لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای درازنو گلستان
روستای درازنو گلستان

روستای درازنو گلستان

شاید با دیدن تصاویر این مقاله تصور کنید چنین امکانی وجود ندارد که روستایی بر فراز ابرها قرار گرفته باشد. اما این تصاویر کاملا واقعی است. ما در این مقاله قصد داریم روستایی را معرفی کنیم که هر کس به آنجا برود سرزمینی را می بیند که هم سطح ابرها قرار دارد. سرزمینی به زیبایی تابلوهای نقاشی و جذابیت تصورات رویایی که اصلا باورتان نمی شود واقعی باشد. نام این سرزمین خیالی روستای درازنو واقع در استان گلستان است.

استان گلستان استانی واقع در شمال ایران و مرگز آن شهر زیبای گرگان است. از آنجا که گرگان یک شهر توریستی و پرطرفدار است برای اقامت در آن گزینه های بسیار زیادی پیش روی دارید. در نتیجه قطعا با ورود به گرگان برای انتخاب هتل دچار سردرگمی می شوید. بهترین راه حل رزرو اینترنتی است. پیشنهاد ما برای شما سایت ایران هتل آنلاین است. با مراجعه به این سایت، بعد از جست و جوی نام گرگان می توانید لیستی از بهترین هتل های آن را ببینید و با کلیک بر هر یک ویژگی هایش را با دقت مطالعه کنید و هوشمندانه سفر کنید.
یکی از بهترین هتل های گرگان هتلی به نام هتل شهاب ناهار خوران است که آدرس دقیق آن شهر گرگان – بلوار ناهار خوران – 300 متری کلانتری و تلفن تماسش 02147623 می باشد. هتل شهاب ناهار خوران گرگان در سال 1392 به عنوان یک تالار به بهره برداری رسید. در تابستان 1393، بخش اقامتی این هتل نیز افتتاح شد و اکنون دارای 43 باب اتاق و سوئیت اقامتی در قالب 4 طبقه می باشد. هتل شهاب ناهار خوران در نزدیکی منطقه جنگلی ناهار خوران واقع شده است لذا مسافران می توانند اوقات فراقت خود را به پیاده روی در یک فضای رویایی بگذرانند. دیگر مزیت این هتل نزدیکی تا پارک جنگلی النگدره است. فاصله هتل تا این پارک تنها 7 کیلومتر است. از طرفی جنگل های انبوه گرگان از پنجره اتاق های هتل قابل رویت است. این هتل چهار ستاره با امکانات حوب، کارکنان مجرب، غذاهای خوشمزه و موقعیت دسترسی مناسبی که دارد می تواند خاطره ای توصیف ناپذیر از خطه سرسبز شمال ایران یعنی گرگان را در کلبه ذهن مسافران ثبت کند و آرامش و اسایش در سفر را به آنها هدیه دهد.
روستای درازنو گلستان
معرفی کلی
استان گلستان سرزمینی سرسبز است که دارای جاهای دیدنی فراوانی می باشد. این استان یکی از قطب های گردشگری ایران است که طبیعتی فوق العاده زیبا دارد به طوری که هر ساله عده زیادی از گردشگران را به سمت خود می کشاند. گلستان دارای روستاهای زیبایی نیز است، روستاهایی که مناظری دارند که بیش از اینکه به واقعیت نزدیک باشند بیشتر شبیه خواب و رویا می باشند. یکی از این روستاهای زیبا درازنو است. درازنو یکی از روستاهای ییلاقی استان گلستان است که در بلندترین ارتفاعات کردکوی قرار گرفته است. این روستا به قدری مرتفع است که در آن می توان بیش از ۱۰ شهر و ده ها روستا در استان گلستان و حتی مازندران را مشاهده کرد. از این روستا انتهای شرقی دریای مازندران و خلیج گرگان نیز کاملا پیداست.
روستای درازنو گلستان
از دیگر ویژگی های منحصر به فرد روستای درازنو طبیعت بکر و زیبای آن است. این روستا در منطقه ای قرار دارد که در آن هم جنگل های انبوه به چشم می خورد و هم مراتع سرسبز و چمنزارهای زیبا دیده می شود. روستای درازنو نزدیک منطقه حفاظت شده جهان نما واقع شده است. منطقه ای که جنگل ابری بسیار تماشایی دارد که منظره آن از روستا قابل رویت است.
روستای درازنو گلستان
از دیگر زیبایی های این روستا وجود خانه های کاهگلی و چوبی است. هر گاه در یکی از این خانه ها از پنجره به بیرون بنگری، تابلوی زیبا و بی نظیری از طبیعت را می بینی. مشاهده این مناظر زیبا، بسیار دل انگیز است. غروب و طلوع آفتاب در منطقه درازنو فوق العاده حیرت انگیز است.
روستای درازنو گلستان
دیگر جذابیت روستای درازنو همسایگی با قله ای به ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا است که این نیز به نوبه خود چشم اندازهای بی نظیری دارد. درازنو سرزمینی مرتعی در رأس قله البرز است که دارای انواع و اقسام گل و گیاهان دارویی، جنگل های سرسبز، آبشارها، چشمه ها و غارها است. از طرفی به دلیل مشرف بودن به نقاط جلگه ای مانند کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میانکاله، بندر ترکمن و… مکانی کاملا منحصر به فرد است.
روستای درازنو گلستان
تا سال 1370، دامداران در دو فصل گرم سال در این روستا ساکن می شدند و دام های خود را به برای چرا به اطراف روستا می بردند، تا اینکه با انجام طرح خروج دام، اداره منابع طبیعی با برنامه احیا و جنگلکاری توانست چهره بکر و طبیعی منطقه را باز گرداند. تخریب منابع طبیعی در دهه های گذشته به اندازه ای شدید بود که در بهار و تابستان، با وقوع باران های شدید و رگباری، حجم زیادی از خاک منطقه دچار فرسایش شده و سیلاب از درازنو شروع شده و به اراضی کشاورزی و معابر شهرستان کردکوی آسیب و خسارت بسیار وارد می کرد.
روستای درازنو گلستان

روستای درازنو دارای ۱۶۰ خانوار است که فقط در دو فصل بهار و تابستان در این منطقه سکونت می کنند. ساکنان این منطقه از اهالی شهرستان کردکوی هستند و دو محله به نام محله بالاجاده یی ها و محله ای متشکل از مردم کردکوی را شامل می شوند.

جاذبه های گردشگری
بزرگ ترین جاذبه روستای درازنو طبیعت بی نظیری است که همه را محو تماشای خود می کند. جاذبه ی بزرگ بعدی آب و هوایی است که نفس کشیدن در آن لذت دارد. اما جاذبه های درازنو تنها به اینها ختم نمی شود بلکه دارای غاری به نام غار یخچال است که در زیر قله دکانی، در کنار سنگ بسیار بزرگی قرار گرفته است. در کنار این سنگ محوطه ای در حدود بیست متر مربع و سوراخی به اندازه عبور و مرور یک انسان وجود دارد. دلیل نام گذاری این غار وجود برف در داخل این سوراخ حتی در شهریور ماه است که واقعا جالب و قابل توجه است. علاوه بر این غار دو غار طبیعی دیگر به نام های “گنج خانه” و “انبار حسن خان” در روستای درازنو وجود دارد که بسیار دیدنی اند. جالب است بدانید از آنجا که ارتفاع این روستا بسیار زیاد است یکی از فرستنده های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مرکز گلستان بر بالای قله آن واقع شده است. آخرین جاذبه ای که می توان به آن اشاره کرد امامزاده هزار منزل است که زیارتگاه مردم منطقه و مسافران است. طبق گفته هایی که وجود دارد در این امام زاده دو خواهر و برادر به نام های رضی و راضیه آرام گرفته اند.
روستای درازنو گلستان
معماری منطقه
هر منطقه با توجه به شرایط آب و هوایی و محیطی خود دارای نوع خاصی از معماری است. در این منطقه نیز که کوهستانی است خانه ها، کاهگلی با دیوار های چوبی و کاهگل و سقف کاله پوش می باشد. از جمله مزایای این نوع بناها حفظ گرما در زمستان، جریان هوای خنک در تابستان و مقاوم بودن در برابر لرزش و زلزله است. لازم به ذکر است بافت روستای درازنو اصلا یکدست نیست بلکه برخی از خانه ها از چوب و تخته و کاه گل با کف کرسی، برخی از سنگ کوهستانی و سقف کاله پوش و برخی از آنها تماما از چوب ساخته شده است. البته خانه های چوبی بسیار قدیمی و مربوط به اواخر دوره قاجار هستند.
روستای درازنو گلستان
پوشش گیاهی
اداره منابع طبیعی به کاشت درخت و درختچه و ایجاد جنگل در درازنو پرداخته است که چهره روستا را زیباتر کند. از طرفی منطقه دارای گل و گیاهان خودرو نیز است. آویشن، گل گاوزبان، بومادران، شیر خشک، مارم بو، گل بنفشه، کنگر وحشی، گلامیر حسن، گل پر، گل ختمی، گل بابونه، ریحان کوهی، پر سیاوش، یونجه وحشی و گزنه از جمله این گیاهان هستند. اینها علاوه بر اینکه در بهار و تابستان مراتع زیبایی خلق می کنند، در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، آسم، سرماخوردگی و… نیز مفید بوده و مورد استفاده مردم قرار می گیرند. از جمله انواع درختچه های خودروی موجود در منطقه نیز زرشک، ازگیل، ولیک، تمشک، سیب وحشی، گلابی وحشی و آلوچه است که هر سال در فصل تابستان ثمر می دهند. اداره آبخیزداری منابع طبیعی استان تنها در مناطقی که دارای کمبود پوشش گیاهی است وارد عمل شده و گونه های کاج سیاه، افرا، زبان گنجشک، گیلاس وحشی، بلوط و گردو را کاشته است.
روستای درازنو گلستان
چشمه ها و آبشارها
در اطراف درازنو چشمه هایی وجود دارد که منطقه را دل انگیزتر می کند. از جمله این چشمه ها می توان به چشمه رزوی غربی و رزوی شرقی در وسط روستا، جیکا چشمه در شرق ، فک بند چشمه و گرمنه چشمه در جنوب و لارچشمه در جنوب شرقی روستا اشاره کرد. چشمه دیگری نیز به نام مرس چشمه وجود دارد که تفرجگاهی برای مردم است و طبق گفته اهالی آب این چشمه سالم و بهداشتی است و جنبه دارویی دارد. با وجود تمام اینها آب مصرفی روستا از چشمه ای قدیمی تامین می شود که در منبع بزرگی جمع آوری شده است. در کنار این چشمه ها آبشاری هم به نام آبشار مغزی در جنوب روستا واقع شده است که بر جذابیت منطقه می افزاید. از دیگر آبشارها می توان به “آبشار دوآب” و “آبشار هفت طبقه” اشاره کرد. وجود این چشمه ها و آبشارها و رودهایی که از به هم پیوستن چشمه ها یا ذوب شدن برف ها شکل گرفته اند همه و همه زیبایی منطقه را دو چندان می کنند.
روستای درازنو گلستان
تفریحات زمستانی
در درازنو از اوایل آبان ماه تا اواخر فروردین ماه، هوا مه آلود و زمین پوشیده از برف است. با توجه به این شرایط امکان انجام ورزش های زمستانی مانند اسکی، به مدت پنج ماه تمام فراهم است. بدین منظور یک پیست اسکی به طول تقریبی یک کیلومتر از «امامزاده هزار منزل» تا چشمه ریزآب واقع در ارتفاع ۲۵۰۰ متری روستا احداث شده است که می تواند محل مناسبی برای تفریح و خوش گذرانی در یک منطقه کوهستانی و سردسیر باشد. این پیست در استانهای شمالی ایران بی نظیر است. این در حالی است که در سال های اخیر از این منطقه برای کایت سواری هم استفاده می شود به طوری که شاید روزی درازنو به یکی از مناطق مهم کایت سواری در ایران تبدیل شود.
روستای درازنو گلستان
امکانات رفاهی

از جمله امکانات رفاهی روستا می توان به وجود یک سوپر مارکت کوچک در ان اشاره کرد که تقریبا تمام آنچه لازم دارید از مواد غذایی گرفته تا هیزم برای روشن کردن آتش در این مغازه یافت می شود. این روستا دارای آب و برق هم می باشد.

امکانات اقامتی
چنانچه مایلید شب را در درازنو بمانید می توانید در یکی از خانه های محلی اقامت کنید. انتخاب بعدی برپایی چادر در چمنزار اطراف روستاست که بهترین چشم انداز به منطقه را دارد. لازم به ذکر است در مسیر کردکوی – درازنو نیز سوئیت های جنگلی زیبایی ساخته شده است که می توانید با قیمت مناسبی آن ها را هر چند شب که بخواهید اجاره کنید.
روستای درازنو گلستان
بهترین فصل سفر
درازنو، دهکده ای ییلاقی- کوهستانی است که در بالاترین ارتفاعات کردکوی قرار گرفته است. این روستا به دلیل طبیعت زیبا، در هر چهار فصل از سال میزبان گردشگران و مسافران بسیاری است. به دلیل ارتفاع بسیار زیاد، زمستان های این منطقه بسیار سرد و برف گیر است اما امکان وجود ورزش های زمستانی فراهم است. با این حال بهترین فصل سفر به روستای درازنو از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.
روستای درازنو گلستان
مسیر دسترسی
جاده ای که به روستای درازنو می رسد یک جاده ارتباطی شوسه به طول تقریبی 40 کیلومتر است که تنها ۲۵ کیلومتر از آن آسفالته است. ابتدای این جاده شهر کردکوی و انتهای آن روستای درازنو است. پس برای رفتن به روستای درازنو ابتدا بایستی به شهر کردکوی گلستان بروید و از آنجا مسیر جاده جنگلی درازنو را در پیش بگیرید. این جاده شیب دار و پر پیچ و خم، از میان پارک جنگلی امام رضا (ع) می گذرد. پس از حدود ۴۰ دقیقه رانندگی در این مسیر زیبا، جاده خاکی می شود و به یک دو راهی می رسد. مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا پس از حدود ۱۰ دقیقه رانندگی به روستای درازنو برسید. جاده کردکوی – درازنو یکی از زیباترین و رویایی ترین جاده های جنگلی ایران است که مانند ماری خوش خط و خال، تا ارتفاعات روستای درازنو می رود.

روستای زوارم شیروان کجاست؟ عکس + مسیر دسترسی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر