لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> رُز صحرایی؛ جدیدترین و جذاب ترین موزه خاورمیانه در دوحه
رُز صحرایی؛ جدیدترین و جذاب ترین موزه خاورمیانه در دوحه

رُز صحرایی؛ جدیدترین و جذاب ترین موزه خاورمیانه در دوحه

در کناره منطقه ساحلی «Doha Corniche» دوحه، پایتخت قطر، موزه ای به مساحت 40.000 متر مربع به نام «رُز صحرایی» (desert rose) در حال شکوفه دادن است. تکمیل این موضوع که قرار بود 2 سال پیش صورت گیرد بارها به تعویق افتاده بود اما جدیدترین موزه ملی قطر در نهایت در تاریخ 28 مارس افتتاح خواهد شد و به یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دیدنی در سطح شهر بندری دوحه تبدیل می گردد. این موزه توسط ژان نوول، طراح معماری معروف و برنده چندین جایزه بین المللی در این عرصه، طراحی شده که طراحی موزه لوور ابوظبی را نیز بر عهده داشته است.
دفعه بعد که خواستید به قطر سفر کنید، اگر چه این کشور و بخصوص شهر دوحه هتل های لوکس فراوانی دارد اما به یاد داشته باشید که رزرو آنلاین هتل خود را در نزدیکی جدیدترین و زیباترین موزه ملی خاورمیانه در شهر دوحه انجام دهید، موزه ای که بزودی افتتاح شده و شاید بتوان آن را زیباترین موزه خاورمیانه نامید. سامانه کاربردی ایران هتل آنلاین که می توانید با استفاده از آن بهترین هتل های ایران را از راه دور و با تنها چند کلیک ساده رزرو کنید شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می کند.
موزه «رُز صحرایی» که با هزینه های 434 میلیون دلاری ساخته شده ترکیبی از ردیف های متعدد دیسک های دایره ای، زوایای پایه ای و تقاطع های هیجان انگیز است که در ساخت آن از ساختارهای شبیه گل موسوم به رُز صحرایی که در بیابان های قطر شکل می گیرد الهام گرفته شده است.

این سازه ترکیبی دیدنی از گذشته و امروز است. در داخل این بدنه آینده نگرانه و بسیار زیبا شاهد قطر بازسازی شده معروف شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی هستیم که فرزند بنیانگذار قطر مدرن به شمار می آید.
سه فصل از تاریخ

حکایت موزه «رُز صحرایی» درست مانند معماری خود سازه در تمامی فضاهای آن نیز جریان دارد. این موزه دارای 11 گالری است که به یک مسافرت هیجان انگیز 1.5 کیلومتری از میان تاریخ 3 فصلی قطر شبیه است: آغاز راه (Beginnings)، زندگی در قطر (Life in Qatar) و ساخت یک ملت (Building the Nation). این کشور کوچک که حتی از ایالت کنتیکت در ایالات متحده نیز کوچکتر است، تاریخی بسیار بزرگ تر و قدیمی تر از آن چه که ممکن است فکر کنید دارد. تکامل این سرزمین از حدود 700 میلیون سال پیش آغاز شد زمانی که شکل گیری این شبه جزیره آغاز گردید. در طی تاریخ بخش هایی از آن در خشکی محصور شد و بخش هایی دیگر به زیر آب رفت، تا اینکه در نهایت به شکل امروزی قطر که می شناسیم درآمد.

وقتی که زمان را سریع طی می کنیم و به قرن نوزدهم میلادی می رسیم می بینیم که قطر یک مکان بسیار خاص و مهم در نقشه تجاری بریتانیا بوده است. بندر قدیمی و اکنون از بین رفته «الزباره» (Al Zubarah) در ساحل شمالی این کشور، روزگاری یک توفقگاه میان راهی ایده آل برای کشتی های تجاری بریتانیایی بود که از هند تحت حاکمیت این امپراطوری به دیگر نقاط جهان می رفتند. امروزه مکان متروک شده این بندر که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته، ما را با زندگی مردم قطر در قرون گذشته آشنا می سازد.
مروارید و طلای سیاه
Pearls and black gold

صنعت صید مروارید هزینه های زندگی بسیاری از مردمان بندر «الزباره» را تامین می کرد که اکثر آن ها از مردمان بدوی و «حدار» (Hadar) بودند و موزه «رُز صحرایی» نیز سنت های قدیمی دریانوردی در قطر را با به نمایش گذاشتن یک کشتی بادبانی عربی به نام «داو» (dhow) که به صورت دست ساز از چوب ساخته شده و روزگاری وسیله اصلی مردم این بندر برای ماهیگیری و تجارت بوده، مورد توجه قرار می دهد. بازدید کنندگان همچنین می توانند می توانند از نزدیک «فرش مرواریدی بارودا» (Pearl Carpet of Baroda) متعلق به قرن نوزدم میلادی را تماشا کنند؛ فرشی بسیار زیبا و نفیس که با بیش از 1.5 میلیون مروارید صید شده از آب های منطقه، سنگ زمرد سبز، الماس و یاقوت کبود تزیین شده است.
سرنوشت مردم قطر زمانی که اولین بار نفت در سال 1939 میلادی در منطقه کشف شد تغییر کرد. بعد از آن در دهه 1970 نیز نوبت به کشف منابع سرشار گاز طبیعی رسید. اما در سال 1995 میلادی بود که سرعت پیشرفت و تغییر چهره این کشور سرعتی خیره کننده به خود گرفت. این زمانی بود که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی قدرت را در کشور در اختیار گرفته و کشورش را به یک قدرت اقتصادی در منطقه تبدیل کرد که امروز شاهد آن هستیم. اما در حالی که قطر با سرعت فراوان در حال حرکت به سمت آینده است چگونه می توان گذشته و زمان حال را در به تصویر کشید؟

کارن اکسل، کارشناس عرصه موزه، در حالی که می خواهد چیزهای زیادی در مورد موزه زیبای جدید خاورمیانه و قطر نگویید و به اصطلاح رازها و شگفتی های این موزه خارق العاده را تا زمان افتتاح مخفی بگذارد اما در سخنانش اشاراتی مبهم به فضای درونی هنوز راز آلود این موزه می کند: «بخشی از این پروژه این بود که سعی شود ارتباطی بین تاریخ های متفاوت کشور برقرار شود و نسل جوان قطری ها را با این صنایع مرتبط سازد به نحوی که آن ها بتوانند درک کنند که زندگی کنونی آن ها از کجا آمده است».
بیشتر بخوانید:
جایگاه قطر در جهان
Pearls and black gold

اما چه چیزی می تواند داستان کشوری که موفقیت آن غالباً بر پایه صنعت نفت بوده جذاب و امیداور کننده سازد؟ جواب این سوال «هنر» است. موزه «رُز صحرایی» دارای آثاری هنری از هنرمندان محلی و بین المللی است که برخی از آن ها شناخته شده و برخی دیگر استعدادهایی در حال شکوفا شدن هستند. اثری از علی حسن، یک هنرمند قطری، در ورودی طبقه همکف این هتل قرار گرفته، اثری دیگر از یک هنرمند قطری و شیخ حسن بن محمد بن علی آل ثانی که از حامیان هنر و هنرمندان کشور است در ورودی گالری های موزه قرار خواهد گرفت و مجسمه ای از یک هنرمند عراقی به نام احمد البحرانی نیز در فضای خارجی موزه نصب خواهد شد که «هوش» (Howsh) به معنای «کاروانسرا» نام دارد.
اکسل می گوید: «هنرمندان دیدگاه هایی کاملاً متفاوت را با خود به این موزه آورده اند. آن ها چیزها به چیزهایی پرداخته اند که شاید شما به سبکی سنتی به آن ها نمی پردازید». هنرمندان متعددی از سراسر نقاط جهان، داستان قطر را از دیدگاه های متفاوت خود بیان می کنند که در عین حال بازتابی از سیر تکامل قطر باشد. مردمی که در قطر زندگی می کنند تنوع قومی و نژادی بسیار بالایی دارند و کسانی که در طول قرون گذشته گذرشان به این منطقه افتاد و از آن عبور کرده اند نیز وضعیت مشابهی دارند.

یکی از جدیدترین تم هایی که موزه ملی جدید قطر سعی در به نمایش گذاشتن آن دارد، جایگاه قطر در جهان و ارتباط این کشور با جهان است، چه در گذشته و چه در زمان حال. سبک داستان پردازی متنوع و غرق کننده رویکردی کلیدی است که در موزه «رُز صحرایی» در پیش گرفته شده است: کلیپ های صوتی و تصویری و تکنیک های لامسه ای. حتی از بوها نیز استفاده شده است: در این موزه قهوه نیز وجود دارد که از نوشیدنی های محبوب قطری هاست، همچنین چوب خوشبوی عود، نفت و باروت نیز در این موزه وجود خواهند داشت.
دریا و کیهان
Sea and cosmos

در این موزه همچنین چندین کافه، رستوران و فروشگاه موزه ای همراه با یک تالار کنفرانس با 220 صندلی و یک مرداب مصنوعی نیز وجود دارد. ژان میشل اوثونیل، هنرمند فرانسوی، نیز یک اثر هنری خاص برای این موزه ساخته است. اگر در ماه های اخیر از فرودگاه بین المللی حمد در شهر دوحه وارد قطر شده باشید احتمالاً با این سازه به نام «Cosmos» روبرو شده اید. این سازه در واقع از 114 آبشار متفاوت و مجزا در داخل یک مرداب تشکیل شده که جریان آن ها به جریان مایع سبک خوشنویسی عربی شباهت دارد. در پارک موزه نیز مجسمه ای از یک هنرمند سوری به نام سیمونه فتال نصب خواهد شد با نام «دروازه های دریا» که در ساخت آن از سنگ نوشته های یافت شده در منطقه تاریخی الجساسیه در قطر الهام گرفته شده است.
ساختمان اصلی موزه یک شاهکار معماری خارق العاده است که سقف آن از 76.000 پنل که به شکلی بسیار ماهرانه و مانند دیسک هایی که در یکدیگر چیده شده اند با یکدیگر ارتباط دارند. پدیده رُز صحرایی که الهام بخش ساخت این موزه بوده نیز یک پدیده طبیعی است، جایی که خوشه هایی از کریستال در شرایط خشکی و شنی خاصی شکل می گیرد و شن ها به شکل یک گل رُز سنگی در می آیند. همانند اثر انگشت انسان، هر رُز منحصربفرد و بی مانند است.
اگر چه قطر به خاطر نفت و گاز طبیعی اش شناخته می شود اما درست مانند رُز صحرایی، این کشور هم در حال پیدا کردن جایگاه واقعی و منحصربفرد خود در جهان است.

10 جاذبه توریستی برتر استانبول
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر