لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> سرو قهوه در عزاداری های یزد
سرو قهوه در عزاداری های یزد

سرو قهوه در عزاداری های یزد

سرو قهوه در مراسم عزاداری یزد، یک سنت دیرینه است که سابقه ی نسبتا تاریخی دارد. این قهوه با قهوه های معمول تفاوت داشته و آماده سازی آن حدود شش ساعت زمان لازم دارد. قهوه ی یزدی دارای عطر و بوی خاصی است که بسیار غلیظ می باشد، و در مراسم های دیگر یزدی ها نظیر « پرسه یا روضه » نیز کاربرد دارد. با سفر به شهر تاریخی یزد و رزرو هتل های یزد نظیر هتل داد یزد، از مشاهده ی سنت های دیرین این سرزمین بهره مند شوید و سفری متفاوت را تجربه نمایید.

عزاداری های مذهبی در شهر یزد
مردم شهر یزد دارای سبک خاص و منحصر به فردی در عزاداری های مذهبی هستند. و از این منظر از شهرت زیادی بر خوردارند. مراسم جوش دوره یکی از سبک های رایج آنان است که عده ای به صورت دایره وار می ایستند و با یک دست کمر بغل دستی خود را می گیرند و همچنان با دست دیگر سینه می زنند. سادات نیز در سر دسته عزاداری ایستاده و به اجرای جوش می پردازند. هیئت های عزاداری نیز که در قالب هیئت سینه زنی، و نیز زنجیر زنی تشکیل می شوند، دارای قدمتی چند صد ساله هستند. آداب و سنن و حتی تجهیزات این هیئت های عزاداری نیز که از نسل های گذشته به یادگار مانده است، دارای چند قرن قدمت می باشند.
1683353528 576 سرو قهوه در عزاداری های یزد
گفته می شود ضرب آهنگ سینه زنی در شهر یزد به صورت سه ضرب، چهار ضرب، پنج ضرب، شش ضرب و بیشتر انجام می شود. حتی در برخی محله های شهر یزد نوحه ها با ضربی خاص دارای آهنگی حماسی می باشد که در نوع خود کم نظیر بوده است. نمایش کاروان اسیران کربلا و نیز نخل برداری نیز از دیگر رسومات عزاداری در شهر یزد است. در این شهر، خصوصا در دهه ی اول محرم توسط برخی افراد، بین مردم و نیز دسته های عزاداری شربت، آش، غذا، شیر و …. پخش می شود. که تمامی ارائه ی این نذورات جهت ارادت مردم متدین این سرزمین به خاندان اهل بیت (ع) می باشد.
شکوه مراسم عزاداری و آداب و سبک خاص آن منجر شده تا همه ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این شهر سفر نمایند. یکی از این رسومات رایج که نظر گردشگران را به خود معطوف داشته است، سرو قهوه در مراسم عزاداری می باشد. که در اینجا به طرز تهیه و چگونگی آن می پردازیم.
سرو قهوه در عزاداری های یزد
طرز تهیه ی قهوه ی یزدی
جهت تهیه ی قهوه ی یزدی، عموما پودر قهوه را با آب، هل، گلاب و نیز نبات ترکیب می نمایند و در ظرفی مسی می ریزند. نبات شاخه ی اصلی قهوه ی یزدی به شمار می آید. پس از آن کتری یا دیگ مسی را که جهت این امر آماده نموده اند بر روی شعله ای بسیار کم حرارت قرار می دهند. دم کشیدن قهوه ی یزدی به مدت شش ساعت به طول می انجامد. قهوه ی عزاداری یزدی معمولا بسیار غلیظ است. یزدی ها برای سرو این قهوه از فنجان هایی نسبتا کوچک استفاده می نمایند. قابل ذکر است که این قهوه علاوه بر عزاداری های مذهبی در مراسم پرسه یا روضه نیز کاربرد دارد.

9 آذر جشن آذرگان در ایران باستان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر