لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> آینه تکم در گیلان، پیام آور نوروز
آینه تکم  در گیلان، پیام آور نوروز

آینه تکم در گیلان، پیام آور نوروز

ایران کشوری با تاریخچه ای کهن است. در هر گوشه و کنار از آن عده ای زندگی می کنند که گذشته ای غنی دارند. معمولا ایرانی ها برای رسم و رسوم گذشتگان خود ارزش و اهمیت زیادی قائل اند و آنها را گرامی می دارند. مهم ترین رسم و رسوم ایرانی ها به ایام نوروز و قبل و بعد از آن بر می گردد. البته در اینکه این مراسمات در گذشته رنگ و بوی دیگری داشته شکی نیست اما معمولا همچنان دیدنی و تماشایی است. یکی از این مراسمات جالب نمایشی به نام آینه تکم است که در بسیاری از مناطق شمالی ایران انجام می شود اما بیشتر مربوط به استان گیلان و البته غرب آن می باشد به همین دلیل تحت عنوان آینه تکم گیلان شناخته می شود.

مرکز استان گیلان شهر زیبای رشت است. رشت یکی از شهرهای سرسبز شمالی کشورمان است که جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. این شهر یکی از کلان‌ شهرهای ایران است که به آن لقب سومین شهر گردشگر پذیر ایران را داده ‌اند. این شهر به دلیل داشتن طبیعتی سرسبز، همواره یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان در ایام نوروز و تعطیلات تابستان می باشد و کمتر کسی است که به شمال ایران سفر کند و از رشت دیدن نکند. از جمله جاذبه های این شهر شمالی می توان به باغ محتشم، عمارت کلاه فرنگی، پارک ملت، بقعه ی دانای علی، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، خیابان علم الهدی، بازار بزرگ رشت، گوهررود، سبزه میدان، مجموعه‌ ی میدان شهرداری و … اشاره کرد.

برای اقامت در رشت با این همه جاذبه ی دیدنی تنها کافی است وارد سایت ایران هتل آنلاین شوید تا خیالتان بابت محل اقامت در سفر به این شهر بزرگ و زیبا راحت باشد. بعد از ورود به سایت، نام رشت را در کادر مربوطه بنویسید و بر دکمه ی جست و جو کلیک کنید. چنانچه هتل مورد نظر خود را در صفحه ی اول نیافتید بر شماره ی 2 در پایین صفحه کلیک کنید تا سایر هتل های رشت را نیز ببینید. با کلیک بر هر یک می توانید اطلاعات کامل و جامعی در مورد آن بدست آورید. ایران هتل آنلاین بهترین گزینه برای یک رزرو اینترنتی هتل می باشد که دارای مزایای چشمگیری است. از جمله اینکه تضمین قیمت دارد. دیگر اینکه کارمزد کنسلی در آن صفر درصد است. از طرفی برای کاربران عضو سایت تخفیفات خوبی را در نظر می گیرد. تمام این مزایا و سایر آنها تنها با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین حاصل می شود.

از آنجا که رشت یکی از شهرهای گردشگری ایران است دارای هتل های بسیار خوبی می باشد. در این میان یکی از بهترین هتل های رشت هتل آپارتمان صبوری است که در شهر رشت – خیابان رسالت – رودبارتان – مقابل پارک شهید گلستانی قرار دارد. این هتل آپارتمان در فروردین ماه سال 1394 به بهره برداری رسیده است. هتل آپارتمان صبوری رشت در قالب پنج طبقه بنا شده و دارای 10 واحد اقامتی با امکاناتی به روز و قابل قبول است. این هتل با قرارگیری در استان سرسبز گیلان، همواره میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران و حتی جهان می باشد. دسترسی به سایر نقاط شهر از طریق این هتل بسیار سهل و اسان است. فاصله ی این هتل آپارتمان سه ستاره تا برخی اماکن تاریخی و مذهبی از جمله ساختمان تاریخی شهرداری سابق رشت و حرم مطهر حضرت فاطمه اخری، تنها حدود سه کیلومتر است که از جمله مزایای آن به شمار می رود. این هتل اقامتگاهی بسیار پاکیزه با غذاهایی خوشمزه، کارکنانی باتجربه و موقعیت دسترسی مناسب است و به راحتی می تواند آرامش و آسایش مسافران در سفر به گیلان را فراهم کند و اوقات خوشی را پیش روی آنها قرار دهد.
آینه تکم گیلان
معرفی کلی
عید نوروز یک عید باستانی است که برای ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار است. این اهمیت در حدی است که قبل از فرا رسیدن آن در برخی از مناطق ایران مراسمات خاصی انجام می شود و اهالی آن منطقه با انجام این مراسمات به پیشواز سال نو و عید نوروز می روند. معمولا هر یک از این مراسمات جنبه های جالب خود را دارند و اهدافی را دنبال می کنند. یکی از این مراسمات سنتی جالب اجرای یک نمایش عروسکی به نام آینه تکم است که بیشتر در نواحی غربی استان گیلان انجام می شود. البته در گذشته تکم چی ها از آذربایجان به نقاط هشتپر و حتی انزلی و رشت می رفتند و پیام آور رسیدن سال نو و عید نوروز می شدند. البته گاهی اوقات هم تکم چی ها از همان اهالی روستا بودند.

خصیل دشت
ادامه مطلب

تکم عروسکی به شکل بز است که آن را با پارچه ها و منجوق های رنگی و پر می آرایند. این عروسک به دسته ای متصل می شود و با بالا و پایین بردن این دسته از میان سوراخ موجود بر یک تخته ی چوبی، آن را به حرکت و جنبش وا می دارد. در این میان صدای برخورد عروسک با تخته ی چوبی، آهنگی شاد را تداعی می کند، از طرفی تکم چی ها هم ترانه هایی خوش آهنگ را سر می دهند تا بر جذابیت و حس خوب و شاد مراسم بیفزایند. در گذشته تکم چی ها ترانه هایی شاد و خوش آهنگ زمزمه می کردند و از مردم هدیه می گرفتند و از محلی به محل دیگر می رفتند تا خبر رسیدن بهار را به اهالی آن محل هم بدهند.
آینه تکم گیلان
آینه تکم گیلان
آینه تکم یک نمایش عروسکی جذاب است که توسط افرادی به نام تکم چی برگزار می شود. در گذشته تکم ‌چی ‌ها که پیام ‌آوران نوروز بودند از شهر اردبیل به سمت نواحی غرب گیلان و گاهی تا نزدیکی بندر انزلی و رشت نیز می ‌رفتند تا نوید رسیدن سال نو را به همگان بدهند. آنها یک عروسک به نام تکم را به شکل بز و به اندازه ی حدودا دو کف دست انسان از جنس چوب می ‌ساختند و مراسم را به وسیله ی آن برگزار می کردند. نحوه ی ساخت تکم به گونه ای بود که به کمک پاهای آن بتوان تکم را به راحتی حرکت داد و عروسک را به این طرف و آن طرف چرخاند.

تالاب سوستان گیلان کوه
ادامه مطلب

تکم چی ها که همان سازندگان تکم بودند در دو طرف تکم دو آینه ی کوچک می‌ چسباندند و با تکه پارچه ‌های رنگی، منجوق‌ ها و پرهای زیبا تکم را به طرز جالبی تزئین می کردند و به دلیل وجود این آینه ها مراسم بازی با تکم را آینه تکم می‌ نامیدند. تکم به وسیله ی چوبی که طول آن حدود نیم متر بود و به زیر تنه ی آن متصل می شد حرکت می کرد. در این نمایش سنتی و جذاب، تکم چی ها تکم را هماهنگ با ترانه‌ های شادی که خوانده می‌ شد به رقص در می ‌آوردند و بدین ترتیب بر حسب سرعتی که تکم‌ چی به تکم می‌ داد آرام تر یا سریع تر، ایستاده یا نشسته روی تخته ای گرد قرار می ‌گرفت و صدای برخورد آن به تخته با آهنگ ترانه ‌ای که برایش خوانده می ‌شد هماهنگ می‌ گشت و صحنه های جالبی را پدید می آورد.
آینه تکم گیلان
طبق گفته های اهالی غرب گیلان تکم موجودی افسانه ای است که به شکل حیوانی از جنس تخته ساخته می شود و با پارچه های رنگی و تکه های آینه تزئین می گردد. به نظر اهالی نام تکم از واژه ی تَکَ به معنای بز ‌نر گرفته شده است و می تواند همان سیاگالش که حافظ و نگهدارنده ی حیوانات و دام ها است باشد. در گذشته تکم چی ها حدود یک ماه قبل از عید نوروز در روستاها ظاهر می شدند و با اجرای نمایش آینه تکم آمدن بهار را نوید می دادند. در واقع تکم چی ها با در دست گرفتن تکم و تکان دادن آن، سرودها و ترانه ‌هایی در توصیف چهارشنبه سوری و عید نوروز می خواندند. تکم چی ها وقتی که به روستا می آمدند، گویی قاصدی بزرگ بودند که از سرزمین های دور دست آمده و فقط پیام آور نوروز هستند. در آن زمان در هر محلی، تکم چی هایی که لباس محلی بر تن داشتند به چشم می خوردند. کودکان دور و برشان را گرفته و به تکم آنها چشم می دوختند و به ترانه هایشان گوش می دادند و به شادی و خوشحالی می پرداختند. اما امروزه این مراسم تنها به صورت نمادین و در یک مکان مشخص برگزار می شود و تکم چی ها مانند گذشته از این روستا به آن روستا نمی روند.

اقامتگاه بومگردی کاکوله در روستای شهرستان ِ سنگر
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر