لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> دلیل اصلی استفاده نکردن از تلفن های همراه در حین پرواز
دلیل اصلی استفاده نکردن از تلفن های همراه در حین پرواز

دلیل اصلی استفاده نکردن از تلفن های همراه در حین پرواز

لطفا کلیه وسایل الکترونیکی خود از جمله تلفن های همراه را در تمامی طول پرواز در وضعیت پرواز قرار دهید. این درخواستی است که هر روزه در ابتدای پرواز هزاران هواپیما در سراسر دنیا از مسافران خواسته می شود. بسیاری از مسافران با این بدون هیچ گونه اعتراضی درخواست موافقت می کنند حتی اگر صد در صد از علت آن آگاه نباشد. تصور کلی مردم این است ما حتما باید تلفن هایمان را خاموش کنیم چون سیگنال آنها باعث تداخل در وضعیت ارتباطی دستگاه های موجود در کابین هواپیما می شود و ممکن است باعث سقوط آن شود. اما آیا این مسئله واقعا صحت دارد؟
“بتی” مهماندار ناشناس یک هواپیمایی فکر می کند که این موضوع واقعیت ندارد. او در مصاحبه ای با Vice گفت که ” هیچ کس تلفن همراه اش را خاموش نمی کند، حتی خود من. تمای این دستورها تنها از روی احتیاط است. مویابل تان را روشن نگه دارید. هیچ کس اهمیتی نمی دهد”. مطمئنا کارفرمایان او از اینکه او ناشناس باقی مانده بود خوشحال خواهند شد.

پاتریک اسمیت، یکی از خلبانان آمریکایی و نویسنده کتاب ” کابین مرموز” کمی محتاط تر سخن گفته است اما موافق این قضیه است که اجرای این قانون بیشتر جنبه احتیاط دارد. آیا این حقیقت دارد که وسیله ای می تواند در پرواز هواپیما ها اختلال ایجاد کند؟ او گفت: ” این مسئله به نوع وسیله و اینکه کی و چگونه از آن استفاده می شود بستگی دارد”.

اسمیت در ادامه، درخصوص استفاده از لپ تاپ ها افزود که اگرچه کامپیوترهای قدیمی می توانند انرژی مضری به بیرون تراوش کنند، اما خطر اصلی آنها ” پرتوهای پر سرعتی است که در حین کاهش و یا افزایش ناگهانی ارتفاع هواپیما ایجاد می کنند”.
در مورد استفاده از تلفن های همراه، که ابزار مهم یک فرد بیزنسی است، اسمیت در پاسخ به این سوال که ” آیا سیگنال های موبایل قابلیت ایجاد مشکل در عملکرد تجهیزات کابین هواپیما را دارند یا نه گفت بله این سیگنال ها ممکن است مشکل آفرین باشند، اما نه خیلی زیاد، ایرلاین ها و سازمان هوایی فدرال آمریکا (FAA) نیز برای جلوگیری از بروز هر گونه اشتباه، در تصمیمات خود “شعار اول ایمنی بعد افسوس و پشیمانی” را به کار می گیرند .
او در ادامه گفت: “وسایل الکترونیکی موجود در هواپیما به نحوی طراحی شده اند که در مقابل اختلالات احتمالی ایمن باشند که این موضوع باعث کاهش هر گونه اثر منفی بر روی ارتباطات هوایی می شود، و تا کنون نیز هیچ مورد اثبات شده ای مبنی بر تاثیر سوئ استفاده از تلفن همراه بر روی پرواز هواپیما وجود نداشته است. اما کسی چه می داند”.

احتمال ایجاد اختلال به وسیله گوشی های همراه وقتی است که موبایل ها غیرفعال باشند نه هنگامی که از آن استفاده می کنید، به همین دلیل است که وضعیت پرواز گوشی باید فعال باشد حتی اگر مسافران از تلفن خود هیچ استفاده ای نمی کنند.
حالت پرواز موبایل

اسمیت اذعان کرد که علی رغم درخواست واضحی که در ابتدای هر پرواز از مسافران می شود، ” حداقل نیمی از تمام گوشی های تلفن های همراه، چه سهوا و چه بخاطر تنبلی مسافر، در طول پرواز روشن خواهند بود”. او اضافه کرد که اگر استفاده از موبایل ها در طول پرواز نگرانی مهمی برای صنعت هوایی به حساب می آمد، سیاست های اتخاذ شده می بایست با جدیت بیشتر اجرا شود.
با این وجود، حداقل دو مورد جدی وجود دارد که در آن تلفن های همراه حادثه آفرین بوده است: اولی، پرونده حل نشده سقوط هواپیما Crossair در سوئیس در سال 2000 ، وقتی که امواج ارسالی جعلی پرواز خودکار هواپیما را دچار سردرگمی کرد، دومین حادثه، یک حادثه کشنده در کریست چرچ در نیوزیلند در سال 2003 بود.

یک خلبان در وبلاگی به آدرسairlineupdates.net ادعا کرده که پارازیت های ناشی از سیگنال های تلفن همراه در هدست های هواپیما ثبت می شوند، به همان شیوه ای که یک دستگاه ممکن است تحت تاثیر موبایل اطراف قرار بگیرد و صدای مانند دیت دی دیت دیت … ایجاد شود.”. “در حقیقت خود من چنین صدایی را از دستگاه های هواپیما در حین پرواز شنیده ام”. ” این موضوع، یک موضوع امنیتی نیست، اما قطعا آزار دهنده است. اگر چه، بین تلفن های موجود در کابین و رادیو خلبان به اندازه کافی امواج تضعیف کننده وجود دارد. با این وجود، با فرض اینکه اگر 50 مسافر هواپیما به اندازه ای بی ملاحظه باشند که زحمت خاموش کردن تلفن همراه را به خودشان نمی دهند، 50 تلفن همراه به طور مداوم با حداکثر قدرت با برج های مخابراتی در ارتباط خواهند بود که این خود باعث ترافیک رادیویی زیادی خواهد شد.”
حالت پرواز موبایل

بنابراین از نظر تکنیکی تلفن ها پتانسیل ایجاد اختلال در دستگاه های هواپیما را دارند اما به اندازه اندک. خلبان اسمیت می گوید: پیامدهای اجتماعی نیز در این خصوص وجود دارد. او گفت : علی رغم شک و تردید های منطقی که پیرامون استفاده از تلفن های همراه در حین پرواز وجود دارد، تصور کنید از لحظه ای که ثابت شود استفاده از موبایل در طول پرواز منعی ندارد، درصد مسافرانی که خواستار استفاده از دستگاه های الکترونیکی شان هستند نیز افزایش پیدا می کند و این مسئله موجب رودرو کردن یک گروه عصبانی از مسافران در برابر گروه دیگر می شود و خدمه هواپیما در میان آنها”. ” اگر چنین منعی برداشته شود کابین هواپیما آخرین جایی است که سکوت نسبی در آن برقرار خواهد بود”

9 کار شگفت انگیزی که فقط می توانید در پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس انجام دهید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر