لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> ۹ حقیقت درباره ی قطب جنوب که شما را به شدت شگفت زده می کند
۹ حقیقت درباره ی قطب جنوب که شما را به شدت شگفت زده می کند

۹ حقیقت درباره ی قطب جنوب که شما را به شدت شگفت زده می کند

مردم درباره ی این قاره ی بزرگ در زیر سیاره ی ما اطلاعات کمی دارند ولی هرچه بیشتر یاد می گیریم٬ جالب تر می شود. این حقایق باورنکردنی درباره ی قطب جنوب را به عنوان مثال مطالعه کنید و با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین هوشمندانه سفر کنید.
قطب جنوب یکی از جالب ترین مکان ها روی کره ی زمین است. اطلاعات کمی درباره ی آن وجود دارد ولی ما سعی کردیم که آن ها مانند حقایق زیر٬ گردآوری کنیم و این ها به شگفتی آن می افزایند. این قاره ی بزرگ کاملا دور افتاده٬ به طرز عجیبی غیر قابل سکونت و بشر به بخش وسیعی از آن دست نزده است. توسط صفحه های یخی به ضخامت کیلومترها قفل شده است و بیشتر آب تازه ی زمین از اینجا تامین می شود و اطلاعات ارزشمندی از اقلیم زمین در گذشته را به همراه دارد.
ولی همه ی آن به علم مربوط نمی شود. قطب جنوب یکی از زیباترین و وحشی ترین مکان های روی سیاره است. به همین علت٬ درمیان دیگران٬ حدود ۳۰۰۰۰ توریست را هرساله به سمت ساختمان های علمی و نظامی خود جذب می کند.

۱. با وجود اسم آن (Antarctica)٬ در اینجا هیچ مورچه ای وجود ندارد.

شگفت انگیز است که اینجا یکی از مکان هایی در کره ی زمین است که هیچوقت کلونی مورچه ها در آن وجود نداشته است.
دیگر مکان ها٬ قطب شمال و بعضی از جزایر دور افتاده دور دنیا از جمله Greenland می باشند. ولی هرجای دیگر دنیا را که نگاه بیاندازید٬ حداقل یک گونه ی بومی از این موجودات کوچک باورنکردنی را پیدا خواهید کرد.

درواقع مورچه ها در همه جای دنیا هستند و تخمین زده می شود که آن ها حدود ۱۵-۲۵٪ از کل زیست توده ی حیوانی را تشکیل می دهند. با توجه به اندازه ی کوچک آن ها تعداد آن ها بسیار زیاد است و همیشه در حال رفت و آمد هستند.
۲. یک سنگ آسمانی رایگان برای همه است.

اگر به دنبال مغازه ای برای خریدن یک شهاب سنگ هستید٬ سفری را به قطب جنوب رزرو کنید. این قاره برای سقوط شهاب سنگ به آن معروف است و فقط شما باید آن ها را از روی زمین بردارید. این به آن معنی نیست که قطب جنوب بخشی از یک شهاب سنگ مغناطیسی است. سقوط شهاب سنگ ها در هر نقطه از کره ی زمین٬ احتمال یکسانی دارد.
دلیل شهرت آن این است که این قاره دارای چند ویژگی کلیدی است که باعث می شود آن ها را به آسانی در دسترس داشته باشید. بیشتر آن ها سفید هستند٬ خیلی سفید که باعث می شود شهاب سنگ های تیره مثل یک انگشت شست بزرگ دیده شوند.
اقلیم قاره نیز به خوبی از آن ها محافظت می کند – بسیار خشک است. هر شهاب سنگی که در جای دیگری بیافتد٬ برای مثال جنگل٬ به سرعت صدمه می بیند و خورد می شود. همچنین توده های یخی وجود دارند که تمایل دارند که آن ها را برداشته و در همان جا رها کنند. کمی شبیه به یک نوار نقاله ی طبیعی. این یعنی اینجا بهترین مکان برای داشتن یک قطعه از باقی مانده های فضایی هاست.

۳. مورچه ای نیست ولی دایناسورها وجود داشتند.
 No ants but it did use to have Dinosaurs

در طول دوران مزوزوئیک (۲۵۰ تا ۶۶ میلیون سال قبل)٬ قطب جنوب با دیگر قاره های کنونی به یکدیگر متصل بوده اند و نام آن Gondwanaland بوده است. و جای تعجب نیست که بقایای دایناسورهای بزرگ در چند دهه ی اخیر در اینجا پیدا شده است.
ا به امروز٬ فقط سه گونه از دایناسورها در اینجا پیدا و توصیف شده است که شامل گونه ی گوشتخوار بزرگ به نام Cryolophosaurus ٬ یک گونه ی گیاهخوار با گردن بلند به نام Glacialisaurus از دوره ی زموانی ژوراسیک و گونه ی گیاهخوار Ankylosaurian به نام Antarctopelta از دوره ی Cretaceous می باشد. ولی فقط دایناسورها نیستند که در اینجا پیدا شده اند٬ قطب جنوب عملا مخزن بسیار غنی و خوبی از فسیل های تاریخ کل زمین شناسی می باشد.

۴. یک انسان برای اولین بار در اینجا متولد شد
This chap was the first to ever be born there

درسال ۱۹۷۸ اولین انسان متولد قطب جنوب در اینجا زاده شد. اسم او Emilio Marco Palma است و از آن به بعد ۱۰ نفر دیگر در اینجا به دنیا آمده اند. پدر Emilio رئیس نیروی ارتش آرژانتسن در پایگاه تحقیقاتی Esperanza بوده است. این پایگاه در نزدیکی نوک شبه جزیره ی قطب جنوب بوده است. مادر او وقتی که ۷ ماهه باردار بود٬ از طریق هوایی به پایگاه آورده شد تا دوره ی سه ماهه ی خود را تکمیل کند. فراتر از اینکه ژست خوبی برای پدرش باشد٬ این بخشی از استراتژی آرژانتینی در زمینه ی اختلاف حاکمیتی در بخش خاصی از قاره بود. در حالی که آرژانتین در حال پیشروی و دستیابی به این قاره به عنوان بخشی از قلمروی ملی خود بود٬ کشورهای دیگر آن را به صورت بین المللی قبول نداشتند. همچنین قسمت های دیگر آن قبلا توسط شیلی و انگلستان مورد ادعا قرار گرفته بود.

5 سفر ماجراجویانه و فراموش نشدنی در طول دو قطب
ادامه مطلب

۵. بعضی از بخش های آن برای حدود ۲ میلیون سال برف و باران را به خود ندیده است.
با وجود اینکه بیشتر این قاره پوشیده از برف و یخ است٬ مناطقی نیز وجود دارد که کاملا بدون یخ هستند. در حقیقت٬ حدود ۱٪ از این محیط ( ۴۰۰۰ کیلومتر مربع) به طور دائم بدون برف است. این مناطق دره های خشک یا مرغزار در میان کویر قطب جنوب نام دارند. این ها بعضی از خشن ترین و خشک ترین محیط زیست های روی زمین را دارند و تخمین زده می شود که حدود ۲ میلیون سال برف یا باران ندیده اند. بعضی از مطالعات نشان می دهند که این مناطق بدون یخ٬ ممکن است تا پایان قرن ۲۱ گسترش یابند. اگر درست باشد٬ می تواند تاثیر بزرگی روی تنوع زیستی قاره بگذارد.

۶. اینجا مکانی از آتش و یخ است.
It is a place of fire and ice

قطب جنوب به درستی سرزمینی از تضادها است. در حالی که قسمت وسیعی از آن در زیر توده های سنگین برف پوشیده شده است٬ چندین آتشفشان نیز دارد. یکی از آن ها Mount Erebus می باشد که در واقع فعال ترین آتشفشان جنوبی دنیا است. این آتشفشان تنها چیزی است که به عنوان دریاچه ی گدازه شناخته می شود. این ها قادر به نگهداری بدنه ی ماگمای مایع برای مدت طولانی با وجود شرایط انجماد سخت قاره می باشند.
آتشفشان فعال دیگر٬ Deception Island می باشد که در زیر صفحه های یخی قاره دفن شده است. این آتشفشان دائما فوران می کند اما شما هرگز از سطح آن متوجه نمی شوید.

۷. این قاره از کشور ایالت متحده بزرگتر است.
It is bigger than the continental United States

قطب جنوب کاملا بزرگ است. مساحت سطح آن حدود ۱۴ میلون کیلومتر مربع تخمین زده شده است.
در زمستان ابعاد آن بزرگتر می شود٬ چون یخ ها سواحل آن را می پوشانند.
مساحت سطح ایالت متحده حدود بیش از ۹ میلیون کیلومتر مربع تخمین زده شده است و ۱.۵ برابر قطب جنوب از آن بزرگتر است. این کاملا شگفت انگیز است. اکثر وسعت این فضای باز هرگز توسط انسان ها کشف نشده است. بسیار هیجان انگیز است که در این قاره ممکن است در آینده چه چیزهایی پیدا کنیم.در حقیقت٬ تقریبا ۶۰ برابر بزرگتر از بریتانیایی می باشد که حدود ۲۴۰۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.
و این قبل از آن است که ما حتی موضوع یخچال ها را در نظر بگیریم.

قطب جنوب، سفر با کشتی کروز به قعر دنیا
ادامه مطلب

۸. یکی از آبشارهای آن شبیه به فیلم های ترسناک است.
بعضی مواقع نام های مکان ها برای هدف خاصی قرار داده می شوند. یکی از مثال های آن آبشار خونین در قطب جنوب است.
و اسم آن کاملا منطبق بر واقعیت آن است. درواقع این یک جریان طبیعی از اکسید غنی آب شور است. می توانید در زبانه ی Taylor Glacier در قطب جنوب آن را پیدا کنید. آبشار در طول زمان به صورت گاه و بیگاه ظاهر می شوند. منبع این خون – آب قرمز رنگ – یک استخر وابسته به زیر توده ی یخ است که وسعت آن ناشناخته است. این آبشار در سال ۱۹۱۱ توسط زمینشناس استرالیایی Griffith Taylor که اولین فردی بود که این منطقه را پیدا کرد٬ کشف شد. نام این آتشفشان به خاطر وی می باشد.

۹. قطب جنوب یک منبع بزرگ از ذخیره ی آب شیرین است.
Antarctica is an enormous freshwater stash

تخمین زده می شود که قطب جنوب اکثریت قریب به اتفاق یخ کل کره ی زمین را دارا باشد. با وجود یخ های آن٬ گفته می شود حدود ۷۰٪ از آبهای شیرین سیاره در آنجا حبس شده است. ولی برای واضحتر شدن این دیدگاه٬ که ممکن است خیلی زیاد به نظر برسد باید گفت که این تنها ۲ درصد از کل تغذیه ی آب کره ی زمین می باشد.
همچنین تخمین زده شده است که اگر تمامی یخ های قطب جنوب آبشوند٬ سطح کل آب سیاره ۶۱ متر بالا می آید و تغییرات زیادی را در اقلیم جهانی می گذارد. کان قاره در قطب جنوب۲ به این معنی است که اینجا نسبت به دیگر قاره های زمین کمترین تابش خورشیدی را دریافت می کند. به همین دلیل دمای متوسط تمام سال معمول زیر صفر است و یعنی آب ها معمولا به حالت یخ زده هستند.
دما می تواند تا -۸۲ درجه ی سلسیوس کاهش یابد ولی میانگین دما -۱۰ درجه ی سلسیوس در سواحل و در بالاترین ارتفاعات -۶۰ درجه است.

قطب جنوب، سفر با کشتی کروز به قعر دنیا
ادامه مطلب

4.7/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر