لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> ساعت نجومی پراگ
ساعت نجومی پراگ

ساعت نجومی پراگ

پراگ پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری چک است. این شهر زیبا و تاریخی که امروزه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری جهان است، تا سی سال پیش برای گردشگران یک راز بود. این سرزمین قدیمی که در کنار رود خروشان و طولانی ولتاوا قرار گرفته است، با جاذبه های تاریخی و جذاب خود یکی از زیباترین شهرهای اروپا به شمار می رود و با معماری زیبای خود که تلفیقی از معماری رومی، گوتیک، بارورک، رنسانس و مدرن است گردشگران را شیفته ی خود می کند.

قلعه های تاریخی باشکوهی که بر فراز تپه ها خود نمایی می کنند، میادین زیبا، کلیساهای قدیمی و پل های تاریخی گوشه ای از چشم اندازهای این شهر دلپذیر هستند. بافت مرکزی این شهر ساختمان هایی را در خود جای داده که هنوز هم رنگ و بوی قدیمی خود را حفظ کرده و با شیروانی های آجری رنگ و کوچه پس کوچه های سنگفرش شده، این شهر را به یک اثر هنری زیبا مبدل کرده اند. موزه ها و گالری های پراگ هر چند شکوه و شهرت موزه های پاریس را ندارند، اما در نوع خود جذاب و دیدنی هستند و تندیس های زیبایی که در میدان ها و گوشه و کنار آن قرار دارند، گردشگران را مجذوب خود می کنند.
ساعت نجومی پراگ
در واقع پراگ با معماری قرون وسطایی، کوچه های پر پیچ و خم سنگفرش شده و کافه های دلپذیرش مقصدی جذاب برای هنرمندان و شیفتگان آثار تاریخی است و آثار کهن و باارزشی همچون ساعت نجومی، قلعه ی پراگ و پل تاریخی چارلز را در دل خود جای داده است. ساعت نجومی که در میدان شهر قدیمی قرار دارد، یکی از برجسته ترین آثار تاریخی پراگ است، این ساعت که یک اختریاب پیچیده و قدیمی است، بی شک یکی از پرطرفدارترین جاذبه های این شهر است.
ساعت نجومی پراگ
این ساعت شگفت انگیز متعلق به 600 سال قبل است و با وجود قدمت زیاد هنوز هم کار می کند، داستان ساخت این ساعت در طول زمان همواره با افسانه هایی همراه بوده، داستان هایی که آن را اسرارآمیزتر و در عین حال جذاب تر کرده اند، به طوری که راس هر ساعت گردشگران زیادی روبه روی ساختمان قدیمی شهرداری گرد هم جمع می شوند تا نمایش مکانیکی این ساعت قرون وسطی را تماشا کنند.
ساعت نجومی پراگ
نمایشی که پیکره های متحرک برای تصویر سازی زمان اجرا می کنند، باعث می شود که هنوزهم باور کنیم این ساعت بهترین زمان سنج دنیاست. بهترین اجرا که در ظهر و نیمه شب انجام می شود نمایشی به یادماندنی برای گردشگران این شهر دوست داشتنی است. با ما همراه شوید که با این جاذبه ی بی نظیر شهر پراگ بیشتر آشنا شویم. ایران هتل آنلاین با رزرو هتل های تبریز و هتل های قشم همراه شماست.
ساعت نجومی پراگ
ساعت نجومی پراگ سومین ساعت قدیمی در جهان است که در سال 1410 میلادی ساخته شده و در همان زمان در دیواره ی جنوبی شهر اولد تاون نصب شده است، این ساعت دارای عقربه ای است که موقعیت خورشید، ماه و تقویم و علامت های نجومی هر ماه را نشان می دهد. مجسمه های مقدسین کاتولیک در هر دو طرف ساعت ایستاده اند و سر هر ساعت مجسمه های چوبی از پنجره ی بالایی عقربه ی نجومی بیرون می آیند و آهنگ می زنند. در حدود سال 1490 میلادی بود که صفحه ی سال نما به آن اضافه شد و بالای آن را با مجسمه های سبک گوتیک تزیین کردند.
ساعت نجومی پراگ
راس ساعت 12 از درگاه بالای ساعت شمایل دوازده حواریون بیرون می آیند و به شهر سلام می کنند. در کنار ساعت چهار مجسمه وجود دارند که چهار ویژگی ناپسند آدمی را به تصویر می کشند. اولین نماد غرور، دومی خست، سومی مرگ و چهارمی نماد خوشگذرانی می باشد. این نمادها به این صورت عمل می کنند که در کنار ساعت اسکلتی ناقوس را به صدا درآورده، یک بوقلمون سر خود را تکان داده و خسیسی کیف پولی با خود داشته و یک مغرور در آیینه نگاه می کند. این نمایش با خواندن یک خروس طلایی و به صدا درآمدن ناقوسی بزرگ در بالای برج به پایان می رسد.
ساعت نجومی پراگ
از گذشته های دور افسانه های زیادی پیرامون ساعت نجومی پراگ وجود داشته است، مردم پراگ درگذشته اعتقاد داشتند که هنگام صبح و با اولین بانگ خروس تمام اشباح و شیاطین از شهر دور می شوند. با توجه به افسانه های محلی، مردم پراگ بر این باور بودند که اگر روزی ساعت نجومی شهر برای مدتی طولانی از حرکت بایستد، ملت چک روزگار سختی را سپری خواهند کرد. آن ها تنها راه نجات از این قضیه را تولد پسری می دانستند که در شب سال نو متولد شود، او باید زمانی که ساعت دوباره شروع به حرکت می کند مسیر کلیسای تین تا ساختمان شهرداری را به سرعت پیموده و قبل از آخرین ضربه ی ناقوس به آن جا برسد، اگر او موفق به انجام این کار می شد، می توانست تمام شیاطین را از شهر بیرون کند.
در برخی از افسانه ها اسکلت را نماد امید نیز دانسته و برای آن داستان شوالیه ای را نقل می کنند که با دیدن پرنده ای که در دهان اسکلت گرفتار شده، بارقه ی امید در قلبش جوانه زده و به این باور می رسد که زمان آزادی او هم همچون پرنده خواهد رسید. زیرا راس هر ساعت اسکلت دهان خود را می گشود و پرنده می توانست به سمت آزادی پرواز کند. این افسانه ها همچنان در میان مردم رواج داشت و ساعت نجومی با این داستان ها چهره ی راز آلودی پیدا کرده بود، تا این که سندی داستان واقعی این ساعت را بازگو کرد.
بر اساس این افسانه ها اعتقاد بر این بود که ساعت نجومی یا پراگ اورلوج توسط یک ساعت ساز معروف و ماهر به نام هانوش Hanuš در سال 1490 ساخته شده است. بر طبق این افسانه که Alois Jirásek آلویس ییراسک آن را روایت کرده است، هانوش پس از ساختن این ساعت توسط اعضای انجمن شهر پراگ کور شد تا نتواند کار خود را تکرار کند. آن ها پس از آن ساعت نجومی را نیز غیر فعال کردند به طوری که تا صدها سال کسی نتوانست آن را تعمیر کند. این ساعت در سال 1552 بوسیله ی Jan Taborský یان تابورسکی تعمیر شد و بنا به گزارش آن زمان او هم سازنده ی ساعت را هانوش ذکر کرد، این اشتباه که ناشی از تفسیرهای نادرست از سوابق آن دوره بود، توسط Zdeněk Horský زدینیک هورسکی اصلاح شد.
ساعت نجومی پراگ
این فرض اشتباه که سازنده ی ساعت Hanuš بود، احتمالا با بازسازی سالن تالار قدیمی در سال های 1473-1470 مرتبط بود. در طی سال های بعد ساعت نجومی بارها متوقف شده و بارها تعمیر شد. در 1629 یا 1659 مجسمه های چوبی را به آن افزودند و شمایل رسولان پس از یک تعمیر بزرگ بین سال های 1791- 1787 به آن اضافه شد. در طول تعمیرات بعدی در سال های 1866-1865 یک شخصیت طلایی یعنی یک خروس کولی به آن اضافه شد. داستان بزGoat story یکی از قدیمی ترین داستان ها در مورد ساعت قدیمی پراگ است که به کارکرد مکانیکی و صفحه ی مدرج آن اشاره کرده است.

این افسانه به عنوان طرح اصلی در فیلم انیمیشن The Old Prague Legends مورد استفاده قرار گرفتند. این ساعت در 8 ماه مه 1945، در طول قیام پراگ، هنگام اخراج نازی ها از پراگ توسط آن ها آسیب فراوان دید، نازی ها حتی تعدادی از مجسمه های آن را آتش زده بودند، اما نمونه های جایگزین به جای آن ها ساخته شد و ساعت سه سال بعد در حالی که روی ساعت اروپای مرکزی تنظیم شده بود، دوباره شروع به کار کرد. اما داستان واقعی این ساعت مبنی بر سندی است که در سال 1961 پیدا شد.
بیشتر بخوانید:

ساعت نجومی پراگ
در این سند، صفحه ساعت نجومی شرح داده شده و گفته شده است که توسط فردی به نام میکولاش Mikuláš Kardan از کاردان kardanدر سال 1410 ساخته شده است. ساعت نجومی در پاییز 2005 مجددا بازسازی شد و مجسمه ها و حلقه ی تقویم پایین تر نیز بازسازی شدند. آخرین بازسازی ساعت نجومی از ژانویه تا سپتامبر 2018 پس از بازسازی برج قدیمی شهر انجام شد. در طی این نوسازی، مکانیسم ساعت الکتریکی که از سال 1948 مورد استفاده بود، با یک مکانیزم اصلی از دهه 1860 جایگزین شد.
در 9 اکتبر 2010، ششصدمین سالگرد Orloj با نمایش نور در مقابل برج ساعت جشن گرفته شد. در جشن سالگرد فیلمی که تاریخ و داستان و کارکرد مکانیکی و شخصیت های ساعت را نشان می داد به نمایش گذاشته شد. اما بازسازی واقعی این ساعت در سال 2018 صورت گرفت و یک صفحه ی LED جایگزین صفحه ی قدیمی شد و تقویم مدوری که بخش پایینی ساعت واقعی را تزئین می‌کرد و آخرین روز و سال را نشان می‌داد با یک کپی جدید از نمونه اصلی آن که توسط جوزف مانس Joseph Mines در سال 1860 درست شده بود، تعویض شد و حواریون که قبلا از ورق های فلزی ساخته شده بودند با شیشه های رنگی مزین شدند.
صفحه ی تقویم نجومی یک نوع اسطرلاب مکانیکی است، دستگاهی است که در نجوم قرون وسطا استفاده می شد، این ساعت تصور مردم آن دوره را از جهان هستی نشان می دهد. صفحه ی تقویم روی ساعت نجومی دارای پس زمینه ای است که نشان دهنده زمین و آسمان است و در اطراف آن چهار جزء متحرک وجود دارد: حلقه ی برج های فلکی، حلقه ی چرخشی بیرونی، نماد نشانگر خورشید و نماد نشانگر ماه. سه دایره داخل صفحه زمان‌های قدیمی چک، اروپای مرکزی و زمان بابلی را مشخص می‌کنند.
نوشته های آن در قسمت شرقی (سمت چپ) افق آئورورا (سپیده دم در لاتین) و اورتس (بلند شدن) است. عددهای طلایی رومی در لبه ی بیرونی دایره ی آبی، زمان عادی روز را نشان می دهند که 24 ساعت است، آن ها زمان محلی (زمان محلی پراگ) یا زمان اروپای مرکزی را نیز نشان می دهد. خطوط طلایی منحنی که بخش آبی صفحه را به 12 بخش تقسیم می کنند، نشانه هایی برای ساعت نابرابر است. خورشید طلایی در اطراف دایرة البروج حرکت می کند و موقعیت خود را بر روی دایرة البروج نشان می دهد. ستاره ی هم کوچک طلایی موقعیت اعتدال بهاری را نشان می دهد.
ساعت نجومی پراگ
چهار مجسمه ی که ویژگی های انسان را نمایش می دهند، در کنار ساعت و در زیر آن ها چهار شمایل دیگر وجود دارند که متعلق به یک تاریخ نگار، یک فرشته، یک ستاره شناس و یک فیلسوف هستند. در طول تابستان نمایش ویدیویی بر روی ساعت تابانده می شود و درآن برخی رویدادهای تاریخی چک به نمایش گذاشته می شود. این ساعت شگفت انگیز که یکی از نمادهای شهر پراگ است، سال هاست که با افسانه ها و زیبایی های مخصوص خود در شهر پراگ جلوه گری می کند و این شهر افسانه ای و رازآلود را به عنوان یکی از زیباترین و دیدنی ترین شهرهای اروپا به جهان معرفی می کند.

بهترین مقاصد ماه عسل در اروپا
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر