لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> هتل ها >> اقامتگاه سنتی قلعه وزیر، تجربه اقامت در قلعه ای قاجاری
اقامتگاه سنتی قلعه وزیر، تجربه اقامت در قلعه ای قاجاری

اقامتگاه سنتی قلعه وزیر، تجربه اقامت در قلعه ای قاجاری

از زمانی که آدم ها شروع به سفر کردن از شهری به شهر دیگر کردند، دغدغه محل اقامتشان را داشتند. کاروانسراها، مهمانسراها، متل ها و هتل ها در طول تاریخ بلند بالای سفر از سر رفع همین دغدغه به وجود آمدند. کم کم هتل ها از یکدیگر متمایز شدند و سر و کله ستاره ها پیدا شد. هتل های سه ستاره، پنج ستاره و غیره هر کدامشان برای جذب مشتری بیشتر گزینه های رفاهی بیشتر و سطح کیفی خدماتشان را افزایش می دادند تا ستاره هایشان را حفظ و یا ستاره ای دیگر کسب کنند. برای مثال بسیاری از هتل های یزد جزو بهترین هتل های کشور هستند با این حال هر ساله تمام تلاش خود را جهت ارتقا خود انجام می دهند. در سال های اخیر علاوه بر هتل های لوکس گردشگرانی که عاشق کشف حال و هوالی نوستالژیک هستند برای برقراری ارتباط بیشتر با فرهنگ، آداب و رسوم و تاریخ مردمان هر دیاری تمایل به اقامت در خانه های تاریخی و اصیل دارند. یکی از این خانه های زیبا اقامتگاه سنتی قلعه وزیر است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.
این طرز فکر سبب شد تا مردم کم کم به فکر احیای داشته هایشان افتاده و با داشته های بومی و آبا و اجدادی شان میهمانان بیشتری را به سوی خود جذب کنند. اقامتگاه هایی که بعدها به واحدهای بوم گردی شهره یافتند و حالا بازار جذب توریست چه از نوع داخلی و چه از نوع خارجی برای این اقامتگاه ها داغ داغ است. یکی از جدیدترین اقامتگاه های سنتی که در زمره وسیع ترینشان نیز قرار دارد در همین حوالی در شهر تاریخی و زیبای میبد افتتاح شده است. افتتاح هتل سنتی قلعه وزیر میبد بهانه ای است تا سری به این هتل استثنایی بزنیم.

اقامتگاه قلعه وزیر یزد | خانه ای سنتی در شهری با قدمت 1200 ساله

قدم در یزد که بگذارید بوی تاریخ به مشامتان خواهد رسید. گوشه گوشه این استان پهناور از خود شهر یزد گرفته تا شهرهای و روستاهای دوردستش، همگی ردی از تاریخ اند آن هم با رنگی از خاک. میبد یکی از همان گوشه هایی است که تاریخ و اصالتش را فریاد می کشد. مثلا همان نارین قلعه میبد که لقب قدیمی ترین ارگ سلطنتی جهان را به دوش می کشد، با قدمتی بیش از هفت هزار ساله خودش گواهی بر تاریخ بلند بالا و حیرت انگیز میبد است. اما باز هم از میبد فاصله گرفته و خودمان را به آبادی می رسانیم که چیزی بین 1200 تا 1300 سال قدمت دارد و قرن ها محل اقامت نسل به نسل رکن آبادی ها بوده است. رکن آباد در 5 کیلومتری شهر میبد و با آثار تاریخی متعدد و باغ های انار دلربایش این روزها به واسطه یکی از قلاع تاریخی اش برسر زبان ها افتاده است.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد
قلعه صحرایی وزیر رکن آباد یکی از دو قلعه تاریخی روستای رکن آباد است و بر اساس شواهد قلعه ای متعلق به اوایل دوره قاجار است و چیزی قریب به 300 سال قدمت دارد. قلعه ای وسیع با چشم اندازی باشکوه که حداقل 3000 متری وسعت دارد. این قلعه تاریخی تنها از خشت و گل با ملات ساروج ساخته شده اما با این حال بیش از سه قرن پابرجا مانده است. در نگاه اول قلعه وزیر با برج های مراقبتی اش خودنمایی می کند. قلعه یاد شده معماری بسیار جالبی دارد و در واقع محلی برای حفاظت مردم از شر اشرار بوده و کاربری خدماتی نیز داشته است.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد
قلعه با حیاطی وسیع، دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است و شامل دو طبقه می باشد. یکی از نکته های جالب در رابطه با قلعه صحرای وزیری قرار گرفتنش بین دو منزل مسکونی است. اگرچه سندی تاریخی در رابطه با این قلعه و منازل مسکونی اش وجود ندارد اما آنطور که از زبان بومیان منطقه شنیده می شود این خانه ها متعلق به فردی با نام وزیر بوده است که در آن ها ساکن بوده است. به وقت نیاز مردم عادی نیز می توانستند در اتاق ها و مکان های مجاور این خانه ها در داخل قلعه پناه بگیرند.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد
قلعه دارای اتاق ها، دالان ها، درب ها و پنجره های چوبی با شیشه های رنگی، سه دری ها، پنج دری ها و بخش های متعددی است و با تزئینات گچ بری ساده آراسته شده است. قلعه صحرای وزیر با گذر زمان دچار آسیب و تصرفات گوناگونی شده بود اما خوشبختانه چند سال قبل به مدد بخش خصوصی بازسازی شده و حالا بازهم مثل روزهای اولش سرپا شده است.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد

بخش های گوناگون اقامتگاه قلعه وزیر

در آذر ماه سال 1397 این قلعه پس از یک دوره بازسازی توسط بخش خصوصی احیا شده و با حضور معاون رئیس جمهور به عنوان یک هتل سنتی مورد بهره برداری قرار گرفت. این هتل زیبا دارای بخش های اقامتی متعددی است و 31 سوئیت اقامتی کاملا سنتی را دارا است که در داخل اتاق ها مجهز به حمام، تلویزیون، سیستم های گرمایش و سرمایشی و غیره است. برج های این مجموعه فاخر نیز تبدیل به اتاق های VIP شده و چشم انداز بسیار جالبی دارند.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد
از برخی اتاق های سه دری و پنج دری با چشم اندازی دلنواز به داخل قلعه به عنوان اتاق غذاخوری استفاده شده است که در نوع خود بسیار چشم نواز است و برخی دیگر نیز به عنوان واحدهای اقامتی مورد استفاده قرار می گیرد. از درب سنتی و چوبی مجموعه که وارد شوید، اتاق ها و سوئیت های اقامتی دور تا دور طبقه اول قلعه را فرا گرفته اند. با گذر از پله های قلعه به طبقه دوم می رسید که در طبقه دوم نیز کافی شاپی کاملا سنتی تعبیه شده است.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد
حیاط مرکزی عمارت با فضاسازی، درختکاری و گلکاری آراسته شده و نیمکت هایی در آن تعبیه شده است. این هتل سنتی علاوه بر واحدهای اقامتی، دارای امکاناتی رفاهی همچون رستوران، پارکینگ، نمازخانه، روم سرویس و غیره نیز است تا اقامتی دلچسب را در این قلعه تاریخی در ذهنتان برجای بگذارد. یکی دیگر از جذابیت های هتل سنتی قلعه وزیر برپا کردن دارهای زیلو توسط استادکاران قدیمی و کهنسال این رشته است. زیلو میراث ارزشمند میبدی ها است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده و اکنون نیز بسیاری از مردم میبد را به نام شهر جهانی زیلو می شناسند.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد
با اقامت در هتل سنتی قلعه وزیر می توانید سری هم به مسجد جامع 500 ساله روستای رکن آباد بزنید. فاصله کوتاه 5 کیلومتری تا میبد نیز سبب می شود تا به راحتی بتوانید از آثار باستانی و طبیعی این شهر زیبا بازدید کنید. نارین قلعه، کاروانسرای رباط، برج کبوترخانه، سلطون رشید و مسجد جامع میبد تنها بخشی از جاذبه های گردشگری شهر جهانی زیلو است. میبد یکی از شهرهای موفق در زمینه تولید کاشی، سرامیک و سفال است و اگر سری به بازار و مغازه های میبد بزنید حتما یادگاری های ارزشمندی از سفر به این بخش از ایران زیبا با خود به خانه خواهید برد.همچنین روستای رکن آباد و هتل قلعه صحرای وزیر در فاصله 40 کیلومتری یزد قرار دارند.
اقامتگاه قلعه وزیر رکن آباد میبد

اقامت در یزد

همانطور که گفته شد استان یزد دارای دیدنی های زیادی است؛ از این رو اگر سری به این دیار زده و قصد اقامت در یزد را دارید اقامتگاه های بومگردی استان یزد را از دست ندهید. اسکان در این اقامتگاه ها فرصت نابی است تا با فرهنگ و تاریخچه این خطه باستانی بیشتر آشنا شوید. شما عزیزان می توانید برای رزرو اقامتگاه مورد نظر خود به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کرده و تنها با چند کلیلک ساده، کار رزرو هتل را با تضمین پایین ترین قیمت و بهره مندی از بیشترین تخفیفات به صورت آنلاین انجام دهید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
آشنایی با هتل های سنتی اصفهان
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر