لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> رسم اوشار استان هرمزگان
رسم اوشار استان هرمزگان

رسم اوشار استان هرمزگان

هر نقطه از ایران دارای مردمانی است که اعتقادات خاص خود را دارند. در این میان افرادی هستند که همواره به آداب و رسوم پیشینیان خود پایبندند و سعی در زنده نگه داشتن آن ها را دارند. استان هرمزگان بخشی از کشور ایران است که مردمان آن به سنت های خود علاقه مندند و همواره آنها را انجام می دهند. یکی از این سنت ها رسم اوشار است که به معنای به آب انداختن لنج می باشد.

استان هرمزگان یکی از قطب های گردشگری ایران است. مرکز این استان شهر بندرعباس می باشد. برای اقامت در شهر بندرعباس به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید. نام بندرعباس را در کادر جست و جو بنویسید. به جای لیست هتل های بندرعباس لیست دیگری نمایش داده می شود. گزینه ی «بلوار ساحلی بندرعباس» که زیر مجموعه ی بخش «خیابان / محله» است را انتخاب و بر دکمه ی جست و جو کلیک کنید. صفحه ای نمایش داده می شود که در آن می توانید نزدیکترین هتل ها به بلوار ساحلی بندرعباس را ببینید. در صورتی که مایلید سایر هتل های بندرعباس را هم مشاهده کنید می توانید بر لینک «همه ی هتل های بندرعباس» کلیک کنید. بعد از مشاهده ی لیست هتل ها می توانید در صورت تمایل بر حسب ویژگی خاصی که مد نظر دارید لیست را مرتب کنید. سپس بر هر یک از هتل ها کلیک کرده و مشخصات کامل آن را مطالعه بفرمایید. ایران هتل آنلاین هر اطلاعاتی را که برای رزرو هتل مورد نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد. از دیگر مزایای آن اینکه می توانید از تخفیفات خوبی برخوردار شوید. دیگر اینکه بابت محل اقامت در سفر کاملا آسوده خاطر باشید. حال اگر نزدیک ایام مهمی مانند تعطیلات عید نوروز هستید لطفا هر چه سریعتر برای رزرو هتل اقدام کنید تا در سفر دچار مشکل نشوید و در موقعیتی قرار نگرید که ظرفیت تمام هتل های خوب پر شده و مجبور به پرداخت هزینه ای بسیار بیشتر از ارزش واقعی هتل های بی کیفیت شوید.
استان هرمزگان  رسم اوشار
بندرعباس یک شهر گردشگری در جنوب ایران است که همواره طرفداران زیادی دارد پس طبیعی است که هتل های آن از کیفیت بالایی برخوردار باشند. یکی از بهترین هتل های بندرعباس هتل هرمز بندرعباس واقع در میدان انقلاب است. هتلی بین المللی با پنج ستاره ی طلایی که شماره تماس جهت رزرو آن 476233 – 021 می باشد. هتل هرمز بندرعباس در سال 1381 توسط شرکت فیلی قشم، در زمینی به مساحت تقریبی 50000 متر مربع، در قالب 7 طبقه احداث شد. از جمله مزایای این هتل، نزدیکی به سواحل خلیج فارس، برخورداری از امکانات ویژه در اتاق ها و سوئیت ها، وجود یک رستوران مجلل، وجود فضای سبز دلنشین در فضای خارجی هتل و یک لابی بزرگ و دلباز و کلی موارد دیگر است. هتل هرمز بندرعباس با مهارتی که در مدیریت در زمینه صنعت هتلداری و گردشگری داشته موفق به دریافت برخی گواهینامه ها در این زمینه شده که نشان از کیفیت آن دارد. این هتل می تواند محیطی سرشار از آرامش و آسایش و اطمینان را برای گردشگران فراهم کند و خاطرات خوشی از سفر به بندرعباس را در ذهن آنها بسازد، لازم به ذکر است این هتل اولین هتل 5 ستاره در ایران است که موفق به دریافت گواهینامه های C.S و S.F.T (Safe for Tourist) شده است.
استان هرمزگان  رسم اوشار
معرفی کلی
استان هرمزگان واقع در جنوب ایران در شمال تنگه ی هرمز قرار گرفته ‌است. این استان از طرف شمال و شمال شرق با استان کرمان، از طرف غرب و شمال غرب با استان‌ های فارس و بوشهر، از طرف شرق با سیستان و بلوچستان و از طرف جنوب با خلیج ‌فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی ۹۰۰ کیلومتر همسایه است. هرمزگان دارای ۱۳ شهرستان، ۲۳ شهر، ۳۳ بخش، ۷۱ دهستان و ۲۱۷۰ روستا است که هر یک رسم و رسومات خاص خود را دارند؛ آدابی که قدمت برخی از آنها به بیش از صد سال پیش می رسد. برخی از این آیین در کل هرمزگان برگزار می شود، از جمله رسم اوشار که در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم.
استان هرمزگان  رسم اوشار
رسم اوشار
مردم هرمزگان دارای آئین و آداب و رسوم مختلفی هستند. در واقع هرمزگانی ها به علت داشتن دریا و شغل هایی که مختص به شهرهای جنوبی و ساحلی ایران است، آداب و رسوم خاصی دارند که دیدن آن ها مخصوصا برای کسانی که برای اولین بار شاهد اجرای چنین رسومی باشند بسیار جالب و دیدنی است. برخی از این آداب و رسوم در هرمزگان بیش از صد ها سال قدمت دارد. از جمله آداب و رسوم هرمزگان می توان به مراسم قبله دعا، رسم صید گشا و مراسم زار اشاره کرد. یکی از مهم ترین آداب و رسوم هرمزگانی ها رسم اوشار است.
استان هرمزگان  رسم اوشار
اوشار جزء رسوم دیرینه ی هرمزگانی ها در صنعت لنج سازی است. اوشار یک سنت چند 100 ساله است که از نظر مردم استان هرمزگان به معنای به آب انداختن لنج می باشد. لنج نوعی کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافربری است که در خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود، لنج ‌ها بر مانند قایق ‌های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته می ‌شوند با این تفاوت که به جای بادبان با موتور حرکت می‌ کنند، یک لنج ممکن است عرشه ی باز یا نیمه‌ باز داشته باشد. از دهه ی ۱۹۵۰ میلادی موتور بنزینی یا دیزلی برای پیشراندن لنج‌ ها بکار گرفته شد و امروزه بیشتر لنج‌ ها موتور دارند.
1683354848 510 رسم اوشار استان هرمزگان
لنج سازی یکی از صنایع قدیمی در هرمزگان است. جالب است بدانید در استان هرمزگان کمتر کسی لنج آماده خریداری می کند و افراد بیشتر لنج مورد نظر خود را به یک کارگاه لنج سازی سفارش می دهند و کارگران کارگاه لنج سفارش داده شده را مطابق نظر سفارش دهنده می سازند. معمولا در استان هرمزگان ناخداها صاحبان لنج ها هم می باشند. در هرمزگان ناخدا را صاح جهاز می نامند. لنج ها در دو نوع باری و صیادی ساخته می شوند. لنج ها در هرمزگان نام های متفاوتی دارند. از جمله ی این نام ها می توان به لنج سمبوک و لنج بوم اشاره کرد.
استان هرمزگان  رسم اوشار
تمام مراحل ساخت لنج با دست انجام می شود و ماشین آلات در ساخت لنج ها هیچ نقشی ندارد. معمولا بسته به بزرگی لنج ساخت آن بین ۳ تا ۶ ماه طول می کشد. بعد از آنکه لنج ساخته شد تازه نوبت به برگزاری رسم اوشار می رسد. مراسم اوشار که همان به آب انداختن لنج است با اقدامات ویژه ای انجام می شود که البته برخی از این اقدامات امروزه به دست فراموشی سپرده شده و دیگر به تاریخ پیوسته است. از جمله اینکه در گذشته در روزی که بعد از چند ماه تلاش، کار لنج به پایان می رسید و به صاحب آن تحویل داده می شد، صاحب لنج گاوی را قربانی می کرد و افراد حاضر کارهایی از قبیل کلفات کردن، سیفه زدن و غیره را انجام می دادند و رسم بر این بود که حتما باید صاحب لنج آن را به دریا بیندازد و معمولا لنج را در روزهای شنبه یا دوشنبه به آب می انداختند.
استان هرمزگان  رسم اوشار
امروزه این مراسم کمرنگ شده اما تحویل و به آب انداختن لنج همواره دیدنی است. خریداران لنج را روی دریا تحویل می گیرند تا اگر عیبی داشت در همان جا مشخص شود. اگر لنج به خوبی ساخته نشده باشد ممکن است آب به داخلش نفوذ کند و یا بر روی آب تعادل کافی نداشته و به یک طرف کج شود. در گذشته حتی مرحله ی به آب انداختن لنج هم با دست انجام می شده و افراد هنگام به آب انداختن لنج برای ایجاد هماهنگی بین خود آوازهایی به نام آواهای کار زمزمه می کردند. از جمله ی این آوازهای شنیدنی می توان به عبارت “هله مال ها یامله ها یامله” اشاره کرد. امروزه برخی کارگاه های لنج سازی از جرثقیل و بولدوزر برای به آب انداختن لنج استفاده می کنند. جالب است بدانید موتور لنج بعد از به آب انداختن آن و بر روی دریا نصب می شود.

آبگرم سرخا سیاهو هرمزگان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر