لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> اخبار >> دانشمندان برای اولین بار موفق به تصویر برداری از یک سیاه چاله شدند
دانشمندان برای اولین بار موفق به تصویر برداری از یک سیاه چاله شدند

دانشمندان برای اولین بار موفق به تصویر برداری از یک سیاه چاله شدند

برای اولین بار در تاریخ، می دانیم که یک سیاه چاله دقیقا چه شکلی است. در روز چهارشنبه، دانشمندان بنیاد ملی علوم نخستین تصاویر گرفته شده از یک ابر سیاه چاله و سایه آن را آشکار کردند. قبل از این تمام تصاویر تخیلی سیاه چاله توسط هنرمندان ارائه می شدند که یکی از اسرار آمیزترین اجرام در جهان به شمار می رفت. در وبسایت ایران هتل آنلاین می توانید به راحتی به رزرو آنلاین هتل بپردازید.

دانشمندان نخستین تصویر به دست آمده از سیاه چاله را با استفاده از تلسکوپ اونت هورایزن در مرکز کهکشان M87 به دست آوردند. این تصویر حلقه روشنی را نشان می دهد که در یک جاذبه شدید و در اطراف یک سیاه چاله شکل می گیرد که ۶.۵ میلیارد برابر بزرگتر از خورشید است.

شپرد اس.دولمن مدیر پروژه تلسکوپ اونت هورایزن در مرکز فیزیک نجومی در بیانیه اعلام کرد که” ما به چیزی دست یافته ایم که برای نسل های قبل از ما غیر ممکن بود. پیشرفت در تکنولوژی، ارتباطات بین بهترین رصدخانه های رادیویی در جهان و الگوریتم های نوآورانه همگی منجر به گشودن پنجره ای کاملا جدید در شناسایی دقیق سیاه چاله ها و اونت هورایزن شد”.
این سیاه چاله به قوس A نامیده می شود و در کهکشانی به نام Messier 87 واقع شده است. ابر سیاه چاله نام خود را از چیز نمی گیرند. دانشمندان اندازه آن را در حدود ۶.۵ میلیارد برابر خورشید ما اندازه گیری کرده اند.

این تصویر توسط تلسکوپ اونت هورایزن (EHT) و با تلاش هشت تلسکوپ رادیویی و زمینی و ۲۰۰ دانشمند در مناطق مختلف جهان مانند هاوایی، مکزیک، آریزونا، اسپانیا، شیلی و قطب جنوب گرفته شده است. این همکاری منجر به ساخت تلسکوپی شد که تقریبا به اندازه خود زمین است. تصاویر به همان اندازه ای دارای وضوحی کافی هستند که فردی که در پاریس است قادر است روزنامه ای را در نیویورک بخواند.
Black Hole

به عنوان یک تازه کار: سیاه چاله ها اساسا مقادیر عظیمی از جرم هستند که در یک فضای کوچک فشرده شده اند. سیاه چاله کاملا تاریک است چون نیروی جاذبه آن خیلی قوی است، حتی نور هم نمی تواند از آن عبور کند. روزنامه گاردین گزارش داد که این سیاه چاله ها زمان فضا را در اطراف خود گرد می آورند و یک حلقه کامل از نور را ایجاد می کنند که اگر شما در یک انتهای سوراخ “اونت هورایزن” بایستید، می توانید پشت سر خود را ببینید.

هینو فالک ، رئیس شورای علوم EHT، در بیانیه ای اعلام کرد که: “این سایه، که ناشی از خمش گرانشی و جذب نور از طریق اونت هورایزن است، به ما این امکان را می دهد که ماهیت بسیاری از این اجرام شگفت انگیز و جرم عظیمی سیاه چالهM87 را اندازه گیری کنیم.
Black Hole

به گزارش روزنامه گاردین، این تصویر فوق العاده جذاب است و ارتباط آن با نظریه نسبیت انیشتین را ثابت می کند ( اگر چه در زمان پیشنهاد آن، انیشتین خود نیز درباره وجود سیاه چاله در شک بود). انیشتین معتقد بود که یک منطقه متراکم از فضا چنان جاذبه شدیدی دارد که هیچ چیز قادر به فرار از آنها نخواهد بود، با این حال، موادی مانند پلاسما در اطراف سیاه چاله وجود دارد که نور را ساطع می کند و اونت هورایزن سیاه چاله را قابل رویت می سازد. ( دقیقا همان چیزی است که در عکس قابل مشاهده است.)

در حالی که ما اکنون می دانیم که مرز سیاه چاله چگونه ظاهر می شوند اما هنوز مطمئن نیستیم که در درون آنها چه اتفاقی می افتد. زیری یونسی که در EFT و در دانشگاه کالج لندن مشغول به کار است به گاردین گفت که ”این سیاه چاله، اونت هورایزن نیست، چیزی در دورن اونت هورایزن است. این سیاه چاله می تواند چیزی درست در داخل اونت هورایزن باشد، یک شی خارجی که درست در زیر سطح آن شناور است و یا می تواند یک نقطه خاص در مرکز … یا یک حلقه باشد. “
Black Hole

البته، همانند هر پیشرفت علمی بزرگ، نماد های مشابه از قبل وجود دارند. یکی از نماد های بسیار قوی، در فیلم ” ارباب حلقه ها” است که طرفداران این سیاه چاله را مشابه چشم سائورون در سری فیلم های ارباب حلقه است.
فارغ از هر آنچه که شما این کشف را تفسیر می کنید، این عکس در حقیقت لحظه بسیار بزرگی در تاریخ علم به شمار می روند. فرانس کوردووا، مدیر بنیاد ملی علوم، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اذعان کرد که: ” ما مدت زیادی است که سیاه چاله ها را مطالعه کرده ایم آنقدرکه بعضی اوقات به راحتی فراموش کردیم آیا هیچکدام از ما واقعا آن را دیده ایم”.

ناسا درهای ایستگاه فضایی بین ‌المللی را به روی توریست ها باز می کند!
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر