لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> نوروز گردی در تهران
نوروز گردی در تهران

نوروز گردی در تهران

با شنیدن نام تهران شاید کمتر کسی به زیبایی ها و اماکن دیدنی این شهر فکر کند. در سال های گذشته نام تهران را اغلب در کنار نام هایی مانند آلودگی هوا و ترافیک شنیده ایم. اما در برخی از اوقات سال می توان در زیر آسمان آبی تهران نفس کشید و در خیابان های خلوت آن به تهران گردی پرداخت.

نوروز را می توان به تهران سفر کرد و از زیبایی های آن لذت برد. تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر با این کلان شهر جذاب است. هتل های تهران نیز در این ایام پذیرای مهمانان شهرستانی هستند که در این میان، هتل پارسیان آزادی و هتل هما، دارای طرفداران زیادی هستند.
اما برای آشنایی بیشتر با شهر تهران و اماکن دیدنی آن باید از مراجع مناسب، اطلاعات مفیدی را کسب نمایید. در ادامه به معرفی بهترین اماکن تهران برای بازدیدهای نوروزی می پردازیم.
معرفی تهران:
تهران پایتخت کشور ایران است که پر جمعیت ترین شهر کشور نیز به شمار می رود. شهرستان تهران مرکز استانی به همین نام است. در این شهر بزرگ حدود ۸۶۹۳۷۰۶ نفر زندگی می کنند. این شهر سومین شهر پر جمعیت خاورمیانه نیز به شمار می رود.
1683365519 525 نوروز گردی در تهران
ارتفاع این شهر از سطح دریا بین ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متر است. این تفاوت در ارتفاع به سبب وجود ناهمواری های بسیار در این شهر است که آن را به دو بخش دشت و کوهپایه تقسیم نموده است. شهر تهران در حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و آب و هوای منطقه ای آن نیمه خشک می باشد.
تهران بزرگ ترین شهر فارسی زبان جهان محسوب می گردد. اما در این شهر اقوام مختلفی از سراسر ایران زندگی می کنند. اغلب مردم این شهر مسلمان و شیعه دوازده امامی می باشند. اما اقلیت های مذهبی نیز بخشی از جمعیت این شهر را تشکیل داده اند.
پیشینه تاریخی شهر تهران به دوران نوسنگی باز می گردد. حفاری های باستان شناسی در این منطقه به کشف اسکلت های انسان با قدمتی بالغ بر ۷۰۰۰ سال منجر گردیده است. در سال ۱۱۶۵ ه.ش، آقا محمد خان قاجار این شهر را به عنوان پایتخت حکومت خود برگزید و رشد و شکوفایی تهران آغاز گردید.
1683365520 817 نوروز گردی در تهران
شهر تهران یکی از قطب های اصلی صنعت کشور محسوب می شود که ۲۱ درصد از تولیدات ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است. این شهر همچنین نقش بسیار مهمی در صنعت توریسم و گردشگری ایران دارد. در این شهر اماکن دیدنی نظیر برج میلاد، میدان آزادی و … قرار دارد که در ادامه بیشتر به معرفی آنها می پردازیم.
باغ موزه مینیاتور تهران:
باغ موزه مینیاتور در شرق تهران قرار دارد. این مکان زیبا مملو از ماکت های آثار ملی کشور است که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ موزه زیبا، حدود ۳ هکتار وسعت دارد.
1683365520 565 نوروز گردی در تهران
در این باغ موزه می توان ماکت اماکنی نظیر تخت سلیمان، تخت جمشید، میدان نقش جهان اصفهان، گنبد سلطانیه، ارگ بم و … را مشاهده کرد. باغ موزه مینیاتور تهران در شمال خیابان جانبازان (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان واقع گردیده است.
عمارت شمس العماره:
یکی از بناهای تاریخی به جای مانده از دوره قاجار در تهران، عمارت شمس العماره می باشد. این بنا ضلع شرقی ساختمان کاخ گلستان را تشکیل داده است. این عمارت در سال ۱۲۱۰ ه.ش ساخته شده است و آن را کاخ شاهنشاه می نامند.
1683365520 464 نوروز گردی در تهران
طراحی و تزیینات این عمارت، آن را نسبت به سایر ابنیه تاریخی متمایز ساخته است. شمس العماره دارای ساختمانی ۵ طبقه است که ارتفاعی بالغ بر ۳۵ متر دارد. این سازه در زمان ساخت، بلندترین ساختمان تهران به شمار می رفته است.
برای نخستین بار در ساختمان سازی، برای ساخت این بنا از فلز استفاده شد. روزگاری عمارت شمس العماره نمادی از شهر تهران محسوب می شد. این عمارت از دو برج مشابه تشکیل شده است که به وسیله کاشی کاری، تزیین شده است. طبقه اول شمس العماره را ایوان و تالار شاه نشین تشکیل می دهد. سایر طبقات شامل اتاق های کوچکی هستند که با آینه کاری و نقاسی تزیین شده اند.
کاخ موزه سعدآباد:
مجموعه ای از کاخ ها و عمارت های تاریخی در تهران وجود دارد که به کاخ موزه سعدآباد شهرت یافته است. این مجموعه زیبا در شمالی ترین منطقه تهران و در منطقه دربند قرار گرفته است. مساحت کاخ موزه سعدآباد در حدود ۱۱۰ هکتار است.
1683365520 836 نوروز گردی در تهران
۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی در اطراف این مجموعه زیبا قرار دارد که بر زیبایی بصری آن افزوده است. رودخانه جعفرآباد از وسط محوطه کاخ موزه سعدآباد عبور می کند. این مجموعه شاهد گذر سه دوره از تاریخ، یعنی دوره قاجار، پهلوی اول و دوم و انقلاب بوده است.
موزه آبگینه:
موزه آبگینه یکی دیگر از ابنیه تاریخی شهر تهران است که در دوره قاجار ساخته شده است. این مکان در خیابان سی تیر شهر تهران قرار دارد. این بنا، موزه تخصصی شیشه و سفال محسوب می شود. هر ساله افراد زیادی از این موزه بازدید می کنند.
1683365520 882 نوروز گردی در تهران
در ابتدا این بنا به عنوان خانه و محل کار قوام السلطنه مورد استفاده قرار می گرفته است. اما در سال ۱۳۵۵ ه.ش، این عمارت قاجاری به دفتر کار فرح پهلوی تبدیل شد. ساختمان هشت ضلعی موزه آبگینه، مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰ متر مربع دارد. قدیمی ترین شیشه های کشف شده از معبد چغازنبیل در این بنا نگهداری می شوند.
پل طبیعت:
در عباس آباد تهران یک پل دو طبقه وجود دارد که مخصوص به پیاده روی و عبور و مرور افراد است و امکان عبور خودرو از آن وجود ندارد. پل طبیعت متصل کننده بوستان طالقانی و آب و آتش است و بر روی عرض بزرگراه مدرس ساخته شده است.
1683365520 880 نوروز گردی در تهران
در مهر ماه سال ۱۳۹۳ این پل افتتاح گردید. وزن پل طبیعت بالغ بر ۲۰۰۰ تن می باشد و طولی بیش از ۳۰۰ متر دارد. عرض این پل در نقاط مختلف، متفاوت بوده و بین ۶ تا ۱۳ متر می باشد. ارتفاع این پل زیبا از سطح زمین بیش از ۴۰ متر است. در ساخت این پل از معماری پل خاجو نیز الهام گرفته شده است.
میدان آزادی:
میدان آزادی پیش از انقلاب اسلامی با نام میدان شهیاد شناخته می شد. این میدان امروزه بزرگترین میدان شهر تهران به شمار می رود که در غرب این شهر قرار دارد. میدان و برج آزادی در سال ۱۳۴۹ ه.ش به دستور محمدرضا پهلوی ساخته شد.
1683365521 550 نوروز گردی در تهران
میدان آزادی بیضی شکل است و در مرکز آن برج آزادی قرار دارد. مساحت این میدان حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع می باشد و پس از میدان نقش جهان اصفهان، دومین میدان بزرگ ایران است. برج آزادی که در مرکز این میدان قرار گرفته است، دارای ارتفاع ۴۸ متری می باشد.
برج میلاد:
برج میلاد یک برج مخابراتی چند منظوره است که در شمال غربی شهر تهران قرار گرفته است. برج میلاد با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان است. برج میلاد دارای ۱۳ هزار متر مربع زیر بنا می باشد.
1683365521 511 نوروز گردی در تهران
به طور کلی این برج دارای ۱۲ طبقه مجزا است که سبب شده تا از اکثر نقاط شهر تهران قابل رویت باشد. ساخت این برج در دی ماه سال ۱۳۷۶ آغاز گردید و پس از ۱۱ سال بالغ بر ۴۰ درصد از آن ساخته شد. سرانجام در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۸۷، برج میلاد افتتاح گردید.

خیابان غذا سی تیر تهران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر