لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
از عمارت های سنندج در نوروز  98 بازدید کنید

از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید

نوروز عید باستانی ایرانیان و بهترین زمان برای رفتن به سفر است چون بیشترین تعداد روزهای تعطیل از سال در ایران به این ایام اختصاص دارد. از طرفی در تمام نقاط ایران بساط جشن و شادی بر پاست، از طرف دیگر ایام تعطیلات نوروزی مصادف با فرا رسیدن فصل زیبای بهار و زنده شدن دوباره ی طبیعت است. یکی از بهترین مناطق ایران برای سفر در نوروز منطقه ی شمال غرب است که دارای اب و هوای بسیار مطلوب و دلپسندی می باشد. از جمله شهرهای زیبای شمال غرب ایران شهر سنندج از استان کردستان است. این شهر به قدری زیباست که ملقب به بهشت گمشده ی ایران است. سنندج با وجود جاذبه های طبیعی، بناهای تاریخی و خانه های قدیمی که تحت عنوان عمارت از آنها یاد می شود می تواند در ایام نوروز بهترین گزینه برای سفر باشد. از جمله جاهای دیدنی این شهر فوق العاده زیبا می توان به مجموعه ی تفریحی آبیدر، بازار قدیمی، دریاچه ی سد قشلاق، نظرگاه خضر زنده، مسجد جامع و … اشاره کرد.

در کنار تمام اینها بازدید از عمارت های سنندج صفای دیگری دارد. خانه هایی که در زمان های بسیار دور متعلق به عده ای ثروتمند بوده که در آن خود و خانواده شان روزگار به سر می بردند و در کمال رفاه و آسایش زندگی می کردند. خانه هایی که هر یک معماری بسیار زیبا و قابل توجهی دارد به طوری که چشمان انسان را به سمت خود خیره می کند. با دیدن از این عمارت ها لحظات خوشی از نوروز در سنندج را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.
عمارت های سنندج
در سفر به سنندج می توانید در یکی از هتل های زیبای آن اقامت کنید. اگر قصد سفر به سنندج در ایام نوروز را دارید پیشنهاد می شود هر چه سریعتر برای رزرو هتل در این شهر اقدام کنید چون ظرفیت خیلی از هتل ها در روزهای پایانی سال کاملا پر است. تنها کافی است به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کرده و نام سنندج را در آن جست و جو کنید. بعد از مطالعه ی مشخصات هر یک از هتل های سنندج می توانید خیلی راحت در مورد انتخاب محل اقامت خود تصمیم بگیرید. چون سایت ایران هتل آنلاین هر اطلاعاتی را که نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد و بدین ترتیب باعث می شود هوشمندانه سفر کنید. یکی از این هتل ها هتل جهانگردی سنندج است. هتلی سه ستاره که انتهای خیابان پاسداران در سه راه شالمان واقع شده است. این هتل یکی از باسابقه ترین هتل های ایران است که در سال 1340 فعالیت خود را آغاز کرده است. هتل جهانگردی سنندج با 60 باب اتاق و سوئیت اقامتی در 2 طبقه در سال 1394 بازسازی شده و امروزه یکی از مجهزترین هتل های شهر سنندج به شمار می رود. این هتل با سطح بالایی از پاکیزگی، کارکنانی مجرب، امکاناتی خوب، غذاهایی خوشمزه و باکیفیت به راحتی می تواند ارامش و آسایش مسافران را فراهم کند و بهترین خاطرات از سنندج را در ذهن آنها بسازد.
عمارت های سنندج

عمارت های دیدنی سنندج

عمارت مشیر دیوان

عمارت مشیر دیوان سنندج، واقع در خیابان شهدا بنایی متعلق به دوران قاجاریه است که توسط «میرزا یوسف مشیر دیوان» که در آن زمان مشاور و جانشین حاکم وقت منطقه بوده ساخته شده است. این عمارت دارای هفت حیاط است که در هر کدام از آن ‌ها آب ‌نمایی زیبا با طرحی متفاوت از دیگر اب نماها وجود دارد. این بنا دارای تزئینات چشمگیری است. از جمله ی این تزئینات می ‌توان به ستون ‌هایی با گچ ‌بری طنابی و اروسی ‌هایی با طرح ‌های اسلیمی اشاره کرد. در حالت کلی در طراحی و ساخت تمام بخش‌ های این عمارت اصول معماری ایرانی کاملا رعایت شده است.

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید سنندج واقع در خیابان امام خمینی در کوچه ی حبیبی بنایی مربوط به اواخر دوران ناصرالدین شاه قاجار است. این عمارت به سفارش «ملا لطف الله شیخ الاسلام» ساخته شده و بعدها بخش اندرونی آن به خانواده ی حبیبی و بخش بیرونی آن به عبدالحمیدخان سنندجی ملقب به سالار سعید واگذار شده است. پس از گذشت سال ‌ها هر دوی این بخش ‌ها توسط اداره ی میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان خریداری و در سال ۱۳۵۴ به موزه ی سنندج تبدیل شده است. این موزه در ابتدا دارای دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی بود اما در سال ۱۳۸۲ با تاسیس «خانه ی کرد» اشیاء بخش مردم شناسی آن به این خانه انتقال یافت و امروزه دیگر اثری از بخش مردم شناسی در عمارت سالار سعید دیده نمی شود و فضای آن تنها در اختیار بخش باستان شناسی است. در این بخش، مجموعه ای از اشیاء قدیمی متعلق به دوران ماقبل تاریخ تا دوران قاجاریه نگهداری می‌ شود.

عمارت امجدالاشراف
عمارت امجدالاشراف واقع در خیابان صلاح الدین ایوبی، به سفارش یک تاجر اصفهانی به نام «میر ابوطالب» و با هنر معماران اصفهانی در سال ۱۲۱۷ هجری قمری در شهر سنندج بنا شد. در این عمارت که شامل یک تالار تشریفات و بخش های مسکونی مختلف در کنار آن است تزئینات زیبایی به چشم می خورد. از جمله ی این تزئینات می‌توان به گچ بری هایی با نقش و نگار اسلیمی، نقاشی ‌هایی متاثر از سبک نقاشی غربی، اتاق‌ های سه دری و پنج دری در دو طبقه و پنجره هایی با شیشه‌ های رنگی اشاره کرد.
1683367790 500 از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
عمارت وکیل ‌الملک
عمارت وکیل ‌الملک واقع در خیابان کشاورز در محله ی قطارچیان سنندج محل زندگی خانواده ی وکیل بوده است. این خانواده یکی از قدرتمندترین خاندان‌ ها در تاریخ کردستان هستند. بنای اولیه ی این عمارت در دوران زندیه توسط «حاج محمد رشید بیگ وکیل» ساخته شده و در سال ‌های بعد چند بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. عمارت وکیل الملک شامل چندین حیاط همراه با بازارچه و حمام و … است که در طراحی تمام آن ‌ها اصول معماری ایرانی رعایت شده است. از جمله نکات جالب توجه این بنا می توان به ستون ‌های سنگی با تزیینات طنابی، سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی (کوشک) و نیز آجرکاری‌ های زیبا اشاره کرد.
1683367790 802 از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
عمارت آصف وزیری (موزه ی مردم شناسی)
عمارت آصف وزیری واقع در خیابان امام خمینی نزدیک مسجد دارالاحسان یکی از باارزش ترین آثار تاریخی و فرهنگی منطقه ی کردستان و البته شهر سنندج است. این بنا در سنندج به نام خانه ی کرد معروف است. ساختمان اولیه ی آن در دوران صفویه و توسط آصف اعظم یا میرزا علی نقی خان لشکرنویس بنا شده است. امروزه از این بنا به عنوان موزه ی مردم شناسی استفاده می شود. موزه ای که نه تنها مردم سنندج بلکه مردم تمام مناطق کردنشین را معرفی می کند. این عمارت در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه ی کرد دارای یک حمام تاریخی بسیار زیباست که در حیاط بیرونی آن قرار دارد. از جمله تزئینات این حمام ستون‌ های سنگی حجاری شده، کاشی کاری های زیبا و تزیینات آهک بری است. با توجه به اینکه شهر سنندج در یک منطقه ی سرد و کوهستانی قرار گرفته ، سازندگان عمارت آصف بخش اصلی آن را طوری ساخته اند که ساکنان بتوانند بیشترین استفاده را از تابش نور خورشید ببرند. از طرفی سقف‌ این بخش را به صورت دوجداره ساخته اند تا در زمستان گرما به خارج از خانه نرود.
1683367791 104 از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
عمارت خسروآباد
عمارت خسروآباد واقع در بلوار خسروآباد بنایی متعلق به دوران حکومت خسروخان اردلان است. این عمارت علاوه بر یک قصر سلطنتی باشکوه دارای باغ بسیار زیبایی نیز است. در اطراف این باغ چهار خندق وجود دارد. از جمله دیگر جاذبه های این عمارت می توان به وجود درختان مختلف در باغ و اطراف خود عمارت اشاره کرد. عمارت خسروآباد که به عنوان یکی از زیباترین و باشکوه ترین عمارت‌ های استان کردستان و شهر سنندج به حساب می آید در سال ۱۳۷۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و چند سال بعد در سال ۱۳۷۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
1683367791 532 از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
عمارت سرهنگ آزموده اردلان
عمارت سرهنگ آزموده اردلان مانند عمارت وکیل الملک در محله ی قطارچیان سنندج واقع در خیابان کشاورز قرار دارد. این بنا در ابتدا متعلق به فردی از خانواده ی اردلان بوده است اما اکنون متعلق به اداره ی میراث فرهنگی استان کردستان و جزء آثار ملی ایران می باشد. عمارت سرهنگ آزموده دارای یک سردر ورودی به شکل نیم هشتی و یک حیاط چهار ضلعی شامل یک آب ‌نمای زیبا و باغچه ای دلرباست. هر دوی این موارد معماری درون گرای ایرانی را در ذهن بازدید کنندگان تداعی می کند. کل فضاهای این عمارت در اطراف حیاط مرکزی و در قالب دو طبقه ساخته شده است. این بنا هم مانند سایر عمارت‌ های سنندج دارای تزیینات قابل توجهی است. از جمله تزیینات آن می ‌توان به گچ بری های رنگی، حجاری روی سنگ ها، آجرکاری ها به صورت راسته و خفته و استفاده از نرده ‌های فلزی اشاره کرد.
1683367791 929 از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
عمارت شیخ محمد باقر غیاثی

این عمارت نیز در نزدیکی عمارت وکیل الملک قرار دارد و متعلق به عارفی برجسته به همین نام بوده است و جالب اینکه بعد از گذشت سالیان سال هنوز هم تعدادی از ورثه ی ایشان در این خانه ی تاریخی زندگی می‌کنند. معمار این بنا استاد «ابراهیم مختارپوریان» بوده‌اند. از جمله جنبه های زیبای معماری آن می توان به سردر ورودی اشاره کرد. برای رفتن به داخل این بنای تاریخی، ابتدا باید از سردر، سپس هشتی و در نهایت از حیاط بیرونی عبور کرد و با گذر از حیاط اصلی و محلی که شیخ غیاثی در آن ساکن بوده اند، به فضای داخلی بنا رسید. از جمله تزئینات این بنا اروسی سازی همراه با طرح ‌های اسلیمی، قاب ‌بندی، حجاری روی سنگ و تزیینات آجرکاری است.

عمارت ملک التجار
عمارت ملک التجار واقع در خیابان امام خمینی بنایی متعلق به دوران حکومت قاجاریه است که در زمان خود نزدیک مرکز دارالحکومه استان کردستان بنا شده است. این عمارت زیبا دارای یک حیاط مرکزی است. در ضلع شمالی این حیاط، یک بنای ایوانی با ستون‌ های آجری قرار گرفته و فضاهای مختلف عمارت در دو طبقه در دو طرف این ایوان بنا شده‌ است. علاوه بر این ایوان زیبا و باشکوه تزئینات جالب دیگری هم مانند طرح‌ های ترنج و نقش و نگارهایی به شکل حیوان در تزیین سنگ ‌های به کار رفته در این بنا وجود دارد.
1683367791 256 از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
خانه مجتهدی
خانه ی مجتهدی در ضلع شرقی بلوار كردستان واقع شده و به احتمال زیاد مربوط به دوره ی قاجاریه می باشد. این بنا دارای یك حیاط مركزی در ضلع شمالی و بخش های اعیانی در قالب دو طبقه بر روی سكویی بلند و مرتفع و مشرف به بلوار کردستان است. سكوی آن با مصالح بومی ساخته شده و از جنس سنگ های لاشه ای است. این بنا دارای یك سالن اصلی با اروسی زیباست که در اطراف آن اتاق هایی در دو طبقه ساخته شده است. خانه مجتهدی از لحاظ پلان و نما بسیار شبیه موزه ی سنندج است. از جمله نکات جالب این بنا ساخت اتاق ها و راه پله هایی به صورت قرینه در دو طرف سالن اصلی است كه یكی برای عبور زنان و دیگری برای مردان بوده است. در این بنای زیبا علاوه بر اروسی بزرگ، نمای اصلی و داخلی و حیاط، اروسی های دیگری نیز در ضلع غربی سالن اصلی وجود دارد كه از آثار با ارزش چوبی به جا مانده از دوران قاجاریه می باشد.
1683367791 49 از عمارت های سنندج در نوروز 98 بازدید کنید
خانه گله داری
خانه ی گله داری نیز در محله ی قطارچیان در نزدیکی عمارت وكیل الملک و خانه ی سرهنگ آزموده اردلان واقع شده است. این بنا نیز که دارای دو بخش است در دو طبقه و به صورت مسکونی ساخته شده است. خانه ی گله داری از یک نظر با سایر بناهای قدیمی مسكونی متفاوت است و آن اینکه حیاط بنا در مقابل آن ساخته شده است. در طبقه ی همكف یك اتاق سه دری بزرگ با دو راهرو به همراه چند پله در دو طرف آن و در طبقه ی بالا دو اتاق گوشواره، یك سالن بزرگ همراه با اروسی، گچ بری ها و قاب بندی های زیبا ساخته شده است. از جمله تزیینات این بنا می توان به حجاری ها، شکل درها، اروسی ها، آجر خفته، راسته و اروسی سازی ها اشاره کرد.

باغ عفیف آباد شیراز | گلستانی در دل شیراز
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سنندج قلب آذربایجان 💙❤
سنندج قلب آذربایجان 💙❤
3 ماه قبل

سنندج‌ قلب آذربایجان 💙❤💚
خواهشا از ما ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام است بالای 70 درصد استان رو ترک ها و شیعه ها تشکیل میدن 😍

یاشاسین سینان داش 😍یاشاسین آذربایجان

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر