لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> قوانینی که باید هنگام رفتن به مراکز دینی و مقدس در سراسر جهان رعایت کنید
قوانینی که باید هنگام رفتن به مراکز دینی و مقدس در سراسر جهان رعایت کنید

قوانینی که باید هنگام رفتن به مراکز دینی و مقدس در سراسر جهان رعایت کنید

فیلیپین خانه یکی از پرترددترین و شلوغ ترین مکان های مقدس مذهبی در جهان به نام معبد «آنگکور وات» (قوانینی که باید هنگام رفتن به مراکز دینی و مقدس در سراسر جهان رعایت کنید) است. این معبد بودایی که در اوایل قرن دوازدهم میلادی ساخته شده اولین معبد هندوها بود که بعدها به معبد بوداییان تبدیل شد. این نماد ملی کشور کامبوج که با زیبایی خاصی نگهداری شده و هنوز پابرجا مانده است و حتی عکس آن را روی پرچم ملی این کشور نیز می توان دید یکی از عجایب باستان شناسی و روحانی جهان است که اکنون در معرض دید عموم قرار گرفته است. اما امروزه احترامی که به آن گذاشته می شود با زائران گذشته اش متفاوت است. با سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

از معابد بودایی در کامبوج و معابد هندو در هند تا کلسیاهای ایتالیا و مساجد مسلمانان در مراکش، می توانید در تورهای گردشگری مذهبی شرکت کرده و با مکان های عبادت و پرستش ادیان مختلف و تعدادی از بهترین آثار هنری، تاریخی، باستانی و موسیقایی تمام دوران آشنا شوید. بسته به این که در جستجوی مراکز مقدس کدام دین هستید، باید هوشمندانه سفر کنید و بر اساس آن دین آداب و قوانین مربوط به ورود به این مراکز را رعایت نمایید.

البته در همه موارد قوانینی ثابت وجود دارند که در همه مراکز مقدس و مذهبی ادیان باید مورد توجه قرار گرفته و به خوبی رعایت شوند. برای مثال باید همیشه در این مراکز تلفن همراه، وسایل صوتی و تصویری و دیگر ابزارهای الکترونیکی خود را قبل از ورود خاموش نمایید. اگر اجازه آوردن دوربین به داخل مرکز را داشته باشید باید حتماً فلش آن ها را خاموش نمایید که می تواند به آثار هنری باستانی آسیب برساند. همچنین باید از صحبت کردن با صدای بلند و نامناسب خودداری کنید. زمان بندی نیز یک موضوع بسیار مهم دیگر است. برای مثال بازدید یک گروه بزرگ از توریست ها از یک مرکز مقدس دینی در زمانی که در آن مرکز مراسمات دینی و عرفانی برگزار می شود می توانند دردسرساز و بی احترامی باشد. از این رو باید در زمان بازدید از این مراکز به زمان نیز توجه داشته باشید.
در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با آداب و قوانین بازدید از مراکز مقدس ادیان بزرگ آشنا کنیم که عبارتند از: معابد بوداییان، معابد هندوها، مسجدها، کلیساها و کنیسه ها

قوانین و آداب بازدید از معابد بودایی
• قبل از ورود کفش ها و کلاه خود را بردارید: در تمامی معابد بودایی معمولاً تابلویی وجود دارد که از بازدید کنندگان می خواهد قبل از ورود کلاه و کفش خود را برداشته و در جایی خاص که تعیین شده قرار دهند.
• شانه هایتان را بپوشانید: از آنجا که در شهرهای جنوب شرقی آسیا و در طول تابستان هوا بسیار گرم و شرجی است بسیاری از گردشگران فراموش می کنند که قبل از ورود به مکان عبادت هندوها شانه ها و پاهای خود را بپوشانند. هنگام ورود به این مکان ها از پوشیدن شلوارها یا دامن های کوتاه خودداری کنید.
• وقتی موبدان و راهبه ها وارد می شوند سر پا بایستید: درست همانطور که در هر مراسم رسمی برای خوشامدگویی به مهمانان عالیقدر از جای خود بلند می شوید وقتی که یک موبد یا راهبه وارد معبد بودایی می شود نیز باید از جای خود بلند شوید.
• قبل از عکس گرفتن اجازه بگیرید: مطمئن شوید که استفاده از دوربین برای عکس گرفتن در داخل معبد مشکلی نداشته باشد به خصوص زمانی که در داخل معبد هستید و می خواهید با مجسمه های درون آن عکس بگیرید. معمولاً بعد از عکس گرفتن باید هدیه ای مالی نیز در کنار مجسمه به جای گذاشت.

• از دست راستتان استفاده کنید: وقتی که می خواهید هدیه خود یا هر چیز دیگری را در داخل معبد به کسی بدهید، برای این کار از دست راستتان استفاده کنید.
مراکز دینی

• انگششتان را به جایی اشاره نکنید: اگر می خواهید جا یا کسی را در داخل معبد بودایی به دوست یا همراهتان نشان دهید از دست راست خود و در حالی که دستتان باز بوده و کف آن رو به سقف است استفاده کنید. استفاده از انگشت برای اشاره کردن به چیزی در درون معبد بی احترامی انگاشته می شود.
• به موبدان بودایی دست نزنید: هیچ وقت سعی نکنید به موبدان و راهبه های بودایی دست بزنید به خصوص اگر زن باشید. زنان حتی نمی توانند چیزی به دست موبدان بودایی بدهند. مردانی که می خواهند چیزی به این موبدان بدهند یا چیزی از آن ها بگیرند نیز باید با استفاده از دست راست خود این کار را بکنند.

• به مجسمه بودا پشت نکنید: شاید متوجه شده باشید که افراد داخل معابد بودایی، هنگام خروج از معبد عقب عقب می روند بدون اینکه رویشان را به سمت در خروجی برگردانند. روش آن ها را دنبال کنید و تنها زمانی پشتتان را به مجسمه بودا کنید که به اندازه چند متر از آن فاصله گرفته باشید.

قوانین و آداب بازدید از معابد هندو
• قبل از ورود کفش های خود را دربیاورید و در مکان های خاصی که تعیین شده قرار دهید. هنگام ورود به معابد هندوها با کفش های متعددی روبرو می شوید که در مقابل در ورودی روی هم قرار گرفته اند.
• سعی کنید پاها و شانه های لخت خود را بپوشانید: از آنجایی که هوا در مناطق هندو نشین گرم و مرطوب است شاید فکر کنید با به تن کردن لباس های کمتر بتوانید از گرمای هوا خلاص شوید. اما ورود با شانه ها یا پای لخت به داخل معابد هندو ممنوع است.
• از گرفتن عکس بدون اجازه خودداری کنید: در معابد هندو نیز نباید بدون اجازه با مجسمه خدایان هندو عکس گرفت و به یاد داشته باشید که بعد از عکس گرفتن نیز سعی کنید هدیه ای در کنار مجسمه به جای بگذارید.

• از دست راست خود استفاده کنید: همانطور که در مورد معابد بودایی نیز گفته شد، در معابد هندو نیز برای دادن هدیه به اشخاص باید از دست راست استفاده کرد.
مراکز دینی
• از پوشیدن لباس چرمی یا به همراه داشتن اقلام چرمی در داخل معابد هندو خودداری کنید: اگر چه این قانون در همه معابد هندو اجباری نیست اما شرط ادب این است که کفش ها، کمربندها، لباس ها و یا هر چیز چرمی که همراه خود دارید را قبل از ورود به معبد هندوها درآورده و بیرون بگذارید زیرا این وسایل چرمی از چرم حیوانات ساخته شده و در دین هندوها آسیب رساندن به حیوانات گناه و غیرقابل قبول است.

قوانین و آداب ورود به مساجد مسلمانان
• کفش ها، عینک آفتابی و کلاه خود را بردارید: علاوه بر کندن کفش و برداشتن کلاه، هنگام ورود به مساجد مسلمانان باید عینک آفتابی خود را نیز دربیاورید.

• سر و موهای خود را بپوشانید: اگر خارجی هستید و حجاب به سر ندارید، هنگام ورود به مساجد مسلمانان از روسری یا شال برای پوشاندن سر و موهایتان استفاده کنید. این قانون مربوط به گردشگران زن است.
مساجد مسلمانان

• در لباس پوشیدن دقت کنید: در مساجد باید لباس های بلند با آستین کشیده بپوشید حتی اگر هوا گرم باشد. برای زنان نیز باید لباس آن ها تا مچ پا بلند بوده و از پوشیدن لباس های تنگ یا لباس هایی دارای شعارهای تند غیرمذهبی و تبلیغات تصویری خاص نیز خودداری کنید.
• هنگام ورود به تابلوهایی که در کنار در ورودی نصب شده توجه کنید: برخی از مساجد ورودی های مجزایی برای زنان و مردان دارند. اگر متوجه این تابلوها نشدید اما شاهد جمع شدن جداگانه مردان و زنان در قسمت هایی از مسجد شدید شما هم مثل آنان رفتار کنید.

• در طول نماز و دعا از گرفتن عکس خودداری کنید: معمولاً به گردشگران اجازه داده می شود که در مساجد عکس بگیرند اما باید از انجام چنین کاری در حین دعا و نماز خودداری کنید.

قوانین و آداب ورود به کلیسای مسیحیان
• کفش هایتان را در برخی از کلیساها باید دربیاورید: اگر چه در اکثر نقاط جهان با کفش می توان وارد کلیسا شد اما برای مثال در اتیوپی باید کفش هایتان را قبل از ورود به کلیسا دربیاورید.

• شانه و زانوهای لخت خود را بپوشانید: شرط ادب این است که در کلیساها از پوشیدن لباس های با آستین بسیار کوتاه یا شرت خودداری کنید. بدین ترتیب از شال برای پوشاندن شانه ها استفاده کنید و سعی کنید شلوارها و دامن هایی بپوشید که پایین تر از زانوی شما را نیز بپوشانند.
مراکز دینی

• قبل از گرفتن عکس اجازه بگیرید: اگر چه گرفتن عکس در بسیاری از کلیساهای جهان آزاد است اما در برخی از کلیساهای ایتالیا این امکان وجود ندارد. از این رو بهتر است قبل از عکس و فیلم گرفتن از امکان چنین کاری در داخل کلیسا اطمینان حاصل نمایید.
• پاهایتان را ضربدری قرار ندهید: وقتی که در یک کلیسای ارتدوکس یونانی نشسته اید از ضربدری گذاشتن پاهایتان خودداری کنید زیرا نوعی بی احترامی است. با این وجود در دیگر کلیساها معمولاً چنین سختگیری برای ورود و حضور در کلیسا وجود ندارد.

اورتوریسم و روش های مقابله با آن
ادامه مطلب

قوانین و آداب ورود به کنیسه های یهودیان
• اگر مرد هستید حتماً کلاه مخصوص یهودیان را هنگام ورود به کنیسه به سر داشته باشید: هر مردی که به سن تکلیف رسیده باشد باید هنگام ورود به کنیسه کلاهی کوچک و گرد به نام «یارمولک» را به سر داشته باشد. معمولاً در ورودی های کنیسه ها تعدادی از این کلاه ها وجود دارد که در اختیار توریست ها و افراد دیگر قرار می گیرند.

• محترمانه لباس بپوشید: زنان برای ورود به کنیسه معمولاً لباس های بلند می پوشند و مردان نیز کت و شلوار را انتخاب می کنند. اما اگر در یک منطقه توریستی هستید می توانید با لباس های معمولی وارد شوید اما هم مردان و هم زنان باید لباس های آستین بلند به تن داشته باشند.
مراکز دینی

• به ورودی ها و مکان نشستن توجه داشته باشید: برخی کنیسه ها ورودی ها و مناطق مشخص شده متفاوتی برای زنان و مردان دارند. اگر متوجه شدید که مردان و زنان در مکان های متفاوتی تجمع کرده اند از آن ها پیروی کنید. برخی کنیسه های ارتدوکس جایگاه نشستن را برای زنان و مردان جدا کرده اند از این رو وقتی که در طول برگزاری مناسک مذهبی وارد کنیسه ای شدید در بخش مخصوص به خود بنشینید.
• در طول مراسم شبات از عکس و فیلم گرفتن خودداری کنید: شب های جمعه و صبح های شنبه و در طی مراسم شبات که در روز تعطیل یکشنبه برگزار می شود از گرفتن عکس و فیلم خودداری کنید.
• به دیوار غربی پشت نکنید: اگر از دیوار مشهور غربی در شهر قدیمی بیت المقدس دیدن می کنید باید متوجه شده باشید که یهودیان به این دیوار پشت نمی کنند و عقب عقب رفته و از آن دور می شوند. به همین دلیل شما نیز باید از همین سبک برای ترک دیوار غربی استفاده کنید.

چگونه در شهر خود توریست باشیم
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر