لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> فرش سنگی تبریز
فرش سنگی تبریز

فرش سنگی تبریز

فرش ها با آن گل های قشنگ و رنگارنگ همیشه معرف هنر ایرانیان بوده اند. نقش زیبا و ظریف قالی های ایرانی چنان بر دل می نشیند که هر بیننده ای بی اختیار مجذوب زیبایی چشم نواز آن ها می شود. گاهی این نقش های بی نظیر چنان با لطافت جلوه گری می کنند که از دیدن آن ها سیر نمی شویم و هر بهایی را برای خریداری آن ها می پردازیم. در این کشور هنردوست و هنرمند پرور طراحان و بافندگان فرش هنر خود را با نقش های قالی به تصویر می کشند و مشتاقان این هنر اصیل ایرانی را بیش از پیش مفتون خود می کنند. یکی از شهرهایی که این هنر اصیل ایرانی را به خوبی در مقابل دیدگان به تصویر می کشود تبریز است به گونه ای که هر ساله افراد زیادی مشتاق بازدید از فرش سنگی تبریز هستند؛ اگر شما نیز تمایل دارید تا به این شهر زیبا و باصفا سفر کرده و از جاذبه های چشم نواز آن دیدن نمایید بهترین گزینه برای اقامت هتل های تبریز هستند و ازجمله بهترین آن ها می توان به هتل پارس ائل گلی تبریز اشاره نمود.

قالی بافی در تبریز

نقش قالی ها در هر شهر از این کشور پهناور برای خود طرح و زیبایی مخصوصی دارد که متاثر از سبک و شیوه زندگی مردم آن شهر است. در این میان تبریز هم از این قاعده مستثنی نبوده و فرش تبریز در فهرست زیباترین فرش های ایرانی قرار دارد. این شهر یکی از مهم ترین مراکز بافت قالی در ایران است و قالی های بافت تبریز از تنوع بسیاری برخورداراند. شهر یاد شده که در حال حاضر از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش انتخاب شده است، فرش هایی دارد که زیبایی آن ها در سراسر جهان شناخته شده است. بسیاری از قالی های بافت تبریز زینت بخش موزه های معتبر جهان شده یا در مجموعه کلکسیونرهای خوش ذوق قرار گرفته اند؛ بدون شک قالی های بافت تبریز بسیار مورد پسند همگان هستند.
فرش سنگی تبریز
در ده های اخیر با ابداعاتی که بر روی فرش تبریز صورت گرفته است، این فرش اعلا حالت خاص تریپیدا کرده و خلاقیت به کار رفته در آن در نقش، رنگ و بافت به زیبایی خود را نشان می دهد؛ به طوری که این فرش نفیس تبدیل به اثر بدیع و بی نظیری شده است. اما داستان فرش تبریز به همین جا خلاصه نمی شود، به تازگی در این شهر زیبا و مدرن فرشی سنگی در یکی از میادین شهر گسترده شده، که زیبایی این هنر اصیل ایرانی را به تصویر کشیده است. با ما همراه باشید تا با بزرگترین و زیباترین فرش سنگی جهان آشنا شویم.
فرش سنگی تبریز

آشنایی با فرش سنگی در تبریز

این فرش موزاییکی در میدان شهید بهشتی تبریز ساخته شده است؛ فرشی که هدف از طراحی و ساخت آن ایجاد منظره ای زیبا در مرکز شهر و نگاهی به پیشینه فرش تبریز بوده است. لازم به ذکر است این فرش سنگی شهرت جهانی فرش تبریز را به ما خاطر نشان می کند. معمار برجسته این میدان مرحوم بهروز احمدی بوده است و طرح این فرش سنگی از طرح یکی از فرش های تاریخی و نفیس تبریز که در موزه فرش ایران نگهداری می شود اقتباس شده است. فرش قدیمی، که طرح یک باغ روی آن نقش بسته است، متعلق به قرن یازدهم هجری قمری است. ابعاد این فرش سنگی 42 متر در 29 متر می باشد که با 500 هزار قطعه 5 در 5 سانتی متری در دوازده رنگ ساخته شده است. این فرش سنگی همچون یک شاهکار هنری در این میدان گسترده شده است و زیبایی های چشم نواز هنر ایرانی را به رخ جهانیان می کشد. تصویر دلپذیر فرش سنگی در میان میدان و فضای سبزی که با آبنما زینت یافته، روشنی بخش چشمان مشتاق و علاقمند به هنر ایرانی است.
فرش سنگی تبریز
این میدان با جای دادن این فرش در میان خود، نقش مهمی در معرفی میراث ملی کشورمان ایفا می کند. فرش سنگی در مسیر جاده ابریشم است و یکی از جاذبه های شاخص شهر تبریز محسوب می شود. این جاذبه نه تنها برای مردم هنردوست تبریز، بلکه برای گردشگران نیز جذابیت داشته و آن ها را به سمت خود جذب می کند. شاید طراح و معمار این اثر با قرار دادن آن در مسیر جاده ابریشم، به طور نمادین اهمیت فرش ایرانی و تبریز را در دوران گذشته یادآوری کرده است. گویی این مسیر بی نظیر ما را با دورانی پیوند می زند که فرش نفیس ایرانی به عنوان یک کالای باارزش در جهان جایگاه ویژه ای داشت، جایگاهی که تا امروز نیز جایگزینی نداشته است.

کلام پایانی

تبریز یکی از شهرهای زیبا و گردشگری کشور است که هر ساله گردشگران زیادی آن را برای مقصد سفرشان انتخاب می کنند. در میان جاذبه های دیدنی این شهر، فرش سنگی تبریز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. نقش این فرش تاثیر گرفته از سبک زندگی مردم تبریز و مناطق اطراف آن بوده و طرح و رنگ به کار رفته در آن نشان دهنده مهارت دست هنرمندان ایرانی است.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
رزرو سریع هتل در تبریز، شهر لبریز از برترین ها
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر