لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> صخره های روشه بیروت، تماشای تولد غروب در دامان مدیترانه
صخره های روشه بیروت، تماشای تولد غروب در دامان مدیترانه

صخره های روشه بیروت، تماشای تولد غروب در دامان مدیترانه

هر شهر و دیاری در این کره خاکی خودش را با یک سمبل و نماد در اذهان عمومی ثبت می کند. مصر را همه با اهرام ثلاثه به یاد می آوریم و یا ایتالیا را با ونیز یا حتی ایران خودمان را در سراسر دنیا برخی ها با همان تخت جمشید به یاد می آورند. این سمبل ها در ذهن ها می ماند و بعد با فرهنگ آدم هایی که ساکن آن سرزمین بوده اند تلفیق می شود. با سنت ها، آداب و رسوم، غذاها، پوشش و حتی علایق مردم آن سرزمین ترکیب شده و آنقدر منحصربفرد و جذاب می شود که از یاد بردنش غیرممکن می شود.

خاورمیانه از آن دست جاهایی است که در پهنای وسیع کره خاکی نامش با واژه دهشتناک جنگ گره خورده است. هر وقت نامی از خاورمیانه به گوش می رسد جنجال های سیاسی و سایه جنگ یک به یک در برابر چشمانتان ردیف می شوند غافل از اینکه خاورمیانه به تنهایی نیمی از بار تاریخ را به دوش می کشد و آنقدر افسانه، فرهنگ و اصالت را در خودش جای داده است که نظیرش در کمتر نقطه ای از زمین به چشم می خورد. این بار در میان زیبای های خاورمیانه سری به یکی از زیباترین شهرهای ساحلی خاورمیانه می زنیم. شهری که به سبب زیبایی و وجاهتش لقب عروس خاورمیانه را تصاحب کرده است. در این شهر کوچک و افسانه ای خودمان را به جایی می رسانیم که حالا نماد بیروت است و خیلی ها این جواهر زمردین خاورمیانه را با همین نماد به خاطر می آورند. صخره های روشه بیروت مقصد این باره ایران هتل آنلاین است.
صخره های روشه بیروت
صخره های روشه
بیروت بی شک وجیه ترین عروس خاورمیانه است. عروسی وزین که در آغوش آبی مدیترانه فرو رفته و دامان سرسبزش چشم هر رهگذری را می رباید. بیروت با کوهستان های بلندبالا، جنگل های انبوه، سواحل چشم نواز، خیابان های سنگ فرش، قهوه های خوش عطر، کافه های زیبا، مراکز خرید لوکس، آثار باستانی و کلی امتیاز دیگر لقب عروس خاورمیانه را از چنگ باقی رقبایش ربوده است و در منظر برخی ها پاریسی کوچک در قلب خاورمیانه است. گرچه سایه شوم جنگ سال هاست عروس زیبای خاورمیانه را آزرده خاطر کرده اما بیروت همیشه زیباست و گویی این زیبایی از ازل بوده و تا ابد ادامه خواهد داشت. در میان زیبایی های بی شمار بیروت، این شهرتاریخی، زیبا و چشم نواز ساحلی، سری به معروف ترین شان می زنیم. به صخره هایی که سال های سال است در نزدیکی ساحل بیروت ایستاده و گویی لبخند به لب به بیروت زیبا می نگرند. صخره هایی که گاه قاصد عشقند و گاه ساقی مرگ، صخره هایی که قرن هاست هم نشینی آرام برای ماهیگیران بیروت است و مامنی چشم نواز برای آن هایی که به دنبال گوشه ای دنج در بیروت افسانه ای هستند.
صخره های روشه بیروت
صخره ها را روشه می نامند و برای این نام عجیب هم تفاسیر بسیاری را سرهم می کنند. بر اساس معروف ترین فرضیات، روشه واژه ای فرانسوی و به معنای صخره است. برخی دیگر روشه را از ریشه واژه ای عربی به معنای سر می دانند. برخی هم فکر می کنند نزدیکی محله روشه به این صخره ها سبب شده تا آن ها را روشه بنامند غافل از اینکه شهرک به واسطه نزدیکی اش به صخره ها این نام را به امانت گرفته است. صخره های زیبای روشه را صخره های کبوتر یا صخره های عشق و حتی صخره مرگ نیز می نامند ولی در میان این عناوین متفاوت همان روشه و کبوتر از باقی مشهورترند. سال هاست امواج ساحل روشه خودشان را با بی تابی تمام به این صخره ها می کوبند اما روشه با صلابت تمام در جای خودش ایستاده و با صبوری ساحل را نظاره گر است.
صخره های روشه بیروت
شکل گیری صخره های کبوتر
اگر کنجکاوید که بدانید این صخره ها با این شکل و شمایل عجیبشان چطور سر از ساحل درآورده اند باید بدانید که بر طبق گفته ها بیروت 7 بار اسیر زلزله های ویرانگر و مهیب شده است و البته هر هفت بار هم سر از خاک برآورده و ققنوس وار به حیات باز گشته است. این صخره ها احتمالا در زلزله قرن 13 میلادی آن هم بر اثر جابجایی صفحات زمین متولد شده اند و این چنین تنها و غریب و البته پر رمز و راز در ساحل آرام گرفته اند. در میان دو صخره یکی بلند تر و خوش فرم تر است. این صخره چیزی در حدود 60 متر ارتفاع داشته و نسبتا عریض است. در انتهای پایینی صخره هم به طور طبیعی طاقی هلالی شکل گرفته و گذرگاهی جذاب را در وسط صخره به وجود آورده است.
صخره های روشه بیروت
در میان پایه های فرورفته صخره در دریا غارهای کوچکی هم متولد شده اند که دیدنشان حیرت انگیز است. بر تن لایه به لایه این صخره که نشان از نوع تولد و البته سن و سالش دارد گاه گیاهی هم از سر ذوق روییده و در انتهای صخره هم گیاهانی خودرو صحنه های زیبایی را خلق کرده اند. شکل و شمایل صخره هر بیننده ای را به یاد دروازه های سرزمین های افسانه ای و اساطیری می اندازد و گویی برای گذر از مدیترانه و رسیدن به آغوش بیروت باید از طلسم این صخره گذر کرد. صخره دوم اما در برابر ابهت صخره بزرگتر، مثل غلامی حلقه به گوش است و شکل و شمایل خاصی هم ندارد اما قرار گرفتنش در کنار صخره بزرگتر او را هم از تنهایی درآورده و منظره را شگفت انگیزتر کرده است.
1683369795 824 صخره های روشه بیروت، تماشای تولد غروب در دامان مدیترانه
تفریحات صخره روشه
سال های سال است که عشاق بیروت دست در دست هم تماشای زیباترین طلوع و صد البته زیباترین و بی نظیرترین غروب های خونین عروس خاورمیانه در اینجا در نزدیکی صخره های روشه به تماشا می نشینند. هر عکاس خوش ذوقی که پایش به بیروت برسد حتما یک عکس از غروب نفس گیر روشه نیز با خود به یادگار خواهد برد. اگر می پرسید چطور می شود این صخره را با این همه زیبایی و متانت صخره مرگ نامید پاسخ در روزهایی است که اگرچه گذشته اما در حافظه این صخره و ساحل ثبت شده است. چند ماجرای خودکشی از بلندای این صخره ها مرگ را قرین این زیبایی های مسلم کرده است. اما بعدها همه متفق القول به این نتیجه رسیدند که شاید عشقی شورانگیز آن ها در پریدن از روی صخره مصمم کرده است، بنابراین در بین مردم صخره های زیبا را صخره های عشق نامیدند تا برای ابد در خاطر سواحل مدیترانه باقی بماند.
صخره های روشه بیروت
صخره ها نزدیک محله مسکونی و تجاری روشه است و سال ها قبل خانه های ماهیگیران بیروتی تنها مجاوران این صخره های استثنایی بودند. بیروتی ها هر وقت که قصد تازه کردن دیدار با صخره های کبوتر را داشته باشند خودشان را به جاده المنار می رسانند. جاده ای ده کیلومتری در محاصره نخل های بلند قامت و استوار و ساحل طولانی مدیترانه. با مسیرهای سنگ فرش برای پیاده روی هایی با طعم عاشقانه و البته مسیری برای آن هایی که رکاب زدن در حوالی ساحل مدیترانه را با هیچ لذتی برابر نمی دانند. در طول خیابان المنار که حرکت کنید چشمتان به دستفروش هایی خواهد افتاد که حتی ماهی صید روز را هم برای عرضه آورده اند.
1683369796 448 صخره های روشه بیروت، تماشای تولد غروب در دامان مدیترانه
قهوه های عربی و شیرینی های مخصوص لبنانی که به صورت حلقه های تو خالی به شکل نان است در کنار ذرت های بوداده و بسیاری تنقلات دیگر به وفور به چشم می خورد. نسیمی خنک که شروع به وزیدن می کند و ساحل را موج روی موج می رقصاند، سر و کله جوانان بیروتی پیدا می شود و در کنار نرده های ساحلی و نیمکت های این خیابان دسته به دسته جمع می شوند. مراکز خرید لوکس و سنتی هم به وفور در این خیابان به چشم می خورد و هر رهگذری را وسوسه می کنند تا به آن سوی نخل ها رفته و سری هم به مغازه های گاها پرمشتری بزند. کافه ها و رستوران ها هم جای پایشان را اینجا محکم کرده اند و گاهی با سرو یک غذای مدیترانه ای و گاهی هم با نوشیدن یک نوشیدنی خوشمزه لحظاتتان را دلچسب تر می کنند آن هم با نمای زیبای صخره های روشه. همین که المنار به پایان می رسد روشه پدیدار می شود و صخره هایی که هم مشرف به ساحل و هم مشرف به صخره های روشه هستند پای هر عابری را برای لحظه ای ایستادن و تماشا کردن سست می کنند.
1683369796 232 صخره های روشه بیروت، تماشای تولد غروب در دامان مدیترانه
اگر در ساعات اولیه روز گذرتان به صخره های روشه بیافتد چشمتان به جمال آدم هایی روشن خواهد شد که چوب های ماهیگیریشان را علم کرده اند و با آرامش تمام مشغول ماهیگیر ی اند، پس اگر به ماهیگیری علاقمندید خودتان را به این دسته از ماهیگیرها برسانید و از زیبایی و آفتاب سواحل مدیترانه لذت ببرید. آنطرف تر عده ای در حال آفتاب گرفتن هستند، ماهیگیرها از هر سن و سالی به چشم می خورند. از پسرک های نوجوان 13، 14 ساله تا پیرمردهای مو سفید کرده 70، 80 ساله. در گوشه ای دیگر اما آن هایی که حالا در اوان جوانی هستند با شوق و ذوق فراوان و با به رخ کشیدن استعداد و شجاعتشان مسیر چند ده متری صخره های ساحلی تا ساحل را عمودی شیرجه می زنند و سر و صدا به پا می کنند.
صخره های روشه بیروت
سواحل زیبا و هزار رنگ مدیترانه یکی از بهترین مقاصد جهان برای غواصی و شنا کردن هستند. دنیای شگفت انگیز زیرآب با حضور مارماهی ها، لاک پشت ها، مرجان ها و حتی هشت پاها و گشت و گذار در میان صخره ها و سر زدن به دالان ها و غارها لذت غواصی تان را چند برابر خواهد کرد. در ساحل اما چند باشگاه غواصی حرفه ای با تجهیزات کامل و مدرن نیز تعبیه شده است که حتما به کارتان می آید. اما اگر به غواصی و شنا علاقه ندارید حتما قایق سواری را امتحان کنید و خودتان را به کمک قایق ها به صخره ها برسانید و از آبی زیبای مدیترانه نهایت لذت را ببرید. شیرجه قایق های تندرو در آغوش ساحل مدیترانه و ملاقات این صخره های عظیم از نزدیک، یکی از واجبات سفر به بیروت است.
صخره های روشه بیروت
روشه بخشی از تاریخ و هویت بیروت است. در کشفیات باستان شناسی صورت گرفته در همین منطقه ابزارهای سنگی به دست آمده که متعلق به دوران نوسنگی است و نشان از سکونت طولانی مدت انسان ها در بیروت و این خط ساحلی زیبا دارد. روشه با آداب و رسوم بیروتی ها هم گره خورده و حتی برخی مراسم مذهبی و اعتقادی شان را در نزدیکی صخره های روشه به انجام می رسانند. در روزهای کریسمس هم یک سری از آدم های خوش ذوق درخت کریسمس شان را اینجا بر فراز صخره روشه در ارتفاع 60 متری می آرایند که در ترکیب با چشم انداز رویایی مدیترانه بسیار استثنایی است.
صخره های روشه بیروت
البته بالا رفتن از این صخره ها به همین راحتی ها هم نیست و نیازمند کسب مجوز است. همین چند سال پیش یک صخره نورد با کسب اجازه از دولت لبنان و با حمایت یکی از برندهای مطرح ورزشی توانست با یک بندبازی حیرت انگیز خودش را بین صخره ها بر روی یک مسیر باریک جابجا کند و چشم خیلی ها را به سمت و سوی این صخره ها بکشاند.
صخره های روشه بیروت
دولت لبنان چند سالی است که طرحی را با وجود تمام مخالفت های مردمی تدارک دیده است تا ساحل روشه را به یکی از مناطق توریستی بدل کند و ساخت و سازهایی مدرن را بر ساحل مشرف به صخره های روشه در منطقه ای موسوم به روشه دالیا انجام بدهد. پروژه ای که به زعم بسیاری مخالف هویت تاریخی منطقه است و به جای سودمندی اتفاقا مضر نیز هست و چشم انداز طبیعی، تاریخی و جذاب این صخره ها را نیز دچار آسیب می کند.
صخره های روشه بیروت
روشه اکنون نماد بیروت است و گاهی به نام صخره بیروت شناخته شده و بر روی اغلب کارت پستال ها به چشم می خورد. خیلی ها در گوشه و کنار دنیا بیروت افسانه ای را با همین صخره به یاد می آورند و حالا صخره های روشه نمادی از هویت بیروت است و فضای اطراف آن فرهنگ سنتی این شهر زیبا را به خوبی به نمایش می گذارد. گشت و گذار در بیروت قطعا با بازدید از این صخره های زیبا و تماشای غروب خونین و معجره آسای ساحل دالیه روشه تمام و کمال خواهد شد. اگر سری به صخره های روشه نزنید بی گمان تصویرتان از بیروت ناتمام خواهد بود.
صخره های روشه بیروت
اگر قصد اقامت در اطراف این ساحل زیبا و صخره های شگفت انگیزش را داشته باشید بهترین و لوکس ترین هتل های بیروت را در همان حوال یا کمی آن سوتر از ساحل خواهید یافت. روشه در منتهی الیه غربی بیروت قرار گرفته است و می توانید با خطوط تاکسیرانی بیروت به راحتی خودتان را به این صخره های زیبا برسانید و یک روز خاطره انگیز و به یاد ماندنی را برای خودتان خلق کنید. به خاطر داشته باشید که حتما دوربین عکاسی تان را به همراه داشته باشید تا زیبایی های روشه را هم ثبت کنید.
دنیای زیبا و پر رمز و راز اطرافمان پر از جاذبه های دینی کم نظیر و تکرارنشدنی است که حتما ارزش رفتن و یکبار دیدن را دارد. ایران عزیزمان هم کم از این دست معجزه های طبیعی و باستانی ندارد. اگر قصد بازدید از شهرهای ایران و رزرو هتل را داشتید. از هتل های تهران گرفته تا هتل های یزد، اصفهان، شیراز و … تنها با چند کلیک ساده آن هم با تضمین کمترین قیمت و گاه تخفیفاتی درخور و با توجه به نظرات ارزشمند مسافرین قبلی هر هتل، به راحتی با چند کلیک ساده می توانید در ایران هتل آنلاین رزرو کنید و با خیال راحت تنها از سفرتان لذت ببرید.

رشد گردشگری حلال در ترکیه
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر