لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> کتابخانه سلسوس ترکیه (Library of Celsus)
کتابخانه سلسوس ترکیه (Library of Celsus)

کتابخانه سلسوس ترکیه (Library of Celsus)

کتابخانه ی سلسوس، بنایی بازمانده از دوران روم باستان است که در شهر افسوسِ ترکیه قرار دارد. این شهر ویرانه های بسیاری از بناهای رومی را در بر گرفته است. برجسته ترین این بناها، بنای کتابخانه ی افسوس می باشد. کتابخانه ی افسوس در زمان امپراتوری روم، محلی جهت نگهداری نسخ خطی و کتاب های بسیار بوده است. بنای مذکور دارای نمایی با شکوه و نسبتا سالم است، که آرامگاه سلسوس یکی از سناتور های رومی را نیز در خود جای داده است. این بنا امروزه نظر گردشگران بسیاری را به خود معطوف داشته است، و می توان عنوان نمود که پس از بازدید از جاذبه های گردشگری کیش و پایتخت در ایران و رزرو هتل های تهران و نیز رزرو هتل در کیش، بنای کتابخانه ی افسوس می تواند تجربه ای متفاوت جهت گردشگری به شمار آید. با سفر به ترکیه و نیز بازدید از جاذبه های گردشگری آنجا، از نزدیک کتابخانه ی بی نظیر و با شکوه سلسوس را مشاهده نمایید.

معرفی کتابخانه ی سلسوس در افسوسِ ترکیه

کتابخانه ی سلسوس بنایی بازمانده از امپراتوری روم است که در شهر افسوس ترکیه واقع شده است. این بنا در گوشه ی خیابانی به نام curetes و در مرکز شهر قرار دارد. این کتابخانه، آرامگاه سلسوس را که یکی از سناتور های رومی بوده، در خود جای داده است. و باید عنوان نمود که کتابخانه ی مذکور به افتخار این سناتور تاسیس گردیده است. بنای کتابخانه ی سلسوس دارای نمایی با شکوه می باشد، که با مهارت بی نظیری مرمت شده است. سلسوس را شهروندی با نفوذ و ثروتمند معرفی نموده اند که در سال 92 میلادی کنسول کشور ترکیه و نیز در سال 115 میلادی فرماندار آسیا بوده است.
1683369030 772 کتابخانه سلسوس ترکیه Library of Celsus
مدفن وی در تابوتی مرمری و حجاری شده و در زیر کتابخانه قرار دارد. می توان عنوان نمود که این کتابخانه، نوعی مقبره نیز به شمار می آید. همچنین بانی این ساختمان را پسر سلسوس معرفی نموده اند. تاریخ شروع ساخت بنا سال 110 میلادی عنوان شده است، که حدود 25 سال بعد، در سال 135 میلادی با صرف هزینه ی 25 هزار دینار تکمیل گردیده است. در این کتابخانه بیش از دو هزار طومار و نسخ خطی قرار داشته است، و می توان آن را از برجسته ترین بناهای بازمانده از امپراتوری با شکوه رومی معرفی نمود. همچنین این بنا یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر افسوس به شمار می آید.
کتابخانه سلسوس ترکیه
ا روبه رو شدن این بنا در ابتدا، نمایی با شکوه را مشاهده می نمائید که دارای تزئینات زیبای کنده کاری و نقش برجسته های بی نظیر می باشد. این نما که حدود 21 متر طول دارد، بر روی سکویی واقع شده است که با 9 پله بالا رفته است. ساختمان مذکور دو طبقه بوده و دارای چهار جفت ستون سالم می باشد. سه درب ورودی بنا در میانه ی این ستون ها واقع شده اند که در همجواری شان چهار مجسمه ی بسیار زیبا بر روی چند طاقچه واقع شده است. این مجسمه ها می تواند متعلق به بزرگان و دانشمندان باشد. بنای کتابخانه ی سلسوس را می توان نمونه ای شاخص از سبک معماری رایج در زمان امپراتوری هادریان به تاریخ 76- 138 میلادی معرفی نمود، که در داخل آن اتاقی نسبتا بزرگ به ابعاد 10.9*16.7 متر قرار دارد، که در قسمت فوقانی زیر بنایی گنبدی شکل واقع شده است.
کتابخانه سلسوس ترکیه

تابخانه ی سلسوس در بردارنده ی تزئینات بی نظیری است که کف زیبای مرمرین آن یک نمونه از این تزئینات محسوب می شود. دیواره هایی که بنای کتابخانه را احاطه نموده اند، به منزله ی مقابله با رطوبت هوا ساخته شده اند. همچنین قابل ذکر است که این بنا در گذشته دارای چند ردیف طاقچه بوده که نسخ خطی بر روی قفسه های این طاقچه ها قرار می گرفتند و اینگونه نگهداری می شدند. طاقچه های مرکزی بنا را می توان بزرگ ترین آنها معرفی نمود که قوسی بزرگ و مزین به مجسمه ای از بزرگان آتن را در بر داشته است. قفسه های کتابخانه به منزله ی کاستن از رطوبت و ثابت نگه داشتن دما بوده اند. آنها تلاش داشتند تا اینگونه از تخریب متون و کتابها جلوگیری نمایند.
کتابخانه سلسوس ترکیه
طبقه ی دوم بنا که دارای سه پنجره بوده است، محل مطالعه و سالن کتاب خوانی به شمار می رفته است. این کتابخانه سر انجام با هجوم گوت ها نابود شد، و آتش سوزی گسترده ای که در بنا اتفاق افتاد، بخش های داخلی آن را تخریب نمود. اما باید عنوان نمود که نمای بنا به شکل غیر قابل تصوری بدون صدمه باقی مانده است. بازسازی بنای مذکور در قرن چهارم میلادی صورت پذیرفته است. و در مقابل آن حوض و فواره ای زیبا را که نمای زیبای بنا را منعکس می نماید، الحاق گردید. حوض مذکور در بر دارنده ی حجاری های برجسته ی بسیاری از پیروزی مارکوس آئورلیوس در برابر اشکانیان می باشد. اغلب آثار باقی مانده ی مذکور در وین و نیز در موزه ی افسوس در سلجوک قابل مشاهده هستند.

مكان های باستانی هیجان انگیز در مناطق وحشی غرب ایران
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر