لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> فیل ها، غول های مهربان تایلند
فیل ها، غول های مهربان تایلند

فیل ها، غول های مهربان تایلند

تفاوت بین فیل ها و انسان ها چیست؟ کمتر از آن حدی است که تصور می کنید.
چیانگ مای، تایلند – من به طور کامل میخکوب شده بودم و قادر به حرکت نبودم، اما فیلبان، ماهوت، اشاره کرد که نزدیک تر بشوم. نمی توانم بیان کنم که چقدر خودم را در برابر عظمت و قدرت این موجود، کوچک احساس می کردم. به خودم گفتم که آنها بنا به دلایلی “غول های مهربان” نامگذاری شده اند و به یقین می توانم همه موجودات دیگر غیر این ها را کاملا بی رحم ببینم. اما به دلیلی نمی توانم حرکت کنم. از دید این جانوران پوست کلفت، من هم به نوعی یک موجود چند پا هستم و به نظر می رسد که نمی خواهم نزدیکتر بشوم. پاهای من در این لحظه کار نمی کنند. من در مزرعه فیل پاتارا در چیانگ مای، شمال تایلند، برای گذراندن وقت بخاطر مراقبت از یک فیل حضور دارم. تاکنون پیشرفت بسیار کمی صورت گرفته است.
موجود زیبا گوش های خود را تکان می دهد و این نشانه خوبی است. این بدان معنی است که او خوشحال است و همانطور که سرش را تکان می دهد، به چشمان او نگاه می کنم. درست در آن لحظه است که پاهایم دوباره شروع به کار می کند و من ناگهان در کنار این روح باور نکردنی قرار می گیرم، او را نوازش می کنم و لبخند می زنم. چیزهایی که در مورد فیل می گویند درست است. آنها هوشمند و بازیگوش هستند و شخصیت های متمایزی دارند. و این یکی فقط با یک نگاه به من گفت که میتونی نزدیک من بیایی. او یخ (رابطه) را شکست و ما هم اکنون دوست هستیم.

من عضو یک گروه نگهبان دوازده نفره هستم. ما به یک کلبه در فضای باز احضار می شویم که نام صاحب آن، پت است. او سخنرانی خود را با اطمینان دادن به ما آغاز می کند که “این] سخنرانی وی[ تنها بخش خسته کننده روز خواهد بود”. اما به نظر من سخنرانی وی هر چیزی جز خسته کننده است. پت می گوید:”من فیل ها را بیشتر از مردم دوست ندارم و مردم را بیشتر از فیل ها دوست ندارم.” در ادامه او می گوید که”ما مثل هم هستیم.”
در فلسفه پاتارا با اذعان به اینکه” انقراض همیشگی است”، مهمانان مجبور به اهدای پول نمی شوند، بلکه هدف این است که هر شخصی نحوه ارتباط صحیح را بیاموزد. مزرعه فیل پاتارا در مورد ارتباط با فیل ها و ایجاد روابط جدید و رفتار با آنها به گونه ای است که در آن شما می توانید خودتان باشید. بازدیدکنندگان می توانند در طول یک روز از طریق فعالیت های معنی دار، صاحب یک فیل باشند و بدین ترتیب کلمات در مورد این حیوانات مقدس را گسترش دهند.
حالت طنزآمیز پت و شوخ طبعی همیشگیش، او را جذاب و جالب می سازد. هر کسی به سمت او جذب می شود و هر چقدر در مورد کار و زندگی او می شنویم، بیشتر ترغیب می شویم. پت درباره سایر پناهگاه های فیل ها صحبت می کند و بیشتر روز صرف تماشای ویدئوهایی در مورد آنها می شود و همچنین او در مورد کاهش شدید تعداد گونه ها سخنرانی می کند. پاتارا از دولت یا از اهداکنندگان ثروتمند، پولی دریافت نمی کند. آنها به سادگی یک خانواده تایلندی به همراه فیل ها هستند که در حال انجام یک کسب و کار خانوادگی هستند.
اعداد در این مورد بازگوکننده هستند: با آمار 24 تولد و بدون هیچ مرگی در ده سال گذشته، پاتارا یکی از موفق ترین مزارع فیل است. هنگامی که زمان جفت گیری فرا می رسد، آنها حتی برای فیل ها ترتیب ماه عسل را می دهند. فیل ها شریک خود را به طریقی بسیار پیشرفته انتخاب می کنند و این جفت خوشحال به مدت یک هفته به جنگل منتقل می شوند تا یکدیگر را بشناسند و پیوند خود را کامل کنند.
فیل های تایلند

مراقبت از فیل ها

صاحب فیل بودن برای یک روز، کسب و کار جدی است. این یک نوع گردشگری معمولی نیست که در آن بازدیدکنندگان فقط با نیمی از قلب خود در آن شرکت کنند و انجام تمام کارها برعهده فیلبانان باشد. همچنین این گردشگری صرفأ برای گرفتن عکس ایجاد نشده است، گرچه بازدیدکنندگان عکس ها و ویدیوهای زیادی را می گیرند. این یک آموزش واقعی است و پاداش آن خیلی بیشتر است.
در ابتدا نگهبانان(اشخاص داوطلب برای مراقبت از فیل ها) لباس هایی با رنگ مشابه را می پوشند. این به فیل ها کمک می کند تا فورأ احساس راحتی کنند. سپس وقت آن می رسد که با فیل خودتان روبرو شوید و خوب بودن حال او را ارزیابی کنید. آیا دوست جدید شما شاد است؟ بهم زدن و جنباندن گوش ها به معنی بله است.
بعدا، ما سلامت حیوانات را کنترل می کنیم. ما به همه چیز از ناخن های پا تا خطوط چشم نگاه می کنیم. بله، درست متوجه شده اید، بوییدن و فشردن فضولات فیل، بخشی از برنامه است. از آنجا که فیل ها گیاهخوار هستند، در صورتی که سالم باشند، مدفوع آنها واقعأ بوی شیرینی دارد. مهم است که هر روز سلامتی آنها بررسی شود. از دست دادن آب بدن، مسائل مربوط به هضم و یا بیماری پوستی می تواند خیلی سریع فیل ها را از پا در بیاورد.
حالا وقت آن است که پشت آنها را برس بکشید. برای رفتن به پشت فیل همراه با شاخه های برگی که برای برس کشیدن استفاده می شود، شما یا فیل یکی باید خود را تنظیم کند. تماشای این حیوانات غول پیکر که به طور ناگهانی به یک سمت خود می غلتند، هیجان انگیز و جذاب است. قسمت واقعا سرگرم کننده تماشای فیل های کوچکی است که وقتی والدین آنها در این حالت هستند تلاش می کنند تا در پهلو و یا روی سر آنها بنشینند. اما در زمان این نمایش فیل های بالغ فیل های کوچک را به کناری هل می دهند، فقط برای اینکه خودشان در انجام این کار پیشگام باشند.
چیزی که پت قبلأ در مورد فیل ها گفته بود را به یاد می آورم که مانند انسان ها روزی که نیاز به انتخاب جفت دارند، پیاده روی می کنند، خوب می خورند، شستشو می کنند، به دیدن خانواده خود می روند و با دوستان خود بازی می کنند. البته این قضیه در یک باغ وحش به شیوه طبیعی اتفاق نمی افتد. اما ما همه تلاشمان را می کنیم و وقت زیادی را با آنها می گذرانیم تا این کار بصورت طبیعی روی دهد و انجام این کار با دیدن اینکه چقدر آنها شاد و عجیب و غریب(دمدمی) هستند، وجود من را پر از شادی و خوشحالی می کند. با جست و خیز بیشتر فیل کوچک و عموی او به سمت من می آیند، در حالیکه با خرطوم دراز خود سعی می کنند خود را پاکیزه کنند.
فیل های تایلند

فیل های تایلند

پس از سواری با فیل ها و عبور از میان جنگل و آبشارها، سفری که ثابت کرد بسیار سخت تر از چیزی بود که به نظر می رسید – زمان شستشو فرا می رسد. هر بخش از بدن فیل باید برس کشیده شود و قسمت هایی از بدن فیل باید به شیوه های خاصی تمیز شود. یعنی برای برس کشیدن قسمت های خاص باید حتما از آب استفاده شود و تمیزکاری دقیقی باید انجام شود. جیغ و خنده همه افراد مسری است. یک زن با قلقلک فیل خود را از آب خارج می کند. حدس بزنید چه کسی به ترفندهای قدیمی خود بازگشته است؟ بله فیل کوچک که در درون رودخانه مانند یک چوب پنبه است که هر کس را اذیت می کند. او به ویژه فیلبان جوانی را دوست دارد که به شدت سعی می کند به بازدید کننده نشان دهد که چگونه بطور صحیح شستشوی فیل را انجام دهد. مراحل این کار به این ترتیب است: لمس کردن، برس کشیدن با قدرت، اسپری کردن و تکرار کردن دوباره مراحل قبل.
بقیه بعد از ظهر به سیاحت در منطقه پشت مزرعه می گذرد. من درک کاملی پیدا کردم از این که چگونه این مزرعه 24 ساعته و در هفت روزه هفته کار می کند. تصور کنید که ده ها و ده ها بچه داشته باشید که هر کدام 8000 پوند وزن داشته باشند.
فیل های تایلند

فیل های تایلند

پاتارا منافع زیادی برای جامعه دارد، از جمله اینکه فضولات فیل برای روستاهای محلی بعنوان کود می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما بیشتر از همیشه تحت تاثیر قرار گرفتیم.
من خسته و هیجان زده و البته با لباسهای آلوده مزرعه را ترک می کنم. به لحظه های مورد علاقه خود در مزرعه فکر می کنم. درست قبل از حمام در آبشار، ما استراحت می کنیم تا اطمینان پیدا کنیم که همه چیز طبق برنامه پیش رفته است. دو فیل، شروع به “بوسیدن” و در آغوش کشیدن همدیگر با خرطوم های خود می کنند و کودکشان با حرکت بین آنها سعی در جلب توجه دارد. پیوند بین این موجودات عظیم و با شکوه، ستودنی و قابل لمس است.
فیلبان با لبخند می گوید که شما می بینید “فیل ها درست مثل انسان ها هستند.” اگر فقط همه با آنها به این روش رفتار کنند.

15 جاذبه ی برتر گردشگری در تایلند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر