لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> برترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه
برترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه

برترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه

کشور ترکیه بین قاره آسیا و اروپا واقع شده و مانند ایران جاذبه های گردشگری بی نظیری دارد که مورد توجه گردشگران در سراسر جهان قرار گرفته است. جاذبه های متنوع و مختلفی را می توانید در این سرزمین مشاهده کنید. توریست ها می توانند به تماشای گنبد ها و مناره‌ های استانبول یا خرابه‌ های رومی در امتداد سواحل غربی و جنوبی بپردازند یا در سواحل آنتالیا و تفرجگاه های کنار دریای مدیترانه استراحت کنند و یا در کوهستان های مه آلود در شرق دریای سیاه به کوهنوردی و طبیعت گردی بپردازند. در میان انبوه جاذبه های توریستی، برترین و معروف ترین جاذبه های ترکیه را معرفی می کنیم تا با برنامه ریزی و رزرو آنلاین هتل سفری متفاوت را در این سرزمین تاریخی ثبت نمایید.
10 – تئاتر اسپندوس (Aspendos Theatre)
تئاتر اسپندوس یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری در ترکیه بوده و یکی از مهم ترین سالن های تئاتر باقی مانده از دوران باستان می باشد که به خوبی محافظت و نگهداری شده است. این آمفی تئاتر رومی در سال 155 بعد از میلاد مسیح و در زمان سلطنت امپراطور روم مارکوس اورلیوس ساخت شده است و تقریبا ظرفیت 15 هزار تا 20 هزار تماشاگر را دارد. گفتنی است که در دوران سلجوقی ها، سکوی نمایش بعد ها به عنوان کاروانسرا یا مسافرخانه ی کنار جاده کاربرد داشت و به طور مداوم مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته و محافظت می شده است. توجه و مراقبت از این بنای تاریخی در طول زمان موجب شده است که تئاتر اسپندوس بدون آسیب و یا از دست دادن ویژگی های اصلی به خوبی باقی بماند تا شکوه و عظمت دوران باستان را به نمایش بگذارد.


9 – ساحل پاتارا (Patara Beach)
Patara Beach
ساحل پاتارا در 14 کیلومتری (9 مایلی)، جنوب استان آنتالیا واقع شده است. این ساحل بکر و دست نخورده بزرگ ترین ساحل ترکیه می باشد. همچنین پاتارا یکی از طولانی ‌ترین سواحل شنی در دریای مدیترانه محسوب می شود. در اطراف این ساحل می توانید باقیمانده های باستانی از دوران لیکیه و رومی ها را تماشا کنید، در این منطقه هیچ ساختمانی به غیر از یک کافه ی کوچک وجود ندارد. گفتنی است که ساحل پاتارا زیستگاه و محل رشد لاک پشت‌ های دریایی سر گنده می باشد که در معرض خطر انقراض قرار دارند. دهکده پاتارا در نزدیکی ساحل قرار داشته و زادگاه نیکولاس مقدس، اسقف بیزانسی که در قرن 4 زندگی می کرد، می باشد. گفته می شود که افسانه بابانوئل توسط این اسقف رقم خورده است و این افسانه امروزه در شب های کریسمس در سراسر جهان گرامی داشته می شود.
بیشتر بخوانید:


8 – پاموک ‌کاله (Pamukkale)
Pamukkale
پاموک ‌کاله یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی ترکیه می باشد و این واژه در زبان ترکی استانبولی به معنی قلعه ی پنبه ‌ای است. این قلعه یک بنای رویایی و خیالی در قسمت غربی ترکیه به شمار می رود و به داشتن تراس های سفید رنگ معروف می باشد. تراورتن، یک سنگ رسوبی با مواد معدنی بسیار بالا است که از رسوب‌ چشمه‌ های آب گرم ساخته شده و در تراس های این قلعه بکار رفته است. در طول هزاران سال مردم در استخر های آب گرم این قلعه حمام کرده اند. در این قلعه شهر یونانی باستانی هیراپولیس، در بالای چشمه‌ های آب گرم توسط پادشاهان پرگامون ساخته شده است. امروزه ویرانه هایی از حمام ها، معابد و دیگر بنا های یونانی را می توانید در محوطه تماشا کنید. گردشگرانی که به تاریخ علاقه دارند می توانند با بازدید از این قلعه تاریخی تجربه خوبی به دست آورند.
7 – قلعه بودروم (Bodrum Castle)
Bodrum Castle
قلعه بودروم در شهر بودروم در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. این قلعه توسط صلیبیون در طول جنگ های صلیبی در قرن 15 میلادی برای بزرگداشت سنت پیتر ساخته شد. این قلعه نیز یکی دیگر از بنا های تاریخی می باشد که به خوبی حفظ و نگهداری شده است و قدمت این بنا به دوران قرون وسطی باز می گردد. امروزه قلعه بودروم به یک موزه تبدیل شده است، کانون اصلی و تمرکز آن بر روی باستان شناسی در زیر آب می باشد. این قلعه نمایی رو به لنگرگاه داخلی بودروم دارد که می توانید صنایع قایقرانی را که میلیون ها دلار ارزش دارد را نیز تماشا کنید.
6 – کوه نمرود (Mount Nemrut)
Mount Nemrut
کوهستان نمرود در جنوب شرقی ترکیه و در نزدیکی شهر آدیامان واقع شده است. این کوهستان 2134 متر (7001 فوت) ارتفاع دارد. در سال 62 قبل از میلاد مسیح پادشاه انتياكوس اول، خدای کوماژن، شروع به ساخت یک مقبره پرستشگاه نمود که با مجسمه های بزرگ خودش، دو شیر، دو عقاب و انواع خدایان یونانی و ایرانی احاطه شده و در بالای کوه قرار گرفته بودند. از دوران ساخت این بنای تاریخی تا کنون، سر برخی از تندیس ها جدا شده و در این محوطه باستانی در زمین گسترده شده اند. با صعود به قله ی کوهستان نمرود می توانید چشم انداز زیبایی از محیط اطراف را تماشا کنید. گردشگران با تماشای سرگذشت پیشینیان و بقایای مانده از دوران باستان به غروب زیبای آفتاب چشم می دوزند و لحظات به یاد ماندنی را سپری می کنند. سر های پراکنده شده از تندیس ها و اشکال انسانی بر اسرار این کوهستان افزوده است و گردشگران زیادی را از سراسر جهان به سوی خود جذب کرده است.
5 – اولودنیز (Oludeniz)
Oludeniz
اولودنیز یک دهکده ی کوچک تفریحی در سواحل جنوب غربی کشور ترکیه است که در قسمت شمالی به کوه و در قسمت جنوبی به سواحل دریای اژه محدود می ‌شود. این دهکده خلیج شنی در تالاب آبی‌ رنگ دارد. اولودنیز به معنای دریای مرده می باشد، چون که در هنگام طوفان نیز آب آرامی دارد. این ساحل به داشتن آب های فیروزه ‌ای رنگ معروف است و یکی از خوش عکس ‌ترین سواحل در دریای مدیترانه به شمار می رود. همچنین اولودنیز به خاطر داشتن مناظر زیبا، دید پاناروما و ارتفاع استثنایی به عنوان یکی از بهترین مکان ‌ها در دنیا برای پاراگلایدینگ معروف می باشد.
4 – مسجد آبی (Blue Mosque)
Blue Mosque
مسجد آبی دارای 6 مناره و معماری باشکوه و گسترده ای است و در استانبول با نام مسجد سلطان احمد شناخته می شود. گردشگران از تماشای عظمت این بنا تحت تاثیر قرار می گیرند، این ساختار عظیم امروزه نیز نقش یک مسجد را بر عهده دارد. مسجد آبی یکی از محبوب ‌ترین جاذبه ‌های گردشگری در استانبول به شمار می رود و گردشگران زیادی از این اثر بازدید می کنند. این مسجد در بین سال های 1609 میلادی و 1616 میلادی ساخته شده است و مانند دیگر مسجد های بزرگ آرامگاه بنیانگذار را نیز در خود جای داده است. درون این مسجد باشکوه می توانید معماری اسلامی زیبایی را تماشا کنید و سقف بلند مسجد با بیش از 20 هزار کاشی آبی رنگ در طرح های مختلف، زیبایی خاصی به مسجد بخشیده است.
3 – کتابخانه سلسوس (Library of Celsus)
Library of Celsus
خرابه ‌های شهر افسوس در سواحل غربی ترکیه، یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری این کشور محسوب می شوند. گفتنی است که کتابخانه سلسوس از خرابه ‌های شهر افسوس بوده و این ساختمان از دوران روم باستان در افسوس به جا مانده است. روزگاری شهر افسوس به داشتن معبد آرتمیس شهرت داشت، این معبد یکی از عجایب هفت گانه جهان باستان به شمار می رفت و در سال 401 بعد از میلاد مسیح توسط گروهی آشوبگر به رهبری اسقف اعظم نابود شد. امروزه بخش هایی از این سازه قابل مشاهده است که برای نمونه می توان به تئاتر بزرگ و کتابخانه سلسوس که سالم باقی مانده اند، اشاره کرد. این کتابخانه باستانی تقریبا در سال 125 بعد از میلاد مسیح برای بزرگداشت مقبره ی سلسوس و همچنین برای نگهداری از 12 هزار نوشته و کتیبه ساخته شد. نمای این بقایای تاریخی در دهه 1970 میلادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. گردشگران علاقه مند به تاریخ می توانند اطلاعات خوبی در این سایت باستانی به دست آورند.
2 – دودکش‌ های پری گورمه (Goreme Fairy Chimneys)
Goreme Fairy Chimneys
کاپادوکیا به داشتن صخره‌ های طبیعی عجیب شکل و شگفت انگیز و میراث تاریخی بی نظیری معروف است. شهرک صخره ‌ای گورمه در قلب کاپادوکیا واقع شده است و یکی از بهترین نقاط برای تماشای این اشکال عجیب و غریب است که در میان تعداد زیادی از مخروط خاکستر های آتشفشانی واقع شده است و با نام دودکش‌ های پری شناخته می شود. دودکش ‌های پری در نتیجه فرسایش توسط آب و باد از دو لایه متفاوت آتشفشانی تشکیل شده اند: یک لایه ضخیم از توف یا خاکستر های آتشفشانی است که توسط لایه ی نازکی از سنگ بازالت، مقاوم‌ در برابر فرسایش، پوشیده شده است. این دودکش ها به راحتی کنده کاری می شوند به همین خاطر در طول قرن‌ ها خانه‌ ها و کلیسا هایی در این ناحیه با کمک توخالی کردن این صخره ها، ساخته شده ‌اند.
1 – ایاصوفیه (Hagia Sophia)
Hagia Sophia

مسجد ایاصوفیه در شهر استانبول واقع شده است و یکی از مشهور ترین جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب می شود. این بنا در قرن 6 میلادی برای امپراطور روم شرقی ژوستینین ساخته شد. این بنای عظیم نمایان گر عظمت معماری اسلامی در کنار معماری بیزانسی می باشد. گنبد بزرگی با قطر 31 متر یا 102 فوت فضای این مسجد را پوشانده است. این مسجد تاریخی در طول بیش از هزار سال، یکی از بزرگ ترین فضا های سرپوشیده جهان به شمار می رفت. در قرن 15 میلادی و در زمان روی کار آمدن دولت عثمانی این بنای عظیم مورد مرمت قرار گرفت و قسمت هایی مانند گنبد ها به ایاصوفیه افزوده شد تا به محل برگزاری نماز تبدیل شود. این ساختار باشکوه در سال 1935 میلادی به یک موزه تبدیل شد و امروزه یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی به شمار می رود. گردشگران زیادی از سراسر جهان برای تماشای جاذبه های معروف ترکیه به این کشور سفر می کنند و با تاریخ پربار و باشکوه این سرزمین آشنا می شوند.

نوروز در چه کشورهایی جشن گرفته می شود
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر