لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه مارکار یزد، یادگاری از زرتشتیان باستان
موزه مارکار یزد، یادگاری از زرتشتیان باستان

موزه مارکار یزد، یادگاری از زرتشتیان باستان

ایران یکی از کشورهای فعال در صنعت توریسم است و هر ساله گردشگران زیادی از کشورهای مختلف برای بازدید از اماکن دیدنی، به کشورمان سفر می کنند. در این میان استان یزد یکی از استان های مهم در این حوزه محسوب می شود. هتل های یزد در اغلب اوقات سال مملو از مسافران و گردشگرانی است که از شهر و دیار خود بار سفر بسته اند و برای بازدید از مناطق مختلف این استان، راهی شهرهای آن شده اند. هتل داد یکی از جذاب ترین و منحصر به فردترین هتل های ایران است که از سبک معماری ویژه ای برخوردار می باشد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با یکی از جاذبه های زیبای این خطه، یعنی موزه مارکار یزد بیشتر آشنا کنیم.

معرفی شهر یزد

شهر یزد در مرکز ایران واقع شده است و مرکز استانی به همین نام نیز می باشد. اتابکان یزد مهم ترین عامل در رشد و نمو این شهر در قرن هشتم هجری بوده است. مساحت یزد حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع بوده و ۶۳۷۴۷۳ نفر در آن زندگی می کنند. ارتفاع شهر یزد از سطح دریا تقریبا ۱۲۳۰ متر است. این شهر در فلات مرکزی ایران واقع گردیده و دارای بافت تاریخی است؛ لازم به ذکر است شهر یاد شده در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده است. همچنین بخش هایی از یزد که دارای معماری سنتی و تاریخی هستند، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.
موزه مارکار یزد
یزد در کشور با نام های شهر شیرینی، شهر بادگیرها و شهر زرتشتیان معروف است. جالب است بدانید این شهر بیشترین آمار پذیرفته شدگان در کنکور را دارد و از همین رو یکی از قطب های پزشکی ایران نیز به شمار می رود. یزد به دلیل قرار گیری در جوار کویر مرکزی ایران، دارای آب و هوای گرم و خشک است. میانگین بارش سالیانه در این شهر در حدود ۶۲ میلی متر بوده و این امر سبب شده تا یزد عنوان خشک ترین مرکز استان را به خود اختصاص دهد. ترمه های بافته شده در شهر یاد شده شهرت جهانی دارند و صنعت نساجی آن، رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است. قطاب، پشمک و باقلوا نیز از مهم ترین سوغاتی های شهر یزد به شمار می روند که طعم لذیذی دارند.
موزه مارکار یزد

عقاب کوه تفت یزد، کوهی خسته از پرواز
ادامه مطلب

موزه مارکار یزد

موزه مارکار یزد در حقیقت موزه تاریخ، فرهنگ و هنر زرتشتیان این شهر محسوب می شود. با بازدید از این موزه می توانید زرتشتیان بیشتری را بشناسید و از آداب و رسوم آن ها مطلع گردید؛ چراکه زرتشتیان گام های موثری در پیشرفت کشور دانشته اند. موزه مارکار در بنایی با قدمت بیش از ۸۰ سال تاسیس شده است. و سبک معماری خاص و منحصر به فرد این بنا سبب شهرت آن گشته است.

موزه مارکار یزد
در موزه مارکار، نور خورشید با بیشترین میزان خود، سبب روشنایی فضای داخلی می گردد. همچنین سبک معماری این موزه باعث شده تا فضای داخل بنا در فصل تابستان، خنک و در فصل زمستان گرم باشد. اغلب بخش های موزه مارکار دست نخورده باقی مانده و دچار هیچ تغییری نشده است؛ برای مثال حمام ها و سرویس های بهداشتی با همان سبک قدیمی بازسازی شده اند. همچنین آب انبار، راه قنات و پاکنه که روزگاری به منظور تامین آب این بنا از آن استفاده می شده است، هنوز هم باقی و پا بر جا هستند.
موزه مارکار یزد
این بنا توسط پشوتن جی دوسابایی مارکار ساخته شده است و در ابتدا به عنوان پرورشگاه، دبستان، دبیرستان و خوابگاه دانش آموزان مورد استفاده قرار می گرفت. اما ساخت فاز نخست این موزه توسط اسفندیار اختیاری در سال ۱۳۹۴ ه.ش به پایان رسید. به عنوان تقدیر از بانی و سازنده این بنا، در بدو ورود به موزه، با زندگینامه پشوتن جی دوسابایی مارکار آشنا خواهید شد. پس از عبور از این بخش، به قسمت دیگری از موزه می رسید که در آن توضیحاتی از اشوزرتشت و کتاب مقدس زرتشتیان یعنی گاتاها وجود دارد.
در بخش های بعدی موزه مارکار می توان با لوازم قدیمی منازل زرتشتیان، پوشش سنتی زنان و موبدان زرتشتی و آیین و مراسم این افراد مانند جشن مهرگان یا جشن تیرگان آشنا شد. اما جالب ترین بخش موزه مارکار، آشپزخانه ای است که در انتهای این بنا وجود دارد. در این آشپزخانه از لوازم قدیمی و سنتی زرتشتیان، می توان دیدن نمود. برای بازدید از موزه یاد شده می توان در تمام ایام هفته به غیر از دوشنبه، از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰:۳۰ به آن مراجعه کنید. برای دسترسی به موزه مارکار یزد باید در ابتدا به میدان مارکار در این شهر بروید؛ سپس به سمت بلوار منتظر قائم و یا کوچه فرش مشهد حرکت کنید تا به کوچه میلاد برسید. موزه مارکار در کوچه میلاد شهر یزد قرار دارد.
موزه مارکار یزد
بسیاری از جاهای دیدنی یزد در نزدیکی موزه مارکار قرار دارند؛ برای مثال حدود ۱۰ دقیقه زمان نیاز است تا از این مکان، به صورت پیاده به آتشکده شهر یزد برسید. آب انبار رستم گیو و موزه آب شهر یزد نیز در یک کیلومتری این موزه واقع شده اند. اما اگر قصد اقامت در شهر یزد را دارید، علاوه بر هتل داد یزد که در جوار موزه مارکار قرار دارد می‌توانید سری هم به اقامتگاه بوم گردی خانه تاریخی دالون که در یک کیلومتری موزه قرار دارد بزنید. برای خرید سوغات نیز می توانید به راحتی به مراکز خرید اطراف موزه دسترسی داشته باشید. بازار یزد و بازار خان در فاصله 2 کیلومتری از موزه مارکار قرار گرفته اند و خرید را برای مسافران و گردشگران آسان نموده اند.

معرفی هتل صفائیه یزد - هتلی 5 ستاره در شهر خشت خام جهان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر