لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> صومعه تاتو ارمنستان
صومعه تاتو ارمنستان

صومعه تاتو ارمنستان

در این دنیا به این بزرگی طبیعی است که مکان های جذاب بسیاری وجود داشته باشد. مکان هایی که هر یک در جایگاه خود مقصد مناسبی برای سفر و گردش می باشد. صومعه تاتو یکی از این مقاصد گردشگری است که در دل طبیعتی بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته است. این صومعه در قاره اسیا، کشور ارمنستان، استان سیونیک، روستای تاتو واقع شده و قدمت آن به چند صد سال پیش بر می گردد. صومعه تاتو یکی از قدیمی ترین و مهم ترین کلیساهای ارمنستان است. دیدن از این صومعه با توجه به سوار شدن بر طولانی ترین تله کابین بدون توقف جهان و عبور از فراز طبیعتی زیبا هم فال است و هم تماشا.

برای رفتن به کشور ارمنستان در هر نقطه از ایران که هستید می توانید چند روزی را در تهران بمانید و از جاذبه های آن دیدن کنید. بهترین گزینه برای اقامت در تهران رزرو اینترنتی است چون تهران شهر بزرگی است و هتل های فراوانی دارد در نتیجه برای جلوگیری از سردرگمی در انتخاب هتل می توانید به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید و لیست کامل هتل های تهران را تنها با یک کلیک مشاهده بفرمایید و بعد از مطالعه ی مشخصات هر یک، هتلی را که مد نظر دارید انتخاب و رزرو کنید و با خیال راحت عازم شوید. از طرفی از تخفیفات خوبی بهره مند گردید و سفری به صرفه داشته باشید.
صومعه تاتو ارمنستان
معرفی کلی
صومعه تاتو (Tatev Monastery) یکی از مهم ترین صومعه های کشور ارمنستان است. از طرفی یک جاذبه ی پرطرفدار برای این کشور محسوب می شود. این صومعه به عنوان یکی از قدیمی ترین سازه های ارمنستان دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بسیاری است. برای رفتن به صومعه تاتو می توان بر طولانی ترین تله کابین بدون توقفی که نام آن در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده استفاده کرد و تصاویر بی نظیری از طبیعت را زیر پای خود نظاره گر بود.
صومعه تاتو ارمنستان
ارمنستان کشوری پر از صومعه ها و کلیساهای تاریخی است اما صومعه تاتو چیز دیگری است. تاتو صومعه ای کوچک و زیبا است که در لبه پرتگاهی عمیق در روستایی به نام تاتو و در دل طبیعتی کوهستانی قرار گرفته است. قدمت این صومعه به حدود قرن چهارم میلادی بر می گردد. صومعه تاتو سال های سال علاوه بر پایگاه مذهبی منطقه به عنوان مرکز فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ارمنستان نیز شناخته شده است. به طوری که زمانی مرکز اسقفی استان سیونیک و زمانی دیگر مهم ترین دانشگاه قرون وسطایی منطقه به شمار می رفته است. صومعه تاتو در واقع مجموعه ای شامل 3 کلیسا است و بخش های دارد که در طول زمان کاربری های متفاوتی داشته و مورد استفاده راهبان و کشیشان مختلف بوده است.
صومعه تاتو ارمنستان
تاریخچه صومعه تاتو
صومعه تاتو به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین صومعه های ارمنستان بر روی فلاتِ بازالتی بزرگی در نزدیکی رود وُرتان (Vorotan) بنا شده است. دلیل ساخت این بنا در این مکان قدمت و اهمیت فلات تاتو است. سال ها قبل از میلاد مسیح در محل فعلی صومعه تاتو، معبدی وجود داشته که محل پرستش بت ها بوده، این معبد که قدمت آن به چند صد سال پیش می رسد تا زمان ظهور مسیحیت در ارمنستان همچنان پابرجا بوده اما در اوایل قرن چهارم توسط پیروان مسیح تخریب شده و به جای آن کلیسایی کوچک و ساده بنا گشته است.
صومعه تاتو ارمنستان
تا اوایل قرن نهم میلادی صومعه تاتو تنها شامل این کلیسای کوچک بود اما دقیقا در همین زمان با کمک ‌های مالی شاهزاده فیلیپ سیونیک (Prince Phillip)، کلیسای جدیدی در نزدیکی کلیسای قبلی ساخته شد و مورد استفاده ی اسقف اعظم سیونیک قرار گرفت. با گذشت زمان، این دو کلیسا به مرکز مهم اقتصادی و سیاسی استان سیونیک تبدیل شدند به طوری که دیگر برای مسئولانِ مذهبی فضای کافی نداشتند. بنابراین، اسقف هوانس (جان) که اسقف وقت بود با حمایت ‌های مالی شاهزاده آشوت (Prince Ashot)، حاکم وقت، صومعه جدیدی را بنا کرد. بعد از این، روز به روز شکوه و محبوبیت صومعه تاتو بیشتر شد تا حدی که در اوایل قرن یازدهم، این صومعه میزبان 1000 تن راهب و تعداد زیادی از هنرمندان ارمنی بود.
صومعه تاتو ارمنستان
طی چند قرن اخیر، اتفاقات مهمی در اطراف صومعه تاتو رخ داد. طی دو قرن هفدهم و هجدهم میلادی ساختار صومعه بازسازی شد و بخش های جدیدی به آن افزوده شد. اما حدودا در همین زمان آقا محمدخان قاجار به این صومعه حمله کرد و در آن خرابی هایی را به بار آورد. در قرن نوزدهم، روس ها و جمهوری شوروی تقسیمات مذهبی و سیاسی ارمنستان را تغییر داده و ترتیبی دادند که صومعه تاتو جزء محدوده اسقفی ایروان محسوب شد. در سال ۱۹۲۱ صومعه تاتو مرکز سیاسی و فرهنگی منطقه بود. آخرین آسیب جدی که صومعه تاتو در طول تاریخ به خود دید به زلزله سال 1931 بر می گردد. زلزله ای که باعث تخریب چند بخش از صومعه از جمله گنبد کلیسای سنت پل و پیتر و برج ساعت شد. البته خوشبختانه در سال های بعدی، کلیسای سنت پل و پیتر بازسازی شد اما متاسفانه برج ساعت هرگز بازسازی نشد و همواره اثار خرابی در آن دیده می شود.
صومعه تاتو ارمنستان
ساختمان های صومعه تاتو
اولین موردی که در نزدیک شدن به صومعه تاتو به چشم می خورد دیواری بلند و مستحکم است که دور تا دور مجموعه را در بر گرفته است. پس از ورود به صومعه، کلیساهایی دیده می شوند که هر یک ترکیبی از معماری های سال های مختلف از تاریخ اند. همان طور که اشاره شد صومعه تاتو مجموعه ای شامل سه کلیساست. این سه کلیسا با نام‌ های سنت پل و پیتر، سنت گریگوری روشن‌گر و سنت مری شناخته می شوند. کلیسای سنت گریگور روشن گر قبل از همه و در اوایل قرن نهم بنا شده است. پس از آن طی سال های 895 تا 906 میلادی کلیسای سنت پل و پیتر به مجموعه اضافه شده و در سال 1043 سالنی طاق دار در نزدیکی دیوار جنوبی این کلیسا ساخته شد. در نهایت در سال 1089 میلادی، آخرین کلیسای صومعه، به نام کلیسای سنت مری (مریم مقدس) در قسمت شمالی مجموعه بنا شد.
صومعه تاتو ارمنستان
این در حالی است که در قرن دهم همراه با تکمیل کلیسای سنت پل و پیتر، سازه ای پاندولی شکل و مرتفع به نام گاوازان در بخش جنوبی کلیسا ساخته شد. جالب است بدانید که این ستون متحرک، نوعی زلزله نگار تاریخی محسوب می شود. ساختمان کلیسای سنت گریگور روشن گر با زلزله ای که در قرن دوازدهم رخ داد، آسیب هایی جدی دید و نزدیک یک قرن چیزی شبیه یک خرابه بود اما در سال 1295 میلادی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت.
صومعه تاتو ارمنستان
در قرن چهاردهم میلادی، برای افزایش امنیت صومعه، دیوارهایی دفاعی در بخش های جنوبی، غربی و شمالی آن ساخته و ساختمان هایی با کاربری هایی مانند اداری، مسکونی و … احداث شدند. با گذر زمان و افزایش تعداد مراجعه کنندگان و ساکنان صومعه، در قرن هجدهم خانه ای برای سکونت اسقف بزرگ، اتاق هایی برای راهبان و بخش هایی مانند آشپزخانه، سالن غذاخوری، انباری و نانوایی برای اهالی صومعه ساخته شد. همچنین اتاق های شانزده گوش با سقف های کمانی، در کنار دیوارهای دفاعی مورد ساخت و ساز قرار گرفتند.
در قرن هجدهم، مقبره گریگور تاتواتسی، آخرین قدیس کلیسای حواریون ارمنی نیز در کنار دیوار غربی کلیسای سنت گریگور ساخته شد. در انتهای قرن نوزدهم نیز مسئولان صومعه یک هشتی و برج ناقوس به ورودی غربی کلیسای سنت پل و پیتر افزودند.
با این تفاسیر از جمله بخش های مختلف و دیدنی صومعه تاتو می توان به کلیسای سنت پل و پیتر (سنت پاگوس-پتروس)، کلیسای سنت گریگوری روشن‌گر، کلیسای سنت مری (مادر خدا یا سنت آستواتزادین)، گاوازان (ستون جنبان)، اتاق روغن گیری و آسیاب سنگی دزیت هان و حجره‌های راهبان اشاره کرد.
صومعه تاتو ارمنستان
تفریحات
از آن جا که صومعه تاتو در دل طبیعتی زیبا قرار گرفته بازدید از آن به دیدن از بناهای تاریخی محدود نمی شود. از جمله تفریحاتی که در این منطقه می توان انجام داد و از آن لذت فراوان برد پیاده روی و طبیعت گردی است. این منطقه موقعیت فوق العاده ای برای پیاده روی و طبیعت گردی دارد. در این میان می توان به پل طبیعی شیطان بر روی تنگه وُرُتان هم سری زد. پلی که اگر از روی آن بگذرید به استخری طبیعی در میان صخره های سنگی می رسید.
تفریح مورد توجه بعدی عکاسی است که پای ثابت تفریحاتی در دل طبیعت است. این منطقه مناظر چشم نواز و بی نظیری را به عرصه نمایش می گذارد که حتما باید از آنها عکاسی کنید. تفریح بعدی دوچرخه سواری است. برای دوچرخه سواری می توانید از مسیر کاپان (1) – تاتو استفاده کنید. آخرین تفریح مهیج، پاراگلایدر (چتربازی) است که یکی از تفریحات جذاب بر فراز صومعه تاتو محسوب می شود. البته تورهای پاراگلایدر را که هزینه ای در حدود 25000 درام تا 37000 درام دارند باید از پیش رزرو کنید.
صومعه تاتو ارمنستان
اقامت در بازدید از صومعه تاتو
روستای تاتو هتل ندارد اما دارای اقامتگاه های مختلفی مانند مهمان خانه و هاستل می باشد. این در حالی است که مجبور نیستید حتما در روستای تاتو بمانید بلکه می توانید در شهرهای نزدیکی مانند گوریس شب را به روز برسانید. از جمله اقامتگاه های تاتو می توان به مهمان خانه سارو با شبی حدود 5000 درام ارمنستان، مهمان خانه وازکن با شبی حدود 7000 درام و مهمان خانه آسپت با شبی حدود 4500 درام و از جمله اقامتگاه های گوریس می توان به هتل 3 ستاره یگونوت با شبی حدود 9000 درام، هتل زوراک آخبیور با شبی حدود 19000 درام و مهمان خانه آرگاک با شبی حدود 7000 درام ارمنستان اشاره کرد. البته امکان بر پا کردن چادر در اطراف صومعه تاتو نیز وجود دارد.
تله کابین تاتو
تله کابین معروف تاتو با نام «وینگ تاتو» بین دو روستای هالیدزور و تاتو کشیده شده و به عنوان طولانی ترین تله کابین بدون توقف جهان، 7/5 کیلومتر طول دارد. ایستگاه ابتدایی تله کابین در روستای هالیدزور قرار دارد. این ایستگاه دارای امکاناتی مانند رستوران و فروشگاه است. در رستوران می توانید انواع غذاهای مدیترانه ای را میل کنید و در فروشگاه محصولاتی مانند کلاه، تی شرت، مگنت و … را با لوگوی تله کابین تاتو خریداری کنید.
بلیت رفت و برگشت تله کابین وینگ تاتو بسته به زمان بازدید متفاوت است اما هیچ گاه بیش از 5000 درام ارمنستان نمی باشد. این مبلغ در اوقات خلوت تر حدود 3500 درام است. ساعات کار تله کابین از 9:30 صبح تا 19:30 شب و در روزهای دوشنبه تعطیل است.
صومعه تاتو ارمنستان
مرکز بازدید تاتو
هنگامی که از تله کابین تاتو پیاده می شوید در سمت راست و بر روی تپه یک مرکز بازدید می بینید که از امکانات آن می توان به راهنمای شنیداری اشاره کرد. هزینه ی تهیه ی این راهنما مبلغی در حدود 4500 درام ارمنستان است. مورد بعدی کافه ای است که می توانید دقایقی را در آن استراحت کنید. مورد سوم مغازه ای است که دارای انواع سوغات و صنایع دستی محلی است. در کنار تمام اینها وایفای رایگان هم وجود دارد.
بهترین زمان بازدید از صومعه تاتو
روستای تاتو به دلیل قرارگیری در یک منطقه ی کوهستانی مرتفع در فصل های مختلف از سال آب و هوایی متفاوت دارد. آب و هوایی که در روزهای تابستان گرم و خشک و در روزهای زمستان سرد و یخبندان است. پس بهترین زمان بازدید از صومعه تاتو، شش ماهه ی اول سال است. البته پاییز هم می تواند زمان جذابی برای سفر و بازدید از تاتو باشد چون مناظر دلربای پاییزی اطراف صومعه واقعا دیدنی است اما در پاییز شب ها دمای هوای کوهستان پایین می آید و داشتن لباس گرم کافی ضروری است.
صومعه تاتو ارمنستان
مسیر دسترسی به صومعه تاتو
صومعه تاتو در جنوب شرقی کشور ارمنستان، نزدیک به مرز نوردوز و در منطقه باستانی سیونیک (Syunik) قرار دارد. این صومعه در نزدیکی شهر گوریس (Goris) بوده و فاصله آن از ایروان پایتخت ارمنستان حدود 250 کیلومتر است. پس برای رسیدن به تاتو، راه های مختلفی وجود دارد. اولین راه دسترسی از طریق مرز نوردوز است؛ این در حالی است که زمینی به ارمنستان سفر کنید. راه بعدی دسترسی از طریق ایروان است؛ این در حالی است که هوایی به ارمنستان سفر کنید. از ایروان تا تاتو می توانید با مینی بوس یا تاکسی و در نهایت با تله کابین به صومعه برسید.

قره کلیسای آذربایجان غربی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر