لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کلیسای ارامنه معموره بروجن اصفهان
کلیسای ارامنه معموره بروجن اصفهان

کلیسای ارامنه معموره بروجن اصفهان

مشاهده ی آثار تاریخی، انسان را سوار بر ماشین زمان می کند و او را به سال های بسیار دور می برد. برخی از این اثار متعلق به مسلمانان و برخی مربوط به طرفداران دیگر ادیان می باشند اما آنچه بیش از این حائز اهمیت است معماری و قدمت این اثار است و این سوال در ذهن ایجاد می شود که از چه نوع مصالح و هوش و هنری برای ساخت چنین بناهایی بهره گرفته شده که تا این زمان دوام آورده و بر پای خود ایستاده اند. برخی از این بناهای قدیمی در نقطه ای از ایران قرار دارند که شاید حتی نامشان هم به گوشتان نرسیده باشد. یکی از این اثار تاریخی بنایی به صورت کلیساست که در روستای معموره از شهرستان بروجن واقع شده و زمانی محلی برای عبادت مسیحیان منطقه بوده است.
شهر بروجن واقع در استان چهار محال و بختیاری در 70 کیلومتری شهرکرد (مرکز استان)، شهری مرتفع، با آب و هوایی خنک در فصل تابستان و جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوان، یکی از مهم ترین شهرهای توریستی چهار محال و بختیاری محسوب می شود. این شهر که دارای لقب بام ایران می باشد هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود فرا می خواند. از جمله معروف ترین جاذبه های گردشگری بروجن گردشگاه چشمه سیاسرد، تالاب گندمان، تالاب چغاخور، بقعه ی امام زاده حمزه علی و موزه ی مردم شناسی است.
برای اقامت در این شهر زیبا می توانید وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید. نام بروجن را در کادر مربوطه تایپ کنید و بعد از کلیک بر دکمه ی جست و جو لیست هتل های بروجن را ببینید. با کلیک بر هر یک از هتل ها می توانید اطلاعات کاملی در مورد آن بدست آورید و با آگاهی قبلی اقدام به رزرو هتل کنید، در سفر اسوده خاطر باشید و البته از تخفیفات خوبی هم بهره مند شوید. یکی از بهترین این هتل ها هتل بام بروجن است که آدرس آن شهرستان بروجن – بعد از میدان جهاد و تلفن تماسش جهت رزرو 476233 – 021 می باشد. این هتل در سال 1394 در زمینی با مساحت تقریبی 13000 متر مربع فعالیت خود را شروع کرد. هتل چهار ستاره ی بام بروجن دارای 30 باب اتاق و سوئیت اقامتی در قالب 6 طبقه می باشد. لازم به ذکر است این هتل با سطح بالایی از پاکیزگی، کارکنانی مجرب، امکانات به روز و مشتری پسند، غذاهایی خوشمزه و قیمتی مناسب می تواند بهترین خاطرات از سفر به استان چهار محال و بختیاری را در ذهن مهمانان خود ایجاد کند.
کلیسای ارامنه معموره

معرفی کلی

معموره، نام روستایی از توابع بخش گندمان در شهرستان بروجن از استان چهار محال و بختیاری است. از جمله بناهای تاریخی و دیدنی این روستا کلیسایی است که تحت عنوان کلیسای ارامنه ی معموره از آن یاد می شود. ساختمان این کلیسا مربوط به دوران قاجار است اما اشیاء موجود در آن به ویژه سنگ غسل تعمیدی که امروزه دیگر در کلیسا نگهداری نمی شود اثری مربوط به دوران قبل از اسلام می باشد. در این باره دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول اینکه قبل از شاه عباس بنای دیگری در محل قرارگیری این کلیسا وجود داشته و احتمالا آن هم کلیسا بوده، شاه عباس آن را خراب کرده و از نو ساخته است. البته بررسی این دیدگاه نیاز به کاوش های بیشتری دارد. دیدگاه دوم اینکه اشیاء موجود در کلیسا مربوط به جای دیگری بوده است که توسط شخصی مانند شاه عباس به این مکان منتقل شده است. در هر صورت این اشیاء متعلق به این کلیسا بوده که امروزه در مکان دیگری محافظت و نگهداری می شود. کلیسای ارامنه ی معموره در سال 1380 با سرمایه ی ارامنه ی خارجی و ایرانی کاملا بازسازی شد و در سال 81 جزء اثار ملی ایران قرار گرفت. این کلیسا هر ساله بیش از 35000 نفر توریست ایرانی و خارجی را به سمت خود جذب می کرد اما متاسفانه در سال 87 صلیب و ناغوس و تمام اشیای باارزش ان از آنجا برده شده و ناغوسخانه هم خراب شد و مبدل به حسینیه و کتابخانه گشت.

کلیسای ارامنه ی روستای معموره

کلیسای ارامنه ی معموره که زمانی محل عبادت ارمنی ها بوده واقع در روستای معموره یکی از اثار به جا مانده از دوران قاجار است که در شهرستان بروجن قرار دارد. این کلیسا همواره کاربری مذهبی داشته و در تاریخ 8 مرداد ماه سال 1381 به عنوان یک اثر ملی باارزش در فهرست آثار ملی ایران با شماره ی ثبت 6003 به ثبت رسیده است. کلیسای ارامنه در روستای معموره از توابع گندمان واقع شده است. این کلیسا در گذشته مورد استفاده ی مسیحیانی که در روستای معموره و منطقه ی لیواسکان در گندمان سکونت داشته اند قرار گرفته و محلی برای انجام اعمال مذهبی آنها بوده است. این مکان تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ترمیم و نگهداری شده و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.
طبق گفته هایی که وجود دارد از آنجا که شاه عباس علاقه ي خاصي به ارامنه ی مسيحي داشته است تعداد زیادی از آنها را در اصفهان و اطراف آن جای می دهد. تعدادی از این ارامنه نیز به شهرستان بروجن می روند و در روستاهاي معموره، قلعه ممكا و… با ساخت قلعه اي در كنار قلعه ي مسلمانان ساکن می شوند. تا چند سال پیش بقاياي این قلعه ها در این روستاها قابل رویت بود اما امروزه تقریبا دیگر خبری از وجود آنها نیست. این سکونت و زندگی آنها تا دوره ي رضا شاه ادامه میابد اما طی جريانات اصلاحات ارضي ارامنه مجبور به ترک محل زندگی خود می شوند و عده ی زیادی از آنها به اصفهان نقل مکان می کنند. در این میان از آنجا که جمعيت ارامنه در روستاي معموره نسبت به مناطق اطراف زياد بوده در زمان سکونت خود در معموره یک كليسا در این روستا بنا می کنند و به انجام امور مذهبی مرتبط با دین خود می پردازند. در این میان اشیائ باارزشی در این کلیسا از ارامنه به جا مانده بود که ميراث فرهنگي آن ها را از آنجا منتقل کرده تا در بهترین شرایط حفظ و نگهداری کند و از دست سودجویان به دور دارد. از جمله ی این اشیاء تاریخی می توان به سنگی مربوط به غسل تعميد در کلیسا اشاره کرد.
کلیسای ارامنه معموره
حدود 18 سال پیش یعنی تقریبا در سا 1380 اين كليسای تاریخی بازسازي شد. در نتیجه ارامنه از نقاط مختلف ایران و حتي جهان به سمت روستاي معموره می آمدند تا از كليسای قدیمی آن بازديد کنند اما متاسفانه به طور کاملا ناگهانی عده ای به جان مناره های کلیسا یعنی محل قرارگیری ناغوس در بالاي كليسا افتادند و آن را به کلی خراب کردند، چند روز بعد اعلام شد كه این مکان به كانون روستا تبدیل شده است. این در حالی بود که کلیسای روستای معموره هر هفته عده ای را به سمت خود می کشاند اما در کمال تعجب تغییر کاربری داده شد. از جمله نکات جالب این روستا قبرستان ارامنه و سنگ قبرهای بسیار بزرگي است که بر روي قبرها گذاشته شدهاست. سنگ قبرهایی که می تواند برای بازدیدکنندگان جالب توجه باشد.

بهترین زمان بازدید از کلیسای ارامنه معموره بروجن اصفهان

بسیاری از مسافرانی که قصد دارند تا از کلیسای ارامنه معموره به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان بازدید کنند تمایل دارند بدانند که بهترین زمان برای سفر به این منطقه چه موقع است. به طور کلی باید گفت که با توجه به موقعیت جغرافیایی بروجن این شهر از آب و هوای نسبتا سردی برخوردار است؛ از این رو بهتر است در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان سفر به بروجن را در برنامه‌تان قرار دهید تا شرایط آب و هوایی برایتان مناسب باشد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
کلیسای مریم مقدس در بندر انزلی
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر