لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> مسجد جامع ساوه
مسجد جامع ساوه

مسجد جامع ساوه

یکی از نخستین مساجد ایران زمین، مسجد جامع ساوه است که در شهر ساوه ساخته شده و در طی سال های مختلف، هنرمندان زیادی اقدام به تزئین و مرمت آن کرده اند. به طوری که بنای اولیه آن تغییرات بسیار زیادی کرده و چیزی که اکنون قابل مشاهده است را مجموعه ای از هنرها تشکیل داده که هر قسمت آن نشان دهنده ظرافت و نبوغ یک هنرمند است.

بنای اولیه مسجد به طور کامل خشتی و گلی است و یک بنای منحصر به فرد و تماشایی به شمار می رود.
مسجد تاریخی و زیبای ساوه، یادگارهایی از سه دوره تاریخی را بر روی خود دارد. از دوران پیش از اسلام، سال های نخست دوران اسلامی و همچنین دوران صفوی ویژگی هایی بر روی این بنا وجود دارد. این ویژگی ها، نشان دهنده هزاران سال اعتقاد و بندگی مسلمانان است.
تاریخ دقیق ساخت این مسجد جامع به دوران آل بویه تعلق دارد. مسجد جامع ساوه دارای 4200 متر مربع مساحت است.
در قسمت جنوبی مسجد، صحن و گنبد آن قرار دارد که بر اساس نشانه هایی که وجود دارد، تاریخ ساخت آن را قرن های چهار و پنج تخمین می زنند. یک مناره متعلق به دوران ششم و دو ایوان متعلق به قرن هشتم و چندین شبستان به همراه محراب های قدیمی در این مسجد مشاهده می شود. بر محراب ها با خط کوفی و خط ثلث کتیبه هایی وجود دارند.
مسجد جامع ساوه
یک کتابخانه با ارزش و بزرگ با تعداد زیادی کتاب دست نویس در این مسجد جامع وجود داشت. در کنار این کتب نفیس، اشیاء با ارزش دیگری نظیر اسطرلاب و گوی نیز نگهداری می شد ولی در کمال تأسف تمامی این بخش با ارزش به دست سپاهیان مغول به آتش کشیده شد.
مسجد جامع ساوه آتشکده پیشین است. در مکانی که اکنون مسجد جامع واقع شده است، در ایران باستان، یک آتشکده وجود داشت که بعدها و با ورود به دوران اسلامی، این آتشکده تبدیل به مسجد شد.

مسجد کریستال ماسک مالزی
ادامه مطلب

مسجد جامع ساوه عکس

این مسجد جامع به تازگی تحت بازسازی قرار گرفته است. بعد از بازسازی کاربری نگارخانه پیدا کرده و در اختیار هنرمندان شهر ساوه قرار می گیرد.
نمایشگاه های فصلی که در ساوه برپا می شوند در محل مسجد جامع برگزار می گردند.
مسجد جامع ساوه اکنون در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. حفظ این مسجد به عنوان بخشی از هویت تاریخی کشور امری واجب و ضروری است.
مسجد جامع ساوه
آدرس مسجد جامع ساوه
برای بازدید از این مسجد قدیمی باید به شهر ساوه سفر کنید. در این شهر، خود را به انتهای خیابان سلمان ساوجی برسانید. در آنجا این مسجد را مشاهده می نمایید.
برای دسترسی به مسجد جامع ساوه نقشه زیر به شما کمک می کند:
مسجد جامع ساوه
سایر جاذبه های گردشگری ساوه
شهر ساوه که در استان مرکزی قرار دارد، علاوه بر این مسجد جامع تماشایی، جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد. این شهر، یک شهر تاریخی با حدود 7000 سال قدمت است. انبوه باغ های انار آن سبب شده است که به این شهر، لقب شهر یاقوت های سرخ داده شود.
در شهر ساوه یک بازار تاریخی وجود دارد که متعلق به دوران صفوی است. این بازار که به ثبت ملی رسیده است، یک مجموعه تاریخی و ارزشمند است که شامل تیمچه ای با چهار گذر، مسجدی به نام چهارده معصوم و دالان حاج ملک است.
مسجد سرخ یکی دیگر از بناهای تاریخی و مذهبی است که به دلیل کتیبه های قرمزی که دارد به مسجد سرخ معروف شده است.
مسجد جامع ساوه
یک دریاچه مصنوعی زیبا در داخل شهر ساوه احداث شده است که با تفریحاتی شبیه قایقرانی و فضای سبز دیدنی برای ورزش و پیاده روی، محیط مناسبی برای سرگرمی و استراحت گردشگران است.
پارک شهید چمران در جاده کمربندی همدان قرار گرفته است. این مکان یک پارک جنگلی است که گونه های متعددی از درختان در آن به چشم می خورد. این پارک فضای خوبی برای یک پیک نیک خانوادگی را دارد.
مسجد جامع ساوه
اگر علاقه مند به گردشگری روستایی هستید، روستاهای اطراف ساوه بسیار برای این کار مناسب هستند. این روستاها با برخورداری از جاذبه های طبیعی، مکان دلپذیری برای چند روز استراحت و دوری از هیاهوی شهر می باشند. یکی از روستاهای گردشگری ساوه، روستای سامان در شمال غربی این شهر است که در آن قلعه ای باستانی قرار دارد.
روستاهای سنگستان و همچنین خلیفه کندی از روستاهای دیگر ساوه هستند که به عنوان مناطق نمونه گردشگری نیز شناخته شده اند.
یک شهر زیرزمینی به نام آوه در بخش جنوب شرق ساوه وجود دارد که مورخان، ساخت آن را به اردشیر بابکان نسبت می دهند. این شهر باستانی یک آب انبار و یک محوطه قدیمی و با ارزش دارد. کاروانسرای صفوی نیز در کنار این شهر زیرزمینی قرار دارد.
مسجد جامع ساوه
در صورتی که مسافر شهر ساوه هستید، می توانید سری به سایت ایران هتل آنلاین بزنید و هتل های ساوه را بررسی کنید. هتل کاوه ساوه، هتلی چهار ستاره است که در شهرک صنعتی کاوه قرار گرفته است. این هتل میزبانان گردشگران و همچنین کارشناسان ایرانی و خارجی این شهر است.

مسجد آبی، نگینی سفید رنگ در قلب استانبول
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر