لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه استاد شهریار تبریز
خانه استاد شهریار تبریز

خانه استاد شهریار تبریز

خانه های قدیمی با رنگ و بوی روح نواز و دلنشین، همیشه برای ما خاطره انگیز هستند؛ حتی اگر این خانه ها کوچک و محقر باشند باز هم در آن ها چیزی جریان دارد که روح زندگی نامیده می شود. با وجود آنکه ما هرگز نمی توانیم به راز خوشبختی و سعادتی که هنوز هم آثار آن در گوشه و کنار این خانه ها موج می زند پی ببریم، اما این خانه ها برای ما یادآور پدربزرگ ها و مادربزگ های مهربانی هستند که با شعرها و قصه های قدیمی دلمان را بدست می آوردند و برای ما دنیایی را به تصویر می کشیدند که در آن عشق و مهربانی بر همه چیز پیروز می شد. این خانه ها که روزگاری محل زندگی افراد بزرگ و سرشناس بودند، تاریخ و سرگذشت آن ها را برای ما بازگو کرده و یاد آن ها در دل ها زنده نگه می دارند. یکی از جاهای دیدنی تبریز خانه استاد شهریار است که همه روزه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند. برای بازدید از این خانه باستانی بهتر است در سفر خود به شهر یاد شده ابتدا برای رزرو بهترین هتل های تبریز مانند هتل شهریار تبریز اقدام نمایید تا خاطرتان از محل اقامت خود راحت باشد.

در میان خانه های زیبا و قدیمی تبریز بنایی وجود دارد که خانه شاعر پرآوازه ایران یعنی استاد شهریار است. این خانه قدیمی و کوچک بوده اما سرشار از خاطره های ماندگاری است که ما را با این شاعر گرانقدر بیشتر آشنا می کند. با ما همراه باشید تا با هم به تبریز سفر کنیم، شهری که مدت های طولانی پایتخت ایران بوده و تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. این شهر مدرن که در دوره قاجار در اوج شکوفایی بود، در دوره معاصر هم یکی از شهرهای مهم و اقتصادی کشور محسوب می شود و با آثار تاریخی فراوان خود مانند خانه ها و موزه هایی که در اصل خانه های قدیمی هستند، نظر گردشگران زیادی را جذب می کند.
خانه استاد شهریار تبریز
خانه استاد شهریار تبریز

باغ موزه قصر تهران، تفرجگاهی که تبدیل به زندان شد!
ادامه مطلب

زندگینامه استاد شهریار

سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به “شهریار” شاعری ایرانی و اهل آذربایجان بود. او در سال 1285 چشم به جهان گشود. پدر وی، حاج میرزا آقا خشکنابی از وکلای مبارز تبریز و مردی فاضل بود. استاد شهریار در کودکی و در جریان حوادث دوره مشروطه، به خواست پدرش به روستایی در خشکناب منتقل شد و دوران کودکی خود را در دامان طبیعت سپری کرد. بازتاب این بخش از زندگی او در منظومه حیدربابا کاملا محسوس است. استاد شهریار در سال 1300 برای ادامه تحصیل عازم تهران شد و تا سال 1303 در مدرسه دارالفنون تحصیل کرده و پس از آن در دانشگاه به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت. او مدتی پیش از فارغ التحصیلی به علت شکست در عشق، تحصیل را ناتمام گذاشت و به شعر و شاعری روی آورد. این شاعر توانا پس از سرودن اشعار زیبا و به یادماندنی در سال 1367 درگذشت و پس از فوت بنا به وصیت خود در مقبره ملک الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
خانه استاد شهریار تبریز

آشنایی با خانه استاد شهریار تبریز

خانه استاد شهریار یکی از موزه های تبریز محسوب می شود و در یکی از محله های قدیمی تبریز به نام محله مقصودیه واقع شده است. این خانه که قدمت آن به سال 1330 باز می گردد، سومین منزل استاد شهریار بوده که در سال 1347 توسط وی خریداری شده است. زیر بنای خانه در حدود 250 مترمربع بوده و مساحتش 241 متر مربع می باشد. این بنا در دو طبقه ساخته شده است و پس از درگذشت استاد در سال 1367 این منزل توسط شهرداری خریداری شد؛ سپس منزل یاد شده با وسایلی که از استاد به جا مانده اند و با همکاری خانواده وی به یک موزه تبدیل شد. خانه استاد شهریار تبریز
خانه استاد شهریار تبریز
این موزه در سال 1368 توسط میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و موزه ادبی استاد شهریار نام گرفت. موزه ادبی استاد شهریار دارای دو بخش فوقانی و زیرزمین است که بخش فوقانی دارای بیش از 500 قطعه از آثار و وسایل استاد شهریار شامل کتاب، کیف، عصا، دفتر اشعار و اوراق دست نویس وی، نسخه قرآنی که ایشان با خط نسخ نوشته اند، آلبوم ها، یادبودها و هدایایی است که به این شاعر گرانقدر و فرزانه اهدا شده است.
خانه استاد شهریار تبریز
در بخش زیرزمین عکس های دوره های مختلف زندگی استاد در معرض بازدید قرارداده شده اند. واحد سمعی بصری نیز در این قسمت قرار دارد و فضایی برای استراحت میهمانان و بازدید کنندگان نیز در نظر گرفته شده است. از آثار با ارزش دیگر در این موزه می توان به سه تار استاد شهریار و آثار خط نستعلیق وی اشاره کرد که برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده اند. این آثار ساده ولی با ارزش، دنیای به ظاهر کوچکی را برای ما به تصویر می کشند که برای استاد هرگز کوچک نبود؛ زیرا روح و جان او این توانایی را داشت که از قفس تن رهایی یافته و در کوه، دشت و صحرا به تماشا بنشیند و شعرهای زیبا بسراید.

موزه سنجش تبریز، سفر به دنیای مقیاس ها
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر