لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> قبرستان انگلیسی ها در جزیره قشم
قبرستان انگلیسی ها در جزیره قشم

قبرستان انگلیسی ها در جزیره قشم

همانطور که می دانید جزیره قشم در استان هرمزگان واقع شده و بزرگ ترین جزیره ایران و تنگه هرمز است. ساحل این جزیره پهناور و در نوع خود زیبا و قدمت آن به دوره ساسانی می رسد. جزیره قشم در زمان ساسانیان ابرکاوان نام داشت و در دوره اسلامی سرزمینی آباد و پررونق بود. قشم در آن دوره نه تنها دارای شهر و روستاهایی با کشتزارهای پربار و درختان خرما بود، بلکه یک مرکز دریانوردی و تجاری فعال نیز به شمار می رفت. لازم به ذکر است که در حال حاضر نیز جزیره یاد شده یکی از بهترین مقاصد گردشگری در کشور است؛ از این رو هتل های قشم مانند هتل بوتیک ایرمان در فصول پرسفر مملو از گردشگران مختلفی هستند که از اقصی نقاط ایران به این جزیره سفر کرده اند. با ما همراه باشید تا به این جزیره دوست داشتنی و دلپذیر سفر کنیم و در این سفر با یکی از جاذبه های تاریخی و جالب توجه آن به نام قبرستان انگلیسی ها آشنا شویم.
در سال های گذشته قشم به دلیل همجواری با جزایری مانند: لارک، هنگام، هرمز، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی هم از موقعیت جغرافیایی خاصی برخوردار بوده و هم به علت داشتن اهمیت استراتژیکی دیده بانی، دروازه بان خلیج فارس بوده است. هر چند شکوه و رونق آن دوران سال ها پیش از بین رفت، اما این جزیره بی نظیر دوباره رشد کرد و به عنوان مقصدی برای تمام گردشگران نام خود را زنده نمود. با این وجود قشم هنوز هم یکی از معدود جاهایی است که بافت و چهره سنتی خود را حفظ کرده و با جاذبه های فراوان، منحصر به فرد و اصیل خود گردشگران بسیاری را جذب می کند.
1683357035 163 قبرستان انگلیسی ها در جزیره قشم
قشم بزگ ترین جزیره ایران و مستقل ترین جزیره دنیا است. زیبایی های این جزیره آنقدر متنوع و متفاوت هستند که هر بیننده ای به سادگی نمی تواند از کنار آن ها عبور کند. در واقع قشم این جزیره زیبا و تماشایی سال ها است که با اقلیم خاص و متفاوت خود زیباترین مناظر را در مقابل چشمان گردشگران به تصویر می کشد و با آثار تاریخی باقی مانده از دوران استعمار روزگار پر فراز و نشیب آن دوران را حکایت می کند. این جاذبه های دیدنی و طبیعی در کنار مراکز خرید جزیره قشم را به یکی از مقاصد گردشگری مهم ایران تبدیل کرده است.
1683357035 69 قبرستان انگلیسی ها در جزیره قشم

قبرستان انگلیسی ها

قبرستان انگلیسی ها در قشم اثری است که از دوران استعمار به جا مانده و بر اساس شواهد موجود این مکان محل زندگی تعدادی از انگلیسی ها در دوره قاجار بوده است. قبرستان یاد شده که یکی از جاهای دیدنی قشم محسوب می شود در 135 کیلومتری این شهر و بندر باسعیدو قرار دارد. این قبرستان که به گورستان اجنبی ها هم معروف است، در زمان فتحعلی شاه محل زندگی شماری از نظامیان انگلیسی ها بوده است و در آن چند قبر از ماموران دولت انگلیس، دکل دیده بانی، قلعه کوچک ساحلی، اسکله سنگی و توپ دیده می شود.
1683357035 935 قبرستان انگلیسی ها در جزیره قشم
علاوه بر سنگ قبرهای قدیمی، یک ستون یادبود نیز در این مکان دیده می شود؛ این طور به نظر می رسد که این سنگ یادبود زمانی مزین به سنگ نبشته هایی بوده ولی امروزه بیشتر آن ها شکسته اند، با این وجود بنای اصلی ستون تا حدودی سالم مانده و هنوز پابرجا است. در واقع می توان گفت که این مکان زمانی قلعه ای کوچک برای نظامیان انگلیسی به شمار می رفته و سنگ قبرهایی که در آن قرار دارد متعلق به نظامیان ارتش انگلیس بوده اند. قبرهای این گورستان ویران شده اند و به احتمال زیاد این ویرانی پس از پایان دوره استعمار صورت گرفته است.
1683357035 821 قبرستان انگلیسی ها در جزیره قشم
قشم از دیرباز به دلیل برخوردار بودن از موقعیت جغرافیایی خاص و موقعیت دریایی و تجاری همیشه مورد توجه بوده است و در طول تاریخ بارها بیگانگان قصد اشغال آن را داشتند. از جمله این اشغالگران انگلیسی ها و پرتقالی ها بودند که در دوره قاجار و صفوی جزایر جنوبی ایران را به اشغال خود در آوردند. آثار این استعمار مانند قبرستان انگلیسی ها در گوشه و کنار قشم و جزایر دیگر دیده می شود.
قلعه های کوچک متروکه، قلعه هایی با ادوات جنگی مانند توپ و حصارها و برج هایی که کنار سواحل زیبای قشم ساخته شده اند یادآور دورانی هستند که انگلیسی ها در جزیره ساکن شده و از طریق آن خلیج فارس را زیر نظر داشتند. آن ها با حضور خود در منطقه سیاست ها و مقاصد تجاری و نظامی خود را دنبال می کردند؛ سیاست هایی که در جهت استعمار کشورهای دیگر و ایران بود. اما ایرانیان هرگز حضور آن ها را نپذیرفتند و در تمام دوره های تاریخ پیام ایرانیان به بیگانگان تنها یک جمله بوده است و آن این که ایران را گورستان اجنبی ها خواهیم کرد.

کلام آخر

جزیره زیبای قشم یکی از جزایر مهم جنوب کشور است که به سبب جاذبه های تفریحی، طبیعی و تاریخی فراوان در میان گردشگران نیز طرفداران بسیاری دارد. یکی از این جاذبه ها قربستان انگلیسی ها است که در آن می توان نشانه های حضور سربازان انگلیسی در زمان اشغال جزیره را مشاهده نمود. اگر به آثار تاریخی و باستانی علاقه دارید بدون شک بازدید از مکان گفته شده برایتان جالب توجه خواهد بود.

3/5 - (2 امتیاز)
غار نمکدان قشم، گشت و گذاری در جزیره عجایب
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر