لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> برج قدیمی رسکت مازندران
برج قدیمی رسکت مازندران

برج قدیمی رسکت مازندران

برج رسکت مازندران در 40 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ساری و در روستایی به همین نام (رسکت) واقع شده است. این برج که قدمت آن را به سده پنجم ه.ق نسبت داده اند، مدفن یکی از شهریاران آل باوند است. در خصوص برج عنوان شده که حدود سال 237 هجری قمری شهاب سنگی در این محل سقوط نموده که با نام شهاب سنگ اسپهبد شروین شناخته شده است؛ بدین جهت برخی صاحب نظران آن را یادمانی چند منظوره در نزدیکی محل سقوط شهاب سنگ معرفی نموده اند. این برج یک جاذبه های تاریخی به شمار می آید که با منظره بی نهایت زیبا و چشمگیر اطرافش ادغام گردیده و فضایی رویایی را عرضه می دارد. این ویژگی منحصر به فرد منجر شده تا گردشگران داخلی و خارجی بسیاری این مکان را در کانون توجه خود قرار دهند. برج رسکت در ایام نوروز مورد بازدید بسیاری از میهمانان نوروزی است که به استان مازندران و خصوصا شهرستان ساری سفر کرده اند. با سفر به استان سرسبز و تاریخی مازندران و رزرو هتل های ساری همچون هتل سالاردره ساری از جاذبه های تاریخی، طبیعی و تفریحی این استان لذت برده و نوروزی پر خاطره را همراه با عزیزانتان بسازید.

مسیر دسترسی به برج رسکت

مسیر دسترسی به برج رسکت از طریق شهرستان ساری آغاز می شود. لازم به ذکر است که این برج حدود 40 کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد؛ پس از عبور از دو راهی کیاسر و نیز سد سلمان تنگه به جهت سد در غرب، تغییر مسیر می دهیم. در طی تمامی مسیر جاده ها آسفالت هستند.
برج قدیمی رسکت مازندران

معرفی برج رسکت مازندران

این برج قدیمی از بناهای تاریخی استان مازندران به شمار می آید و مربوط به سده پنجم هجری قمری است. برج رسکت که در تاریخ 9 مرداد ماه 1312 با شماره 193 به ثبت آثار ملی ایران درآمده است، در 40 کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری و در بخش دودانگه و نیز روستایی به نام رسکت واقع شده است. همانطور که پیش تر به آن اشاره شد در خصوص این برج گفته اند که شهاب سنگی با نام شهاب سنگ اسپهبد شروین در سال 231 هجری خورشیدی در این محل سقوط نموده است. بدین جهت برخی صاحب نظران این برج را یادمانی چند منظوره در همجواری مکان سقوط شهاب سنگ می دانند. برج رسکت که در یک شیب تند کوهی سنگی بنا نهاده شده است، مدفن یکی از شهریاران آل باوند به نام شهریار بن قارون است. خاندان باوند که از اسپهبدان ساسانی بوده اند از دوران ساسانیان در منطقه مازندران حضور داشتند. این خاندان پس از ورود اسلام به ایران، مسلمان شده و حدود 700 سال در این منطقه حکومت نمودند.
برج قدیمی رسکت مازندران
این برج حدود 18 متر ارتفاع دارد و محیط آن در پایین حدود 14/76 متر است. حد فاصل قسمت فوقانی بدنه برج و آغاز گنبد آن با تزئینات مقرنس کاری پر شده و روی آن دو کتیبه آجری به خط پهلوی ساسانی و کوفی مشاهده می شود. برج مدور رسکت که دارای سقفی مخروطی است، در لبه خود با ردیف مضاعفی از مقرنس های آجری تزئین یافته و نیز با نقش مایه های گچبری مزین شده است. در زیر مقرنس های مذکور کتیبه ای بسیار باشکوه وجود دارد که با خط کوفی به کمک گچبری نقش گردیده است. بیشتر بخش های کتیبه از میان رفته و حروف آن به رنگ سفید بر زمینه آبی رنگ جلوه گری می کند.
برج قدیمی رسکت مازندران
در قسمت فوقانیِ درب کتیبه ای دیگر از گچ مشاهده می شود که آن نیز به شدت آسیب دیده و دارای چهار سطر است. سه سطر آغازین کتیبه و نصف از سطر چهارم آن، به خط کوفی ریحان می باشد؛ نیمه دیگر سطر چهارم با خط پهلوی نوشته شده است. متن نوشته شده به خط کوفی، توسط خطی عمود به دو قسمت تقسیم می گردد که یکی از آن ها آیات قرآنی و دیگری حاوی مطالب تاریخی است؛ همچنین خط عمود دیگری نوشته های کوفی را از متن پهلوی ِ آن جدا می نماید.عملیات مرمت و بازسازی برج رسکت در طی سال های 1359 الی 1367 صورت گرفت؛ همچنین این برج در آبان 1396 نیز مجددا مورد استحکام بخشی به گنبد، بند کشی بدنه ها و تثبیت گچبری شاخص قرار گرفت.
برج قدیمی رسکت مازندران

کلام پایانی

بسیاری از گردشگران، مازندران و مناطق شمالی کشور را با جاذبه های طبیعی و بکر می شناسند؛ اما باید بدانید که در میان این مناظر طبیعی زیبا، آثار تاریخی ارزشمندی نیز وجود دارد که دیدن از آن ها خالی از لطف نخواهد بود. برج رسکت مازندران ازجمله اماکن باستانی این خطه است که قدمتی دور و دراز دارد. این برج در سال 1312 در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آبشار آب پری رویان نور
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر