لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> آداب و رسوم >> سه ارزش و سنتی که باعث محبوبیت و اعتبار سنگاپور شده است
سه ارزش و سنتی که باعث محبوبیت و اعتبار سنگاپور شده است

سه ارزش و سنتی که باعث محبوبیت و اعتبار سنگاپور شده است

سنگاپور یکی از کشورهای متمایز و منحصربفرد در جنوب شرق آسیاست که یک کانون اقتصادی و تجاری در مقیاس جهانی به شمار رفته و یکی از مرفه ترین کشورهای جهان شناخته می شود. این کشور جزیره ای کوچک از تنوع نژادی بی بدیلی برخوردار است و بسیاری از ساکنان آن را شهروندان دیگر کشورها و به خصوص کشورهای غربی تشکیل می دهند که برای کار کردن به این شهر آسیایی نقل مکان کرده اند. اگر چه این کشور جزیره ای یکی از گرانترین کشورهای جهان به شمار می آید و رزرو هتل یا اجاره مسکن در آن بسیار گران تمام می شود اما علاوه بر اهداف کاری و تجاری، یکی از بهترین مقاصد گردشگری جنوب شرق آسیا به شمار می آید.
هر چند سنگاپور در سال 2015 برای پنجاهمین سال استقلال خود را جشن گرفت اما این کشور هیچگاه زمان را برای آماده سازی خودش برای جشن های مهم و اعتبارات بزرگ تر از دست نداده است. جشن دویست ساله سنگاپور که با برگزاری ضیافت ها، نمایشگاه ها و فستیوال هایی در سراسر ماه های سال 2019 همراه خواهد بود یادآور 200اُمین سالگرد ورود سِر استمفورد رافلز به قلمرو سنگاپور است که این کشور را به عنوان مرکز تجاری کمپانی بریتانیایی هند شرقی انتخاب و تثبیت کرد. برخلاف جشن هایی که مربوط به پنجاهمین سالگرد استقلال کشور بود، این جشن به عنوان یک جشن یادبود و تفکر برانگیز مورد توجه قرار می گیرد. استعمار بریتانیا بر این کشور جزیره ای از دیرباز یک موضوع بسیار بحث برانگیز بوده است و بسیاری از ساکنان کشور از این که این تاریخ جشن گرفته می شود ناراضی هستند. با این وجود ارگان برگزار این جشن یادبود می گوید که قصد دارد شرایطی را برای شهروندان مهیا سازد که به تاریخچه قدیمی تری از استعمار که به 700 سال پیش تر باز می گردد فکر کنند و البته ارزش هایی که سنگاپور مدرن امروزی را تشکیل داده است.

این ارزش ها که به گفته این ارگان شامل پذیرا بودن، چند فرهنگی و انسجام هستند چیزهایی هستند که باعث شده مردم سنگاپور زندگی در کشورشان را دوست داشته باشند. ال جی هان، سرآشپز و مالک رستوران دارای ستاره میشلین Labyrinth در سنگاپور در این باره چنین اظهارنظر می کند: «سنگاپور کشوری با هویت خاص و متعلق به خود است. تنوع در زمینه نژادی و مذهبی به خوبی در مراودات اجتماعی و غذاها و بناهای قال توجه ترکیب شده است. علیرغم این تنوع، سنگاپوری ها همه یک نقطه مشترک اجتماعی و رفتاری را در روش حرف زدن، ارزش هایی که به اشتراک می گذاریم و پذیرش افراد با زندگی های مختلف خود دارند».
علیرغم تنوع فرهنگی در سنگاپور، این کشور هنوز هم در مباحث جنسیتی با حساسیت هایی روبروست. هنوز هم در این کشور قانون بجای مانده از دوران حکومت بریتانیا مبنی بر ممنوع بودن همجنسگرایی در مردان اجرا می شود اگر چه این موضوع تاکنون بارها در دادگاه های کشور به چالش کشیده شده و پس از این که هند قانون مشابهی را ملغی کرد، دولت سنگاپور نیز قصد دارد قوانین تازه ای در این مورد را در دادگاه های کشور اجرا کند. روابط همجنسگرایی در قانون رسمی سنگاپور پذیرفته شده نیستند و این افراد نمی توانند به صورت قانونی حضانت یک بچه را بر عهده بگیرند اما فعالیت های مدنی در این موضوع در سال های اخیر در این کشور به شدت افزایش یافته است.

چرا مردم سنگاپور را دوست دارند؟
ترکیب فرهنگ ها در سنگاپور به تازه واردها و بخصوص غربی ها اجازه می دهد که خیلی سریع با محیط اطرافشان وفق پیدا کنند. الکساندرا فیگ اهل ایالات متحده که از 3 سال پیش در سنگاپور زندگی کرده و برای یک وبلاگ گردشگری مقاله می نویسد می گوید: «سنگاپور دروازه ای فوق العاده به آسیا محسوب می شود، هم از لحاظ فیزیکی به عنوان یک مرکز فوق العاده برای سفر به دیگر مناطق توریستی در منطقه مانند بالی یا بوراکای و هم از لحاظ فرهنگی. سنگاپور ارتباطات عمیقی با دنیای غرب دارد و به طور ویژه تاثیر بریتانیا بر این کشور فراوان بوده است. وقتی در شهر قدم می زنید با معابد بودایی در کنار فروشگاه های دو منظوره روبرو خواهید شد و در مراکز مربوط به فروشندگان خیابانی و دوره گرد محلی با دکه های فروش برنج و مرغ و نسخه اندونزیایی برنج سرخ شده (ناسی گورنگ) و غذاهای غربی مانند همبرگر برخورد خواهید کرد».

جوردن بیشاپ کانادایی که به صورت پاره وقت در سنگاپور زندگی کرده و سردبیر یک وبسایت گردشگری است می گوید که نباید بازارهای دوره گردی و جارزنی این کشور را با غذاهای خیابانی دیگر اشتباه گرفت: «دو مورد از دکه های غذاخوری سنگاپور اکنون دارای ستاره میشلین هستند». این دکه های غذا فروشی Liao Fan Hong Kong Soya Sauce Chicken Rice and Noodle و Hill Street Tai Hwa Pork Noodle هستند که اولین مورد از این دکه ها در نوع خود هستند که در سال 2016 موفق به کسب ستاره میشلین شده اند.
mix of cultures in Singapore allows newcomers to adjust quickly

با رستوران ها و کافه های جدیدی که به طور روزانه در این کشور افتتاح می شوند، سنگاپور هیچ کمبودی در زمینه تنوع غذایی ندارد که گذشته آن به عنوان یک بندر تجاری بزرگ و مرکزی را یادآور می شود که روزگاری نه چندان دور محل ملاقات بازرگانان چینی، مالایی، هندی، پرانکانی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی، ویتنامی، فرانسوی و آمریکایی بوده است.

چد فرهنگی تنها به غذاهای کشور محدود نمی شود و مردم محلی زبان ویژه خاص خود را دارند که این دیگ جوشان مخلوط را بیشتر نمایان می سازد. اگر چه دولت این کشور این زبان را به رسمیت نشناخته و اخیراً نیز به طور فعال سعی کرده مانع از گسترش استفاده از این زبان شود اما زبان سینگلیش که ترکیبی از زبان انگلیسی، ماندارین، هوکین، کانتونی، مالایی و تامیلی است معمولاً در مراودات اجتماعی مانند سفارش قهوه با صحبت کردن با دوستان مورد استفاده قرار می گیرد.

زندگی در سنگاپور چگونه است؟
برخلاف بسیاری از دیگر شهرهای بزرگ، ساکنان سنگاپور به ندرت نگران سرقت و خشونت هستند. با یکی از پایین ترین آمارهای جنایت در جهان، در سنگاپور جرائم خیابانی به گفته بینو چوای 11 ساله ساکن این شهر نوعی «هدر دادن وقت» انگاشته می شود. آلیسون اوزاوا ساندرز آمریکایی که بیش از 5 سال است در سنگاپور زندگی کرده و نویسنده است در این باره می گوید: «می توانید ماشین خود را بدون قفل کردن درهایش ترک کنید، کیف تان را بی توجه رها کنید. به عنوان یک زن، می توانم شبانه به هر محله ای بروم و نگران امنیت شخصی ام نباشم. به عنوان یک زن دارای فرزند نیز این احساس را ندارم که اگر چشمم را از فرزندانم را برای دو ثانیه بردارم آن ها را خواهند ربود».

همچنین سنگاپور برای گشت و گذار بسیار تمیز و مناسب است، ترافیک در آن بسیار کم است که این امر بیشتر از محدودیت اعمال شده توسط دولت برای خودروها و قیمت بالای خودروها در این کشور نشأت می گیرد. چوا می گوید: «برخی از افراد می گویند که سنگاپور استریل و خسته کننده است اما شخصاً فکر می کنم که این تنها محصول امنیت و آسودگی در شهر است. من این را به این که هر روز نگران احتمال مورد سرقت قرار گرفتن ترجیح می دهم».
Singapore has no shortage of diverse cuisine reflecting its trading port past

مرکز شهر یک حال و هوای متمرکز بر شغل و کسب و کار داشته و مردم با قدم های بلند راه می روند اما در صورت نیاز شرایط فرار از این شلوغی و عجله نیز وجود دارد. دانیل بورهام آمریکایی که کارشناس تحقیقات پروازی آسیا در یک شرکت مسافربری هوایی است می گوید: «از آپارتمانم می توانم 25 دقیقه پیاده روی کنم و خود را در یک جنگل بسیار انبوه بیابم و این مقصدی بسیار باارزش برای تماشای پرندگان است. سنگاپور با توجه به مساحت و تراکمش، پارک های ملی زیبا و مقدار قابل توجهی حیات وحش دارد».

از آنجایی که این جزیره بسیار کوچک است، ساکنان توصیه می کنند که از فرودگاه بسیار مشهور چانگی و پروازهای در ارتفاع کم استفاده کنند. بورنهام در این باره می گوید: «وقتی که احساس بی قراری بکنم سوار شدن به یک هواپیما و خارج شدن از شهر بسیار ساده خواهد بود».

چه چیزهای دیگری باید در مورد سنگاپور بدانم؟
سنگاپور که تنها یک درجه بالاتر (شمالی تر) از خط استوا قرار گرفته یک هوای گرم در تمام طول سال دارد که خارجی ها نیز به آن عادت کرده اند. اوزاوا ساندرز می گوید: «باید به عرق کردن در تمام طول روز عادت کنید. و موهای شما هیچگاه ظاهری شبیه آنچه که قبلا در خانه داشتید نخواهند داشت. سیستم های خنک کننده بسیار سرد درون ساختمان ها نیز یک شیطان ضروری دیگر است».

سنگاپور همچنین گران ترین شهر جهان برای زندگی است که هزینه اجاره یک آپارتمان در آسمانخراش های خارج از مرکز شهر آن 1.885 دلار برای هر ماه است و قیمت خودروهای جدید در آن نیز معمولاً از 100.000 دلار بالاتر است.
Singapore’s city centre has a career-focused vibe and people move at a fast pace, but it’s easy to escape the hustle when needed

اما به گفته ساکنان عادت کرده شهر، این اعداد همیشه منعکس کننده واقعیت نیستند. بورنهام در این باره می گوید: «بسیاری از گردشگران و خارجی ها تمایل دارند زندگی در سنگاپور را با چیزهایی که در فیلم هایی مانند آسیایی های ثروتمند دیوانه یا خارجی های ثروتمند می بینند پرهزینه جلوه دهند. هزینه زندگی در سنگاپور ضرورتاً در مقیاس استراتوسفر نیست اگر سبک زندگی محلی را انتخاب کنید. ما انتخاب های بودجه ای بر اساس منطق انجام داده ایم مانند اجاره قسمتی از یک خانه، خودمان غذا درست می کنیم و از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم. هزینه های ما بسیار کمتر از هزینه زندگی مان در ایالات متحده است». همچنین این کشور یکی از پایین ترین درصدهای مالیات در جهان را دارد که کمتر از 22 درصد است.
روی هم رفته سنگاپور زمانی که ساکنان تلاش می کنند از مرکز شهر خارج شوند شرایط بهتری دارد، جایی که پاساژها و آپارتمان های متحدالشکل را می توان در امتدادی به طول مایل ها در محله های مسکونی بزرگ تر و خیابان های تجاری دید.
بورنهام ادامه می دهد: «تنوع شهری بسیاری زیادی وجود دارد اگر بیرون رفته و دنبال آن باشید، پنهان شده در میان توسعه های قرن بیست و یکمی، دامنه های سنگاپور هکتارها مزرعه، گورستان های در حال ویرانی، دهکده های ماهیگیری و پاسگاه های دوره استعمار دارد».

باغ پرندگان جورونگ سنگاپور
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر