لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> مناظر خارق العاده طبیعت وحشی قرقیزستان
مناظر خارق العاده طبیعت  وحشی قرقیزستان

مناظر خارق العاده طبیعت وحشی قرقیزستان

هوا تاریک و تاریک تر می شود. نور کوچک ولی قدرتمند مشعل، مسیر رو به رو را کمی روشن می کند و برج های بلند مرتبه ی صخره ای و میلیارد ها ستاره ی شب را نمایان می سازد. این مکان شباهت زیادی به دشت ستارگان قشم دارد که می توانید با رزرو هتل های قشم به این مکان سفر کرده و لذت ببرید. هوا بسیار سرد نیز می باشد. ساعت 2 صبح است و در روز های یخبندان آخر زمستان به سر می بریم. هوای رقیق کوهستانی به آرامی و با سختی وارد شش های گروه کوچک ما می شود، که با مشقت فراوان خود و وسایل فراوانشان را به بخش های نامرئی این دره ی عمیق و باریک می برند.
نور ها در جای خود قرار گرفته اند. پایه ها و دوربین ها آماده شده اند.
یکی از اعضای گروه، ” تیمور آکباشف ،Timur Akbashev ” کمی جلو تر رفته است و در ظلمت شب سکویی را پیدا کرده است، که سنگ عظیمی در زیر پای آن قرار دارد.
ممکن است فضای عمیقی باشد. چشم انداز های اطراف، هر فردی را به یاد مریخ می اندازد و زیر آسمان بی ماه پس از ستاره و شهاب سنگ و صورت های فلکی، آدم احساس می کند که می تواند کهکشان را از نزدیک لمس کند ! برای لحظه ای کوتاه، کسی حرکت نمی کند. شاتر یک دوربین دیجیتال با صدای کلیک کوچکی باز می شود.

و ناگهان بوم ! تمام این منظره ی علمی تخیلی در یک عکس ثبت می شود. زمین های سرخ مریخی، در زیر بهشتی از ستاره قرار دارند و این ماجراجویی، در این ناحیه ی با عظمت و قدرت از زمین، در دل این تیم کوچک، احساس کوچکی را تداعی می کند.
پشت این لنز، عکاس مشهور ” آلبرت دروس ، Albert Dros ” عکس را بررسی می کند و بعد رضایت خود را از کیفیت عکس بیان می کند و تنها یک کلمه را، که به تکه کلام او تبدیل شده است را فریاد می زند :
” حماسی ! “
” دروس ” این عبارت را بار ها و بار ها در سفر هفتگی خود در کشور آسیای مرکزی قرقیزستان تکرار خواهد کرد، که عکس برداری های شبانه ی تنگه ی مریخ یکی از جذابیت های گردشگری برجسته ی آن به شمار می رود.

به نظر می رسد، که قرقیزستان با ویژگی هایی از قبیل کوچک بودن، دوردست بودن و داشتن جمعیتی کم، به یکی از نقاط کشف نشده ی جهان با مناظر و چشم انداز های نفس گیر تبدیل شده است، که با وجود قوانین نه چندان سختگیرانه ی اخذ ویزای خود، می تواند به راحتی به یکی از بزرگ ترین مقصد های مسافرتی در جهان تبدیل شود.
– جادوی وحشی:
Wild magic

” دروس ” یک عکاس منظره ی هلندی است، که آثارش به وفور در نشریه ی نشنال جئوگرافیک چاپ می شوند. او برای اولین بار در سال 2018 و برای ملاقات خانواده ی نامزد قرقیز خود از این کشور بازدید کرده است.
او مانند بسیاری از مردم، ابتدا روی نقشه به دنبال این کشور می گشت و پس از پیدا کردن آن، نگرانی اصلی اش به امنیت جانی تبدیل شد. پس از رسیدن به ” بیشکک ، Bishkek ” پایتخت قرقیزستان، او با کشوری امن و بسیار مهمان نواز رو به رو شد، که با چشم انداز های تسخیر کننده اش، او را شگفت زده کرده بود.
او در این باره اضافه کرد: ” در این جا کوهستان های زیبایی همانند اروپا وجود دارد، بعد از آن با سفری دو ساعته به منطقه ای می توان رسید، که هیچ کجای دیگر جهان وجود ندارد! دره ها و صخره هایی، که مرا به یاد ایالت یوتا آمریکا می اندازد. بعد با چند کیلومتر حرکت به سمت دوردست ها، به دشت زیبایی می رسیم، که خاطرات هیمالیا را برای من زنده می کند! “

بعد از پیدا کردن انگیزه ای مصمم برای بازگشت به این کشور، او برای برنامه ریزی سفر بعدی خود به نرم افزار ” گوگل ارث ، Google Earth ” مراجعه کرد تا اقلیم های مناسبی را برای سفر با پای پیاده به همراه دوربین سونی A7RIII و یا از بالا با درون DJI Mavic 2 Pro خود انتخاب کند.
Wild magic

او در نهایت منطقه ای از کوهستان های ” تین شان ، Tien Shan ” در شرق قرقیزستان را برگزید، که تا سواحل جنوبی ” ایسیک – کول Issyk – Kul ” ادامه دارد. دریاچه ی شوری، که در این ناحیه وجود دارد از برف های ذوب شده ی قله های مرتفع هم مرز با چین و قزاقستان سر چشمه می گیرد.
برای پیدا کردن هم گروهی در این سفر ها، ” دروس ” با ” از کاراکول بازدید کنید Visit Karakol ” یکی از شرکت های تور گردی این کشور تحت مدیریت ” تیمور آکباشف ” تماس برقرار کرد. این دو برای اولین بار در این جا با یکدیگر آشنا شدند. ” آکباشف ” به همراه دستیار جوان خود ” ابراهیم آلمازبکوو ،Ibraim Almazbekov ” وسایل نقلیه ی لازم برای این سفر را به همراه انگیزه ای فراوان با خود به این سفر اکتشافی در مناطق کشف نشده ی کشور با ” دروس ” می برد.

و حالا در سال 2019، در حالی که آفتاب می درخشد و هنوز مقداری برف بر روی زمین ها باقی مانده است، ” دروس “، ” اکباشف ” و ” آلمازبکوو ” سفر جدید خود را از شهر ” کاراکول ” شروع می کنند و بعد از بازدید از این شهر مورد علاقه ی اسکی بازان، به سمت غرب حرکت خود را ادامه می دهند.
– صبر و تحمل برای رسیدن به ایده آل ها :
Waiting for perfection

روز اول این سفر، با توقفی در صخره ی ” قلب شکسته ” و دره ی ” اسکازا ،Skaza ” که به معنای داستان پریان می باشد و بسیار شبیه به دیوار چین است، مانند یکی از تور های همیشگی ” Visit Karakol ” شروع می شود.
” دروس ” هم روند کاری همیشگی خود را با دوربینی در دست و درونی آماده به کار برای تسخیر لحظاتی نایاب از بالا آغاز کرده است.

برداشت ها و پلان های عکس برداری از قبل و با جزئیات فراوان تهیه شده اند. ” دروس ” حتی برای 10 دقیقه، بدون حرکت بر روی زمین نشسته بود تا بتواند خورشید را در موقعیت دلخواه خود در تصویر جای دهد. بعد از پایان این بخش از کار، او برنامه ریزی شب را شروع می کند و با استفاده از یک اپلیکیشن، بهترین زمان ممکن برای قرار دادن کهکشان راه شیری در قالب عکس خود پیدا می کند.
Dros the perfectionist waits for the sun to move into place.

قبل از شروع عکسبرداری برنامه این است، که دو ساعت را استراحت کنند و بعد در میان اقلیم سرد سیر این ناحیه و در تاریکی مطلق، در میان دره های تنگ و عمیق راه خود را دوباره پیدا کنند.

حال اگر این شرایط کار را سخت نمی کرد، بهتر است این نکته را هم بدانید، که ” دروس ” عکاسی بسیار ایده آل گرا نیز می باشد ! او از کادر مورد نظر چندین بار عکس برداری می کند و بعد در نرم افزار فتوشاپ عکس ها را بر روی همدیگر تدوین می کند تا تمام جزئیات لازم را در آن جای دهد.
او می گوید: ” من همیشه تلاش می کنم که همه ی چیز هایی را که می خواهم در یک شات بیاندازم، اما اگر به هر دلیلی نتوانم، تردیدی در چندین عکس پشت سر هم برداشتن و روی هم انداختن آن ها به صورت دیجیتال نخواهم کرد. این کار برای من هم چنان قابل قبول است، چرا که هدف من هم به نمایش گذاشتن این چشم انداز ها در بهترین حالت ممکن می باشد. “
Ibraim Almazbekov poses with a lantern in the Fairytale Canyon as the Milky Way appears in the sky.

بعد از چند ساعت خواب دوباره ی صبحگاهی، این تیم دوباره به راه می افتند و در راه از شهر کوچک ” کاجی – سی ، Kaji – Say ” عبور می کنند، که مخروبه های باقی مانده ی صنعت استخراج و غنی سازی اورانیوم آن، تأثیر بسیار زیادی بر روی زندگی مردم منطقه گذاشته است.

این جمعیت اندک از قرقیز ها، بسیار مردم محترم و با فرهنگی هستند. بعضی از آن ها هم، که کلاه های سنتی به سر کرده اند برای سلام و احوال پرسی به پیش این تیم می آیند. تنوع نژادی کشور در این منطقه به راحتی قابل مشاهده می باشد. در میان مردم، چهره های سفید پوست روس ها، در میان اکثریت ایلیاتی ترک به چشم می آید.
– چشم انداز های پنهان:
Hidden landscape

بعد از ظهر، ” آکباشف ” وارد جاده ی خاکی جدیدی می شود، که درون یک رودخانه ی خشک شده قرار دارد و به کوهستان ها وصل می شود. صخره های سرخ رنگ بزرگی از دو طرف مسیر پدیدار می شوند.
چشم انداز های اطراف بسیار شگفت انگیز هستند و ” آکباشف ” هم تا حالا فقط یک بار آن ها را دیده است، که خود دلیل دیگری بر فراوانی بسیار چنین محل هایی در کل کشور می باشد. بعد از یک برنامه ی تصویر برداری به همراه یک شکارچی سنتی عقاب، حال وقت جست و جو برای مکان های مناسب برای عکس برداری در شب است.

زمانی که تیم برای گرفتن عکس حماسی ” آکباشف” در کنار صخره ای بزرگ به این محل باز می گردند، ” دروس ” بالاخره به این نتیجه می رسد، که چیزی را که از سفر به قرقیزستان می خواسته پیدا کرده است.
Dros shoots a traditional Kyrgyz eagle hunter.

او بعداً در این باره گفت: ” نکته ی جالبی در مورد این ماجرا این است، که من اولین کسی هستم که از این محل عکس برداری می کنم. پس شاید بتوانم نامی هم برای آن انتخاب کنم و زمانی که آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارم، این محل با نام من شناخته شود. این کار نسخه ی مدرن تری از کاشتن یک پرچم به حساب می آید. “
در واقع این دستیار بیست و دو ساله ی ” آکباشف “، ” ابراهیم آلمازبکوو “، است که به ایده ی نام ” تنگه ی مریخ ” برای این دره رسید. او هم چنین پیشنهاد کرد که نام صخره ای، که رئیس او درون عکس بر روی آن ایستاد هم ” کوه یخی ” بگذارند.

” دروس ” در روز بعد و زمانی که دوباره در میان مسیر خشک شده و گل آلود رودخانه در میان صخره ها و در نزدیکی روستای ” آک سای ،Ak Say ” در حرکت هستند، به دنبال نام مناسبی برای چنین قسمت هایی از کشور می گردد.
Canyon of Tears

او با استفاده از دوربین درون خود، عکس های بسیار جذابی از مسیر های پر پیچ و خم کانال های آب قدیمی می گیرد، که هرکدام به یک سو ادامه پیدا می کنند و زمین را به اشکال مختلف و جالبی تغییر می دهند.
” دروس ” نام آن را ” تنگه ی قطره ها ” می گذارد. این چشم انداز هم یکی دیگر از نواحی فوق العاده ی کشور می باشد، که بدون شک زمانی که این کشور به یکی از مقصد های گردشگری محبوب تبدیل شود، پر از گردشگر بین المللی خواهد شد. او حتی به شوخی به ” آکباشف ” می گوید، که بهتر است دکه ای در ابتدای این مسیر راه بیاندازند و برای عبور مردم از آن ها پول دریافت کنند!
” دروس ” امید دارد، که این نام ها در میان طرفداران پر شمار اینستاگرامی اش محبوب شوند. چرا که هیچکدام از آن ها در گذشته نامی نداشته اند.

” آکباشف ” در مورد این موضوع می گوید: ” مردم قرقیزستان به نام ها توجهی ندارند. کوهستان ها و نواحی بسیاری در کشور وجود دارند، که هیچ اسمی ندارند. شاید در زمان حکومت شوروی نام هایی مانند ؛ قله ی لنین و استالین بوده باشد، اما امروزه دیگر چنین نیست. “
– بازگشت به کوه یخی:
Back to The Iceberg

در چند روز بعد، این سفر جاده ای با بازدید از دیگر نقاط دیدنی کشور ادامه پیدا می کند. از آب انبار یخ زده ی ” اورتو – توکوی ، Orto – Tokoy ” و مسیر های پر رفت و آمد تر گلوگاه ” بوم ،Boom ” که در آن سیم کشی های برق در هم تنیده شده و بر روی برجک ها نصب شده اند، می توان به عنوان چند مثال برجسته تر نام برد.
بعضی وقت ها هم فقط گوشه ای از جاده مد نظر این گروه است، که در آن اسب ها در حال چرا هستند و منظره ی کوهستان های ابری پشت سرشان بسیار خاص و زیبا به نظر می رسد.
در این میان هم، گروه در هتل های کوچک و مهمان سرا ها اقامت می کنند و از کوفته ها، خورشت ها و دیگر غذا های لذیذ محلی به همراه چای سیاه و نان و مربا های خانگی، که توسط مردم محل تهیه شده است، لذت می برند.

اما هنوز هم ” دروس ” ایده آل گرا بیشتر روی ” کوه یخی ” تمرکز کرده است. با اینکه او از نتیجه ی کار های دیشب راضی بود، اما باز هم نتوانست کهکشان راه شیری را در تصویر بگنجاند و همین موضوع او را کمی آزار می دهد. او با خود می گوید: ” اگر عکاس دیگری به آن جا بیاید و این عکس را قبل از او بگیرد چه می شود ؟ “
The Iceberg
حال، این گروه دوباره شب تاریک دیگری را با بی خوابی و در مسیر پیدا کردن این صخره می گذرانند. ” دروس ” در حال آماده سازی نورپردازی مناسب است و ” آکباشف ” در حال تقلا برای دوباره بالا رفتن از این سنگ بزرگ می باشد. به محض ورود این صور فلکی به داخل قاب عکس، این عکاس هلندی تصویر را ثبت می کند.

آیا او حالا از نتیجه راضی است ؟
تقریباً! در راه بازگشت به هتل، نور صورتی رنگی از آینه های ماشین وارد دید این تیم می شود و آفتاب از پشت قله های پر برف پشت سر، آماده ی طلوع کردن می شود.
او با لحنی پر از نا امیدی می گوید: ” الان فکری به سرم رسیده است ! من باید با درون از طلوع هم عکس می گرفتم. حیف که نمی شود همه ی کار ها طبق برنامه پیش برود ! ”

جديدترين و جذاب ترين هتل در هنگ كنگ
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر