لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> راهنمای سفر >> 5 تا از اصلی ترین تمایلات فرودگاه ها در سال 2018
5 تا از اصلی ترین تمایلات فرودگاه ها در سال 2018

5 تا از اصلی ترین تمایلات فرودگاه ها در سال 2018

فرودگاه ها در طول تاریخ نوین (دوره مدرنیته)،‌ به شدت توسعه پیدا كرده اند. آنها در گذشته عملاً مراكز ترانزیتی بوده اند. با این حال، به تازگی تبدیل به مكان های جذابی جهت برآورده كردن تقاضاهای مشتریان شده اند. شاید روزی فرا برسد كه فرودگاه ها تبدیل به مقاصد واقعی گردند.
امنیت و تشخیص هویت (بیومتریك)

مسائلی همانند تروریسم یا مهاجرت های غیرقانونی فرودگاه ها را وادار به بررسی موارد امنیتی و تمام جوانب مرتبط با آن به شكلی فراگیر نموده است. براساس بررسی های بازار جهانی پیش بینی می شود كه‌ بازار مربوط به حوزه امنیت فرودگاهی در جهان، دارای ارزشی معادل 16 میلیارد دلار تا سال 2024 گردد. فرودگاه ها در حال برنامه ریزی برای انجام سریعتر و مشتری دوستانه تر فرآیند جابجائی مسافران و نیز تضمین حداكثری امنیت هستند.
فناوری كلید اصلی دستیابی به اهداف مطلوب فرودگاه ها است. تصویربرداری، كنترل های مرز چهره (تشخیص چهره)، دوربین های مداربسته و غیره به تدریج تبدیل به واقعیتی روزمره در فرودگاه ها می شوند. تمایلی دیگر در فرودگاه اجرائی سازی فرآیند تشخیص هویت در مسافرت های هوائی می باشد. شركت هائی همانند جِت بلو یا دلتا در زمینه فناوری های اثر انگشت و تشخیص چهره در حال تحقیق هستند. پیش از این برخی از فرودگاه ها مانند هِثرو در لندن،‌ ورودی های مجهز به تشخیص هویت خودكار را راه اندازی نموده اند. این فناوری در هواپیماها هم می توانند راه اندازی گردند، بطوریكه موجب لذت بخش تر شدن پرواز می شوند.
هوش مصنوعی و علم ربات ها
تکنولوژِی سفر
هوش مصنوعی در حال نفوذ و غلبه بر صنعت گردشگری است. این امكان در فرودگاه ها و شركت های هواپیمائی به كار گرفته می شود. بسیاری از این شركت ها مانند لوفتانزا، از ربات های سخنگویی رونمایی كرده اند كه توانایی پاسخگویی به سوالات آسان را دارند. نمونه ای دیگر از پیشرفت تكنولوژیكی به واقعیت تبدیل گشته است. برخی از فرودگاه ها برای كمك به مسافران در یافتن مسیرشان در ترمینال ها، از برنامه های كاربردی مسیریاب رونمایی كرده اند. بعلاوه، فرودگاه ها بطور فزاینده از ربات ها برای كمك به مسافران استفاده می نمایند. این انتظار می رود كه ربات ها بیشترین تأثیر را در كارهای عملیاتی داشته باشند. فرودگاه هانِدا در ژاپن به طور فعال در حال آزمایش ربات هایی است كه در بسیاری از زمینه ها امكان خدمت رسانی دارند. فرودگاه های دیگر پیش از این ربات های نظافت كننده یا ربات های راهنما را راه اندازی كرده اند. فرصت های بی شماری برای توسعه و پیشرفت تدریجی فرودگاه ها و ربات ها در سال 2018 وجود دارند.
فضای سبز
تکنولوژِی سفر
تمایلات زیست شناسانه مدرنِ جامعه نیز تا حدی توانسته تغییراتی را وارد محیط فرودگاه ها نماید. به هرحال، بسیاری از مسائل و مشكلات با این موضوع مرتبط هستند. به عنوان مثال، پاركهای ساخته شده در بیرون از محیط فرودگاه و نزدیك به باند پروازی،‌ می تواند مشكلات بسیاری برای هواپیماها به وجود بیاورد. ایجاد پارك در داخل سالن ها هم با توجه به این موضوع كه از شیشه های روكش دار برای پنجره ها به عنوان محافظ در مقابل نور خورشید استفاده می شود، می تواند باعث ایجاد مشكل گردد.
هنوز هم در این زمینه راه طولانی در پیش است، اما برخی از پروژه های فضای سبز تاكنون مشخص گردیده اند. به عنوان مثال پروژه باغچه پروانه در فرودگاه سنگاپور. كارشناسان معتقدند كه مفاهیم مورد استفاده برای این ایده كاربردی بوده و این مفاهیم در آینده هم بایستی مورد استفاده قرار گیرند. پتانسیل بالایی در این اقدامات وجود دارد كه در نتیجه تلاش می شود تا فرودگاه ها به مكان های سبزتری تبدیل گردند.
پاركینگ كمتر
تکنولوژِی سفر
در گذشته های نه چندان دور،‌ دیدن پاركینگ های پر از خودرو غیرعادی نبود. به هرحال، اخیراً محبوبیت شركت هایی مانند اوبر و لیفت تا حدی منجر به خلوت شدن اماكن اطراف فرودگاه ها شده اند. در نتیجه، بسیاری از فرودگاه ها در حوزه درآمدهای ناشی از پاركینگ ها با كاهش های شدیدی مواجه شده اند. بعلاوه، با پیشرفت فناوری و اجرایی سازی خودروهای بدون راننده (خود ران)،‌ مشكلات افزایش خواهند یافت. فرودگاه ها مجبور هستند تا ضرورتِ داشتن پاركینگ را دوباره مورد توجه قرار دهند. مشخصاً خودروهای بدون راننده نیز نیازمند جای پارك هستند، اما بر اساس نظر كارشناسان، صاحبان این خودروها بیشتر دوست دارند تا خودروی خود را به سوی منزل بفرستند تا اینكه بخواهند آنها را در پاركینگ فرودگاه رها نمایند. بنابراین طبق گفته آنها، آینده پاركینگ ها در فرودگاه ها با علامت سوالی بزرگ در چند سال آینده روبه رو خواهد شد.
جابجائی وسایل و چمدان ها
تکنولوژِی سفر
یكی دیگر از تمایلات فرودگاه ها،‌ تگ های الكترونیكی است. با پیشرفت تكنولوژی، طریقه جابجائی بارها و چمدان ها در حال تغییر است. برخی از شركت های هواپیمائی پیش از این در تلاش برای حل مشكل زیاد بودن تعداد چمدان ها بوده اند. به عنوان مثال لوفتانزا (در مشاركت با بَگ تَگ) یك تگ الكترونیكی چند بار مصرف را راه اندازی نموده است، بطوریكه مسافران نیازی به خریدن تگ های كاغذی برای هربار پرواز ندارند. امریكن ایرلاینز و بریتیش ایرویز سرویس تحویل چمدان را در لندن ارائه كرده اند، حال آنكه فیجی ایرویز این امكان را فراهم آورده تا مسافران چمدان هایشان را پیش از عزیمت، در هتل تحویل دهند. بعلاوه، در ماه ژوئن بخشنامه شماره 753 سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی موثر واقع خواهد شد. این بخشنامه ای است كه شركت های هواپیمایی را ملزم به ردیابی چمدان ها و بارها در داخل هواپیما،‌ در ورودی ها یا بخش ترانزیت می نماید. این هدف به منظور كاهش تعداد اشتباهات در جابجائی بارها و چمدان ها می باشد.

10 فرودگاه جدید در سراسر جهان که همه انتظار افتتاح آن ها را می کشند
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر