم از راه می رسند نگاه می کنند و گاهی با کف زدن و گاهی با آواز خواندن آن ها را همراهی می کنند. اما این دسته رژه رونده ها یکی از دیگری عجیب تر و نامتعارف تر هستند. لباس های عجیب و غریب، آرایش های خاص و رقص های ریتمیک و دسته جمعی، آوازهای خاص و هر چه که به نظرتان برسد اینجا به چشم می خورد. فرقی نمی کند روز باشد یا شب جمعیت تمامی ندارد و صدای بلند موسیقی و حرکت رژه ها مدام به گوش می رسد. ماشین ها با نقاشی ها و تزئینات حیرت آور و گاه خنده دار از میان خیابان ها عبور می کنند و دسته دسته آدم ها با شکل و شمایل عجیب پشت سرشان فرا می رسند.

اینجا سانتاکروز است جایی در جزایر قناری و اکنون در اواخر ماه فوریه یکی از قدیمی ترین و محبویب ترین کارناوال های جهان در حال اجراست. کارناوال سانتاکروز یکی از محبوب ترین کارناوال های دنیاست که بعد از کارناوال ریودوژانیرو برزیل، در رده دوم جلب نظر دوستداران کارناوال ها ایستاده است. کارناوالی با هزاران رنگ و انواع و اقسام موسیقی ها که به شادی و دنیای هزار رنگ و پرانرژی اش شهره است. با ایران هتل آنلاین در سفری دلچسب به جزایر زیبای قناری همراه باشید و اگر قصد رزرو آنلاین هتل های ایرانی را داشتید، از هتل های مشهد، هتل های تهران و کیش گرفته تا هرجای ایران حتما سری به ما بزنید و تنها با چند کلیلک ساده بهترین گزینه را با خیال راحت انتخاب کنید.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
کارناوال
حتما همه شما بارها این واژه را شنیده اید. با شنیدن واژه کارناوال همه ما به یاد رژه های عجیب و غریب، کنسرت های فضای باز، موسیقی، رقص های دسته جمعی و شادی می افتیم. اما شاید تعجب کنید از بدانید که ریشه کارناوال به معنای منع مصرف گوشت است! اینکه بین مصرف گوشت و این جشن ها و پایکوبی های دسته جمعی چه ارتباطی وجود دارد دقیقا به اعتقادات مسیحیان باز می گردد. روزه و چهل روز ریاضت کشیدن مسیحیان به یاد چهل روز سرگردانی حضرت مسیح(ع) سرآغاز این ماجرا بود. در طول این مدت مسیحیان مومن هیچ گونه گوشت، تخم مرغ و به طور کلی غذای چرب و چیلی و خوشمزه ای را مصرف نمی کردند و تا عید پاک با غذاهای ساده آن هم در حد یک وعده غذای کامل در روز سر می کردند. این سنت تا جایی ادامه پیدا کرد که مکلفین روزه، چند روز قبل از آغاز روزه مسیحیت تا می توانستند به خودشان می رسیدند و غذاهای خوشمزه و گوشت مصرف می کردند. روزه در روز چهارشنبه آخر فوریه آغاز می شد و تا چهل روز ادامه پیدا می کرد. این رسم کم کم به برگزاری جشن ها و میهمانی های قبل از آغاز ریاضت منتهی شد تا اینکه کارناوال ها متولد شدند. مردم چند روز قبل از آغاز دوره روزه، با برگزاری جشن و میهمانی به صرف انواع غذاها و نوشیدنی ها می پرداختند و در کنار هم به رقص و پایکوبی می پرداختند.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
سانتاکروز
هفت جزیره جایی در میان اقیانوس اطلس، نزدیک سواحل مراکش جا خوش کرده اند که به داشتن سواحل رویایی و سرزمین های همیشه آفتاب گیر شهره اند. جزایر قناری اسپانیا که البته یک جمهوری خودمختار است، یکی از زیباترین و لوکس ترین جزایر جهان هستند که همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری هستند. در میان این هفت جزیره عازم بزرگترین جزیره از جزایر قناری به نام جزیره تنریف می شویم. در جزیره تنریف اما به سراغ مرکز آن و بزرگترین شهر جزیره یعنی سانتاکروز می رویم. سانتاکروز یکی از مشهورتین بخش های جزایر هفت گانه است که به داشتن چشم اندازهای زیبا و اسکله های رویایی شهره است، اما این بار به عزم دیدن یک کارناوال مشهور و چند صد ساله عازم این شهر زیبا شده ایم.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
کارناوالی با نام سانتاکروز که همه ساله مشتاقان بسیاری را به سمت جزیره تنریف و شهر ساناکروز می کشاند. اگر در اواخر فوریه پا در سانتاکروز بگذارید شاید به زحمت بتوانید جایی برای ایستادن پیدا کنید چرا که شهر در قرق کارناوال های کوچک و بزرگ و کنسرت های پرمخاطب و مراسمات رژه مختلف و آدم هایی با لباس ها و سر و شکل عجیب و غریب است که حتما برای هر بیننده ای در نگاه اول بسیار جذاب و مهیج خواهد بود. تنها چیزی که درست به نظر می رسد این است که اینجا هیچ چیز در حالت عادی نیست!
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
کارناوال سانتاکروز
درست از قرن 15 میلادی و از روزی که پای اروپایی های مهاجر به جزایر زیبای قناری رسید کارناوال ها نیز آغاز شدند، البته شاید حتی قبل از ورود اروپایی ها به جزایر منطقه این رسم برپا بوده است. به نظر می رسد اشراف زاده ها برای شرکت در این کارناوال و حضور بین مردم عادی کمی واهمه داشتند و برای شناسایی نشدن از ماسک استفاده می کردند تا اینکه قانون منع استفاده از ماسک صادر می شود اما این قانون عملا به مرحله اجرا نمی رسد ولی کارناوال بالاخره مردم طبقه بالای نقابدار را نیز با مردم عادی ترکیب می کند.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
کارناوال همه ساله در ماه فوریه برگزار می شد تا اینکه در سال 1980 میلادی وزیر گردشگری اعلام کرد که قرار است این کارناوال محلی و کوچک تبدیل به رویدادی جهانی شود و در میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت برسد. کم کم پای آدم های سایر کشورها و قاره ها نیز به کارناوال سانتاکروز کشیده شد تا اینکه در سال 1987 و در جریان حضور ملکه سالسا “سیلیا کروز” رکورد برگزاری کنسرت در فضای آزاد با حضور 250.000 تماشاگر بالاخره به نام کارناوال سانتاکروز در کتاب گینس به ثبت رسید. کارناوال سانتا کروز اکنون دومین کارناوال محبوب و شناخته شده دنیاست و همه ساله هزاران نفر خود را برای شرکت در این کارناوال بزرگ به سانتاکروز می رسانند. استقبال گاهی آنقدر زیاد است که بلیط های مراسم اهدای جوایز و اعلام برندگان گاهی در همان 15 تا 60 دقیقه اول به اتمام می رسد آن هم با ظرفیتی در حدود 200 هزار نفر بلیط! سانتا کروز در سال 2000 به عنوان پایتخت کاناوال های جهان برگزیده شد و میزبان نمایندگان بیست کشور اروپایی در قالب فدراسیون کارناوال ها بود.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
آغاز کارناوال
از سال 1962 مراسم طراحی پوستر کارناوال نیز به این رویداد بزرگ افزوده شد. هر سال یکی از هنرمندان مشهور اقدام به طراحی پوستر این کارناوال می کرد تا اینکه در سال 2009 فراخوانی عمومی برای طراحی پوستر کارناوال داده شد و از آن به بعد این مراسم چند ماه قبل از آغاز کارناوال آغاز می شود. کارناوال سانتا کروز هر ساله دارای یک تم یا موضوع مشخص است که از طریق رای گیری عمومی از طریق پیامکی و یا اینترنتی تعیین می شود. روز آغاز کارناوال همه ساله با توجه به عید پاک انتخاب می شود و برای هر دوره متفاوت است اما به طور کلی کارناوال در اواخر ماه فوریه آغاز به کار می کند. کارناوال سانتاکروز دارای دو بخش مختلف است.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
بخش اول، کارناوال رسمی نامیده می شود و دارای جدول زمانبندی است. این بخش شامل مراسمات و برنامه هایی همانند Murgas، Comparsas، Rondallas و است که نوعی رقص و حرکت موزیکال متعلق به آمریکای لاتین و اسپانیاست. اجرای یکصد گروه موزیک و مراسمی همچون انتخاب ملکه از دیگر برنامه های رسمی کارناوال است. بخش دوم بخش هیجان انگیز و محبوب این کارناوال است، جشن ها و کارناوال های خیابانی. اگر در زمان برگزاری کارناوال پایتان به سانتاکروز برسد هیچ فردی را در شکل و شمایل عادی و پوشش معمول نخواهید یافت! هزاران نفر هر روز با لباس مبدل خود را به کارناوال ها رسانده و در مراسم مختلف شرکت می کنند. گریم های مختلف، کلاه گیس ها، عینک های عجیب و غریب و ماسک ها همه و همه غیرعادی و نامعمول و به نوعی اغراق آمیز هستند. در کنار خیابان ها نیز دکه های فروش کلاه گیس و لباس های مبدل کارناوال و همچنین ایستگاه های فروش غذا و نوشیدنی به وفور به چشم می خورد. مردم دسته به دسته در حال رقص و پایکوبی اند و هیچ چیز حالت نرمال ندارد. برگزاری جشن 15 روزی به طول می انجامد و در طول این مدت همه فروشگاه ها و بانک ها تنها در ساعاتی محدود به ارائه خدمات می پردازند.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
اجرای بخش رسمی کارناوال تا سال 1985 در تئاتر قدیمی شهر برگزار می شد. اما در سال های آینده از سالن های بزرگتری استفاده شده و سن اجرای مراسم با تاجی نقر ه ای و بعد هم طلایی آراسته می شده است. دو جشن این بخش از اهمیت بالایی برخوردارند. اولین مراسم تئاتر موزیکالی است که مخصوص اسپانیایی ها و آمریکای لاتین است و ترکیبی از رقص و آواز با لباس های نامتعارف و گریم های عجیب و غریب است که Murgas نامیده می شود. چندین گروه از سراسر جهان در این مسابقه به رقابت می پردازند. دومین برنامه انتخاب ملکه کارناوال است.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
زنان و دختران شرکت کننده در این بخش لباس های پر زرق و برق و خاصی به تن می کنند که گاهی 100 کیلوگرم وزن دارند و توسط شرکت های مختلف طراحی می شود! در تهیه این لباس ها نیز از فلز، چوب، کاغذ و … نیز استفاده می کند و معمولا چندین نفر در حمل آن به ملکه کمک می کنند.. ملکه انتخاب شده تا پایان کارناوال سفیر جشنواره و شهر سانتا کروز است. علاوه بر ملکه کارناوال، مراسماتی همچون انتخاب ملکه کودک، ملکه کهنسال، رقابت در بخش ترانه سرایی، نوازندگی، آوازخوانی، مسابقات خنده آورترین و شادترین موسیقی و آوازخوانی و زیباترین ماشین طراحی شده برای کارناوال برگزار می شود. این کارناوال یک آواز مخصوص دارد که در روز انتخاب ملکه خوانده می شود.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
زمانبندی کارناوال سانتاکروز
قبل از فرا رسیدن اولین چهارشنبه مراسم انتخاب گروه برتر موزیک، رقص، ملکه کودک، ملکه کهنسال و … برگزار می شود و برندگان جوایز خود را دریافت می کنند. با فرارسیدن چهارشنبه مراسم انتخاب ملکه آغاز می شود.کاندیداها با لباس هایی پرزرق و برق و بسیار سنگین و شکل و شمایل عجیب از مقابل داوران عبور می کنند تا برنده نهایی مشخص شود. با انتخاب ملکه به طور رسمی بخش خیابانی کارناوال آغاز می شود. مردم تمام شب را تا صبح به رژ ه های خاص می پردازند و با آوازها، حرکات ریتمیک، لباس ها، آرایش های متفاوت و عجیب که البته با موضوع کارناوال همخوانی دارد در خیابان ها به رقص و پایکوبی می پردازند. مراسم روز ها و شب ها پشت سر هم ادامه می یابد و مردم با سرو انواع غذاها از خود پذیرایی می کنند.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
کنسرت های متعدد با جمعیت های چند صد هزار نفری با حضور گروه های گمنام گرفته تا خواننده های مطرح ادامه پیدا می کند تا اینکه روز جمعه فرا می رسد. با فرا رسیدن روز جمعه یک رژه بسیار بزرگ با حضور تمام گروه های شرکت کننده در کارناوال آغاز می شود. این گروه ها در مسیر اعلام شده به اجرای مراسم می پردازند و رسما آغاز کارناوال را اعلام می کنند. با فرا رسیدن شب ملکه در ماشین های مخصوص و همراهی رقصنده ها و آوازه خوان ها و نوازنده ها در میان مردم شهر ظاهر می شود و این امر نشانگر آغاز رسمی کارناوال های خیابانی است. شنبه مختص حرکات ریتمیک است و گروه های مختلف در مکان های تعبیه شده به اجرا می پردازند.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
علاوه بر گروه ها تمام نقاط شهر نیز با صدای بلند موسیقی آمیخته می شود. در روز دوشنبه یک مراسم رسمی کنسرت موسیقی الکترونیک در محل اجراهای اصلی برگزار می شود. در روز سه شنبه یک رژه مخصوص برگزار می شود که در واقع اعلان اختتامیه کارناوال است و Coso نامیده می شود. چهارشنبه خاکستر که در آن مراسمی نمادین با نام تدفین ساردین برگزار می شود در واقع اختتامیه کارناوال است. مراسمی به همراه آتش بازی و یک مجسمه کاغذی که قرار است سوزانده شود و یک لشکر بیوه که در حال شیون و زاری اند که البته محل اختلاف بسیاری است چرا که اغلب با توهین های زننده ای به کلیسای کاتولیک همراه است! اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و مردم با فرارسیدن تعطیلات آخر هفته بعدی که به پیاتا شهره است باردیگر به خیابان ها آمده و جشنی برپا می کنند.
کارناوال سانتا کروز اسپانیا
سانتاکروز در سال های اخیر اقدام به تاسیس یک موزه مرتبط با کارناوال معروف شهر کرده است و لباس های ملکه های برگزیده هر دوره را در آن به نمایش می گذارد. علاوه بر لباس ملکه، پوسترهای ادوار مختلف، فیلم های جشنواره و … نیز به نمایش گذاشته شده است.

بزرگترين گردهمائی خيابانی در سنگاپور
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر