لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> غذا و خوراک >> سوبرِمِسا؛ سبک غذا خوردن منحصربفرد و متفاوت اسپانیایی ها
سوبرِمِسا؛ سبک غذا خوردن منحصربفرد و متفاوت اسپانیایی ها

سوبرِمِسا؛ سبک غذا خوردن منحصربفرد و متفاوت اسپانیایی ها

اسپانیا کشوری است که مردمش عاشق غذا هستند؛ کشوری که به خاطر تاپاهای خوشمزه (نوعی نان شیرینی مخصوص اسپانیایی) تا سرآشپزهای خلاق و دستورالعمل های ساده غذایی که برای قرن ها حفظ شده اند شناخته می شود. با این وجود مهم ترین بخش از یک وعده غذایی در اسپانیا خود غذا نیست و این موضوع در کشوری که مردمش شیفته غذاهای خود هستند بسیار غیرمنتظره و عجیب به نظر می رسد. قبل از این که سوپ گاسپاچو (gazpacho) اسپانیایی خود را دور بریزید باید بگوییم که اسپانیایی ها غذا را تنها بخشی از شام خود نمی بینند بلکه چیزی فراتر از آن است. اگر شما هم از گردشگران عاشق غذاهای جدید هستید توصیه ما به شما این است که هوشمندانه سفر کنید و قبل از رزرو هتل برای سفر جدید خود به اسپانیا فکر کنید.

اسپانیایی ها که عمدتاً شیفته غذا و به ویژه وعده ناهار هستند، برای انتخاب مکان غذا خوردنشان به اندازه جستجو برای خرید یک خودرو وقت گذاشته و تحقیق می کنند. علاوه بر این که اسپانیایی ها باید از کیفیت غذایی که می خواهند بخورند اطمینان حاصل می کنند بلکه برایشان مهم است که این غذا را کجا میل کنند زیرا اسپانیایی ها معمولاً ساعاتی را صرف خوردن ناهار می کنند و به همین دلیل به دنبال مکانی راحت برای خوردن ناهار هستند. به همین دلیل هدف اسپانیایی ها از رفتن به یک رستوران یا کافه تنها خوردن ناهار نیست زیرا جمع شدن دوستان یا خانواده دور هم، داستان گفتن و از بین بردن استرس با خنده های دورهمی نیز برای آن ها به اندازه ناهار خوردن و حتی بیشتر از آن اهمیت دارد. از این رو اگر کسی در اسپانیا فقط به دنبال خوردن ناهار و پر کردن شکمش از یک غذای خوشمزه باشد ترجیح می دهند در خانه مانده و غذا را سفارش دهد.

غذا در اسپانیا بسیار پراهمیت است اما جنبه اجتماعی آن اهمیت بسیار بیشتری دارد. برای مثال، ناهار وقتی که افراد دیگر سیر شده اند به پایان نمی رسد. بعد از سیر شدن تازه مرحله موسوم به «sobremesa» فرا می رسد. هیچ واژه معادلی برای آن در زبان فارسی یا انگلیسی وجود ندارد اما «sobremesa» به زبان ساده یعنی ساعاتی که پس از تمام کردن غذا کنار هم دور میز می نشینید و با همراهانتان صحبت می کنید. معمولاً خنده و جوک گفتن بخشی از این مرحله است و خوشگذرانی که تنها بعد از خوردن یک غذای خوشمزه می تواند رخ دهد.

دنی کارنرو، سرآشپز رستوران «La Cosmopolita» در مالاگا، جایی که بهترین سرآشپزهای اسپانیا مانند فران آدریا، خوان روکا، خوزه آندرس و آندونی لوییس آدوریز برای خوردن می روند، می گوید: «در سطح شخصی، سوبرِمِسا بسیار حیاتی است. به عنوان یک سرآشپز، وقتی که می بینم مردم بعد از صرف ناهار ساعاتی را پشت میز خود می مانند، با خود حس می کنم که این نشانه این است که همه چیز خوب پیش رفته است، اما اغلب اوقات بسیاری از افراد حتی بیشتر از خود غذا از دور هم بودن در سر میز ناهار لذت می برند. سوبرمسا می تواند بسیار جادویی باشد».
Sobremesa
بن کورتیس یک وبلاگ نویس بریتانیایی است که بیش از 20 سال است در اسپانیا زندگی کرده و بیش از هر کس دیگری افراد خارجی را با فرهنگ و سنت های اسپانیایی ها آشنا ساخته است. تجربه شخصی او نشان می دهد که رفتن به رستوران برای خوردن ناهار بسیار متفاوت از رفتن به یک کافی شاپ برای خوردن یک نوشیدنی است. وقتی در اسپانیا همراه با دوستان یا همکاران اسپانیایی تان به رستوران بروید و ناهار بخورید، دیگر نمی توانید از این عادت دست بکشید و یکباره متوجه می شوید که سال هاست هفته ای چند بار برای خوردن ناهار به رستوران می روید. یک سوبرمسای لذت بخش خود را محدود به کیفیت غذا نمی سازد و مکانی که ناهار را در آن صرف می کنید بسیار اهمیت دارد. در اسپانیا رستوران هایی با عنوان «casas de comida» به معنای رستوران های خانوادگی وجود دارد که در آن ها غذا به سبک خانگی تهیه و سرو می شود، آن هم از ترکیبات بسیار ساده اما به خوبی آماده شده.
جاذبه های گردشگری اسپانیا

با این وجود اگر اینچنین ناهاری متفاوت را تجربه کنید خیلی زود متوجه می شوید که هر چه غذا بهتر باشد سوبرمسای بهتری نیز خواهید داشت. با این وجود اگر همراهان خوب و خوش مشربی داشته باشید ممکن است از خوردن یک غذای متوسط و سوبرمسای پس از آن نیز نهایت لذت را ببرید. پس کیفیت سوبرمسا شاید از کیفیت خود غذایی که سفارش داده اید مهم تر باشد. اما دستورالعمل هایی نیز برای داشتن یک سوبرمسای خوب وجود دارد. مهم ترین آن این است که کسی حق ندارد از پشت میز ناهار بلند شود، البته به غیر از موارد ضروری. باید پشت همان میزی بمانید که غذایتان را روی آن خورده اید و تمام آشغال هایی که هنگام خوردن غذا روی میز جمع شده را نگه دارید (خرده های نان، برنج های ریخته شده روی میز و غیره). سوبرمسا یعنی طولانی کردن ناهار زیرا آنچنان اوقات خوشی را تجربه می کنید که نمی خواهید به آن پایان دهید و اگر میز را ترک کنید این خوشی را پایان داده اید.

فضای گرم و دوستانه سوبرمسا می تواند به بحث هایی جذاب منتهی شود که در جایی دیگر امکان آن ها وجود ندارد. اما سوبرمسا یکی از فضاهای مورد علاقه افراد شوخ و دارای استعداد کمیک است. جوک ها هیچگاه به اندازه زمانی که مخاطب شکمی پر از غذای خوشمزه دارد تاثیرگذار نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که چیزی بگویید، حتی اگر از خنده دار بودن فاصله زیادی داشته باشد و حتی اگر جک گوی خوبی نیز نباشید بدون شک با خنده همراهانتان روبرو خواهید شد. سوبرمسا معمولاً به اندازه مدت صرف غذا طول می کشد و حتی اگر به افراد خوش بگذرد ممکن است از آن نیز طولانی تر شود. در جنوب اسپانیا که هوا گرم تر است نیز سوبرمسا معمولاً طولانی تر می شود.
جاذبه های گردشگری اسپانیا

در این مناطق در فصل تابستان، خانواده ها ترجیح می دهند در خانه خود باقی مانده و در حیاط خود ناهارشان را میل کنند و از سوبرمسای متعاقب آن لذت ببرند. این سوبرمساها گاه چنان طولانی و لذت بخش می شود که مهمانان دوباره گرسنه می شوند و شام را نیز همانجا سرو می کنند. البته چنین تجربه ای نمی تواند هر روز تکرار شود و به همین دلیل سوبرمساهای طولانی معمولاً در موارد خاصی مانند جشن تولدها، سالگردها یا یکشنبه های تعطیل در کنار خانواده رخ می دهد. با این وجود در طول هفته نیز برخی از افراد سعی می کنند دفعاتی را به یک ناهار طولانی در کنار خانواده اختصاص دهند و پس از پایان یافتن ناهار هیچ کسی عجله ای برای ترک میز ندارد. اگر چه داشتن سوبرمسا بعد از شام نادر نیست اما معمولاً اسپانیایی ها ترجیح می دهند گفتگوی لذت بخش خود را به ساعات نزدیک به غروب موکول کنند. اسپانیایی ها می گویند که داشتن یک ناهار طولانی بهتر و سالم تر از داشتن یک شام طولانی است.
ناهارهای طولانی برای مردم اسپانیا چنان لذت بخش است که حتی اگر خود وقتش را نداشته باشند از دیدن ناهار خوردن طولانی مدت دیگران نیز لذت می برند. به همین دلیل تماشای خوشگذرانی 4 پیرزن در رستوران مجاور خانه چیز غیرمعمولی نیست. گاهی اوقات، به خصوص در ایام تعطیلات، ممکن است 15 تا 20 مرد را پشت میز ناهار یک رستوران ببینید که مرحله دوم سوبرمسای خود را با سفارش دادن نوشیدنی پس از ناهار آغاز کرده اند و با صدای بلند آواز می خوانند. در طول سوبرمسا، کودکان نیز به شیوه خود لذت می برند زیرا والدین آنقدر سرگرم خوشگذرانی هستند که دیگر مانند گذشته آن ها را کنترل نمی کنند. بنابراین سوبرمسا یک بازی برد-برد برای همه خانواده محسوب می شود.

آشنایی با رستوران های هتل عباسی اصفهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر