لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> قدیمی ترین خطوط هوایی جهان
قدیمی ترین خطوط هوایی جهان

قدیمی ترین خطوط هوایی جهان

وقتی می شنویم صنعتی 100 سالگی خود را جشن می گیرد، تصاویر انقلاب صنعتی با ماشین های بخار زغال سنگی، راه آهن و کوره ی آهنگری به ذهن خطور می کند. اما این موضوع یعنی رسیدن به صد سالگی به زودی به صنعتی نسبت داده خواهد شد که عموما با تکنولوژی پیشرفته و دنیای مدرن در ارتباط است.
اکتبر 2019 صدمین سالگرد اعطای لقب سلطنتی توسط ملکه ویلهلمینا در هلند به خط هوایی کوچک و پیشگامی خواهد بود که یه صده قبل تاسیس شد. خط هوایی Koninklijke Luchtvaart Maatschappij، که معمولا به اختصار KLM شناخته می شود، به یکی از بزرگترین خطوط هوایی در اروپا و همچنین یکی از الگوهای صنعت هوانوردی تبدیل شده است.
یک تاج در نماد این شرکت بطور برجسته وجود دارد اما شاید تاجی که این خط هوایی برای خود با غرور به همراه دارد، افتخار بودن به عنوان قدیمی ترین خط هوایی جهان است. برای صنعتی که به غیر قابل پیش بینی بودن و بی ثباتی اقتصادی شناخته می شود، شگفت انگیز است که تعداد اندکی از خطوط هوایی از آن دوران حماسی اولیه ی هوانوردی هنوز در فرم اصلی خود باقی مانده اند. در این مطلب با 10 مورد از قدیمی ترین خطوط هوایی جهان که هنوز در حال فعالیت هستند آشنا می شوید تا با داشتن شناخت از آنها هوشمندانه سفر کنید. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

1. KLM

سال تاسیس: 1919
اولین پرواز: ماه می 1920
تعداد مسافرین اولین سال پرواز: 440 نفر
تعداد مسافرین در سال 2018: 2/34 میلیون نفر
بعنوان کشوری که زمانی بزرگترین ناوگان کشتی های تجاری در جهان را داشته، این موضوع شایسته بنظر می رسد که هلندی ها در میان اولین ها باشند که خط هوایی ملی را بنا بگذارند که بعنوان قوی ترین نهاد در این زمینه شناخته شود.
نیاز به ارتباط دادن آمستردام با آنچه که هند شرقی (از مستعمرات هلند) شناخته می شد، قطعا انگیزه ای قوی برای شروع به کار KLM بوده است.
اگرچه این خط هوایی رسما در اکتبر 1919 تاسیس شد، اما تا ماه می 1920 پروازی نداشت تا اینکه یک هواپیمای چهار نفره یDe Havilland DH.16 پرواز ابتدایی را به فرودگاه لندن که سابقا کرویدون نام داشت انجام داد.
در 1924، KLM پروازی از آمستردام به باتاویا (که اکنون جاکارتا نام دارد) به راه انداخت که طولانی ترین مسیر هوایی آن زمان بود.
در 1946، به اولین خط هوایی اروپا تبدیل شد که پروازهای برنامه ریزی شده به نیویورک را با هواپیمای DC-4 انجام می داد.
در طول نزدیک به صد سال فعالیتش، تعهد KLM به فتاوری ثابت باقی مانده است.
این موضوع تنها به ناوگانش اختصاص ندارد. این خط هوایی پیشگام بودن را با استفاده از رسانه های اجتماعی برای معرفی اولین زمان بندی پرواز وابسته به رسانه های اجتماعی اثبات نمود.

2. آویانکا

سال تاسیس: 1919
اولین پرواز: ماه می 1919
تعداد مسافرین در سال 2018: 5/30 میلیون نفر
این خط هوایی که توسط ماجران آلمانی به شهر بارانکوئیلا در کلمبیا در 1919 تاسیس شده است، در ابتدا نام SCADTA را به خود گرفت و از هواپیمای F13 خط شرکت آلمانی جانکر، بهره می برد که بعضی از آنها مجهز به سیستم تعلیق بود.
از آنجا که دنیا به جنگ در اواخر دهه ی 30 میلادی نزدیک تر می شد، SCADTA موجب نگرانی دولت آمریکا شد که نگران مسائل امنیتی این خط هوایی در ارتباط با آلمان در آن زمان شده بود.
مسیر هوایی جهانی پان آمریکن متعاقبا سهمی در کنترل این شرکت به عهده گرفت.
در 1949، SCADTA با خط هوایی همکارش در کلمبیا یعنی SACO ادغام شد و نام فعلی را به خود گرفت.
امروزه، با وجود حضور خطوط هوایی متعدد در کشورهای همسایه، آویانکا یکی از بزرگترین خطوط هوایی در آمریکای لاتین است که ناوگانی از 173 هواپیما و شبکه ای از شرکت های تابعه در اختیار دارد که تمام این قاره را پوشش می دهند.

دلایل منع ورود مسافر به هواپیما 2
ادامه مطلب

3. کوانتاس

سال تاسیس: 1920
تعداد مسافرین در سال 2018: 3/55 میلیون نفر
کمتر افرادی در خارج از استرالیا می دانند که نام Qantas مخفف “Queensland and Northern Territory Aerial Services” (خدمات هوایی ایالت کوینزلند و نواحی شمالی) است.
از آنجا که پیداست، هدف اولیه ی این خط هوایی، دادن خدمات به سرزمین های استوایی و با جمعیت پراکنده ی شمالی استرالیا بود.
اولین هواپیمای آن Avro 504، یک هواپیمای دو باله ی مربوط به پیش از جنگ جهانی اول بود که جا برای یک خلبان و یک سرنشین داشت.
Qantas پس از جنگ جهانی دوم توسط دولت استرالیا ملی سازی شد و در دهه ی 90 مجددا خصوصی شد.
نماد کانگاروی آن اولین بار در 1944 ظاهر شد و این خط هوایی را در طی توسعه اش به ناحیه ی آسیا مدیترانه و فراتر از آن همراهی کرد.
امروزه کوانتاس پرچمدار حمل و نقل استرالیا محسوب می شود و همچنین بزرگترین خط هوایی این کشور و یکی از شناخته شده ترین برندهای آن در جهان می باشد.

4. آیروفلوت

سال تاسیس: 1923
اولین پرواز: ژوئيه 1923
تعداد مسافرین در سال 2018: 7/55 میلیون نفر
پروازی از مسکو به نیژنی نووگورود حامل شش نفر (چهار مسافر و دو خلبان) در هواپیمای F13، آغازی برای پرچمدار خطوط هوایی شوروی آن زمان و روسیه ی فعلی بود.
این خط هوایی که نام اولیه اش دوبرولِت بود، در 1932 به آیروفلوت تغییر نام داد، یعنی زمانی که دولت شوروی تصمیم گرفت کل ناوگان هوایی داخلی را زیر نظر یک نهاد قرار دهد.
پس از جنگ جهانی دوم، آیروفلوت تبدیل به بزرگترین خط هوایی جهان شد، از آنجا که پرواز هوایی اغلب تنها روش حمل و نقل موجود برای پل زدن بین شوروی پهناور بود.
در 1956، این خط هوایی توپولوف Tu-104 را معرفی کرد، که اولین هواپیمای جت حقیقتا موفق آن به حساب می آمد.
در طی سال های جنگ سرد، آیروفلوت هواپیمای مسیر طولانی Il-62 را راه اندازی کرد که از مسیر شهر مونمارسک در قطب شمال به سمت کوبا پرواز می کرد و همچنین توپولوف Tu-144 مافوق صوت که پاسخ شوروی به کُنکورد بود.
همانطور که شوروی دچار فروپاشی شد، این خط هوایی نیز در دهه ی 90 به تعدادی از خطوط هوایی ناحیه ای تقسیم شد و برخی جمهوری های تجزیه شده ی سابق شوروی نیز خدمات هوایی مختص خود را آغاز نمودند.
سپس هسته ی اصلی این خط هوایی تحت کنترل روسیه درآمد و در مالکیت دولتی باقی ماند.
آیروفلوت در زمینه ی خدمات و ناوگان در دهه ی اول قرن 21 تحت تغییراتی وسیع قرار گرفت.
امروزه نماد آیروفلوت کمترین شباهتی به طرح نماد سابق آن یعنی لوگوی چکش و داس دارد.

لباس هایی که شما باید همیشه برای یک سفر هوایی به همراه داشته باشید
ادامه مطلب

5. خطوط هوایی جمهوری چک (CSA)

سال تاسیس: 1923
اولین پرواز: اکتبر 1923
تعداد مسافرین در سال 2018: 9/2 میلیون نفر
این خط هوایی که به عنوان خط هوایی ملی برای کشور تازه تاسیس چک اسلوواکی آغاز به کار کرد، فعالیتش با شروع جنگ جهانی دوم قطع شد و بعدا توسط دولت کمونیست پس از جنگ دوباره به راه افتاد.
در 1957، CSA تبدیل به سومین خط هوایی پس از BOAC و آیروفلوت شد که هواپیمای مسافربری جت را با استفاده از توپولوف Tu104A ساخت شوروی به خدمت گرفت.
این خط هوایی همچنین، اولین مسیر با فقط پرواز جت را راه اندازی کرد: پراگ به مسکو.
در طی سال های جنگ سرد، CSA عملیات بزرگ و قابل توجهی را پیش برد که شامل یک ناوگان 21 تایی از هواپیمای دوربرد Il-62 شرکت ایلیوشین و همچنین شبکه ی گسترده ای می شد که قاره ی آمریکا، آفریقا، خاور میانه و آسیا را پوشش می داد.
متاسفانه این خط هوایی دو مورد از اولین اتفاق های ناگوار را نیز تجربه نموده، یکی تبدیل شدن به اولین خط هوایی که یک سرقت بزرگ را تجربه کرده، زمانی که سه تا از هواپیماهایش در 1950 توسط پناهندگان به آلمان غربی منتقل شد.
همچنین اولین خط هوایی بود که کاپیتان پرواز خود را در طی سانحه ای در 1970 توسط یک هواپیماربا از دست داد.
به مانند بسیاری از خطوط هوایی ملی بلوک شرقی سابق، در دهه ی 90 میلادی CSA تغییر نام داد، دوباره پایه گذاری شد و به شکل مدرن و امروزی در آمد.
بیشتر این خط هوایی اکنون توسط گروه سرویس مسافرتی جمهوری چک مدیریت می شود.

6. فین ایر

سال تاسیس: 1923
اولین پرواز: اکتبر 1924
تعداد مسافرین در سال 2017: 2/13 میلیون نفر
برای کسانی که می پرسند چرا کد خط هوایی فین ایر “AY” است، باید گفت که این کد از نام آن “Aero O/Y” پیش از نام گذاری مجدد آن به فین ایر در 1953 گرفته شده است.
در طی 12 سال ابتدایی، این خط هوایی تنها هواپیماهای دریایی را مورد استفاده قرار می داد که تصمیمی منطقی بنظر می رسید چون دریاچه ها و مسیرهای آبی داخلی متعددی در سطح کشور فنلاند وجود دارد.
در 1983، اولین خط هوایی اروپایی شد که بدون توقف با هواپیمای DC-10 به توکیو پرواز داشت.
پنج سال بعد، فین ایر اولین خط هوایی اروپا بود که پروازی مستقیم بین اروپا و چین را آغاز کرد.
این موضوع به وضعیت این هواپیمایی بعنوان کوتاهترین دروازه ی بین اروپا و آسیا کمک کرد که بیشتر آن را مدیون موقعیت شهر هلسینکی در بالای مسیر دایره ی بزرگ پروازی می باشد.

7. خطوط هوایی دلتا

سال تاسیس: 1924
تعداد مسافرین در سال 2018: 5/192 میلیون نفر
دلتا از یک شرکت سم پاشی هوایی کوچک در جنوب آمریکا تبدیل به بزرگترین خط هوایی جهان در معیارهای متعدد شده است.
دو تصمیم مهم به تحکیم جایگاه آن در صدر اتحادیه ی خطوط هوایی جهانی کمک نمود، یکی خرید مسیرهای ساحل شرقی و اروپایی هواپیمایی پان آمریکن در اوایل دهه ی 90 و دیگری ادغام آن با خطوط هوایی شمال غربی در سال 2008.
دلتا یکی از بزرگترین خطوط هوایی جهان در زمینه ی پروازهای زمان بندی (غیر چارتر) شده است.

9 کاری که باید پیش از پروازهای طولانی انجام دهید
ادامه مطلب

8. تاجیک ایر (تا ژانویه 2019)
تاجیکستان که یکی از جمهوری های شوروی سابق است، در میان رشته کوه های آسیای مرکزی واقع است و یکی از اندک مکان هایی در جهان است که هواپیماها پیش از اختراع خودرو و قطار وارد صحنه شده اند.
این خط هوایی بعنوان یکی از شرکت های تابعه ی ناحیه ای آیروفلوت برای دهه ها فعالیت می نمود.
این خط هوایی فعالیتی مستقل را در سال 1924 آغاز نمود و این استقلال را همزمان با استقلال کشورش در اوایل دهه ی 90 مجددا به دست آورد.
تاجیک ایر جنگ جهانی دوم و فروپاشی شورویی را پشت سر گذاشت، اما نتوانست در برابر ناپایداری مالی سال های اخیر مقاومت کند و فعالیت خود را در ژانویه 2019 پایان داد.

9. ایر صِربیا

سال تاسیس: 1927
تعداد مسافرین در سال 2017: 62/2 میلیون نفر
این هواپیمایی صربستان در میان خطوط هوایی متعددی که زیر پرچم یوگسلاوی فعالیت می کردند فعال باقی ماند (به همین جهت کد پروازی آن JU است) و با نام آیروپوت در 1927 و خطوط هوایی جات در 1948 کار خود را آغاز کرد.
در طی سال های جنگ سرد، جات شبکه ای از مسیرهای هوایی منحصر بفرد را توسعه داد و تجهیزاتی از غرب و شرق خریداری نمود، با توجه به این موضوع که یوگسلاوی جزو کشورهای جنبش عدم تعهد بود.
پس از فروپاشی یوگسلاوی، جات تبدیل به پرچمدار حمل و نقل صربستان شد.
در 2013، خطوط هوایی اتحاد 49% از سهام این شرکت را خریداری نمود که منجر به تامین مالی مجدد و دوباره از سرگیری فعالیت های آن و نام گذاری آن به Air Serbia شد.

10. ایبِریا

سال تاسیس: 1927
اولین پرواز: دسامبر 1927
تعداد مسافرین در سال 2017: 9/54 میلیون نفر
این شرکت که سابقا خصوصی بود، کمی پس از شروع به کارش تحت حمایت دولتی قرار گرفت و حمل و نقل های پستی را بین مادرید و بارسلونا انجام می داد.
پس از وقفه ای که در اوایل دهه ی 30 میلادی به وجود آمد، با مشارکت آلمانی ها و توسط ملی گراها در طی جنگ داخلی اسپانیا دوباره احیا شد.
پس از جنگ، ایبریا که اکنون در دستان دولت قرار داشت، به عنوان پرچمدار حمل و نقل اسپانیا توسعه یافت.
در 1946، اولین خط هوایی بود که بین اروپا و آفریقای جنوبی پرواز کرد، ناحیه ای که بعنوان مسیر تجاری دوربرد ایبریا در طی تاریخچه اش هنوز باقی مانده است.
این خط هوایی در 2001 خصوصی سازی شد و در 2010 با خطوط هوایی بریتیش ایرویز ادغام گردید تا گروه خطوط هوایی بین المللی را تشکیل دهد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر