لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> پل میر بهاءالدین زنجان، تاریخی و استوار
پل میر بهاءالدین زنجان، تاریخی و استوار

پل میر بهاءالدین زنجان، تاریخی و استوار

در زمان قاجار، پلی آجری و بسیار زیبا بر روی رودخانه زنجانرود ساخته شد که تا امروز استوار و پابرجا باقی مانده است. این پل صد ساله که با هوشمندی ساخته شده، پلی با ارزش است و در فهرست آثار ملی به شماره 1484 به ثبت رسیده است.
در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در خصوص پل میر بهاءالدین زنجان به دست بیاورید، ادامه این مطلب را در ایران هتل آنلاین مطالعه فرمایید.

پل میر بهاءالدین کجاست؟
استان زنجان، استانی در قسمت شمال غربی ایران است. پل میر بهاءالدین بر فراز رودخانه زنجانرود در محور جنوبی اطراف شهر زنجان قرار گرفته است. این پل در مسیر شهر زنجان به کردستان احداث شده است. از کمربندی خیام که عبور کنید، در همان ابتدای جاده بیجار و اندکی بعد از پل سردار این پل زیبا را مشاهده می کنید.
چه کسی پل میر بهاءالدین را ساخت؟
شخصی به نام بهاءالدین زنجانی، در سال 1234 در شهر زنجان دیده به دنیا گشود. پدر وی قاضی القضات شهر زنجان بود. میرزا بهاءالدین که فردی تاجر و ثروتمند و بسیار نیکوکار بود، این پل را در سال 1312 و در زمان حکومت ناصر الدین شاه احداث کرد.
وی علاوه بر این پل در طول زندگی خود، ابنیه و آثار بسیاری را احداث نموده است. بناهایی مانند مسجد حاج تقی و آب انبار پشت آن، حمام میرولی و پلی بر روی رود قزل اوزن از ساخته های میربهاء الدین هستند.
پل میر بهاءالدین زنجان

تصویری از میر بهاءالدین زنجانی، سازنده پل

ویژگی های پل میر بهاءالدین چیست؟
این پل تاریخی طولی به اندازه 100 متر دارد و از آجر ساخته شده است. عرض این پل 6.7 متر است. در بلندترین نقطه، ارتفاع پل میر بهاءالدین به 11 متر می رسد. در قسمت داخلی طاقی که بزرگترین طاق آن است، تاریخ ساخت پل و همچنین ذکر یا علی نوشته شده است.
پل میر بهاءالدین زنجان

این پل سه دهانه با طاق جناغی دارد که دهانه های ابتدایی و انتهایی کوچکتر هستند.

پایه های پل از سنگ و ملات آهکی ساخته شده است. برای کم کردن وزن پل، فضاهای کناری سه دهانه پل را توخالی ساخته اند تا تحمل آن افزایش پیدا کند. این فضاهای تو خالی برای عبور آب های طغیانی نیز به کار می روند.
نام های دیگر پل میر بهاءالدین زنجان، پل کهنه و همچنین پل اژدهاتو است. فضای سبزی که اطراف این پل تاریخی وجود دارد، مناسب پیک نیک و یک گشت نیم روزی خانوادگی است. فقط حتماً به این نکته توجه داشته باشید که قبل از بازدید از پل، آب و هوای منطقه را چک کنید.
پل میر بهاءالدین زنجان

عکس پل میر بهاءالدین

جاذبه های گردشگری شهر زنجان
زنجان یکی از شهرهای قدیمی در کشور زیبای ایران است که بزرگترین بازار سرپوشیده کشور را دارد. مساجد تاریخی زنجان مانند مسجد جامع و مسجد چهل ستون از دیگر بناهای دیدنی این شهر هستند. حمام های قدیمی، کاروانسراها مانند کاروانسرای ملک، موزه های جذاب مانند موزه مردان نمکی و رختشویخانه زنجان از جاذبه های گردشگری بینظیری هستند که در سفر به این شهر می توان از آنها بازدید کرد.
برای داشتن سفری بدون دغدغه به زنجان، سری به سایت ایران هتل آنلاین بزنید و از میان هتل های زنجان یکی را انتخاب و رزرو نمایید. هتل بزرگ زنجان، هتلی چهارستاره و 5 طبقه است که خارج از محدوده ترافیک این شهر قرار گرفته است.

پل ورسک قائمشهر
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر