لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> جشنواره لاس فالاس، چهارشنبه سوری اسپانیایی
جشنواره لاس فالاس، چهارشنبه سوری اسپانیایی

جشنواره لاس فالاس، چهارشنبه سوری اسپانیایی

اسپانیا کشور جشنواره هاست، جشنواره های رنگارنگی که بیانگر شور و شوق و فرهنگ این کشور پر از هیجان هستند. این جشنواره ها هر سال در اوج شکوه و نشاط برگزار شده و گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کنند. در میان این جشنواره های هزار رنگ، جشنواره ی لاس فالاس یکی از زیباترین و جالب توجه ترین فستیوال های اسپانیاست، جشنواره ای که در روزهای پایانی زمستان برگزار شده و شباهت های بسیار زیادی به چهارشنبه سوری ما ایرانیان دارد. این جشنواره هر سال با آداب و رسوم خاص خود در شهر والنسیا برپا می شود، شهر شگفت انگیزی که در کنار رود توریا و در ساحل شرقی شبه جزیره ی ایبری واقع شده است.

این شهر بندری آرام در طی روزهای جشن به دنیایی از شور و هیجان تبدیل می شود، مجسمه های غول آسا، لباس های سنتی و شیرینی های محلی، نمادهای این جشن باشکوه هستند. مردم والنسیا با این جشنواره به استقبال بهار می روند و برای این شروع تازه مراسم خاصی را دنبال می کنند. با ما همراه باشید تا با این جشنواره ی بزرگ و نمادین بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های تهران در نوروز 98 بهترین ها را برای شما آرزو می کند.
جشنواره لاس فالاس
Las Fallas لاس فالاس جشنی است که هر سال در آخرین روزهای زمستان و به مناسبت رسیدن بهار در شهر والنسیا برگزار می شود. هر چند این جشن به نوعی با رستاخیز طبیعت گره خورده است و جشن استقبال از بهار محسوب می شود، اما روایت های زیادی در میان مردم والنسیا در مورد ریشه ها و دلایل برگزاری آن نقل می شود. یکی از معروف ترین روایت ها، روایتی است که بر اساس آن جشنواره ی فالاس ریشه در یک سنت کهن دارد. سنتی که در آن نجاران والنسیا چوب ها و مواد مازاد خود را روز قبل از مراسم سنت جوزف (19 مارس)می سوزاندند.
جشنواره لاس فالاس
آن ها همچنین ابزار و وسایلی که برای نگه داری چراغ های نفتی مورد استفاده بودند را می سوزاندند. زیرا از آن جا که این جشنواره مصادف با اعتدال بهاری بود، روزها به طور طبیعی بلند می شد و نجارها برای انجام کارهای خود، دیگر نیازی به چراغ نفتی نداشتند. در این دوران نجارها با این مواد مازاد اشکال و مجسمه های خاصی درست می کردند و گاهی با ساختن عروسک ها و پیکره های خیالی و رنگ آمیزی آن ها، رنگ و بوی جذاب تری به این جشن می دادند. روایت دیگری ادعا می کند که ریشه ی این سنت دیرین به زمانی برمی گردد که اعتدال و انقلاب بهاری را جشن می گرفتند و به نشانه ی پایان زمستان و آغاز روشنایی، آتش می افروختند. آن ها اشیاء و لباس های قدیمی و کهنه ی خود را در نیز آتش می انداختند تا به این ترتیب هم با لباس های نو به استقبال بهار بروند و هم آتش جشن را پرحرارت تر کنند.
جشنواره لاس فالاس
بنابراین لاس فالاس از یک سنت کهن و طولانی نشات گرفته است، رسمی که بر اساس آن روزهای پایانی زمستان را جشن می گرفتند و با افروختن آتش شادی خود را برای آمدن بهار ابراز می کردند و در نهایت طبق یک سنت قدیمی اروپایی عروسک ها و پیکره های ساخته شده که نمایانگر اشخاص حقیقی و خیالی بودند را با یک مراسم شاد و پرهیجان در این آتش می سوزاندند. امروزه بیشتر این عروسک های غول آسا از روی شخصیت های کارتونی، سیاسی و اجتماعی ساخته می شوند و این روایت، ماهیت طنز آمیزی را که امروزه در جشنواره ی لاس فالاس جریان دارد شرح می دهد.
جشنواره لاس فالاس
هر چند ممکن است افراد مختلف درباره ی منشاء این جشن با هم اختلاف داشته باشند، اما آن چه مسلم است این است که لاس فالاس یک جشن چند صدساله است. اولین شواهد ثبت شده در مورد این جشن به نیمه ی دوم قرن هجده ام اشاره می کند، زمانی که دولت والنسیا قوانین مختلفی را برای اجرای مراسم آتش سوزی وضع کرد و برای برافروختن آتش مناطقی را در نظر گرفت. واژه ی Falles (دروالنسیا) و Fallas (درزبان اسپانیایی )هر دو از واژه ی falla گرفته شده اند، این واژه در طول قرن ها یک مسیر طولانی را پشت سر گذاشته و این طور که از متون قدیمی بر آمده است، معنای اصلی و کاربرد اولیه ی آن به معنای مشعل بوده است، در این متون که متعلق به قرن سیزدهم می باشند، مشعل کانون توجه جشنواره است و روشن کردن آن ها در طول جشن یک حرکت نمادین محسوب می شود.
جشنواره لاس فالاس
در متون مربوط به قرن شانزدهم واژه ی falla به روشن کردن آتش و سوزندان اشیا قدیمی و دور انداختنی در آن اشاره می کند و درمتنی که مربوط به قرن هجدهم است این واژه به سوزاندن عروسک ها و پیکره های چوبی که حالتی طنزگونه دارند اشاره می کند. والنسیا شهر آرامی است که جمعیت آن در طی جشنواره ی لاس فالاس به دو برابر می رسد و عاشقان این جشنواره مثل پروانه ای که مجذوب شعله شده باشد به گرد آن می گردند و شهر را پر از هیاهو می کنند.
جشنواره لاس فالاس
این جشنواره ی پنج روزه از 15 مارس آغاز می شود و تا 19 مارس ادامه دارد، اما فضای پر تکاپوی جشن از روز اول مارس در شهر والنسیا به چشم می خورد. از این زمان هر شب نمایش فشفشه و ترقه بازی به نام mascletà در میدان آینتامینتو اجرا می شود، این نمایش بیشتر یک نمایش صوتی است و در این مدت ترقه ها با سر و صدای زیادی زمین را به لرزه در می آورند. نمایش های بصری از تاریخ 15 مارس شروع می شوند، زمانی که این جشنواره با La Plantà فعال می شود، زمانی است که بیش از 700 عروسک عظیم در اطراف شهر به راه می افتند و خیابان ها و جاده ها را با حرکت خود می بندند و مردم را به هیجان می آورند.
جشنواره لاس فالاس
امروزه برای بسیاری از مردم هدف اصلی جشنواره ی لاس فالاس ساختن مجسمه ها و نابود کردن آنهاست. این عروسک ها و پیکره های غول پیکر که از چوب، مقوا، گچ و خمیر کاغذ درست شده اند بسیار واقعی بوده و صحنه هایی از زندگی واقعی را به تصویر می کشند، آن ها صحنه های زشت یا خشن، طنز و حوادث روزمره را نشان می دهند. خیلی از این عروسک ها داستان های بلند و طولانی را نمایش می دهند و برای حرکت دادن آن ها در میدان ها، پارک ها و خیابان های والنسیا نیاز به جرثقیل می باشد. گاهی نیز چندین عروسک برای بیان یک داستان چندی بعدی یا یک صحنه ی حقیقی با هم هماهنگ می شوند.
جشنواره لاس فالاس
در طول جشن، مردم به اطراف شهر می روند، از آثار هنری و طنز و از شاهکارهای خلاقانه لذت می برند و شیرینی های سنتی را که در گوشه و کنار خیابان ها فروخته می شود،امتحان می کنند. عروسک های غول پیکر نیز بعد از نمایش در مکانی متوقف می شوند تا در روز موعد در آتش سوخته شوند. در این روز یکی از عروسک ها با توجه به رای مردم از نابودی در امان می ماند و این عروسک در موزه ی محلی فالاس در کنار عروسک های سال های قبل نگه داری می شود. با این که این جشنواره با آتش بازی روزانه، نمایش های طنزگونه و فانتزی برای چندین روز ادامه پیدا می کند و در نقطه ی اوج خود با سوزندان عروسک ها به پایان می رسد، اما طرفداران این جشنواره می توانند از رویدادهای جالب و جذاب دیگری مانند رژه، موسیقی، نمایش های گاوبازی، مسابقه های آشپزی، نمایشگاه گل و مراسم زیبای اطراف شهر لذت ببرند.

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای اروپا برای گردشگران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر