لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سد شوک در دل جنگل های اشکورات گیلان
سد شوک در دل جنگل های اشکورات گیلان

سد شوک در دل جنگل های اشکورات گیلان

شوک نام روستایی زیبا در استان گیلان است که از طبیعتی بکر و زیبا و آب و هوایی بسیار مطبوع برخوردار است. این روستا، یکی از روستاهای تاریخی محسوب می شود و در گذشته به عنوان یکی از شاه نشین های استان گیلان در منطقه کوهستانی اشکور بوده است. سد شوک، سدی تماشایی در میان جنگل های اشکورات گیلان است که محیطی بکر، آرام و باصفایی در اطراف خود ایجاد کرده است. اگر تمایل به سفر به استان سرسبز گیلان را دارید و برای اقامت خود به دنبال یک هتل مناسب می گردید، سری به سایت ایران هتل آنلاین زده و در آنجا نگاهی به لیست هتل های رشت بیاندازید؛ برای مثال هتل بزرگ گیلان (کادوس) رشت یک هتل پنج ستاره است که در بلوار منظریه رشت قرار دارد و فاصله آن تا دریای خزر حدوداً 30 کیلومتر می باشد و بسیاری از مهمانان ایران هتل آنلاین همیشه رضایت بالایی از این هتل داشته اند.

آشنایی با سد شوک

این سد از نوع خاکی بوده و اطراف آن مناظر زیبا و جنگلی وجود دارد که برای کمپ زدن و اندکی استراحت مکان بسیار دنج و مناسبی محسوب می شوند. دشت ها و مراتع اطراف سد همه سرسبز و آباد هستند و می توان در هوای مطلوب بهاری به گشت و گذار در این دشت ها پرداخت و عکس های زیبایی گرفت. این مکان برای چند ساعت کمپ زدن و پیک نیک بسیار مناسب است؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مکان به دلیل بکر بودن از امکانات گردشگری برخوردار نیست و در صورتی که تمایل به بازدید از آن را دارید، باید تمامی وسایل ضروری را با خود به همراه داشته باشید.
سد شوک
روستای شوک، روستایی بسیار زیبا در قسمت شرقی استان سرسبز گیلان می باشد که همانند بهشتی کوچک و گمشده است. این روستا یکی از روستاهای اشکور سفلی به حساب می آید. اشکور یک منطقه کوهستانی و تاریخی بوده و بنا بر شواهد تاریخی برخی طایفه های اشکانی در آن می زیسته اند.
اشکور از جنوب به قزوین، از قسمت غرب به املش و رودبار و از شرق به منطقه کوهستانی رامسر و تنکابن راه پیدا می کند؛ در شمال این منطقه نیز دامنه های کوهستانی رحیم آباد قرار دارند. باغ های فراوانی در روستای شوک وجود دارند که گردو، فندق، سیب محلی و به محصولات باغی آن ها هستند.
شوک از واژه شاه وک به معنای محل شاه گرفته شده است. به دلیل ییلاقی و سرسبز بودن این مکان، تعدادی از شاهان این منطقه را برای تفریح خود انتخاب می کردند. در روستای شوک زیار اشکورات شهرستان رودسر، سدی به نام شوک ساخته شده است. این سد که احداث آن 10 سال به طول انجامیده است، در سال 1393 به بهره برداری رسید.
سد شوک
سد شوک
آب سد شوک، زمین های کشاورزی اطراف و همچنین باغ های گردو و فندق روستاهای اشکورات را سیراب می کند. علاوه بر آن ها منطقه ییلاقی املش نیز از آب این سد که 18 متر ارتفاع دارد بهره منده می شود. منطقه اشکور تفرجگاه های زیادی دارد و یکی از آن ها جنگل لولمان است. جنگلی با انبوهی از درختان کاج وحشی که خود را در میان تخته سنگ های موجود در شیب کوه ها حفظ کرده اند. از دیگر امکان تفریحی اشکور می توان به تپه شاه کوه، غارهایی که سکونتگاه های انسان های نخستین بوده اند و جنگل ذربین اشاره کرد. این روستا برای گردشگری روستایی، بهترین گزینه است و آداب و رسوم جالبی در این آن وجود دارد. خانه های روستای شوک بسیار ساده و دارای ایوان هایی با نرده های چوبی هستند. زندگی به سبک روستایی در منطقه اشکور جاری است و مردمان آن بسیار مهمان نواز و خوش برخورد هستند.
سد شوک

بهترین زمان بازدید از سد شوک

اگر قصد دارید که این سد خاکی را کاملا پرآب ببینید و از آب و هوای دلپذیر مناطق اطراف آن نهایت استفاده را ببرید بهتر است در فصول بهار و تابستان برای سفر به منطقه یاد شده اقدام نمایید. این سد در منطقه ای ییلاقی واقع شده است بدین جهت در فصول سرد سال سفر به آن همراه با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
رشت
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر