لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> طالقان کرج، ییلاقی در آغوش البرز
طالقان کرج، ییلاقی در آغوش البرز

طالقان کرج، ییلاقی در آغوش البرز

همین که چند کیلومتری شهر آبیک را در مسیر کرج به قزوین پشت سر می گذارید تابلویی جاده ورودی به طالقان را نشانتان می دهد. شک نکنید و حتما یکبارهم که شده این جاده را تا انتها بروید و خودتان را جایی در آغوش البرز به جادوی طبیعت بسپارید. فرقی نمی کند در مسیر حرکتتان در کدام روستا یا در کنار کدام رودخانه یا آبشار توقف می کنید اینجا همه چیز سرسبز و زنده است.

طالقان ییلاقی خوش منظر با نقابی از جنس تاریخ است که مردان و زنان خوشنام و پرآوازه اش را اغلبمان می شناسیم. چه اهل خواندن کتاب باشید و چه نباشید حتما نام جلال آل احمد را شنیده اید و یا حتی اورازان دلنشینش را خوانده اید.
طالقان کرج
اورازان هنوز هم به همان زیبایی است که جلال ادبیات ایران توصیفش کرده است. اگر اهل طبیعت گردی باشید حتما یک پیک نیک خودتان را میهمان طالقان یا حداقل دریاچه زیبایش کرده اید و مگر می شود جواهری چشم نواز همچون طالقان در نزدیکی روزهایمان باشد و خودمان را از دیدن دلبرانه هایش محروم کنیم. کوه، دشت، غار، آبشار، رودخانه، عطر گل های وحشی، چشمه، چمنزار، باغ های انبوه، درختان سر به فلک کشیده، تاریخ هر چه بخواهید اینجا در طالقان مهیاست پس شک نکنید و دستتان را به ما بدهید.
طالقان کرج
شاهرود طالقان
شاهرود نبض حیات و زندگی در طالقان است. همانطور که از نامش پیداست شاهرود رودخانه ای بزرگ و نسبتا پرآب است که از قلب چشمه های کوه های سربه فلک کشیده تخت سلیمان در دامان مازندران و از اتصال دو رودخانه کوچک تر الموت رود و طالقان رود متولد می شود.
طالقان کرج
شاهرود که در تمام مسیر حرکتش ردی از زندگی و سرسبزی را به یادگار گذاشته است سراسر دشت وسیع طالقان را در می نورد و به همراه تمام رودخانه ها، آب آبشارها و برف های ذوب شده در نهایت خودش را تسلیم سفیدرود می کند. سد زیبا و پرآوازه طالقان هم بر روی این رودخانه زیبا ساخته شده است. شاهرود غران و پرسرعت در مسیر حرکت می کند و اوایل بهار با گل و لای فراوان دوان دوان حرکت می کند. حاشیه اطراف این رودخانه زیبا در تمام طول مسیر 175 کیلومتری اش یکی از جاذبه های طالقان است و افراد بسیاری در روزهای گرم سال در اطراف این رود زیبا کمپ برپا کرده و از طبیعت اطراف رودخانه نهایت لذت را می برند.
سد طالقان
اگر اهل طبیعت گردی و یا پیک نیک های آخر هفته باشید حتما گذرتان چند باری به سد زیبای طالقان افتاده است. سدی زیبا در دره ییلاقی طالقان که بر روی شاهرود بزرگ ساخته شده و آب مورد نیاز کرج و دشت قزوین را تامین می کند اما یک قطره از آن هم نصیب طالقانی ها نمی شود! سد زیبای طالقان در ابتدا آب بندی بوده که قریب به سه دهه پیش ایجاد می شود اما در سال های میانی ده هشتاد تبدیل به سدی خاکی با هسته رسی می شود و هم اکنون در شمار بزرگترین سدهای ایران قرار دارد. این سد زیبا که دریاچه ای چشم نواز با 15 کیلومتر طول پشت آن متولد شده است یکی از اصلی ترین تفرجگاه های طالقان است که در فصول بهار و تابستان و به خصوص در ایام تعطیلات مملو از حضور گردشگران است.
طالقان کرج
دریاچه به زیبایی تمام در برخی قسمت های خشکی پیش روی کرده و در محاصره کوه های جنوبی البرز نمای بسیار زیبا و دلنوازی را پدید آورده است. مسیر منتهی به دریاچه نیز از مجاورت باغ های زیبا و گردنه های کوهستانی و البته پیچ در پیچ عبور می کند و چشم اندازی دلپذیر را در برابر چشمانتان پدیدار می کند. دریاچه در مجاورت روستاهای سوهان، آرموت، میراش، اردکان، گلینک، زیدشت و سنگ بن همگی در همسایگی این دریاچه زیبا قرار گرفته اند و برخی از آن ها خود یک مقصد طبیعتگردی تمام و عیار هستند. اگر به ماهیگیری علاقمندید حتما چوب ماهیگیریتان را به همراه داشته باشید شاید در کنار لذت بردن از آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبای اطراف دریاچه زردپر، قزل آلا یا کولی هم نصیبتان شود.
طالقان کرج
شاه البرز طالقان
شاه البرز یکی از مرتفع ترین ارتفاعات طالقان است که با ارتفاع 4232 متری خود همانند دیواری بلند، سد راه رسیدن الموت به طالقان شده است و حساب البرز را از قزوین جدا می-کند. شاه البرز یکی از محبوب ترین ارتفاعات طالقان است که بسیار مورد علاقه کوهنوردان است. اگر شما هم به کوهنوردی نه چندان سنگین علاقمندید و از دیدن طبیعت بکر و آب و هوای کوهستانی لذت می برید حتما باید سری به شاه البرز بزنید. برای رسیدن به بلندای شاه البرز بهتر است از مسیر روستای زیبای حسنجون در 20 کیلومتری شهرک کوهنوردیتان را آغاز کنید با عبور از میان باغ های زیبای روستا و همگام با رودخانه مسیر را ادامه دهید.
طالقان کرج
رودخانه جایی در میانه راه تنهایتان می گذارد و بقیه راه را باید خودتان ادامه دهید. حواستان به جیره آب باشد و تنها از آن بالا بالاها از دره زیبا و بسیار سرسبز زیر پایتان، ارتفاعات ارژنگ کوه و نمای زیبای علم کوه لذت ببرید. شاه البرز مامن یخچال های طبیعی، چشمه های جوشان و چشم اندازهای استثنایی است.
طالقان کرج
کتیبه عسلک
طالقان پر از تپه های باستانی، گورهایی تاریخی و آثار قلعه های مخروبه چند صد ساله متعلق به دوره های متفاوت است. به این مجموعه اگر گویش تاتی و اصیل برجای مانده از مادها را که بیافزایید طالقان سر از هزاران سال پیش در میاورد. اگر به تاریخ و آثار تاریخی علاقمندید طالقان حتما مقصد مناسبی است چرا که در میان طبیعتی کوهستانی و معتدل با چشم اندازهای رویایی حتما در مسیرتان به یک اثر تاریخی برخورد کرده و سر از قرن ها پیش در خواهید آورد. یکی از آثار تاریخی طالقان کتیبه ای است که متعلق به دوره قاجار است. کتیبه با یک متر طول و 85 سانتی متر عرض که بر روی صخره ای در نزدیکی روستایی به نام گراب قرار گرفته است. بر روی این کتیبه با خط ثلث زیبایی چند جمله خوانا به صورت برجسته حکاکی شده است. در کتیبه به صراحت از ناصرالدین شاه قاجار، فردی به نام ایوب میر دفتر و یک نهر نامبرده و به تاریخ 1285 ه.ق اشاره شده است. نکته جالب در رابطه با کتیبه عسلک مفهوم کتیبه است که اگرچه متن کلی آن خوانا است اما مفهومش در ابتدای کشف آنقدرها هم واضح نبود. سال ها قبل در جریان کاوش های باستان شناسی آثاری از یک نهر در فاصله چند کیلومتری کتیبه پیدا شد که دیوار چینی هایش انجام گرفته بود ولی به نظر می رسد ساخت آن متوقف شده است. با پیدا شدن نهر این فرضیه قوت گرفت که کتیبه به ساخت یک نهر در آن سال ها اشاره دارد که آب چشمه های کوه را به مقصد مورد نظر برساند ولی به هر دلیلی این کار متوقف شده است. برخی ریش سفیدها از داستان ساختن یک نهر برای انتقال آب چشمه های کوه به شهرهای مجاور صحبت می کنند که در نهایت به نزاعی خونین منجر شده و طرح انتقال آب منتفی شده است. کتیبه عسلک جایی در نزدیکی گردنه عسلک قرار گرفته و به همین دلیل به این نام شهره شده است. گردنه عسلک در ارتفاعات یخچال و میشچال جا خوش کرده و یکی از زیباترین چشم اندازهای طالقان را به نمایش می گذارد.
طالقان کرج
آبشار کرکبود
آبشارها بی شک یکی از زیباترین جلوه های خلقت هستند. تصویری ناب از پویایی و زندگی که هر بیننده ای را مسحور خود می کنند. طالقان پر از آبشارهای جور و واجور است. اورازان، سگران، کلارود، ترنو، حیاط، شلبن، سیاه بند، اوچان و کرکبود تنها بخشی از آبشارهای چشم نواز و زیبای طالقان هستند که حتما باید سری به آن ها بزنید. در میان این آبشار کرکبود یکی از زیباترین و پرآب ترین آبشارهای طالقان است.
طالقان کرج
آبشار در نزدیکی روستای زیبای کرکبود قرار دارد. روستا 15 کیلومتری با طالقان فاصله داشته و پر از باغ های میوه با پرچین های سنتی و چوبی زیباست. با رسیدن به روستای کرکبود باید ماشین هایتان را در پارکینگ روستا رها کرده و باقی مسیر را از میان باغ ها و زمین های روستا پیاده طی کنید. بعد از نیم ساعت پیاده روی در گستره دشت های وسیع و زیبای کرکبود لا به لای صخره های بلند و زیبا در مسیری که برخلاف حرکت رودخانه است، سر و کله آبشار پیدا می شود.
طالقان کرج
آبشار غران که خصوصا در فصل بهار پرآب و دیدنی است و چیزی در حدود 5 متر ارتفاع دارد و با قدرت تمام از آن بالا خودش را به اعماق دره بر روی تخته سنگ های بزرگ کوبانده وحوضچه ای نقلی تشکیل می دهد، سپس در قالب یک رودخانه زیبا به مسیرش ادامه می دهد تا خودش را به شاهرود برساند. در پشت آبشار حفره هایی طبیعی و عمیق در دل صخره پدید آمده است که اجازه می دهد تا دنیا را از پشت دیوار آبشار به چشم ببینید. طبیعت زیبا و آب و هوای بسیار دلچسب اطراف آبشار سبب شده تا کرکبود یا همان آبشار کر در بین طبیعت گردان بسیار محبوب باشد.
طالقان کرج
چشمه های آب گرم
از قلب البرز چشمه های فراوانی می جوشد. این سخاوت البرز در طالقان به وفور به چشم می-خورد. در اغلب روستاهای طالقان چشمتان به جمال یکی از این چشمه ها روشن می شود. چشمه های آب گرم اما در این میان به سبب درمانی بودنشان جذاب تر نیز هستند و زنجیره جاذبه های طبیعی طالقان را تکمیل می کنند. چشمه آب گرم خچیره در روستای زیبا و استثنایی خچیره، چشمه گراب در روستای دلنواز گراب، چشمه گنداب در دهدر و چشمه روستای چشم نواز هرنج تنها بخشی از چشمه های آب گرم منطقه طالقان هستند. طالقان سرزمینی پر از نعمت های طبیعی و خدادادی است که مجموعه ای تمام و کمال را به نمایش می گذارد. هر یک از این چشمه ها در روستایی با چشم اندازهای منحصربفرد قرار گرفته اند و می-توانند به تنهایی یک مقصد طبیعت گردی دلچسب باشند.
طالقان کرج
غارهای طالقان
شگفتی های طالقان تمامی ندارد. وقتی پای کوه، دشت، رودخانه، چشمه، آبشار و به خصوص البرز در میان باشد اگر خوب نگاه کنید حتما سر و کله یک غاز نیز پیدا می شود. طالقان 21 غار زیبا دارد که در این میان برخی شناخته شده تر هستند و مورد پیمایش قرار گرفته اند. پس اگر به غار نوردی و احیانا تاریخ علاقمندید بهتر است این بار سری به طالقان زیبا بزنید. در مجاورت امامزاده یوسف(ع) روستای زیبای بزرگ وشته یکی از شگفت انگیز ترین غارهای طالقان قرار دارد. این غار زیبا بادامستان نامیده می شود. بادامستان مجموعه ای از غارهای دستکند است که ورودی شان درست رو به دشت طالقان قرار دارد.
طالقان کرج
این غارهای تو در تو زمانی محل زندگی و یا اختفای افراد مختلفی بوده است. از دیگر غارهای زیبا و هیجان انگیز طالقان غار زیبای هیو است. اگرچه پیمایش این غار به دلیل شیب زیاد و چاه موجود در مسیر ورودی تنها با ابزار مناسب غارنوردی امکان پذیر است اما اگر ورودی را پشت سر بگذارید سر از تالارهایی وسیع در خواهید آورد که پر از چکیده ها و چکنده های بلند و خیره کننده و قندیل های حیرت انگیز است.
طالقان کرج
غار یخ مراد هم که تنها غار چند طبقه البرز است پر از یخچال های طبیعی، چاه های عمیق و تالارهای وسیع است و در اواخر بهار و اویل تابستا که هوا گرم تر است قابل پیمایش است. همانطور که از نامش پیداست این غار پر از یخ و سرماست. طالقان غارهای متنوع دیگری دارد که شاید شما هم گذرتان به آن ها افتاده باشد.
طالقان کرج
امامزاده هارون
یکی از زیارتگاههای مشهور طالقان امام زاده هارون(ع) است. امامزاده هارون فرزند امام هفتم شیعیان است که در جریان قتل امام زادگان توسط حکومت وقت به شهادت می رسد و در نزدیکی روستای جوستان فعلی طالقان به خاک سپرده می شود. بر روی مزار این امام زاده بزرگوار مقبره ای ساده و خشتی قرار دارد. با ورود به داخل امام زاده سنگ مرمرینی به چشم می خورد که از دوره صفوی به یادگار مانده است. در این سنگ نوشته از وقفیات و تعمیرات صورت گرفته در این بقعه مبارکه در زمان شاه عباس و شاه طهماسب سخن گفته شده است.
طالقان کرج
بنای امام زاده بدون هیچ تزئینات جانبی به ساده ترین شکل ممکن در کنار رودخانه عبوری از جوستان قرار گرفته است. در کنار امام زاده یک زائر سرای کوچک برپا شده است و این امام زاده یک کتابخانه جالب توجه نیز دارد. در کنار زیارت امام زاده هارون حتما سری به طبیعت چشم-نواز جوستان نیز بزنید. امامزاده حنیفه در کرکبود، بقعه میر در وشته، امامزاده های اورازان و چندین امامزاده دیگر نیز در سرتاسر طالقان زیبا به چشم می خورد.
اگر قصد سفر به سرزمین خوش آب و هوای البرز و رزرو هتل های کرج را دارید هتل جهانگردی دیزین کرج تنها هتل چهار ستاره این شهر بزرگ است. کرج چندین هتل و اقامتگاه دیگر نیز دارد که می توانید سری به آن ها بزنید. قبل از رزرو هر هتلی حتما سری به لیست ارزشمند نظرات مسافرین قبلی هتل بزنید و با خیال راحت کار رزرو هتل تان را در عرض چند دقیقه با چند کلیک ساده در ایران هتل آنلاین به اتمام برسانید.

جاهای دیدنی هشتگرد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر