لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها

پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها

زمین را از هر طرف که بگردید پر از شگفتی است. شگفتی هایی که هرکدام سفیر یک پیام به تمام هستی است. پیام هایی که گاه روح و جانمان را در بر می گیرند و مسیر زندگی مان را تغییر می دهند. سفر به هر قصد و نیتی که باشد حتما روی روح و جانمان اثر می گذارد اما وقتی پای طبیعت گردی به میان می آید همه چیز رنگ و بوی روحانی به خود می گیرد و به یکباره سفر ر ا به امری سراسر روحانی مبدل می کند که روحمان را جلا می دهد. اگر اهل ماجراجویی و طبیعت گردی هستید این بار حتما با ایران هتل آنلاین همراه شوید و خودتان را به سرزمین هزار معبد برسانید. به کشوری که با داشتن قله های بلندبالا عادت به بالانشینی دارد و ترکیب اورست و هیمالیا و فرهنگ نیمه هندی اش معجون خوشایندی است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. نپال سرزمین شگفتی های بی پایانی است که حالا حالاها پایان ندارد و طبیعت دوستان بسیاری را از گوشه و کنار دنیا همه ساله به سمت و سوی خود می کشاند. داستان های افسانه ای از هیمالیا و اورستی که فتحش نشان افتخار خیلی هاست، معابدی که گاه در پیچ و خم های کوهستانی و صعب العبور با انبوهی از داستان های شگفت انگیز چشم به راه آدم ها نشسته اند و جنگل های انبوه و چشم نواز تنها بخشی از شگفتی های بی شمار نپال است. سرزمین رویاها را به قصد دیدن یک پارک ملی پرآوازه می نوردیم و خودمان را به پارک ملی چیتوان در جنوب غربی نپال می رسانیم.

پارک ملی چیتوان

شاید هیمالیا و چهره گاه بی رحم و برف گرفته اش تصور دیدن جنگل های انبوه گرمسیر را دشوار می کند اما جنگل های انبوه نپال وقتی پای محبوبیت به میان می آید گوی سبقت را از هیمالیا و اورستش می ربایند و در صدر جذابیت های نپال قرار می گیرند. پارک ملی چیتوان که تا همین چند دهه قبل یکی از مناطق شکارگاهی و تفریحی سلطنتی محسوب می شد در دهه هفتاد میلادی به عنوان یک پارک ملی معرفی شد و لقب اولین پارک ملی نپال را از آن خود کرد. این پارک ملی به سبب داشتن گنجینه های ارزشمند زیستی اش تنها چند سال پس از افتتاح در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید و آوازه اش بیش از پیش در میان جهانیان پیچید. این پارک ملی که در جنوب غربی نپال قرار دارد در همسایگی Makawanpur ، Parsa و Nawalparasi قرار گرفته است و از شمال به رودخانه های رپتی و نارایانی، از جنوب به مرز هند و شهرک مادی و از شرق به منطقه حفاظت شده پارسا محدود شده است. رودخانه های Narayani، Rapti و Reu و سیلاب های ناشی از آن ها در کنار چند دریاچه کوچک آب مورد نیاز این جنگل انبوه را فراهم می کنند. در کنار این رودخانه ها انبوه علفزارهای بلند سرتاسر این جنگل گرمسیری و نیمه گرمسیری را فرا گرفته اند. در فاصله ماه های اکتبر تا فوریه میانگین دمایی این جنگل 25 درجه سانتیگراد است.
بیشتر بخوانید:

1683369398 922 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
آب و هوای مطبوع در این فصول سبب استقبال بیشتر گردشگران می شود اما در فاصله ماه های مارس تا ژوئن دما به یکباره تا 43 درجه سانتیگراد افزایش پیدا می کند و هوای شرجی منطقه کمی غیر قابل تحمل می شود. بعد از این فصل گرم و نفس گیر در فاصله ماه های ژوئن و سپتامبر باران های موسیمی سیل آسایی آغاز می شود که سبب طغیان رودخانه ها می شود و جاده ها را به زیر آب می برد.
این پارک ملی وسیع و سرسبز اما در ماه های سپتامبر، نوامبر، فوریه و آوریل میهمانان جذابی دارد. پرندگان مهاجر که گاهی تعدادشان به بیش از چند ده گونه می رسند خودشان را به پرندگان ساکن در جنگل می رسانند. چیتوان در این بازه بهشت پرنده نگرانی است که خودشان را از گوشه و کنار دنیا برای دیدن بیش از 500 نوع پرنده مختلف گاه کمیاب به این پارک ملی و منطقه حفاظت شده می رسانند. و از این تنوع لذت می برند.
1683369398 77 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
زمانی که باران های موسمی شروع به باریدن می کنند پارک چیتوانی به یکباره شروع به سبز شدن می کند و با به پایان رسیدن زمستان درختان شکوفه می دهند. درختانی با گل های سرخ رنگ و درختی که شعله جنگل نامیده می شود به زیبایی تمام در میان انبوه درختان خودنمایی کرده و نظر هر بیننده ای را جلب می کنند. جنگل های Sal چیزی در حدود 70 درصد پوشش گیاهی این پارک ملی را تشکیل می دهند و در کنار جنگل های رودخانه ای، چمنزارهای بلند و 50 نوع گیاه علفی مختلف چشم انداز بسیار دلنوازی را پدیدار می کنند. برخی از علف های این جنگل در فصل باران های موسمی گاه تا ارتفاع 8 متری قد می کشند و رشد می کنند. عبور رودخانه از میان جنگل ها و چمنزارها بر زیبایی و بکر بودن پارک ملی افزوده است. اما علاوه بر این محیط سرسبز و زیبا و بی نهایت بکر این پارک ملی خانه جانداران بسیاری است.
1683369398 938 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
وجود انواع کرگدن ها، ببرها، خرس ها، تمساح ها، گوزن ها، خرس ها، آهوان و .. که در قالب 68 گونه پستاندار دسته بندی می شوند در کنار 126 گونه ماهی مختلف و بیش از پانصد نوع پرنده مختلف این پارک ملی را به زیست گاهی حیرت انگیز مبدل کرده است. اما یکی از ساکنین محبوب این پارک ملی فیل ها هستند، بزرگترین پستانداران موجود بر روی زمین که از جذابیت بسیاری برخوردارند. این موجودات غول پیکر در کنار کوچکترین پستاندار زمین که پگمی نامیده می شود از شگفتی های این پارک ملی هستند.
1683369398 209 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
این پارک ملی به سبب زندگی کرگدن های تک شاخ، تمساح پوزه باریک گنگی، خرس تنبل و ببر بنگال سلطنتی که در معرض خطر انقراض قرار دارند یکی از مهم ترین زیستگاه های روی زمین است. چیتوانی همه ساله افراد بسیاری را برای دیدن این موجودات کمیاب که آزادانه در این پارک ملی مشغول زندگی هستند به سمت و سوی خود می کشد.
1683369398 537 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
تفریحات چیتوانی
وقتی پای پارک های ملی به میان می آید سافاری در میان پارک ها یکی از محبوب ترین تفریحاتی است که اتفاقا طرفداران بسیاری دارد. مسیرهای پیاده روی این جنگل و عبور از کنار کرگدن ها و گاه تمساح هایی که در گوشه و کنار پارک به زندگی مشغولند و عکاسی از سورژه هایی که گاه تنها در همین پارک به چشم می خورد اولین پیشنهاد برای بازدید از پارک چیتوانی است. در این پیاده روی ها که اغلب به صورت دسته جمعی صورت می گیرد بهتر است لباس پوشیده ای بر تن کنید تا از نیش حشرات در امان بمانید و سکوت را تا آخرین حد ممکن رعایت کنید و البته از گروه فاصله نگیرید چرا که در این پارک ملی هیچ حفاظی وجود ندارد و حیوانات آزاد و رها مشغول زندگی اند.
1683369398 743 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
اگر شانس بیاورید حتما چند گونه از حیوانات وحشی را در جنگل خواهید دید. اما اگر به پیاده روی علاقه ندارید می توانید روی گزینه فیل سواری حساب کنید و این تجربه هیجان انگیز را هم به گنجینه تجربیاتتان اضافه کند. فیل سواری و گذر از میان علفزارهای بلند و رودخانه خروشان یکی از دلچسب ترین تجربیان پارک چیتوانی است. گاهی اوقات می توانید همراه با فیل ها در مراسم شستشو و حمام فیل ها در رودخانه همراه شوید و حسابی لذت ببرید و از آب بازی با فیل های مهربان خاطره بسازید. اگر کمی صبر کنید و حوصله داشته باشید و البته شانس بیاورید می توانید سری هم به ببر بنگال بزنید و از این گونه زیبا و ارزشمند هم دیدن کنید. پرنده نگری و نزدیک شدن به کرگدن های تک شاخ هم از دیگر تفریحات رایج در این پارک ملی محبوب است. حدود سیصد راس از کرگدن هایی که از گونه های در معرض خطر انقراض هستند در این پارک ملی تحت حفاظت قرار گرفته اند.
1683369399 14 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
دولت نپال 7 استراحتگاه را در میان این پارک ملی تعبیه کرده است که می توانید لحظاتی را در میان جنگل های انبوه و بدون هیچ مزاحمتی به استراحت پرداخته و از نزدیک به تماشای زندگی حیوانات پارک چیتوانی در میان علفزارها بپردازید. علاوه بر این استراحتگاه ها یک سایت مذهبی هندو نیز در این پارک تعبیه شده است که موزه کاسارا نامیده می شود. این موزه درست در مرکز پارک قرار گرفته است و در کنار آن فروشگاه های فروش صنایع دستی نیز دایر شده است.
1683369399 238 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
یک ایستگاه پرورش تمساح های پوزه باریک نیز در این پارک ملی تعبیه شده است که از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. در یکی دیگر از این ایستگاه ها که به مرکز تربیت و نگهداری فیل های مادر و فرزند شهره است می توانید سری به فیل های تازه متولد شده بزنید و اطلاعات بیشتری از فیل ها و شرایط نگهداریشان کسب کنید. قایق سواری در رودخانه و همراهی با کرگدن ها و فیل ها در آب رودخانه از دیگر تجربیات دلچسب در پارک چیتوانی است.
1683369399 293 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
یکی دیگر از تفریحات پارک چیتوانی تجربه سواری با جیپ ها و گشت و گذار در میان پارک ملی چیتوانی است. در این نوع از سافاری می توانید مسافت بیشتری از جنگل را زیر پا بگذارید و لذت ببرید. این روش معمولا از امنیت بالاتری برخوردار است و بیشتر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می گیرد. تورهای جیپ سواری توسط مدیریت پارک برنامه ریزی شده و سر ساعت های خاص و مقرری برگزار می شود.
قایق سواری آن هم با قایق های کانو در رودخانه رپتی یکی دیگر از تفریحات محبوب این پارک است چرا که می توانید بر روی رودخانه حرکت کنید و تمساح ها و کروکودیل ها را از نزدیک ببینید و هیجان مضاعف تری را تجربه کنید. گاهی اوقات در مسیر رودخانه محلی هایی را می بینید که با همان ابزار ابتدایی در حال صید ماهی هستند.
1683369399 917 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
گاهی برنامه های تفریحی همچون رقص های دسته جمعی و آئینی با پوشش های محلی نپالی ها نیز در نزدیکی پارک ملی برگزار می شود که اغلب با همراهی گردشگران همراه است و لحظات جذابی را خلق می کند.
اگر دوست دارید یک شب را در این پارک ملی استثنایی سپری کنید و حسابی لذت برید می توانید در هتل ها و اقامتگاه های لوکس حاشیه پارک ملی و یا روستاهای مجاور اقامت کرده و یک شب را در این پارک جذاب و رویایی و در مجاورت حیات وحش بی نظیر آن سپری کنید. در این هتل ها که معمولا از نور شمع برای روشنایی در شب ها استفاده می کنند می توانید شب های چیتوانی را با تمام وجود تجربه کنید. اما اگر سری به شهر سائوراها بزنید، در این شهر که در نزدیکی پارک ملی واقع شده است هتل های متعدد با امکانات مناسب و رستوران ها و کافه های متعددی را خواهید یافت که قیمت های مناسبی دارند.
1683369399 473 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
تجربه برخورد با محلی های ساکن در روستاهای اطراف که مشغول کند و کاو در جنگل هستند و بازدید از روستاهای مجاور این پارک ملی همانند روستای زیبای تارو با مراسم رقص چوب بامبو که نوعی آیین طلب باران است از دیگر بخش های بازدید از پارک ملی چیتوانی است.
دریاچه بیست هزار نیز در حومه پارک ملی واقع شده است و هر روزه تورهایی در قالب سافاری که اغلب با جیپ در حوالی دریاچه برگزار می شود که بسیار هم پرطرفدار است.
1683369399 56 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
اگر قصد سفر به کشور زیبای نپال و بازدید از این پارک دوستداشتنی را داشتید بهتر است صبح زود خودتان را به این منطقه حفاظت شده برسانید و به دور از آفتاب تند و هوای نفس گیر طول روز با خیال راحت به گشت و گذار بپردازید. با گشت و گذار در لحظات اولیه صبح احتمال برخورد با حیوانات بیشتری وجود دارد و می توانید گونه های متنوع تری را از نزدیک ببینید.
1683369399 4 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
مسیر دستیابی به چیتوانی
بهترین مسیر برای رفتن به پارک ملی چیتوانی استفاده از پروازهای روزانه ای است که از پایتخت نپال به نزدیکی این پارک صورت می گیرد. کاتماندو پایتخت نپال چیزی در حدود 100 کیلومتر با پارک ملی چیتوانی فاصله دارد. می توانید با اتوبوس نیز این مسافت را پشت سر بگذارید اما به دلیل وضعیت نامناسب جاده های نپال طی کردن این مسافت اندکی زمانبر است. اتوبوس ها شما را از کاتماندو به سائوهارا می رسانند اما باقی مسیر را باید با ماشین های موجود در شهر طی کنید.
1683369400 634 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
هزینه بازدید از پارک ملی چیتوانی
برای بازدید از این پارک ملی هر فرد خارجی باید مبلغ 2000 روپیه را در بدو ورود پرداخت کند. افرادی که کشورشان عضویت اتحادیه همکاری های منطقه جنوب شرق آسیا را داراست می توانند با پرداخت 1000 روپیه وارد پارک ملی چیتوانی شوند. نپالی ها اما با پرداخت مبلغی به مراتب کمتر در حدود 150 روپیه می توانند از این پارک ملی بازدید کنند. کودکان زیر ده سال نیز از پرداخت هزینه بلیط معاف هستند و می توانند همراه یک سرپرست از این پارک زیبا به صورت رایگان بازدید کنند.
1683369400 623 پارک ملی چیتوان نپال، شکوه طبیعت در سرزمین قله ها
یکبار دیگر با ایران هتل آنلاین سری به یکی دیگر از شگفتی های جهان خلقت زدیم. قصد سفر به هر گوشه از ایران عزیز را که داشته باشید کافی است سری به ایران هتل آنلاین بزنید و کار رزرو هتل را به صورت کاملا آنلاین به انجام برسانید. از هتل های پایتخت گرفته تا هتل های کیش را به راحتی و با تضمین کمترین قیمت و گاهی استفاد از تخفیفات مناسب می توانید در آی هو رزرو کنید. علاوه بر رزرو آنلاین می توانید از گنجینه نظرات مسافرین قبلی هتل ها نیز استفاده کرده و گزینه مناسب تری را انتخاب کنید.

11 وسیله ضروری که باید همیشه در کمپینگ به همراه داشته باشید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر