لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> کشورهایی که شادی کردن در روز ولنتاین در آنها ممنوع است
کشورهایی که شادی کردن در روز ولنتاین در آنها ممنوع است

کشورهایی که شادی کردن در روز ولنتاین در آنها ممنوع است

علی رغم اینکه برای بسیاری از افراد روز ولنتاین یک مراسم بی ضرر و تنها برای جشن گرفتن عشق می باشد، اما این روز در همه جای دنیا هم از محبوبت چندانی برخوردار نیست. در حقیقت، در سال های اخیر برخی کشورها اقدام به ممنوعیت بزرگداشت این روز کرده اند. چه دلایل مذهبی و چه دلایل فرهنگی در میان باشد، جشن گرفتن این روز در برخی کشورها که در زیر به معرفی آنها پرداخته می شود ممکن است شما را به دردسر بیاندازد.

منشا پیدایش روز ولنتاین مقدس

در حالی که امروزه روز ولنتاین را به زیبایی توسط مردم جشن گرفته می شود، تصور اینکه چنین جشن رومانتیکی در دوران تعطیلات مذهبی قرون وسطی پدید آمد ممکن است دور از ذهن به نظر برسد. ولنتاین مقدس، یا در بعضی جا ها به ولنتینس نیز اشاره شده است، یکی از اولین شهدای مسیحی بود که در اواخر سده میانه به نماد و سمبلی از عشق مبدل شد.

با توجه به رسم و سنت آئین کاتولیک، از آنجایی که روزی را به منظور بزرگداشت افراد مقدس و مذهبی اختصاص داده اند و هر ساله آن روز مقدس را جشن می گیرند، چهاردهمین روز از ماه فوریه میلادی را نیز روز بزرگداشت ولنتاین مقدس در نظر گرفته اند.
روز ولنتاین

در قرن هجده میلادی، روز ولنتاین به روزی برای عشاق تبدیل شد تا در آن به رد و بدل کردن نامه های عاشقانه و هدایای خود به منظور نشان دان عشق و علاقه خود به یکدیگر بپردازند. گفته شده که ولنتاین مقدس کارتی را به زن جوانی داده و آن را با این کلمات ” از طرف ولنتاین تو” امضا کرده است که این امر موجب پدید آمدن سنت اهدای کارت هایی با مضمون عشق و علاقه در این روز شده است.
در چند صد سال بعد از آن، هر ساله روز ولنتاین توسط هزاران نفر در سراسر جهان جشن گرفته می شود. در بسیاری از موارد، بیشتر مفاهیم مذهبی از بین رفته اند و امروزه هم صنعت های چند میلیون دلاری، همچنین خیلی از چیز های دیگر. در کشورهای مانند ایالات متحده آمریکا و انگلستان، سالانه مقدار زیادی پول صرف خرید گل، کارت، شکلات و دیگر هدایا در این روز می شود.
جشن نه چندان دوست داشتنی ولنتاین

علی رغم اینکه این روز نسبتا پرطرفدار است، اما همه نیز از این جشن به ظاهر بدون خطر استقبال نمی کند. در حقیقت، برخی از کشورها پا را فراتر گذاشته و علاوه بر منع جشن گرفتن چنین روزی، فرادی را هم که در حال شادی کردن در این روز باشند، دستگیر می کنند.
ولنتاین در کشورهای عربی

در عربستان سعودی، ابراز عشق و علاقه در معرض عموم ممنوع است و مردان و زنان از نشان دادن علاقه خود در عموم منع شده اند. چندان جای تعجب نیست که جشنی که کلیت آن درباره ابراز علاقه، محبت و بوسیدن است هرگز در دولت های محلی محبوبیتی پیدا نخواهد کرد و شادی کردن در این روز رسما ممنوع شده است تا جایی که در سال 2012 پنج مرد را به جرم رقصیدن و نوشیدن مشروب با زنان و نقض قانون به 39 سال زندان و 4500 ضربه شلاق محکوم کردند.
در سال 2017 دادگاه عالی پاکستان تصریح کرد که برگزاری این جشن با سنت مسلمان سازگار نیست و این کشور نیز به لیست کشورهایی که شادی کردن در این روز را ممنوع کرده اند افزوده شد. به گفته برخی از مردم محلی، سنت روز ولنتاین، روابط خارج از زناشویی و بی شرمانه ای را که بر خلاف آموزه های اسلامی است، ترویج می دهد.
پاکستان اولین کشوری نیست که روز ولنتاین را مغایر با ارزش ها و اصول مذهبی تلقی کرده است: کشورهایی با اکثریت مسلمان مانند اندونزی و مالزی نیز با سخنانی مخالفت خودشان را با این مراسم اعلام کرده اند. دیگر ادیان نیز با این برگزاری جشن مشکلاتی دارند. در اکثریت هندو نشین ایالت اوریسای هند، سازمان مذهبی باجرانگ دال(Bajrang Dal) این تعطیلات را قدغن کرده اند و اعلام کردند که تنها افرادی را در حین ازدواج در این روز دستگیر شده اند حمایت خواهند کرد.

مبارزه فرهنگی
روز ولنتاین

البته همه کشورها نیز به دلایل مذهبی با این روز مخالفت نکرده اند: در سال 2011 دولت محلی در استان بلگراد روسیه روز ولنتاین را به دلایل ” امنیت معنوی” شدید سرکوب کرده اند. مقامات ادعا می کنند که “فضای حاکم بر این تعطیلات موجب پرورش ارزش های اخلاقی و معنوی در جوانان نمی شود”.
اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد اما برخی مکان های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا – جایی که انتظار می رود این سنت به قوت خود پا بر جا باشد – شروع به ممنوعیت جشن روز ولنتاین کرده اند. در چندین مدرسه ایالت های فلوریدا و مینه سوتا دانش آموزان از آوردن کارت و هدیه دادن در این روز منع شده اند.
در بعضی موارد، مدیران مدارس توضیح دادند که این موضوع به دلیل نشان دادن حساسیت های فرهنگی است. اگرچه، در موارد دیگر ممنوعیت ظاهرا محصول تلاش برای حفاظت از محیط زیست بوده و در یک مورد در بریتانیا، مدرسه ای ادعا کرده که کودکان “به اندازه کافی از نظر عاطفی پخته نشده اند تا از عهده این روز بر بیایند”.
به نظر می رسد در بعضی موارد، روز ولنتاین تنها مجبور است با سهم عادلانه خود از عشق یکطرفه مقابله کند.

رمانتیک ترین رستوران های دنیا را در نوروز 98 تجربه کنید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر