لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آیین گِل هاکُنی در شهر مُجِن سمنان
سمنان

آیین گِل هاکُنی در شهر مُجِن سمنان

وجود مناطق کوهستانی، دامنه کوه ها و نیز حاشیه کویری منجر به تنوع آب و هوایی در سمنان شده است. به طوری این شرایط شکل گیری طبیعتی چند گانه و نیز جاذبه های طبیعی بی نظیر را در سمنان به دنبال داشته است. لذا مناطق رویایی طبیعی و نیز جاذبه های تاریخی و مذهبی بی شمار، مهمترین مناطق دیدنی سمنان را آفریده اند. تا آنجا که این شهر هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می باشد.

درباره ی سمنان

 

نمایی از جاذبه های طبیعی سمنان

سمنان شهری با سابقه تاریخی نسبتا کهن می باشد، که در مسیر تهران-خراسان واقع شده است. آب و هوایی متنوع، طبیعتی بکر و رویایی گردشگران بسیاری را به این منطقه فرا می خواند. دروازه ارگ، مسجد جامع سمنان، بازار بزرگ سمنان، چشمه های آبگرم، منطقه خوش ییلاق، کاروانسراهای تاریخی منطقه و محوطه باستانی دلازیان و …. از مهمترین جاذبه های گردشگری سمنان محسوب می شوند.

تاریخچه سمنان

آثار تاریخی سمنان

نمایی از آثار تاریخی سمنان در گذشته

نتایج پژوهش های باستان شناسی سمنان حاکی از آن است که این منطقه از دوران پیش از تاریخ تاکنون استقرارهایی را در بر داشته است. شهر تاریخی سمنان همچنین در دوران باستان بخشی از چهاردهمین ایالت تاریخی ورنه از تقسیمات شانزده گانه ی اوستایی محسوب می شده است. این شهر همچنین در دوران امپراطوری هخامنشی دارای شکوه بوده و نیز با روی کار آمدن اشکانیان رونق چشمگیری یافت.

جاهای دیدنی سمنان

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان را می توان یکی از مهمترین و همچنین معروف ترین بناهای تاریخی سمنان معرفی نمود. این دروازه حدود هفت متر ارتفاع دارد، و متعلق به عصر قاجار می باشد. از جمله زیبایی های این اثر، تزئینات شاخص نمای آن است که نظر هر بیننده ای را به خود معطوف می دارد. همچنین در این اثر کتیبه ای به خط نستعلیق نوشته شده، که در کنار طرح و برگ های اسلیمی زیبایی چشمگیری به آن بخشیده است.
آدرس دروازه ارگ سمنان: سمنان- میدان ارگ.

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان

نمایی از مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان نیز یکی از جاذبه های تاریخی سمنان به شمار می آید. برخی صاحب نظران معتقدند این مسجد در قرون اولیه ی اسلامی و بر روی سازه های یک آتشکده از قبل از اسلام بنا شده است. مسجد جامع سمنان دارای یکی از زیباترین مناره های بازمانده از عصر سلجوقیان است که در جهت شمال شرقی آن قرار دارد.
آدرس مسجد جامع سمنان: سمنان- خیابان امام – مسجد جامع نائین.

بقعه ی پیغمبران

بقعه ی پیغمبران سمنان

بقعه ی پیغمبران سمنان

بقعه ی پیغمبران که در شمال شرقی شهر سمنان واقع شده است، مهمترین منطقه ی زیارتی – سیاحتی سمنان نیز به شمار می آید. اطلاعات موجود حاکی از آن است که مقبره ی موجود در این بقعه متعلق به سام و لام، از فرزندان نوح پیامبر می باشد.آب و هوای مطلوب و پوشش گیاهی و جانوری این منطقه منجر شده تا این محل به عنوان یک محور گردشگری مطرح باشد.

آدرس بقعه ی پیغمبران سمنان: 21 کیلومترزی جاده ی اصلی تهران – مشهد – همجوار با سمنان.

روستای بیابانک سرخه سمنان

جاذبه های گردشگری روستای بیابانک سرخه در سمنان

نمایی زیبا از جاذبه های گردشگری روستای بیابانک سرخه در سمنان

این روستای کویری و تاریخی که دارای قدمتی چند هزار ساله می باشد، یکی از مهمترین جاهای دیدنی استان سمنان محسوب می شود. روستای بیابان یک روستای گردشگری با جاذبه های تاریخی نظیر آب انبار، مساجد و امامزاده است، که مورد بازسازی قرار گرفته اند. قابل ذکر است ایستگاه راه آهن بیابانک (مسیر تهران-مشهد) در همجواری این روستا قرار گرفته است.
آدرس روستای بیابانک سرخه: سمنان- سرخه—لاسگرد- ر وستای بیابانک.

آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی در سرخه سمنان

آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی سرخه در سمنان

نمایی از آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی سرخه در سمنان

بنای آرامگاه شیخ علاء الدوله را که یکی از پر مخاطب ترین جاهای دیدنی سمنان به شمار می آید، شاهکاری از دوران ایلخانی معرفی نموده اند. شیخ علاء الدوله صوفی بزرگ سده های هفتم و هشتم هجری قمری در ایران است. این آرامگاه دارای محوطه ای مربع شکل، گنبد عظیم، راهروها و اتاق های متعدد می باشد.
آدرس آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی: سمنان- سرخه- روستای صوفی آباد (11 کیلومتری سرخه).

برج کاشانه بسطام سمنان

برج کاشانه ی بسطام در سمنان

نمایی زیبا از برج کاشانه ی بسطام در سمنان

برج کاشانه بسطام، بنایی متعلق به سده ی هشتم هجری قمری است. این بنا یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی استان سمنان به شمار می آید. بنای مذکور برجی بلند و زیبا در جنوب شهر بسطام است که آن را از آثار غازان خان مغول معرفی نموده اند.
آدرس برج کاشانه بسطام: سمنان- بسطام- خیابان مهدیه.

کویر ریگ جن سمنان

کویر ریگ جن در سمنان

نمایی زیبا از کویر ریگ جن در سمنان

کویر ریگ جن که به مثلث برمودای ایران شهرت دارد، یکی از مهمترین جاذبه های کویری سمنان محسوب می شود. این منطقه کویری دارای وسعتی حدود 3800 کیلومتر مربع و تپه های شنی و باتلاق های نمکی می باشد. در این کویر پر رمز و راز هیچ گونه علائمی از حیات وجود ندارد و بیشتر به جهت تجربه حس ترس و هیجان مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.
آدرس کویر ریگ جن: سمنان- گرمسار- پارک ملی دشت کویر- جاده سنگ فرش ملک آباد- کویر.

چشمه آب گرم درجزین سمنان، آب تنی در دل زمین

آب گرم درجزین سمنان

نمایی زیبا از آب گرم درجزین سمنان

آب گرم درجزین، یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری سمنان است. این جاذبه ی طبیعی به جهت دارا بودن آب و هوایی مطبوع و خواص آب درمانی بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. خواص آب درمانی این آب گرم به جهت درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مهمترین علل تردد این منطقه از سوی گردشگران به شمار می آید.
آدرس آب گرم درجزین: سمنان- 18 کیلومتری غرب مهدیشهر.

قلعه های سارو سمنان

قلعه های سارو سمنان

نمایی زیبا از قلعه های سارو سمنان

قلعه های سارو که از آن به عنوان بزرگ ترین دژ شرق کشور یاد می کنند، یکی از بهترین جاذبه های تاریخی سمنان به شمار می آید. این قلعه ها که حدود دو قرن مهمترین کانون فرقه اسماعیلیه محسوب می شده است، به جهت دارا بودن سامانه آبرسانی منحصر به فرد، استحکام بالا و داشتن پرتگاه های خطرناک یکی از مهمترین و بزرگ ترین قلعه های دفاعی معرفی کشور می شود.
آدرس قلعه های سارو: سمنان- کلاته سارو.

آثار باستانی سمنان

تپه دلازیان سمنان

تپه ی باستانی دلازیان

نمایی از تپه ی باستانی دلازیان در سمنان

محوطه ی باستانی دلازیانِ سمنان که به نام هفت تپه نیز خوانده می شود، متعلق به دوران پارینه سنگی است. این محوطه که از مهمترین جاذبه های باستانی سمنان به شمار می آید، در منطقه ی میرک و جنوب سمنان واقع شده است. از این تپه که در فهرست آثار ملی ایران و با شماره ی 1702 به ثبت رسیده است، بقایایی از معماری خشتی عصر ماد ها نیز کشف گردیده است.
آدرس تپه دلازیان سمنان: جنوب سمنان–منطقه ی میرک–روستای دلازیان.

مراکز تفریحی سمنان

پارک آبی گوت که مال سمنان (آبسان)

گوت که مال سمنان

پارک آبی گوت که مال سمنان

این پارک آبی علاوه بر اینکه از حیث زیر بنا و تجهیزات یکی از مجهز ترین و بزرگ ترین پارک های آبی کشور حسوب می شود، بلکه از مهمترین مراکز تفریحی سمنان نیز به شمار می آید. پارک آبی مذکوردارای جدید ترین امکانات روز دنیا نظیر چاله فضایی، رودخانه آرام و خروشان، استخر موج، سرسره های آهسته، سرسره های سرعتی، سونا و جکوزی، استخر شنا، سرسره های موج و نیز ویژگی هایی چون آزمایشگاه آب، فوریت های پزشکی و فست فود می باشد.
آدرس پارک آبی گوت که مال: سمنان- بلوار قائم- خیابان دانشگاه- مجموعه ی هتل و پارک آبی سمنان.

طبیعت سمنان (جاهای دیدنی اطراف سمنان)

جنگل ابر

جنگل ابر
جنگل ابر در استان سمنان

قرار گرفتن بر بالای ابرها یکی از رویاهای کم نظیراست که در جنگل ابر به آن دست می یابید. این مکان علاوه بر اینکه یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف سمنان به شمار می آید، جنگل های چهل میلیون ساله ی هیرکانی را به عنوان یکی از مهمترین میراث های طبیعی ایران در خود جای داده است. در این مکان با اقیانوسی از ابرها مواجه می شوید، که سفری به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان می آورد.
آدرس جنگل ابر: 45 کیلومتری شمال شاهرود- روستای ابر- جنگل ابر.

شهمیرزاد

شهمیرزاد که به بهشت گمشده ی ایران معروف است، در شمال شهر سمنان و در شهرستان مهدیشهر قرار گرفته است. این منطقه که یکی از مهمترین مراکز گردشگری اطراف سمنان محسوب می شود، پس از بیست دقیقه طی مسیر و مشاهده ی مناظری رویایی سرسبز و کوهستانی، مار را با طبیعتی بکر و ناشناخته مواجه می نماید. در واقع شهمیرزاد از طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی بسیار زیبا بهره مند است. به طوری که متوسط دمای سالانه آن 11 درجه سانتی گراد می باشد.
آدرس شهمیرزاد: استان سمنان- 24 کیلومتری شهر سمنان.

جنگل رودبارک در مهدیشهر استان سمنان هیرکانی کشور

جنگل رودبارک مهدیشهر

نمایی زیبا از جنگل رودبارک مهدیشهر در سمنان

جنگل رودبارک یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی سمنان محسوب می شود. این مکان به جهت وجود جنگل های پهن برگ، آب و هوای خنک و تنوع گونه های گیاهی و جانوری بسیار مورد توجه گردشگران می باشد. در این جنگل چشم انداز بسیار زیبای رودخانه در مسیر جنگل، مناظری رویایی و کم نظیر را به نمایش نهاده است.
آدرس جنگل رودبارک مهدیشهر: سمنان- جاده شهمیرزاد به فولاد محله- شهرستان مهدیشهر- دامنه جنوبی سلسله جبال البرز.

مراکز خرید سمنان

بازار سنتی سمنان

بازار سنتی سمنان

نمایی از بازار سنتی سمنان

این بازار بزرگترین بازار سمنان و نیز بازار اصلی سمنان محسوب می شود، و از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل یافته است. ساخت این بازار را به حدود 180 سال قبل و آغاز شکل گیری حکومت قاجار نسبت می دهند. این بنا به سبک معماری سنتی ایرانی همراه با سقف های خشتی و آجری ساخته شده است، که منطبق بر اقلیم منطقه می باشد. این بازار همچنین بزرگ ترین مرکز خرید و فروش کالای تجارتی سمنان نیز به شمار می آید.
آدرس بازار سنتی سمنان: سمنان- خیابان امام – خیابان شهداء- بازار بزرگ سنتی سمنان.

مرکز گردشگری – تجاری ققنوس سمنان

مرکز خرید ققنوس در سمنان

نمایی از مرکز خرید ققنوس در سمنان

برج تجاری – گردشگری ققنوس با هجده طبقه، یکی از بزرگ ترین مراکز خرید سمنان به شمار می آید. در این برج، خرید انواع پوشاک، کیف، کفش، طلا، لولازم آرایشی و بهداشتی، کالهای لوکس و …. میسر می باشد. برج ققنوس سمنان را می توان نمونه ی کامل یک مرکز تجاری – تفریحی همراه با رصد خانه، استخر، سالن کنفرانس، پردیس سینمایی، سالن ورزش، سالن ماساژ، بام سبز، موزه، شهر بازی و مهد کودک و …. معرفی نمود.
آدرس برج ققنوس: سمنان- میدان امام علی (ع).

مرکز خرید سعدی

مرکز خرید سعدی سمنان
مرکز خرید سعدی سمنان

مرکز خرید سعدی یکی از بهترین مراکز خرید سمنان محسوب می شود. این مرکز از بخش های تجاری مختلف نظیر فروشگاه کالاهای لوکس، فروشگاه پوشاک، فروشگاه بدلیجات، دو کافی شاپ و …. تشکیل یافته است. همچنین این مرکز مجهز به آسانسور و پله برقی نیز می باشد.
آدرس مرکز خرید سعدی: سمنان- میدان سعدی- ابتدای بلوار هفده شهریور- قبل از بانک سرمایه- مرکز خرید سعدی.

آداب و رسوم سمنان

پس از نوروز در سمنان

آیین های پیش و پس از نوروز در سمنان

همانطور که در گویش، زبان و لهجه ی مردمان سمنان تنوع وجود دارد، به همان اندازه نیز دارای تنوع در آداب و رسوم هستند. مناسبت ها و مراسم های مذهبی نظیر عزاداری در ایام محرم و آداب و رسوم های ماه رمضان نظیر شوخوانی وقت سحر، مراسم های شب قدر و نیز عید فطر و همچنین نوروز خوانی، هفت سین، لباس پوشاندن به نوزاد و …. از جمله مهمترین آداب و رسوم های سمنان محسوب می شود.

آیین گِل هاکُنی در شهر مُجن سمنان

آیین گِل هاکُنی در شهر مُجن سمنان
آیین گِل هاکُنی در شهر مُجن سمنان

در شهر زیبا و پلکانی شکل مجن آیین گِل هاکنی که یکی از آیین های کهن سمنان به شمار می آید، اجرا می شود. این رسم هر ساله در روز های پایانی اسفند ماه توسط زنان بر پا می گردد. آنان با تهیه ی خاک سرخ و سفید از ارتفاعات البرز شرقی در پیرامون شهر، خانه های گلی خود را تجدید نما نموده و اینگونه از بهار استقبال می نمایند.

جنگل رودبارك در مهدیشهر استان سمنان هیركانی كشور
ادامه مطلب

غذاهای سنتی سمنان

خلال پلوی سمنان

خلال پلوی سمنان

غذاهای محلی سمنان نیز به مانند اداب و رسوم آن ها بسیار متنوع می باشد. آبگوشت خربزه یا کالک قلیه، خلال پلو، ته چین کشمش و لپه سمنان، چرتمه پلو و …. از مهمترین غذاهای سنتی سمنان به شمار می آیند. این غذاها که در عین مهارت طبخ می گردند و طعمی دلپذیر دارند، در اکثر رستوران های سمنان عرضه می گردند.

رستوران های سمنان

رستوران عمارت بادگیر سمنان

عمارت بادگیر سمنان

نمایی از رستوران عمارت بادگیر سمنان

رستوران عمارت بادگیر سمنان که با نام های خانه ی رجبی و خانه ی کلانتر نیز خوانده می شود، دارای اندرونی بسیار زیبایی از عصر قاجار است. این بنای تاریخی در واقع یکی از بهترین رستوران های سمنان به شمار می آید. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می گردد، و ته چین آن در نزد گردشگران شهرت بسیار دارد.
آدرس رستوران عمارت بادگیر سمنان: سمنان – جنب میدان ابوذر.

رستوران کهن دژ سمنان

رستوران کهن دژ سمنان

نمایی از رستوران کهن دژ سمنان

در رستوران کهن دژ سمنان که در همجواری بازار سمنان واقع شده است، انواع غذاهای سنتی ایرانی سرو می گردد. این رستوران دارای فضایی سنتی با میز و صندلی می باشد، که در واقع یکی از مهمترین رستوران های سمنان به شمار می آید. در فضای داخلی این رستوران نرده های چوبی، عکس های قدیمی، شیشه های رنگی و نقاشی های سنتی به چشم می خورد که فضایی مناسب برای گرفتن عکس های زیبا می باشد.
آدرس رستوران کهن دژ سمنان: سمنان – خیابان امام – خیابان کهنه دژ – جنب مسجد صاحب الزمان.

هتل های سمنان

هتل سنگسر سمنان

هتل سنگسر سمنان

جاذبه های گردشگری بی شمار در شهر سمنان، شکل گیری چندین هتل را در این شهر و شهر های اطراف آن به دنبال داشته است. هتل پاسارگاد درجزین و هتل سنگسر از مهمترین هتل های سمنان به شمار می آیند. هتل سنگسر به جهت قرار گیری در منطقه ی ییلاقی و خوش آب و هوای مهدیشهر و نیز هتل پاسارگاد درجزین به دلیل موقعیت مکانی به لحاظ قرار گیری در حد فاصل شهر های سمنان و مهدیشهر (با فاصله 12 کیلومتر) بسیار مورد توجه گردشگران بوده است.
آدرس هتل پاسارگاد درجزین سمنان: سمنان – کیلومتر 12 جاده ی سمنان به مهدیشهر – جنب شهرداری درجزین.
آدرس هتل سنگسر سمنان: سمنان- مهدیشهر- خیابان صاحب الزمان.

موزه های سمنان

موزه ی مُهر و سکه سمنان

موزه ی مهر و سکه سمنان

موزه ی مهر و سکه سمنان

موزه ی مهر و سکه یکی از مهمترین موزه های سمنان به شمار می آید. در این موزه آثاری نظیر سکه، اسکناس، برات، سفته، حلقه های مبادلاتی و ابزارهای نگهداری پول در سه قسمت در معرض نمایش افراد مراجعه کننده قرار دارد. ساعات کار موزه از 8.30 الی 12.30 و 16.30 ال 20 می باشد.
آدرس موزه ی مهر و سکه ی سمنان: سمنان- خیابان امام خمینی (ره)- بازار پایین- جنب مسجد امام یا سلطانی- تکیه پهنه.

موزه ی حیات وحش و تاریخ طبیعی سمنان

موزه ی حیات وحش

تصویری از موزه ی حیات وحش و تاریخ طبیعی سمنان

این موزه که یکی از موزه های مهم سمنان به شمار می آید، دارای دو بخش تاریخ طبیعی و تنوع زیستی می باشد. در اینجا بیش از هفتاد گونه جانوری که شامل خزندگان، پرندگان، فسیل ها و پروانه ها می شود، نگهداری می گردد. همچنین انواع حیوانات به صورت تاکسیدرمی و نیز جمجمه ی بعضی حیوانات در معرض نمایش قرار دارند. موزه ی مذکور در ساعات 8.30 الی 14 باز می باشد.
آدرس موزه ی حیات وحش و تاریخ طبیعی سمنان: سمنان- میدان استاندارد، ابتدای بلوار جوان- جنب دانشگاه پیام نور- اداره ی کل حفاظت محیط زیست ِ استان سمنان.

پارک های سمنان

پارک جنگلی سوکان

پارک جنگلی سوکان که در جاده ی سمنان به دامغان واقع شده است، بزرگ ترین پارک جنگلی سمنان محسوب می شود. این پارک در تمامی ساعات شبانه روز جهت رفاه حال مسافران سرویس های ویژه ای را در نظر گرفته است. به طوری که سفره خانه، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، باغ پرندگان، باغ وحش و …. در تمامی ساعات شبانه روز آمادگی خدمت رسانی به مسافران رادارا می باشند.

آدرس پارک جنگلی سوکان: سمنان- کیلومتر 3 جاده ی سمنان به دامغان.

پارک سیمرغ سمنان

پارک سیمرغ سمنان
نمایی از پارک سیمرغ سمنان

این پارک که یکی از بهترین پارک های سمنان محسوب می شود، در مساحتی حدود هشتاد هکتار، و در ورودی غربی سمنان قرار گرفته است. پارک سیمرغ دارای شهر بازی، استخر، قایق سواری، آلاچیق های اقامتی، سوئیت های اقامتی برای مسافران و پیست کارتینگ در ضلع جنوبی پارک می باشد، که در تمامی ساعات شبانه روز پذیرای مسافران است.

آدرس پارک سیمرغ: سمنان- جنب میدان قومس.

وسعت قابل توجه سمنان و برخورداری از مراکز بی شمار گردشگری منجر شده تا این منطقه هرساله پذیرای گردشگران بسیاری باشد. قرارگیری در مسیر خراسان نیز خود دلیل دیگری جهت تردد بسیار مسافران دراین شهر توریستی است. وجود بازار سنتی، مراکز خرید، جاذبه های مختلف تاریخی به جهت پیشینه ی تاریخی منطقه نیز بر اهمیت شهر سمنان می افزاید. به طوری که می توان اذعان داشت سمنان اکثر ویژگی های یک شهر گردشگری را دارا بوده و محلی مناسب جهت سفر در فصول مختلف سال محسوب می شود.

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر